Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kiinan jälkeen tuskin tulee ihan heti viileitä kisoja joten tilanteen pitäisi sinänsä helpottua lämpöjen suhteen. Mutta eikö siellä vois olla viileän kelin varalta semmonen teekkareiden liikuteltava sauna pilttuun nurkassa, jonne vois renkaat pistää lämpeämään tunniksi ennen aika-ajoa. 100 astetta mittariin ja eiköhän ala lämpöä piisaamaan. :wink:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kiinan jälkeen tuskin tulee ihan heti viileitä kisoja joten tilanteen pitäisi sinänsä helpottua lämpöjen suhteen. Mutta eikö siellä vois olla viileän kelin varalta semmonen teekkareiden liikuteltava sauna pilttuun nurkassa, jonne vois renkaat pistää lämpeämään tunniksi ennen aika-ajoa. 100 astetta mittariin ja eiköhän ala lämpöä piisaamaan. :wink:
Eikös niitä ihan tarpeeksi lämmitellä jo nytkin?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mike Gascoyne visertää:
Forecast for tomorrow looks much better, sunny with much higher temperatures, should be good for us
Poimin joutessani Lotuksen kisaviikonloppujen raporteista tietoa lämpötiloista.

Australia, lauantai 26.3.2011:
Min/max track temperature: 19˚ / 20˚

Australia, sunnuntai 27.3.2011:
Max track temp: 22˚

Malesia, lauantai 9.4.2011:
(Ei ilmoitettu, mutta lämmintä varmasti piisasi. :))

Malesia, sunnuntai 10.4.2011:
Max track temp: 35˚

Kiina, lauantai 16.4.2001:
Min/max track temperature: 21˚ / 24˚

Huomiseksi on Shanghaihin ennusteltu viittä astetta tämänpäiväistä korkeampaa ilman lämpötilaa, ja Gascoynen povaama auringonpaiste nostaisi tietysti radan lämpötilaa entisestään. Joten jospa ne Lotuksen renkaat toimisivat kisassa paremmin kuin aika-ajoissa. Lähtöruuduthan Lotus-kuskeilla on samat kuin kauden aiemmissakin kisoissa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
. Joten jospa ne Lotuksen renkaat toimisivat kisassa paremmin kuin aika-ajoissa. Lähtöruuduthan Lotus-kuskeilla on samat kuin kauden aiemmissakin kisoissa.
Itse uskoisin Lotuksen hyötyvän enemmän sateesta tai ailahtelvasta eklistä: kovishan on märälllä helvein hyvä, eikä Trullikaan lainkaan paskempi oloe. Lisäksi sade tasoittaa aika lailla autojen suorituskykyeroja.
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Itse uskoisin Lotuksen hyötyvän enemmän sateesta tai ailahtelvasta eklistä: kovishan on märälllä helvein hyvä, eikä Trullikaan lainkaan paskempi oloe. Lisäksi sade tasoittaa aika lailla autojen suorituskykyeroja.
Eikö huono downforce pahenna vain tilannetta sateella? Jos renkaiden lämpiäminen on heikko, miten sadekelinrenkaat toimivat? Vai onko silloin edes lämmöillä merkitystä enää?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikö huono downforce pahenna vain tilannetta sateella? Jos renkaiden lämpiäminen on heikko, miten sadekelinrenkaat toimivat? Vai onko silloin edes lämmöillä merkitystä enää?
Sateella mekaaninen pito on tärkeämpää kuin aerodynaaminen.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Team Lotus alle 1,5s Red Bull Racingista Kiinan aika-ajoissa!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Välikelillä ongelma on kyllä usein päinvastainen, eli renkaat lämpenevät liiaksi ajouran kuivuessa.
Joo, itse asiassa mulla oli mielessä se tilanne kun vaihdetaan sade- tai välikelin renkaista kuivankelin renkaisiin ja rata on vielä hieman kostea ja kylmä. Tuolloin ne autot jotka lämmittävät rengasta nopeammin saavat suuren edun vähäksi aikaa. Tai toisaalta jos on todella märkää niin silloin ei aina rengaslämmöt nouse riittäviksi kaikilla. Mutta tosiaan välikelillä välikelin renkailla (tai märänkelin renkailla) ongelma on usein päinvastainen ja liiallinen kuluminen uhkaa.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Nopeimmat kierrokset lista on aika mielenkiintoinen:
14 Jarno TRULLI Lotus Renault 1'42''052
15 Fernando ALONSO Ferrari Ferrari 1'42''070

Heikin aika oli 19 nopein 0,6 sek Trullia perässä.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Nopeimmat kierrokset lista on aika mielenkiintoinen:
14 Jarno TRULLI Lotus Renault 1'42''052
15 Fernando ALONSO Ferrari Ferrari 1'42''070

Heikin aika oli 19 nopein 0,6 sek Trullia perässä.
Nonni siinähän se näkyy: Lotus nopeampi kuin Ferrari. Vielä kun kuskit pystyisivät pitämään ton koko kisan ajan:D
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Nonni siinähän se näkyy: Lotus nopeampi kuin Ferrari. Vielä kun kuskit pystyisivät pitämään ton koko kisan ajan:D
Yksi edistysaskel kerrallaan. Nyt Lotus on sellaisessa vaiheessa, jossa juostaan päälauman kannoilla ja napsitaan päänahkoja niiltä, jotka kompastelevat. Kauden edistyessä Lotus saattaa vielä pystyä parempaankin, jos pärjäävät kehityskilpailussa välittömästi edellä oleville tiimeille.

Malesian kisa oli Lotukselle paras siihen mennessä, kun Heikki ajoi maaliin tiukasti Toro Rosson imussa. Tänään oli vielä parempi kisa, kun Heikin takana maaliviivan ylittivät Sauber ja Williams. Jarnolla oli myös hyvä kisa Shanghaissa, ajoi koko ajan samanlaisia kierrosaikoja kuin Heikkikin.

Lämpimästä säästä oli varmaankin hyötyä Lotuksen renkaiden toimimiselle. Startissa radan lämpötila oli 29 astetta ja maaliin tultaessa 26, kun aika-ajoissa oli radan pinnassa vain 23 astetta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
BBC haastatteli Mike Gascoynea ja Heikki Kovalaista kisan jälkeen. Gascoyne valittelee, että seuraavana Team Lotuksen tähtäimessä on Williamsin voittaminen. Gascoyne näkisi mielellään Williamsin lähempänä kärkipäätä, mutta tällä hetkellä Williams näyttäisi olevan asemansa vakiinnuttaneiden tiimien hännänhuippuna, ja Lotus haluaa mukaan samaan joukkoon.

Gascoyne toivoo Team Lotuksen ottavan hyvän kehitysaskeleen Espanjan GP:ssa Barcelonassa, minne Lotus tuo ison aerodynamiikkapäivityksen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voihan huh huh taas...
Kyllä taas tuossa näkee sen ettei Team Lotus ole kovinkaan paljon kehittynyt. Helppo ja hyvähän se on ekoissa harkoissa muka olla lähellä keskikastia mutta mitä lähemmäs aika-ajot tulee niin tilanne normalisoituu......Team Lotuksella ja Kovalaisella ei mitään asiaa päästä Q2:seen.
Vaikka noin olisikin, niin yritä nyt edes oppia perustelemaan kantasi. Ihan vaan, että saatais edes jotain arvoa sinunkin viesteille.

Sehän nyt kävi selväksi, että Lotuksen lauantain vauhtia hidasti viilentynyt keli. Perjantaina oli kait lämpösempää ja rata likasempi, jollon renkaiden lämpiämisellä ei joko ole niin suurta merkitystä vielä ja/tai ne lämpiävät paremmin koska autot liukuvat enemmän.

Niin ja kisassa nyt jäi kuitenkin taakse kahden vanhantallin autoja. :thumbup:

Harmi sinänsä, että tuntuu luotettavuus olevan aika hyvällä tasolla läpi kentän. Oliko eilen vain yksi keskeyttäjä? Ei tule jämä pistesijat siten tarjottimella eteen... Uskon toki, että näemme vielä kisoja joissa tulee paljon keskeytyksiäkin. Sit ainakin, kun alkaa moottorit ja vaihdelaatikot oleen useamman kisan vanhoja...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ensimmäiset kaukomaiden kisat on nyt käyty ja kausi jatkuu Euroopassa. Team Lotuksella on ollut ensimmäisinä kisaviikonloppuina vaikeuksia aika-ajovauhdin löytämisessä, mutta kisavauhti on ollut lupaavampaa. Australian kisa tosin oli Lotukselle iso pettymys, mutta Malesiassa ja Kiinassa kisavauhti lunasti jo talvitestien herättämiä toiveikkaita odotuksia, että kilpailukyvyssä on otettu viime kaudesta kukonaskel eteenpäin.

Australia (Radan pituus: 5,303 km)

Nopeampi Lotus: Trulli, 13. sija

Lotuksen (Trulli) ero kärkeen (Vettel): n. 4,745s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero kymmenenteen sijaan (Di Resta): n. 2,252s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero yhdenteentoista sijaan (Alguersuari): n. 2,127s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero kahdenteentoista sijaan (Heidfeld): n. 1,87s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero nopeampaan Virginiin (D'Ambrosio, 14, sija): n. 2,02s per kierros


Malesia (Radan pituus: 5,543 km)

Nopeampi Lotus: Kovalainen, 15. sija

Lotuksen (Kovalainen) ero kärkeen (Vettel): n. 2,713s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kymmenenteen sijaan (Di Resta): n. 1,068s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero yhdenteentoista sijaan (Sutil): n. 0,869s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kahdenteentoista sijaan (Rosberg): n. 0,686s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kolmanteentoista sijaan (Buemi): n. 0,178s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero neljänteentoista sijaan (Alguersuari): n. 0,007s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero nopeampaan Virginiin (Glock, 16. sija): n. 1,359s per kierros


Kiina (Radan pituus: 5,451 km)

Nopeampi Lotus: Kovalainen, 16. sija

Lotuksen (Kovalainen) ero kärkeen (Hamilton): n. 2,126s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kymmenenteen sijaan (Kobayashi): n. 0,997s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero yhdenteentoista sijaan (Di Resta): n. 0,944s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kahdenteentoista sijaan (Heidfeld): n. 0,938s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kolmanteentoista sijaan (Barrichello): n. 0,526s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero neljänteentoista sijaan (Buemi): n. 0,517s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero viidenteentoista sijaan (Sutil): n. 0,238s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero nopeampaan Virginiin (D'Ambrosio, 20. sija): n. 2,144s per kierros

Noustakseen pistesijoille puhtaasti omilla ansioillaan Lotuksen pitäisi parantaa kisavauhtiaan sekunnilla kierrosta kohden, mikä on varmaankin ylivoimainen tehtävä tällä kaudella. Toisaalta jo puolenkin sekunnin parannus kierrosaikoihin (suhteessa lähimpiin kilpailijoihin, jotka hekin tietysti parantavat vauhtiaan koko ajan kauden edistyessä) parantaisi merkittävästi Lotuksen mahdollisuuksia pisteille pinnistämiseen kisoissa, joissa edellä ajetaan kolareita tai keskeytetään teknisten ongelmien takia.

Toivotaan, että Barcelonaan suunniteltu ahdettu diffuusori valmistuu ajallaan ja tuo Lotukselle lisävauhtia niin aika-ajoihin kuin kilpailuihinkin. :)
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Ensimmäiset kaukomaiden kisat on nyt käyty ja kausi jatkuu Euroopassa.....
Kiitokset näistä vertailuista. Lotuksen kisavauhti vaikuttaa melko hyvältä. Jos autossa on potentiaalia, niin sekunnin kurominen saattaa tapahtua jopa nopeammin, kuin puolessavälissä pakkaa olevilla se puolen sekunnin kurominen.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Joo, kiitoksia vertailusta. Selvästi huomaa, kun radan pituustkin ilmoitettu ja olisisi voinut jonkinlaisen keskilämpötilankin antaa. Tärkeintä oli että tallissa on dataa analysoitu ja yritety oppia ja ainakin sekunneissa se näyttäisi näkyvän, koska Kiinassa oli kylmempää kuin Malesiassa. Toki Kiinassa oli eri seokset.

Heikki Kulta kirjoittaa lehdessään, että "Kovalainen patistaa aero-osastoa ylitöihin". Toki tämä on tärkeää, koska sillä on suuri seuraus siihen miten renkaat toimii, enemmän downforcea ilman ilmanvastusta niin toki lämmittää renkaita paremmin tai ainakin nopeammin. Fakta on, että renkaista varmasti suurimmat erot repästään kellossa.

Tälle kaudelle Team Lotus on jo tavoittanut tavoitteensa. Pitäisin tärkeänä, että ensi kauden autoa jo mietittäisiin ja suunniteltaisiin. Toki nykyistä autoa pitää kehittää, koska näin tekee lähes kaikki muutkin. Tärkein on saada pakoputkistot nykyaikaan puhaltamaan diffuun taka,etuperin tai mitä nyt vain voi keksiä, koska sieltä olisi se 0,5s luvassa jos homma toimii kaikkine moottoriohjauksineen.

Jotain edistystä on onneksi tapahtunut luotettavuudessa. Sillä ei tee mitään, jossei pisteille pysty on oma mielipide. Niin ja toivotaan, että Heikille irtoaa tällä kaudella pisteitä, ehkä sateinen Monaco?
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Heikki Kulta kirjoittaa lehdessään, että "Kovalainen patistaa aero-osastoa ylitöihin". Toki tämä on tärkeää, koska sillä on suuri seuraus siihen miten renkaat toimii, enemmän downforcea ilman ilmanvastusta niin toki lämmittää renkaita paremmin tai ainakin nopeammin. Fakta on, että renkaista varmasti suurimmat erot repästään kellossa.
Kovalaisen patisteluja mielenkiintoisempi oli lause: "Teemme yhteistyötä Renaultin kanssa, jotta pääsemme diffuusoripuolellakin ottamaan kaiken hyödyn irti, Kovalainen julisti."
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös