Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team Lotus on pukannut ilmoille uuden podcast-äänitallenteen ennen Monacon osakilpailua. Äänessä ovat Jarno Trulli, Heikki Kovalainen, Ricardo Teixeira ja Mike Gascoyne. Kirjasin haastateltavien pääpointit vapaana suomennoksena.

Jarno:
Autossa on Monacossa lisää päivityksiä, jotka toivottavasti toimivat, joten on syytä olla optimistinen. Kanadan osalta on vaikeaa ennustaa Team Lotuksen kilpailukykyä. Kanadassa autossa täytyisi olla hyvä suoranopeus sekä myös mekaanista pitoa, jotta autoa voi ajaa reunakivien yli. Lotuksella on kuitenkin tänä vuonna viimevuotista parempi ja kilpailukykyisempi auto, joka on lähempänä keskikastia ja näiden päivitysten myötä voimme jopa olla mukana keskikastissa.

Heikki:
Päivityspaketin kanssa täytyy vielä tehdä lisää työtä ja siitä saadaan kyllä vielä lisää vauhtia, mutta olemme jo löytäneet parannusta kovissa nopeuksissa, mikä on rohkaisevaa. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen edistykseemme kauden tässä vaiheessa. Olen samaa mieltä Miken kanssa, että päivityksiä täytyy käyttää heti, vaikka niitä ei saataisikaan välittömästi optimoiduksi. Täytyy yrittää päästä kisoissa maaliin asti, kerätä mahdollisimman paljon dataa ja parantaa viikosta toiseen. Barcelonan onnistunut aika-ajo ei välttämättä toistu kaikissa kilpailuissa, mutta Monacossa kaikki on aina mahdollista. Autoon pitää kuitenkin saada vielä lisää suorituskykyä, että toiseen osioon pääsisi säännöllisesti.

Gascoyne:
Heikki ajoi ulos kaarteessa 4 tehtyään pienen ajovirheen. Heikin kisa oli kuitenkin jo silloin mennyt vähän pieleen, kun Heikillä oli alussa kontaktia toisen auton kanssa, jolloin Heikin etusiipeen tuli pientä vauriota ja hän putosi Jarnon taakse. Myöhemmin Heikillä oli edessään ruuhkaa. Ehkä otimme hänet ensimmäisellä stintillä varikolle kierroksen liian myöhään, mutta tietysti yritimme venyttää renkailla ajettavaa kierrosmäärää pitääksemme varikkokäyntien määrän minimissä. Molemmissa autoissa pakoputkistoon tuli kisan aikana murtumia, mikä ei ollut varsinaisesti yllätys, koska ajoimme ensimmäistä kertaa tämän uuden lattian ja pakoputkiston muotoilun kanssa. Itse asiassa olimme helpottuneita, kun Jarno selvisi maaliin asti ilman että auto syttyi palamaan. Vauhtiin tämä ongelma ei vaikuttanut isommin. Päivityspakettia täytyi kuitenkin käyttää, että saisimme kerättyä siitä mahdollisimman paljon dataa ja koska tällaiset viat voi löytää vain maksimaalisessa rasituksessa. Perjantaiharjoituksissa tämä ei ole mahdollista. Williams, Force India ja Virgin eivät käyttäneet päivityksiään itse kisassa, mutta me uskomme päivitysten testaamisen kisassa olevan nopein tapa kehittää autoa -- silläkin uhalla, että autot eivät pääse maaliin asti.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Formula 1:n virallinen sivusto on haastatellut Team Lotuksen teknistä johtajaa Mike Gascoynea.

Gascoynen tavoitteena tälle kaudelle on tavoittaa Williamsin ja Force Indian kaltaiset keskikastin tallit, joten vielä ei ole aihetta tyytyväisyyteen. Team Lotus toi Barcelonaan ison päivityksen, mutta sen hyödyntäminen vaatii vielä lisää säätämistyötä.

Gascoyne on tyytyväinen molempiin Lotus-kuskeihinsa -- Jarno näytti Barcelonassa hyvää kisavauhtia ja Heikillä on Gascoynen mielestä parhaillaan menossa vahva kausi. Team Lotuksen kaltainen aloitteleva talli tarvitsee Gascoynen mielestä kokeneita kuskeja, jotka auttavat auton kehittämisessä, kun taas nuorien kuskikykyjen ajattamisessa on aina se vaara, että he rikkovat auton ja käytettävissä olevat rahat menevät pikemmin auton korjaamiseen kuin sen kehittämiseen.

Gascoynen mielestä uusien tallien tuloa F1-sarjaan on helpotettu, mutta talleilta vaadittavia kustannuksia voitaisiin vielä rajoittaa lisääkin. Gascoynen mielestä tärkeintä F1-sarjassa on katsojille tarjottava show, ja Pirellin täksi kaudeksi tarjoamat renkaat ovat Gascoynen mielestä parantaneet tätä showta erittäin onnistuneesti. Tämän rengasuudistuksen vastakohdaksi Gascoyne asettaa monet talleille hyvin kalliiksi tulleet sääntömuutokset, jotka eivät ole parantaneet F1-sarjan show-ulottuvuutta.

Gascoyne kiittelee Team Lotuksen puolesta yhteistyötä Renaultin (moottori) ja Red Bullin (vaihdelaatikko) kanssa. Gascoynen mukaan Lotus Racingillä ei ollut ongelmia Cosworthin moottorin kanssa -- ainoastaan hydrauliikan ja vaihdelaatikon toimittajan kanssa. Yhteistyö Renaultin ja Red Bullin kanssa on parantanut ennen kaikkea Team Lotuksen luotettavuutta, ja tämä parannus oli nähtävissä jo kauden ensimmäisestä moottorin käynnistämisestä alkaen. Renaultista on ollut myös apua auton pakokaasuja käyttävän lattian kehittämisessä.

Gascoyne luottaa Tony Fernandesin ja hänen liikekumppaniensa taitoihin sponsoreiden hankkimisessa Team Lotukselle. Gascoynen tämän kauden päätavoitteena Team Lotukselle on MM-pistetilin avaaminen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team Lotus sai Monacossa kauden parhaat kisasijoituksensa: 13. (Trulli) ja 14. (Kovalainen). Hyvä tulos eivät kuitenkaan johdu parantuneesta kilpailukyvystä, vaan muiden virheistä.

Kanadassa on taas Team Lotukselle uusi tilaisuus saada lisää vauhtia pakokaasuja hyödyntävästä diffuusoristaan. Tilaisuus saattaa myös jäädä kauden viimeiseksi, jos jatkuvasti pakokaasuja tupruttavat moottorinasetukset kielletään Kanadan osakilpailun jälkeen. Tällaisesta kiellosta saattaisi oikeastaan olla etua Team Lotukselle, koska keskikastin tallien (Sauber, Williams, Toro Rosso ja Force India) voidaan olettaa olevan tällä hetkellä Team Lotusta edellä ahdetun diffuusorin hyödyntämisessä.

Turun Sanomien mukaan Team Lotukselle pitäisi olla tulossa Kanadaan uudistettu ohjaustehostin. Jarno Trulli olisi epäilemättä erityisen tyytyväinen tästä päivityksestä, koska hän on valittanut ajotyylinsä vaativan autolta herkkää palautetta ohjausliikkeistä. Heikki taas on saanut muutamassa viime kilpailussa Jarnoa huonomman startin, mutta on muuten ollut tallin nopeampi kuski. Uudistetun diffuusorin myötä Heikki näyttäisi myös kuluttavan renkaitaan nopeammin kuin Jarno, vaikka kauden avanneissa kaukomaiden kisoissa asia oli toisin päin.

Team Lotuksen tulevaisuutta varjostanut oikeudenkäynti on nyt takana ja oikeuden päätös oli sikäli voitokas, että talli jatkaa nimellä Team Lotus (johon saattaa tulla tai saattaa olla tulematta lisäys Caterham). Nyt voimat voidaan keskittää radalla saavutettavaan edistykseen ja oman tuulitunnelin rakentamiseen. Seuraava isompi aerodynamiikkapäivitys tulee Team Lotukselle kai joskus Silverstonen osakilpailun tienovilla, mutta uudella ohjaustehostimella, pienemmillä päivityksillä ja säätötyöllä voi lisää vauhtia löytyä sitä aiemminkin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Kanadassa on taas Team Lotukselle uusi tilaisuus saada lisää vauhtia pakokaasuja hyödyntävästä diffuusoristaan. Tilaisuus saattaa myös jäädä kauden viimeiseksi, jos jatkuvasti pakokaasuja tupruttavat moottorinasetukset kielletään Kanadan osakilpailun jälkeen. Tällaisesta kiellosta saattaisi oikeastaan olla etua Team Lotukselle, koska keskikastin tallien (Sauber, Williams, Toro Rosso ja Force India) voidaan olettaa olevan tällä hetkellä Team Lotusta edellä ahdetun diffuusorin hyödyntämisessä.

Kanada tulee olemaan Lotukselle erittäin hankala rata koska heidän suoravauhtinsa ovat olleet joukon häntäpäässä koko kauden.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
Vähän on kyllä harmittanut ettei Lotus ole ollut lähelläkään top-kymppiä. Monacosta olisin odottanut parempaa tulosta ja vauhtia, mutta ero esimerkiksi FI:n ja Williamsien vauhtiin oli hurja.

Kovasti Lotuksella vaahdotaan siitä että auto nopeentuu niin ja niin paljon päivitysten myötä, mutta taitaa unohtua siinä sivussa se fakta että myös ne muut tallit kehittävät ja tuovat päivityspaketteja autoihinsa.

En tiedä alkaako Heikki jo hiljalleen turhautua tähän touhuun, ehkä kannattaisi alkaa kärkkymään toden teolla mahdollisia paikkoja paremmista talleista (Esim. Ferrari). Asetelmat eivät kauhesti viime vuodesta ole nimittäin muuttunut mihinkään suuntaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vähän on kyllä harmittanut ettei Lotus ole ollut lähelläkään top-kymppiä. Monacosta olisin odottanut parempaa tulosta ja vauhtia, mutta ero esimerkiksi FI:n ja Williamsien vauhtiin oli hurja.

Kovasti Lotuksella vaahdotaan siitä että auto nopeentuu niin ja niin paljon päivitysten myötä, mutta taitaa unohtua siinä sivussa se fakta että myös ne muut tallit kehittävät ja tuovat päivityspaketteja autoihinsa.

En tiedä alkaako Heikki jo hiljalleen turhautua tähän touhuun, ehkä kannattaisi alkaa kärkkymään toden teolla mahdollisia paikkoja paremmista talleista (Esim. Ferrari). Asetelmat eivät kauhesti viime vuodesta ole nimittäin muuttunut mihinkään suuntaan.
No se Lotuksen Barcelonaan tuoma päivityspaketti ei toiminut odotetusti. Sekunnin verran odotettiin parannusta vauhtiin, mutta varmasti alle puoleen sekuntiin se jäi. Kun muutkin ovat vauhtiaan yleisesti ottaen puolisen sekuntia parantaneet (ja terävimmässä kärjessä enemmänkin), niin Lotuksen vauhti tuntuu päivityksestä huolimatta pikemminkin hiipuvan kuin paranevan. Ehkä vähän samanlainen ilmiö on ollut Renault-tallilla -- ne ovat asentaneet jatkuvasti autoonsa päivitysosia, mutta silti vauhti on huonontunut lähimpiin kilpailijoihin nähden.

Mutta Lotukselle Barcelonaan tuotu pakokaasuja hyödyntävä lattia oli vasta kauden ensimmäinen iso aerodynamiikkapäivitys. Jos pakokaasujen tuottamista ilman kaasun painamista ei kielletä, niin Lotus kyllä vielä päivittää ja parantaa omaa ratkaisuaan. Lisää muitakin päivityksiä on odotettavissa, kunhan kesä pääsee vähän pidemmälle. Sitten voidaan taas katsoa huonontavatko vai parantavatko päivitykset Lotuksen kyytiä suhteessa Williamsiin, Toro Rossoon ja Force Indiaan. Kausihan on nyt vasta alullaan, kun takana on kuusi kisaa ja edessä on vielä ainakin kolmetoista. Ei tässä vielä ole mitään syytä hätääntyä Lotuksen tähänastisen vauhdin takia.

Lotuksella on tällä kaudella kokonaan uusi auto. Siitä on varmaankin jo opittu paljon ja löydetty alueita missä sitä voi parantaa. Mutta toisaalta Team Lotuksen autotehdas on vielä aika pieni nyrkkipaja ja vuokrattu tuulitunnelikin on kaukana Italiassa. Uusien vauhtia parantavien osien suunnittelu ja valmistaminen kestää siis Lotuksella kauemman aikaa kuin isommilla ja oman tuulitunnelinsa omistavilla talleilla, mutta toisaalta Lotuksesta pitäisi löytyä helpommin parantamisen varaa kuin lähimmistä kilpailijoista. Lotuksen kilpailijoilla keskikastissa kun on tänä vuonna jo käytössään parannettu versio viime kauden autosta.

Ensi kaudella Lotuksellakin on parannettu versio tämänvuotisesta autosta ja KERS on mukana alusta alkaen, joten uusi iso harppaus lähimpiin kilpailijoihin nähden tapahtuu kauden 2012 alkuun mennessä. Ainakin siihen asti kannattaa Heikin seurata Team Lotuksen edistymistä ennen kuin alkaa vilkuilemaan paikkaa jossain muualla. Jos Lotus pääsee tämän kauden loppuun mennessä tavoitteeseensa, eli avaa pistetilinsä ja liittyy mukaan kilpailemaan keskikastin kanssa, niin ensi kaudella Lotuksen voi jo odottaa olevan Sauberin rinnalla keskikastin kärjessä hätyyttämässä Renaultia ja Mersua.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Kanada tulee olemaan Lotukselle erittäin hankala rata koska heidän suoravauhtinsa ovat olleet joukon häntäpäässä koko kauden.
Ei aiemmista kisoista voi kovin tarkkaan katsoa Kanadan suoravauhtia, kun kaikille talleille, siis myös Team Lotukselle, tulee Montrealiin juuri tätä rataa varten suunniteltu aerodynamiikkapäivitys. Mutta joo, ei se Lotus tietty Kanadassakaan suoraraketiksi muutu.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mike Gascoyne on antanut Autosport-sivustolle optimistisia lausuntoja Team Lotuksen Kanadan osakilpailua koskevista odotuksista. Gascoyne toivoo tiiminsä nimenomaisesti Kanadan rataoloihin räätälöimän päivityksen tuovan isomman edun kuin lähimpien kilpailijoiden vastaavat päivitykset. Lisäksi Gascoyne toivoo Team Lotuksen saavan puristettua Barcelonan päivityksestään lisää vauhtia auton säätöjä parantamalla. (Gascoyne ei puhu mitään Autosportin viime viikolla mainitsemasta ohjaustehostimen uusimisesta.)

Minun mielestäni Team Lotuksen paras toivo tavoittaa edelläolevat tallit lepää pitkälti Heikin onnistumisten varassa. Heikin pitää parantaa starttejaan, ettei Jarno pääse eteen jarruttelemaan. Ja tallin pitää huomioida varikkotaktiikoissa, että Heikki on kuluttanut renkaitaan viime kisoissa Jarnoa nopeammin (ehkä siksi, ettei Jarno näytä saavan niistä irti yhtä paljon vauhtia kuin Heikki). Eli lisää työtä päivitysten parissa, Heikille paremmat startit ja terävämpää pelisilmää taktiikoissa, niin Lotus on tuota pikaa keskikastin vauhdissa. :)
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Kovalaisen talli saa jättisponsorin


IS sanoi:
Hyviä uutisia Lotus-kuljettaja Heikki Kovalaiselle. Team Lotuksen taloustilanne voi nimittäin kohentua merkittävästi uuden suursponsorin ansiosta.

IS Urheilun tietojen mukaan Angolan kansallisesta öljy-yhtiöstä Sonangolista on tulossa Lotus-tallin pääsponsori. Sopimuksen arvo olisi ainakin 25 miljoonaa euroa vuodessa.

Sonangolin kotimaa Angola on Saharan eteläpuolisen Afrikan toiseksi suurin öljyntuottajamaa. Sen edellä on vain Nigeria.

Team Lotuksen sopimus Sonangolin kanssa vahvistaisi merkittävästi portugalilais-angolalaisen Ricardo Teixeiran asemaa tallissa. Teixeira, 26, on Sonangolin suojatti ja kuuluu jo Lotuksen testikuljettajarinkiin.
Mahtaako olla sittenkään hyvä uutinen? Kumpi syrjäytetään viimeistään ensi kaudeksi: Kovalainen vai Trulli?
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Tä? Ei tarvitse edes sinivalkoisia laseja että voi toivottaa Jarnon eläkkeelle.
Ei näistä voi koskaan olla varma. Trulli ja Gascoyne ne yhteen soppii jne. Heikki on myös ollut tosi pahalla tuulella pari Monacoa edeltävää kisaa, eikä Monacon tuloskaan hymyä nostattanut. Jos se oikeasti on mennyt huutamaan muulle henkilökunnalle kuten uhosi, niin ei tällainen voi olla vaikuttamatta.

Ajosuorituksien puolesta tämän pitäisi tietysti olla selvä peli Heikin hyväksi.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Kovalaisen kannattaa rauhassa kattoo lotuksella ainakin vielä seuraava kausi, sikäli mikäli hänellä on sopimus myös ensi kaudesta. heikki on selkeesti tiimin johtava kuljettaja, trulli ollu jo parin vuoden ajan jäähdyttelijä näissä kekkereissä. ja jos lotus tosiaan saa noi uuden sponsorin rahat käytettyy oikein ja lopettaa 'maksukuskien' ajattamisen perjantaisin, ensi kaudella talli voi olla jo keskikastissa.

en millään malta olla kommentoimattta näitä 'heikki ferrarille'-huhuja, tai pikemminkin mustakarin lietsomaa kampanjaa. heikki ajo mclarenilla silloin tällöin loistavasti, useammin hyvin, useimmiten alle odotusten. kyseessä on kuitenkii jo noin kolmekymppinen kaveri, joka lienee ohittanu sen vaiheen urallaan, että tulis enää ajamaan aivan kärkitalleissa (eikä heikki muutenkaa kuulu mielestäni aivan porukan parhaisiin kuskeihin). Lotus on vasta F1-taipaleensa alussa, kovalaisen kannattaa kattoo miten hyvän auton lotus pystyy tarjoamaan.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Trulli pari vuotta sitten Toytalla aika hyvin jäähdyttelijäksi veti kun oli palkintopallilla ja nopeinkin kierroskin tuli plakkariin.
Eilen aika-ajossa niukasti mutta kuitenkin Heikin edelle joten ihan huippukunnossa hän edelleen on. Antais sille Red Bullin niin rataenkat paukkus siitä vaa.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Trulli pari vuotta sitten Toytalla aika hyvin jäähdyttelijäksi veti kun oli palkintopallilla ja nopeinkin kierroskin tuli plakkariin.
Eilen aika-ajossa niukasti mutta kuitenkin Heikin edelle joten ihan huippukunnossa hän edelleen on. Antais sille Red Bullin niin rataenkat paukkus siitä vaa.
Heikin edellä hurjan monella sadasosalla ensimmäisen kerran tällä kaudella aika-ajoissa. Edellisissä aika-ajoissa Kovalainen pieksi Trullia varmaan keskimäärin 0,5s/kerta (arvaus). Eilen Kovalainen ei tehnyt nopeinta viimeisellä yrityksellä kuten monet muut tekivät. Eli vika veto ei ollut ihan nappi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Parhaista sektoriajoista voidaan laskea Heikille hieman parempi ihannekierrosaika (1m16,656s) kuin Jarnolle (1m16,732s). Se on tietty hyvä vaan, että Lotus-kuskien välillä on tasaväkistä vääntöä, ettei Heikkikään pääse nukahtamaan keskikastin häntäpään ollessa jatkuvasti hitusen verran liian nopea tavoitettavaksi. ;)

Jarno marmatti taas BBC:lle aika-ajojen jälkeen, ettei ohjaustehostin edelleenkään toimi hänen toivomallaan tavalla. Eli eipä tainnut tulla Kanadassa päivitystä Lotuksen ohjaustehostimeen. Seuraava isompi aerodynamiikkapäivitys tulee Team Lotukselle muistaakseni Silverstoneen. Sitä ennen Lotuksella ei ole paljon toiveita keskikastin vauhtiin pääsemisestä aika-ajoissa. Kisoissa onni saattaa kyllä potkaista Lotustakin, jos muut tekevät virheitä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Heikin edellä hurjan monella sadasosalla ensimmäisen kerran tällä kaudella aika-ajoissa. Edellisissä aika-ajoissa Kovalainen pieksi Trullia varmaan keskimäärin 0,5s/kerta (arvaus). Eilen Kovalainen ei tehnyt nopeinta viimeisellä yrityksellä kuten monet muut tekivät. Eli vika veto ei ollut ihan nappi.
Trullihan veti viimeisellä yrityksellä kaksi kierrosta putkeen ja toisella tuli parempi aika.Heikki ei ehtinyt vetää kuin yhden ja olisin Heikkinä vihainen tiimille,koska ajoitus kusi ja pahasti.:mad:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös