Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Team Lotus otsikon alla keskustellaan McLarenista ja Mercedeksestä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Viimeisimmässä Team Lotus Notes -julkaisussa Mike Gascoyne arvioi Lotus T128-autoa nyt, kun kaudesta on enää kaksi kisaa ajamatta.

Autossa oli talvitesteistä lähtien luotettavuusongelmia, jotka johtuivat enimmäkseen siitä, että Renaultin moottori tärisyttää autoa eri lailla Cosworthiin verrattuna. Toiseksi ongelmaksi osoittautuivat Pirellin kovemmat rengasseokset, joita T128:lla on ollut vaikeaa saada lämpiämään riittävästi. Toisaalta pehmeät renkaat ovat Lotuksella kestäneet vähän paremmin kuin joillakin muilla talleilla.

Kaudenaikaisissa päivityksissä 2011 Lotus on asettanut suurimmat toiveensa pakokaasuja hyödyntävän diffuusorin kehittelyyn. Koska tämän kauden auto rakennettiin kokonaan uusiksi, samalla kun vaihdelaatikon ja moottorin toimittajat vaihtuivat edellisestä kaudesta, niin Team Lotus oli kehitystyössään jo lähtökohtaisesti keskikastin talleja jäljessä kauden 2011 alkaessa. Sama myöhäisyys heijastui myös diffuusorin kehittämiseen. Team Lotus ei ole saanut diffuusoristaan irti radalla samanlaisia tehoja mitä tuulitunneli kertoo mahdollisiksi, ja Gascoynen mielestä tämä on suurin syy miksi Lotus ei tällä kaudella onnistunut tavoittamaan keskikastin talleja.

Team Lotus sai ratkaistua luotettavuusongelmansa kauden toiselle puoliskolle siirryttäessä. Gascoyne selostaa myös, että tämänvuotista autoa varten suunniteltu ohjaustehostin pohjautuu kuljettajien kaudella 2010 antamaan palautteeseen, mutta voimakkaampi ohjaustehostin heikensi kuskien tuntumaa autoon, mistä erityisesti Jarno Trulli on kärsinyt tällä kaudella.

Gascoynen kokonaisarvio Lotus T128:sta on, että se on selvästi parempi kuin T127, mutta parantamisen varaa on edelleen seuraavaa autoa suunniteltaessa paljon. Koska pakokaasuja hyödyntävän diffuusorin suunnittelu ei Team Lotuksella onnistunut kovin hyvin, niin Gascoyne katsoo tällaisten diffuusorien rajoittamisen ensi kaudeksi auttavan keskikastin tallien tavoittamista. Suunnittelutiimin vahvistuminen ja jatkuvuus mm. auton, moottorin ja vaihdelaatikon osalta ovat syitä, miksi Gascoyne uskoo ensi kauden auton olevan selvästi parempi kuin tämänvuotinen.

Heikki Kovalainen toteaa tallin tiedotteessa aika-ajoja kommentoidessaan, että kauden viimeiseen kisaan Team Lotus tuo vielä päivityksen avattavaan takasiipeen. Tämän päivityksen on tarkoitus parantaa T128:n vauhtia aika-ajoissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toivottavasti uusi takasiipi auttaisi edes hieman Lotusta Brasiliassa. Heikki on osoittanut kovia otteita viime kisoissa ja olisihan se kiva nähdä tallin ja Heikin saavan palkinnon siitä.

Eilen oli upeaa seurata kisan alussa Heikin kisaavan tasapäisesti muiden kanssa. Kevyellä autolla Lotus vain sitten häviää muille vielä liikaa. KERSsi autoon ja Heikki olisi ainakin kisan ekan puolikkaan ajanut pistesijoilla.

Ensi kausi näyttää hyvältä. :thumbup:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Heikki otti taas Abu Dhabissa kohtalaisen hyvän startin ja ajoi vahvan kisan. Mies on nyt hyvässä iskussa, joten ensi vuodeksi pitäisi vaan saada parempi auto, niin eiköhän niitä pisteitäkin ala taas Heikin tilille ropista.

Jarno otti vähän huonomman lähdön ja vietti siksi Heikkiä enemmän aikaa hitaampien autojen takana, mutta muuten esitys oli taas pirteämpi kuin aika-ajoissa. Toisella stintillä Jarno sai renkaansa kestämään pari kierrosta Heikkiä kauemmin, mutta oli selvästi Heikkiä hitaampi viimeisellä stintillä medium-renkailla. Sama kuvio on ollut havaittavissa aiemminkin kaudella -- Jarno osaa säästää renkaitaan, mutta ei saa vauhtia irti kovemmista rengasseoksista.

Jarnon ajamista Fernandesin tallissa kaudella 2012 on epäilty vaikka talli on jo vahvistanut Trullin jatkosopimuksen, mutta eipä tallilla taida olla valittavanaan paljon parempiakaan ehdokkaita. Tuossa linkittämässäni lähteessä vihjataan myös Karun Chandhokin polttaneen päreensä kun ei päässyt kisaamaan Intiassa, joten Jarnon asema tallissa tuntuisi olevan ainakin siltä osalta aiempaa turvatumpi. Jos Caterham on ensi kaudella mukana keskikastin vauhdissa, niin kokeneen kuljettajan ero kokemattomaan voi hyvinkin näkyä valmistajien kisan sijoituksessa ja siitä saatavissa palkkiorahoissa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8396
Sijainti
Vantaa
Jarnon ajamista Fernandesin tallissa kaudella 2012 on epäilty vaikka talli on jo vahvistanut Trullin jatkosopimuksen, mutta eipä tallilla taida olla valittavanaan paljon parempiakaan ehdokkaita. Tuossa linkittämässäni lähteessä vihjataan myös Karun Chandhokin polttaneen päreensä kun ei päässyt kisaamaan Intiassa, joten Jarnon asema tallissa tuntuisi olevan ainakin siltä osalta aiempaa turvatumpi. Jos Caterham on ensi kaudella mukana keskikastin vauhdissa, niin kokeneen kuljettajan ero kokemattomaan voi hyvinkin näkyä valmistajien kisan sijoituksessa ja siitä saatavissa palkkiorahoissa.
Eki Mustakari vinkkasi myös, että Jarnon jatko Lotuksella voi olla varmaa, mutta onko kyseessä kilpakuljettajan tehtävät? Minäkin silloin sopimuksen tullessa julkiseksi sanoin, että voi olla muita tehtäviä kuin kisakuskin. Sopimuksen sisältö tiedotteessa oli erittäin hatara ja jotenkin vaistosin/vaistoan, että kuljettajamuutoksia Heikin rinnalle on tulossa. Edelleen veikkaukseni Jarnon siirtyessä enemmän testikuljettajan (käyttäisin mielelläni kehityskuljettaja-termiä, koska nykyisin testikuljettaja on väärä termi, kun ei saa ajaa...) tehtäviin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Eki Mustakari vinkkasi myös, että Jarnon jatko Lotuksella voi olla varmaa, mutta onko kyseessä kilpakuljettajan tehtävät? Minäkin silloin sopimuksen tullessa julkiseksi sanoin, että voi olla muita tehtäviä kuin kisakuskin. Sopimuksen sisältö tiedotteessa oli erittäin hatara ja jotenkin vaistosin/vaistoan, että kuljettajamuutoksia Heikin rinnalle on tulossa. Edelleen veikkaukseni Jarnon siirtyessä enemmän testikuljettajan (käyttäisin mielelläni kehityskuljettaja-termiä, koska nykyisin testikuljettaja on väärä termi, kun ei saa ajaa...) tehtäviin.
Mitä se Trulli sitten siis tekisi?
Ajaisi perjantait? (jolloin tilalle tuleva kuski [luultavasti nuori] menettäisi arvokasta testiaikaa?)

Suoratesteissä nyt ei paljoa vaadita tuon tason kuskeilta joten pelkästään niitä en usko Jarnolla ajatettavan.

Onkos Caterhamilla millainen simulaattori?

Vai onko sitten "testikuljettaja" kuten Heidfeld mersulla että vain mukana mutta ei pääse ajamaan ollenkaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8396
Sijainti
Vantaa
Heikki muistaakseni kertoi käyneensä Red Bullin simussa. Moottorihan on sama, mutta auto oli pyritty muuttamaan Lotus-parametrien mukaiseksi (joskin Heikki arveli siinä olleen liikaa pitoa).
Tämäntyylistä työtä Jarno voisikin tehdä, simulaation kehittämistä. Kaupanpäälle muutamat kisat ja hyvä palkka, niin mikäs olisi eläkepäiville parempaa tekemistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Hmm. Tuo Trullin paikka taitaa muodostua eniten tarjoavien leikkikentäksi vaikka nyt kyse on tavallaan tulevan Caterhamin omasta ajajasta tai lähipiiriin kuuluvasta ajajasta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Saksalainen Inside-Racing on tiedustellut Team Lotus -tallin tiedottajalta pitävätkö Jarno Trullin F1-uran päättymistä koskevat huhut paikkansa. Tiedottaja vakuutti vastauksessaan, että Jarno Trulli jatkaa tallissa myös ensi kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Toivottavasti näin. Vaikka sitä ei koskaan tiedä ja Red Bull saattaisi tehdä pahimmassa tapauksessa mitä vain saadakseen Ricciardon ajamaan mikäli ei vain saa paikkaa HRT:ltä. Toki testit ovat mahdollisia tai ajot muutenkin Toro Rossolla mutta kaikki riippuu kuskiruletista.

Saatiin kaudella 1992 eräs näyttelijän poikakin F1:siin melkoisella epätoivolla. Se epätoivo oli pilata erään suomalaisen koko f1-uran. Ja lopulta tämä näyttelijän poika ajeli miten ajoi ja Monacossa 94 taisi väsyttää kesken kisan.:rolleyes:

Kauden 1995 Pacificin ja Simtekin mahdollinen sopimus jäi käyttämättä kun rahaa ei tullut enempää ja miehen asenne kyllästytti myös noissa tiimeissä vaikka epätoivoisia ja vähävaraisia olivatkin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Enpä jaksa uskoa, että Red Bullilla on minkäänlaista sananvaltaa Caterhamin kuskivalinnoissa. Fernandes on jo ajat sitten allekirjoittanut sopimukset Red Bullin kanssa vaihdelaatikon, hydrauliikan ja KERSin toimittamisesta, eikä Fernandesin hiljattain hankkiman Caterham-brändin rakentamiselle olisi varmaankaan eduksi, mikäli Caterhamin F1-talli näyttäytyisi julkisuudessa Red Bullin vasallitallina.

Jos huhut Karun Chandhokin ja Team Lotuksen välien viilenemisestä Intian GP:n jälkeen pitävät paikkansa, niin Caterham F1-tiimillä saattaisi olla ensi kaudeksi varakuskin paikka vapaana. Ja ainahan on mahdollista, että viimeaikaiset huhut Trullin syrjäyttämisestä kumpuavat siitä, että talli olisi jo alkanut alustavasti kartoittaa kisakuskivaihtoehtojaan kaudelle 2013.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tääkin uudistus "pikkasen" myöhässä. Suurin osa talleista muuttanu takasiipeään tuohon suuntaan ajat sitten. Osa jopa jo testikaudella.
- Takasiiven kaksi ylintä "siipeä" on muutettu siten, että niistä alempi on vähän entistä syvempi. Ylempi, eli se joka avautuu, on puolestaan syvyyssuunnassa vähän kapeampi, mutta se avautuu nyt kokonaan ja on auki ollessaan kokonaisuudessaan vaakasuora. Vanha jäi vähän kulmaan, joka vei vauhtia pois.
Hitaan olosta toi kehitys kyllä. Mut jos lisä vauhtia tulee 0,4s niin bring it on
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Pitää katsoa ensi kautta kyllä tarkasti Caterhamin suhteen. Ikävä kyllä tämän kauden lupailujen jälkeen menee jo melkoiseksi kalasteluksi. Etenkin jos tämä toteutuu tämän kauden tyyliin katteettomana.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös