Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Noin se näköjään menikin, että täyskielto tulee vasta 2012. Pitänee lukea tarkemmin, kun joissain lähteissä on puhuttu "blown diffusers banned from British GP onwards" tmv.
Toimittajat nyt eivät aina taida olla niin kovin perillä asioista - kunhan kirjoittavat. :nope:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo itse käsitin heti näin että se koskee vaan silloin kun kaasua ei painella. Elikkä ei se ny loppupeleis hirveästi vaikuta hommaan kunhan painelee sit vaa kaasuu ;) Kaasu ja jarrua painettava kumpaakii samaan aikaan !!
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Joo itse käsitin heti näin että se koskee vaan silloin kun kaasua ei painella. Elikkä ei se ny loppupeleis hirveästi vaikuta hommaan kunhan painelee sit vaa kaasuu ;) Kaasu ja jarrua painettava kumpaakii samaan aikaan !!
Mietin ite, että voisiko ne kehittää jonkun systeemin, että molempia yhtä aikaa. Siiis kaasua hiukan, joka taas antaa luvan käyttää diffuusoria.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
ESPNF1-sivusto on julkaissut Team Lotuksen varakuski Karun Chandhokin mietteitä. Chandhok arvelee Team Lotuksen olleen alkukaudesta puolisen sekuntia keskikastia perässä, mutta muutamassa viime kilpailussa ero on kasvanut sekuntiin. Chandhokin mukaan näin suuren eron tavoittaminen vielä tämän kauden kuluessa on vaikeaa.

Chandhok ennustaa, että ensi kaudesta tulee Team Lotukselle kuluvaa kautta vahvempi. Osasyynä tällaiseen mielipiteeseen on Force Indialta siirtynyt Mark Smith, joka aloitti kesäkuun käynnistyessä työt Team Lotuksella ja vaati heti vahvistuksia tiimin aerodynamiikkapuolelle. Näitä vahvistuksia on tiedossa mm. Williamsilta vuokratun tuulitunnelin muodossa. Chandhokin mukaan Team Lotuksella riittää nyt kiireitä, kun ensi vuoden auton kehittämisen lisäksi tämänvuotiseenkin autoon kehitetään vielä uusia osia, sekä samaan aikaan aerodynamiikkaosastoa laajennetaan ja tiimin sisäistä rakennetta uudistetaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team Lotus suorittaa tänään ja huomenna suoratestejä Kemblen yksityisellä lentokentällä. Karun Chandhok on ajanut tänään Jarno Trullin autoa, johon on liimattu uusia mainostekstejä. GE:n logo on korvannut Nazan mainoksen takasiivessä ja sama logo on ilmestynyt pariin muuhunkin paikkaan autossa. Suurilla kirjaimilla tekstattu sana "Caterham" on korvannut sivuponttooneissa aiemman EQ8-mainoksen.

Sivukuva autosta.
Lisää kuvia.
Liikkuvaa kuvaa YouTubessa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tony Fernandes kirjoittaa Twitterissä:
Yes we have agreed with red bull on kers RT @hafizan89: @tonyfernandes are there any plans on KERS on the lotus car anytime this season?
Noinkohan tosiaan puuhaavat Team Lotuksella KERSin lisäämistä autoon vielä tällä kaudella? Vai tarkoittaako Tony että hankkivat KERSin Red Bullilta vasta ensi kaudeksi?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tony Fernandes kirjoittaa Twitterissä:

Noinkohan tosiaan puuhaavat Team Lotuksella KERSin lisäämistä autoon vielä tällä kaudella? Vai tarkoittaako Tony että hankkivat KERSin Red Bullilta vasta ensi kaudeksi?
Voisihan se tietenkin olla hyvä kokeilla sitä jo tällä kaudella, ja saada kokemusta ensi vuodelle, ja selvitettyä mahdollisia vikojakin ettei mene ensi vuonna aikaa siihen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jarno Trulli on kertonut Autosport.com-sivustolle kauden alkupuoliskon vaikeuksiensa johtuvan Team Lotuksen ohjaustehostimesta. Tallissa on suunniteltu kokonaan uusitun ohjaustehostehostinjärjestelmän asentamista autoihin Unkarin osakilpailua varten ja Jarno toivoo tämän päivityksen auttavan häntä saamaan paremman tuntuman auton käyttäytymiseen mutkissa.

Heikki Kovalainen taas selvittää MTV3:n blogissaan mitä F1-autossa tapahtuu kisan starttihetkellä. Heikki on tällä kaudella hävinnyt muutamassa startissa tallikaverilleen, jolloin kisan alkuosa on mennyt Jarnon pakokaasuja haistellessa, vaikka aika-ajoissa Heikki on ollut vahvempi. Silverstonessa Heikki onnistui taas aika-ajoissa hyvin ja sai erinomaisen startinkin, mutta tekniset ongelmat pilasivat kisan jo ensimmäisellä kierroksella.

Mike Gascoyne on lupaillut Team Lotukselle seuraavaa isompaa päivitystä Singaporen kisaviikonlopuksi, eli kahden ja puolen kuukauden päähän. Toivottavasti ohjaustehostimen päivityksestä on hyötyä molemmille Lotus-kuskeille, sillä muutaman viimeisimmän kisaviikonlopun perusteella Team Lotus alkaa jo olla lähempänä takana puuskuttavaa Virginiä kuin edellä karkuun kirmaavaa keskikastia.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team Lotus saa vielä Singaporeen yhden isomman aerodynamiikkapäivityksen, kuten Heikki Kovalainen kertoi blogissaan 17.6.2011 ja Mike Gascoyne 4.7.2011 julkaistussa Team Lotuksen podcast-tallenteessa.

Team Lotuksen KERS on siis tilattu Red Bullilta, minkä myös Tony Fernandes vahvisti Twitterissä. Red Bull ei ilmeisesti jaa oman tehtaansa tekniikkaa muiden tallien kanssa samalla kaudella, vaan muille talleille myydään Red Bullin edellisellä kaudella käyttämää tekniikkaa. Niinpä Team Lotuksessa ei nähdä Red Bullin KERSiä vielä tällä kaudella, vaikka tuosta aiemmin mainitusta Tony Fernandesin Twitter-viestistä sellaisen kuvan saakin.

Red Bullin käyttämä KERS on tiettävästi tehottomampi kuin Mersun KERS. Jenson Button sanoi McLarenin saaneen KERSistään Valenciassa noin puolen sekunnin vauhdinparannuksen kierrosta kohti, kun taas Red Bullin KERSin tuoman vauhtilisän väitettiin olevan 3,0 - 3,5 sekuntia per kierros. Red Bullin KERS on tiettävästi räätälöity Adrian Neweyn näkemysten mukaisesti kompromissiksi, joka tuottaa vähemmän tehoa, mutta toisaalta häiritsee vähemmän auton aerodynamiikkaa ja tasapainoa kuin tehokkaammat KERS-viritelmät.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
No täytyy katsoa paraneeko Trullin vauhti Unkarista eteenpäin. Onhan Kovalainenkin myöntänyt, että siinä ohjaustehostimessa on parantamisen varaa, mutta tuskinpa koko auton ohjausjärjestelmää olisi kesken kauden ryhdytty rakentamaan uuteen uskoon, jos ei Jarnolla olisi sen kanssa niin tuskaisen vaikeaa. Tony Fernandeskin totesi BBC:lle Valencian jälkeen, että Heikki näyttää tulevan toimeen nykyisen ohjaustehostimen kanssa mutta Jarno ei, joten ongelmana näyttäisi olevan Jarnon italialainen luonteenherkkyys.

Team Lotuksen uusimmassa podcastissa Jarno kertoo, että kannusti talliaan asentamaan tämänvuotiseen autoon viimevuotisen auton ohjaustehostimen, mutta se ei sopinut, koska autot ovat niin erilaisia. Niinpä tallissa on nyt urakoitu upouuden ohjaustehostimen kimpussa, vaikka työtä pitäisi tehdä ennen kaikkea lisävauhdin löytämiseksi. Kun Jarno haluaa uuden ohjaustehostimen, niin Jarno saa uuden ohjaustehostimen. "Squeaky wheel gets the grease."

Erikoista noissa Jarnon vaikeuksissa on, että Jarno on arvioinut häviävänsä ohjaustehostimen takia tallikaverilleen erityisesti kevyellä bensalastilla ajettaessa eli aika-ajoissa ja kisan loppupuolella, mutta kisan alkupuolella raskaammalla bensalastilla ohjaus ei Jarnoa vaivaa.

Toisaalta Heikki näyttää kuluttavan kisoissa renkaitaan Jarnoa nopeammin. Heikkiä ovatkin kiukuttaneet muutamassa kisassa tallin taktiikkaratkaisut, kun startissa Heikin ohitse livahtanut Jarno on otettu renkaiden vaihtoon ensimmäisenä ja Heikki on joutunut ajamaan kuluneemmilla renkaillaan Jarnoa pidempään. Valenciassa Heikille vaihdettiin kesken kisan kolmen stopin strategia, kun Jarnolle riitti kaksi stoppia. Heikki oli kisan jälkeen tyytyväinen strategiaansa, ja viimeisellä stintillä Heikki ajoi medium-renkailla pari kolme sekuntia nopeampia kierrosaikoja kuin Jarno, vaikka aiemmin kisassa pehmeillä renkailla Lotus-kuskien vauhti oli samaa tasoa.

Näistä rengaskulutuksen eroista ja Jarnon vaikeuksista kevyellä bensakuormalla, erityisesti kovemmalla rengasseoksella ajettaessa, saattaisi ehkä päätellä Lotus-kuskien välisten suorituserojen johtuvan ohjaustehostimen lisäksi erilaisesta renkaiden käytöstä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tomorrownewsf1.comin mukaan Team Lotus ei voi ostaa KERSiä Red Bullilta, koska Red Bull on vain Renault / Magnetti Marellin ja Lotus Renault GP:n asiakas. Sen sijaan Team Lotus joutuu neuvottelemaan KERS-kaupoistaan moottorivalmistaja Renaultin ja LRGP:n kanssa. Tietääkö tämä vaikeuksia Team Lotuksen KERS-hankinnalle?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ymmärtääkseni Red Bullin KERS ei ole 1:1 sama kuin Renault GP:n tai muiden Marellin osia käyttävien tallien. On varmaan ihan totta, että saadakseen Red Bullin KERS:n, täytyy sen komponentit ostaa Magneti Marellilta, Renault Sport F1:ltä ynnä muilta toimittajilta, mutta oleellista lienee silti sopimus Red Bullin kanssa – ilman sitä valmistajat eivät välttämättä saa edes myydä täsmälleen samoja osia muille.

Mitä taas tulee Renault GP:n osuuteen, niin mahtaakohan Boullierin moottorisopimusneuvotteluihin liittyvillä kommenteilla olla jotain tekemistä tämän kanssa?

– Renault today is an engine supplier and, even if historically we have a very good relationship and a good technical partnership, because some of the technology that Renault [=Renault Sport F1?] is selling to the customer is ours, the discussion today is different.

Oli miten oli, Team Lotuksen ja Renault Sport F1:n väleissä ei vaikuttaisi olevan mitään kitkaa, enkä usko Red Bullin KERS:n sisältävän varsinaisesti Renault GP:n osia. Jos näin kuitenkin on, niin Team Lotuksen mahdollisuudet saada hybridivoimalinja autoonsa valmiina pakettina näyttävät erittäin heikoilta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Huhtikuussa julkaistiin artikkeli, jossa journalisti Will Gray pyrkii selittämään Red Bullin alkukaudella kokemia KERS-ongelmia. Artikkelissa kerrotaan Red Bullin käyttämästä KERSistä mm. tällaista:
The Red Bull KERS is based on the Renault and Magneti Marelli system, which was first developed in 2009. The team ran tests with the system back then, but quickly chose not to use it as they concluded the benefits did not overcome the performance loss from the weight increase that came with it.

With that weight increase now accounted for in the rules, KERS has all the benefits with none of the side effects in this area - making it an essential system to have on the car.

It was confirmed by Renault during winter testing that both Lotus Renault and Red Bull Racing are using an evolution of their 2009 KERS - but, crucially, Rob White explained that "while Renault provides a central point of contact for the KERS system on the engine, its integration into each car and its operation is the responsibility of the respective teams".

The electronics and software elements of the system are understood to not be part of the package - suggesting Red Bull has the hardware but must develop their own way of making it work.
Tämän perusteella Red Bullin ja Lotus Renault GP:n KERS-ratkaisut olisivat toteutukseltaan (elektroniikan, ohjelmistojen ja pakkauksen suhteen) erilaisia, vaikka moottorintoimittaja Renaultilta ja Magneti Marellilta saadut osat ovat molemmilla talleilla samat. Red Bull ja LRGP vaikuttavat siis molemmat yhtä lailla Renault Sport F1:n ja Magneti Marellin asiakkailta KERS-ratkaisuissaan.

Näin ollen Team Lotus ei tarvinne LRGP:n KERS-osaamista, jos vaan sopimukset Red Bullin ja muiden osapuolten kanssa ovat kunnossa. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös