Viimeisimmässä
Team Lotus Notes -julkaisussa Mike Gascoyne arvioi Lotus T128-autoa nyt, kun kaudesta on enää kaksi kisaa ajamatta.
Autossa oli talvitesteistä lähtien luotettavuusongelmia, jotka johtuivat enimmäkseen siitä, että Renaultin moottori tärisyttää autoa eri lailla Cosworthiin verrattuna. Toiseksi ongelmaksi osoittautuivat Pirellin kovemmat rengasseokset, joita T128:lla on ollut vaikeaa saada lämpiämään riittävästi. Toisaalta pehmeät renkaat ovat Lotuksella kestäneet vähän paremmin kuin joillakin muilla talleilla.
Kaudenaikaisissa päivityksissä 2011 Lotus on asettanut suurimmat toiveensa pakokaasuja hyödyntävän diffuusorin kehittelyyn. Koska tämän kauden auto rakennettiin kokonaan uusiksi, samalla kun vaihdelaatikon ja moottorin toimittajat vaihtuivat edellisestä kaudesta, niin Team Lotus oli kehitystyössään jo lähtökohtaisesti keskikastin talleja jäljessä kauden 2011 alkaessa. Sama myöhäisyys heijastui myös diffuusorin kehittämiseen. Team Lotus ei ole saanut diffuusoristaan irti radalla samanlaisia tehoja mitä tuulitunneli kertoo mahdollisiksi, ja Gascoynen mielestä tämä on suurin syy miksi Lotus ei tällä kaudella onnistunut tavoittamaan keskikastin talleja.
Team Lotus sai ratkaistua luotettavuusongelmansa kauden toiselle puoliskolle siirryttäessä. Gascoyne selostaa myös, että tämänvuotista autoa varten suunniteltu ohjaustehostin pohjautuu kuljettajien kaudella 2010 antamaan palautteeseen, mutta voimakkaampi ohjaustehostin heikensi kuskien tuntumaa autoon, mistä erityisesti Jarno Trulli on kärsinyt tällä kaudella.
Gascoynen kokonaisarvio Lotus T128:sta on, että se on selvästi parempi kuin T127, mutta parantamisen varaa on edelleen seuraavaa autoa suunniteltaessa paljon. Koska pakokaasuja hyödyntävän diffuusorin suunnittelu ei Team Lotuksella onnistunut kovin hyvin, niin Gascoyne katsoo tällaisten diffuusorien rajoittamisen ensi kaudeksi auttavan keskikastin tallien tavoittamista. Suunnittelutiimin vahvistuminen ja jatkuvuus mm. auton, moottorin ja vaihdelaatikon osalta ovat syitä, miksi Gascoyne uskoo ensi kauden auton olevan selvästi parempi kuin tämänvuotinen.
Heikki Kovalainen toteaa
tallin tiedotteessa aika-ajoja kommentoidessaan, että kauden viimeiseen kisaan Team Lotus tuo vielä päivityksen avattavaan takasiipeen. Tämän päivityksen on tarkoitus parantaa T128:n vauhtia aika-ajoissa.