Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jos minä luen sitä oikein, niin rahaa siirtyy kyllä huomattavasti vähemmän. Sopimuksen arvo sisältää myös Fernandesin hehkuttamalle tekniselle yhteistyölle lasketun arvon.
Voi sisältää tai voi olla sisältämättä. Saward ei paljasta tietolähteitään ja muotoilee lauseensa epämääräiseksi:
The deal is believed to be for three years and is reckoned to be worth in the region of $30 million a year.
Jää siis epäselväksi tietääkö Sawardkaan kuinka paljon GE itse asiassa maksaa Team Lotukselle. Saward on voinut yksinkertaisesti julkaista blogissaan kuulemansa ylimalkaisen arvion sponsorisopimuksen "arvosta". Sponsorisopimus syntyi ilmeisesti AirAsian moottorikauppojen kylkiäisenä ja siihen liittynee myös jonkinlainen sopimus GE:n ja Caterhamin välisestä yhteistyöstä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Jos minä luen sitä oikein, niin rahaa siirtyy kyllä huomattavasti vähemmän. Sopimuksen arvo sisältää myös Fernandesin hehkuttamalle tekniselle yhteistyölle lasketun arvon.
Niin minäkin ymmärsin puheista. Toisaalta, sopimushan voi käsittää esim. ilmaisen kersin tai vst, joka taas on rahallisesti iso juttu.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Team Lotus on nyt sitten viimeisenä konstruktorien kisassa. Jopa Hispaniat ovat edellä Kanadan suorituksensa jälkeen.:D:D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Team Lotus on nyt sitten viimeisenä konstruktorien kisassa. Jopa Hispaniat ovat edellä Kanadan suorituksensa jälkeen.:D:D
Olet väärässä, mutta eipä tuo yllätä.
Pos Team Points
1 RBR-Renault 255
2 McLaren-Mercedes 186
3 Ferrari 101
4 Renault 60
5 Mercedes 52
6 Sauber-Ferrari 27
7 STR-Ferrari 12
8 Force India-Mercedes 10
9 Williams-Cosworth 4
10 Lotus-Renault 0
11 HRT-Cosworth 0
12 Virgin-Cosworth 0
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Muistetaanpa vielä sekin, että Sauberit hylättiin Australiassa sääntöjenvastaisen takasiiven takia, jolloin Trulli nousi tuloksissa sijalle 13 ja D'Ambrosio sijalle 14. Häntäpään tallien neljä parasta sijoitusta tällä kaudella ovat toistaiseksi tällaisia:

Team Lotus:
13. Trulli (Australia)
13. Trulli (Monaco)
14. Kovalainen (Monaco)
15. Kovalainen (Malesia)

Hispania:
13. Liuzzi (Kanada)
16. Liuzzi (Monaco)
17. Karthikeyan (Monaco)
17. Karthikeyan (Kanada)

Virgin:
14. D'Ambrosio (Australia)
14. D'Ambrosio (Kanada)
15. D'Ambrosio (Monaco)
16. Glock (Kanada)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Team Lotuksen F1-tallin päällikkö Tony Fernandes kertoo lisätehoja tuovan Kers-laitteen löytyvän tallin ensi kauden autosta.

Tällä kaudella Lotus ajaa ilman Kersiä. Tiistaina julkistettu yhteistyö maailman kolmanneksi suurimman yrityksen General Electricin kanssa auttaa Team Lotusta kehittämään autoonsa Kersin.

- Meillä on ehdottomasti Kers ensi vuonna ja luultavasti paljon muitakin asioita, Fernandes sanoi CNN:lle.

Mtv3

Tuossa linkki itse CCN pätkään : http://edition.cnn.com/video/?/video...ndes.lotus.cnn
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
KERS on kyllä ollut Team Lotuksen ensi kauden suunnitelmissa jo ennen GE-sopimuksen julkistamistakin. Uutta asiassa on, että Tony Fernandesin voi tulkita sanoneen CNN:n haastattelussa Team Lotuksen suunnittelevan oman KERS-järjestelmänsä rakentamista yhteistyössä GE:n kanssa.

Fernandes on myös kommentoinut lyhyesti GE-sponsorisopimusta Reutersille ja tästä kommentista irtoaa vielä uusi tiedonmurunen:
"We have done well with the budget so far and this gives us a little bit extra," team principal Tony Fernandes told Reuters.

"It will bring us money for an extra upgrade but really 2012 is where we will see the benefits of having GE on board. It is not just about money but about technology expertise."
Eli Fernandes sanoo Team Lotuksen saavan autoonsa ylimääräisen päivityksen GE:n tuomien rahojen ansiosta. Tämä päivitys saattaa hyvinkin olla kytköksissä juuri ennen GE-sopimusta tiedotettuun sopimukseen Williamsin tuulitunnelin käytöstä. Team Lotus on siis mahdollisesti vuokrannut Williamsin tuulitunnelin GE:n tuomilla rahoilla ja saa näiden lisäresurssien ansiosta kehitettyä tämän vuoden autoonsa ylimääräisen päivityksen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuo Team Lotuksen GE-sponssisopimus kuvastaa hyvin kytköksiä. Fernadesin putiikit osatvat paljon GE'ltä. GE taas katsoo sponssaamisen olevan kannattavampaa kuin sen vaihtoehdon katsominen ettei sponssata.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikki Kovalaisen mukaan Team Lotuksen tämän kauden viimeinen isompi aerodynamiikkapäivitys tulee Singaporen osakilpailuun.

Uudet rajoitukset pakokaasun tuottamista sääteleviin moottoriasetuksiin ovat arvattavasti vaikuttaneet myös T128:n kehittämissuunnitelmiin. Team Lotus toi Barcelonaan päivityksenä pakokaasuja hyödyntävän lattiaratkaisunsa ja sittemmin sen tehokkuutta on pyritty parantamaan lisäpäivityksin. Sitä Gascoynen lupailemaa sekunnin vauhdinparannusta tästä Barcelonan päivityksestä ei kai koskaan saatu, ja Valencian kisan jälkeen pakoputkiston ja lattian uusiminen muuttuvat hukkaan heitetyksi uurastukseksi.

On kuitenkin mukavaa lukea Heikin kommenteista Team Lotuksen käyttävän nyt kolme seuraavaa kuukautta T128-autonsa aerodynamiikan parantamiseen. Ensi vuoden Lotus T129 on Heikin mukaan jo työn alla tuulitunnelissa, joten ehkä tämänvuotisessa autossa voidaan testata ensi kauden autoon tulevia osia. Ja onhan loppukauden ohjelmassa Singaporen jälkeen 5 kisaa (olettaen, että Intian GP toteutuu), joten kyllä Team Lotus vielä ennättää saada päivityksestään hyötyä tälläkin kaudella.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Valencian kisaviikonloppu todisti lopullisesti, ettei Team Lotus ole saanut Barcelonan päivityksestään toivomaansa lisävauhtia. Kuljettajien kommenttien valossa kyseinen päivitys on tuonut lisäpitoa nopeisiin mutkiin, mutta Valenciassa ei ollut isommin nopeita mutkia, ja pitkillä suorilla KERSin puuttuminen maksoi Team Lotukselle puoli sekuntia kierroksella. Ja kun Valencian rata vielä on 764 metriä Barcelonan rataa pidempi, niin Barcelonassa nähty ero Team Lotuksen ja keskikastin välillä kasvoi entisestään Valenciassa.

Barcelonan aika-ajoissa Heikki Kovalaisen sijoitus (Heidfeldin ja Barrichellon epäonnen ansiosta) oli 17 -- ensimmäisessä osiossa ero sijaan 16 (Sutil) oli 1,228s. Trulli (sija 18) oli 0,647s, Barrichello (sija 19) 1,036 ja Glock (sija 20) 1,441s Heikkiä hitaampi.

Valencian aika-ajoissa Heikki Kovalaisen sijoitus oli 19 -- ensimmäisessä osiossa ero sijaan 18 (Alguersuari) oli 1,432s ja sijaan 17 (Kobayashi) 1,533s. Trulli (sija 20) oli 0,570s ja Glock (sija 21) 0,889s Heikkiä hitaampi.

Valencian kisassa Heikki Kovalaisen sijoitus maalissa oli 19 -- eroa sijaan 18 (Maldonado) oli 48,1s, sijaan 17 (Schumacher) 1min 6s ja sijaan 16 (Kobayashi) 1min 23,9s. Trulli (sija 20) oli 37,9s ja Glock (sija 21) 54s Heikkiä hitaampi.

Heikki sai paremman startin kuin parissa aiemmassa kisassa ja piti tallikaverinsa takanaan -- mikä olikin onnekasta, koska Jarnon vauhti vaikutti vahvalta kisan alkuvaiheissa. Heikki kulutti renkaitaan tallikaveriaan nopeammin ja siksi Heikin taktiikka vaihdettiin kolmeksi stopiksi, kun taas Jarno pysyi alkuperäisessä kahden stopin taktiikassa. Viimeisellä stopillaan Heikki putosi Jarnon taakse, mutta Heikki sai kovemmat renkaat toimimaan paremmin kuin Jarno, ja ohitti tallikaverinsa kasvattaen lopussa eroa ajamalla kolmesta neljään sekuntia nopeampia kierrosaikoja.

Silverstonessa sitten nähdään miten pakokaasupäästöjä rajoittava muutos sääntöihin vaikuttaa tallien kilpailukykyyn. Team Lotus näyttäisi saaneen kovin niukasti lisävauhtia pakokaasuja hyödyntävästä diffuusoristaan, joten Lotuksen voisi olettaa kärsivän sääntömuutoksesta vähemmän kuin jotkut heidän edellään olevista talleista.

Suurin haitta sääntöjen muutoksesta näyttäisi koituvan Team Lotukselle siitä, että tallissa on käytetty paljon arvokasta työaikaa pakokaasuja hyödyntävän diffuusorin kehittelyyn, kun saman ajan olisi voinut käyttää hyödyllisemmin auton yleisiä aerodynamiikkaominaisuuksia parantamalla. Nyt tällaista kovasti kaivattua aerodynamiikkapäivitystä saadaan odottaa kolme kuukautta Singaporen kisaviikonloppuun asti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pitänee muistaa, että diffuusoria, takalattiaa tai pakoputkia ei nykymuodossaan kielletä vielä ennen kauden loppua, joten niihin panosettu työ ei mene suoraan romukoppaan. Toki ns. "tyhjäkäyntiahtaminen" poistuu kuvioista ja saattaa tehdä ahdetun diffun herkäksi kaasun asennolle, jollon systeemistä pitää luopua tai tehdä lisää työtä sen eteen. Toisaalta niin se herkkyys oli viime vuonnakin monen tallin ongelma ja jotenkin sen kuitenkin ratkaisivat. Kenties diffut muuttuvat enemmän sellaisiksi, että ahtaminen tapahtuu vain diffun päältä (Ferrari ja Mäkki) eikä diffun sisään (RB). En tiedä kumpaa tapaa Lotus on käyttänyt.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Pitänee muistaa, että diffuusoria, takalattiaa tai pakoputkia ei nykymuodossaan kielletä vielä ennen kauden loppua, joten niihin panosettu työ ei mene suoraan romukoppaan. Toki ns. "tyhjäkäyntiahtaminen" poistuu kuvioista ja saattaa tehdä ahdetun diffun herkäksi kaasun asennolle, jollon systeemistä pitää luopua tai tehdä lisää työtä sen eteen. Toisaalta niin se herkkyys oli viime vuonnakin monen tallin ongelma ja jotenkin sen kuitenkin ratkaisivat. Kenties diffut muuttuvat enemmän sellaisiksi, että ahtaminen tapahtuu vain diffun päältä (Ferrari ja Mäkki) eikä diffun sisään (RB). En tiedä kumpaa tapaa Lotus on käyttänyt.
Hyvä pointti. Heikki ja Jarno ovat sanoneet Barcelonan päivityksen parantaneen pitoa nopeissa mutkissa, joten tämä etu säilynee loppukaudellakin silloin, kun jalkaa ei tarvitse nostaa kaasulta.

Toisaalta erityisesti aerodynamiikaltaan heikommissa autoissa pito loppuu helposti kesken mutkan, jolloin kaasua on pakko hellittää ja samalla häviää ahdetun diffuusorin tuoma pito. Kärkipään autoissa on paras aerodynamiikka ja häntäpään autoissa huonoin, joten Silverstonessa voimaan tulevalla sääntömuutoksella ei välttämättä ole mitään vaikutusta tallien välisiin voimasuhteisiin. Kuten Heikkikin on toistuvasti todennut, Team Lotuksen tämänvuotisen auton suurin heikkous on aerodynamiikassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvä pointti. Heikki ja Jarno ovat sanoneet Barcelonan päivityksen parantaneen pitoa nopeissa mutkissa, joten tämä etu säilynee loppukaudellakin silloin, kun jalkaa ei tarvitse nostaa kaasulta.

Toisaalta erityisesti aerodynamiikaltaan heikommissa autoissa pito loppuu helposti kesken mutkan, jolloin kaasua on pakko hellittää ja samalla häviää ahdetun diffuusorin tuoma pito.
Ahdetut diffuusorit on kielletty Silverstonesta lähtien, joten kaasun asennolla ei ole enää merkitystä diffuusorin toimintaan.

Kyllä se ahdettuun diffuusoriin laitettu työ ja siitä saatu aerodynaaminen lisäpito menetetään kun ne kielletään.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ahdetut diffuusorit on kielletty Silverstonesta lähtien, joten kaasun asennolla ei ole enää merkitystä diffuusorin toimintaan.

Kyllä se ahdettuun diffuusoriin laitettu työ ja siitä saatu aerodynaaminen lisäpito menetetään kun ne kielletään.
Eikös se kielto koske nimenomaan OFF-throttle diffusoreja? Eli difua on ahdettu vaikka kaasua ei ole painettu ja nimenomaan tämä kielletään ei koko difun ahtamista. Näin ollen RB:n etu nopeissa mutkissa saattaa jopa kasvaa... Ensi kaudella difuja ei saa/ pysty ahtamaan enään ainakaan pakokaasuilla uusien sääntöjen takia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eikös se kielto koske nimenomaan OFF-throttle diffusoreja? Eli difua on ahdettu vaikka kaasua ei ole painettu ja nimenomaan tämä kielletään ei koko difun ahtamista. Näin ollen RB:n etu nopeissa mutkissa saattaa jopa kasvaa... Ensi kaudella difuja ei saa/ pysty ahtamaan enään ainakaan pakokaasuilla uusien sääntöjen takia.
Juuri näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Formula1.com on selvittänyt tätä Silverstonessa voimaan tulevaa sääntömuutosta 15.6.2011 päivätyssä artikkelissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös se kielto koske nimenomaan OFF-throttle diffusoreja? Eli difua on ahdettu vaikka kaasua ei ole painettu ja nimenomaan tämä kielletään ei koko difun ahtamista. Näin ollen RB:n etu nopeissa mutkissa saattaa jopa kasvaa... Ensi kaudella difuja ei saa/ pysty ahtamaan enään ainakaan pakokaasuilla uusien sääntöjen takia.
Noin se näköjään menikin, että täyskielto tulee vasta 2012. Pitänee lukea tarkemmin, kun joissain lähteissä on puhuttu "blown diffusers banned from British GP onwards" tmv.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös