Valencian kisaviikonloppu todisti lopullisesti, ettei Team Lotus ole saanut Barcelonan päivityksestään toivomaansa lisävauhtia. Kuljettajien kommenttien valossa kyseinen päivitys on tuonut lisäpitoa nopeisiin mutkiin, mutta Valenciassa ei ollut isommin nopeita mutkia, ja pitkillä suorilla KERSin puuttuminen maksoi Team Lotukselle puoli sekuntia kierroksella. Ja kun Valencian rata vielä on 764 metriä Barcelonan rataa pidempi, niin Barcelonassa nähty ero Team Lotuksen ja keskikastin välillä kasvoi entisestään Valenciassa.
Barcelonan aika-ajoissa Heikki Kovalaisen sijoitus (Heidfeldin ja Barrichellon epäonnen ansiosta) oli 17 -- ensimmäisessä osiossa ero sijaan 16 (Sutil) oli 1,228s. Trulli (sija 18) oli 0,647s, Barrichello (sija 19) 1,036 ja Glock (sija 20) 1,441s Heikkiä hitaampi.
Valencian aika-ajoissa Heikki Kovalaisen sijoitus oli 19 -- ensimmäisessä osiossa ero sijaan 18 (Alguersuari) oli 1,432s ja sijaan 17 (Kobayashi) 1,533s. Trulli (sija 20) oli 0,570s ja Glock (sija 21) 0,889s Heikkiä hitaampi.
Valencian kisassa Heikki Kovalaisen sijoitus maalissa oli 19 -- eroa sijaan 18 (Maldonado) oli 48,1s, sijaan 17 (Schumacher) 1min 6s ja sijaan 16 (Kobayashi) 1min 23,9s. Trulli (sija 20) oli 37,9s ja Glock (sija 21) 54s Heikkiä hitaampi.
Heikki sai paremman startin kuin parissa aiemmassa kisassa ja piti tallikaverinsa takanaan -- mikä olikin onnekasta, koska Jarnon vauhti vaikutti vahvalta kisan alkuvaiheissa. Heikki kulutti renkaitaan tallikaveriaan nopeammin ja siksi Heikin taktiikka vaihdettiin kolmeksi stopiksi, kun taas Jarno pysyi alkuperäisessä kahden stopin taktiikassa. Viimeisellä stopillaan Heikki putosi Jarnon taakse, mutta Heikki sai kovemmat renkaat toimimaan paremmin kuin Jarno, ja ohitti tallikaverinsa kasvattaen lopussa eroa ajamalla kolmesta neljään sekuntia nopeampia kierrosaikoja.
Silverstonessa sitten nähdään miten pakokaasupäästöjä rajoittava muutos sääntöihin vaikuttaa tallien kilpailukykyyn. Team Lotus näyttäisi saaneen kovin niukasti lisävauhtia pakokaasuja hyödyntävästä diffuusoristaan, joten Lotuksen voisi olettaa kärsivän sääntömuutoksesta vähemmän kuin jotkut heidän edellään olevista talleista.
Suurin haitta sääntöjen muutoksesta näyttäisi koituvan Team Lotukselle siitä, että tallissa on käytetty paljon arvokasta työaikaa pakokaasuja hyödyntävän diffuusorin kehittelyyn, kun saman ajan olisi voinut käyttää hyödyllisemmin auton yleisiä aerodynamiikkaominaisuuksia parantamalla. Nyt tällaista kovasti kaivattua aerodynamiikkapäivitystä saadaan odottaa kolme kuukautta Singaporen kisaviikonloppuun asti.