Alle 10 km/h parannus siipi auki on kyllä ollut hävettävän huonosti, kun jo ennen kautta laskettiin etua saatavan 13-15 km/h ja takasiipien avautuvuus on siitä vain kehittynyt.
Kehitysresurssien rajallisuudesta ovat Team Lotuksella puhuneet puolustuksena sille, ettei tämänvuotinen auto ole ollut riittävän nopea. (Mike Gascoynen arvio Lotus 128 -autosta löytyy
Team Lotus Notesin Abu Dhabin GP-julkaisusta.) Auton kehityksestä vastannut insinööripoppoo oli vielä viime talvena kohtalaisen pieni keskikastin talleihin verrattuna ja Aerolabin tuulitunnelissa oli ilmeisesti saatu vietettyä vain puolet sääntöjen sallimasta ajasta. Lisävaikeutena on ollut, että kyseinen tuulitunneli on Italiassa, kun taas tallin päämaja sijaitsee Englannissa.
Force India piti kauden 2012 Caterham-auton pääsuunnittelijaksi palkattua Mark Smithiä "puutarhanhoitolomalla" mahdollisimman pitkään, eli kesäkuun 2011 alkuun asti. Ja on Team Lotus palkannut tämän kauden kuluessa muitakin insinöörejä, joten ensi kauden Caterham-autoa suunnitellaan nyt viime talvea selvästi isommalla porukalla. Williamsilta vuokrattua tuulitunnelia on ilmeisesti päästy käyttämään syyskuusta 2011 alkaen, ja yhdessä Aerolabin tuulitunnelin kanssa tämän pitäisi olla iso apu ensi kauden auton aerodynamiikan hiomisessa. Tämänvuotisen auton kehittäminen taisi suurimmalta osin päättyä Singaporen päivitykseen, joten Brasiliaan tuleva uusi takasiipi on mitä ilmeisimmin siirretty ensi vuotta varten kehitetystä autosta.
Olisi tietysti hienoa, jos päivitys toimisi tallin odottamalla tavalla ja parantaisi aika-ajovauhtia sekä vauhdittaisi ohituksia kisan aikana, mutta samalla siitä tietysti kerätään arvokasta dataa ensi kauden autoa varten. Tallin suunnitteluosastolle on varmaankin hyödyllistä, että osia ensi kauden autosta päästään testaamaan jo kuluvan kauden aikana. Näin saadaan hyvä käsitys siitä miten uusi takasiipi toimii, ja talvitesteissä voidaan jo toivottavasti keskittyä muiden uusien osien toimivuuden testaamiseen.