Bobakki
@f1hog
Nyt tarkkana!
Koskapa Lotus-nimeä koskeva kiistely ja mielipiteenvaihto on muuttunut hankalaksi seurata kahteen säikeeseen jakautuessaan, on tämä jatkossa se paikka, jossa kiistaa käydään. Lotus Renault -ja Team Lotus -kausiotsikkoihin tästä eteenpäin siis mielellään vain nimenomaan tallien suorituksia koskeva keskustelu. Nimikiistaa koskevat avaukset ko. otsikoissa päätyvät jatkossa bittihelvettiin.
Alkuperäinen Lotus-otsikko on nyt suljettu ja luettavissa arkistossa: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=30187
Seuraavassa lyhyt kertaus siitä, mitä kaikkea Lotus-nimelle on F1:n suhteen viimeisen hieman yli vuoden aikana tapahtunut:
Alkuvuosi 2009
Litespeed pyrkii mukaan F1-sarjaan Team Lotus -nimellä, jonka oikeudet se on David Huntilta hankkinut. Group Lotus ilmoittaa olevansa hakemusta vastaan, eikä tallia hyväksytä mukaan. Mike Gascoyne ja Fondtech jatkavat hanketta varten suunnittelemansa auton kehitystä toiveenaan myydä projekti edelleen lähitulevaisuudessa.
Syyskuu 2009
Ajatus Lotus-nimen elvyttämisestä esitellään Tony Fernandesille. Fernandes kiinnostuu ja yhdessä malesialaisten yhteistyökumppanien kanssa perustaa 1Malaysia Racing Teamin, joka saa Protonilta / Group Lotukselta viisivuotisen lisenssin Lotus-nimen käyttöön. Autoksi haalitaan Gascoynen aloittama suunnitelma, ja uusi Lotus Racing hakee BMW Sauberilta jäänyttä paikkaa sarjassa. Hakemus hyväksytään.
Loppuvuosi 2009/Alkuvuosi 2010
Group Lotuksen uudeksi toimitusjohtajaksi palkataan Dany Bahar. Yhtiön johtopaikoille palkataan Baharin entisiä työkavereita Ferrarilta: Andreas Prillmann (Chief Commercial Officer), Claudio Berro ja Miodrag Kotur (Lotus Motorsport) sekä Gino Rosato (Lotus Corporate Affairs). Bahar on erittäin halukas käyttämään moottoriurheilua Lotuksen markkinoinnissa, mistä ensimmäinen osoitus on KV Racing -tallin sponsorointi IndyCar-sarjassa.
Helmikuu 2010
Group Lotuksen johto sekä Chapmanin perhe on paikalla Lotus Racingin auton julkistustilaisuudessa. Tämä on viimeinen kerta, kun Group Lotus ja talli ovat virallisesti tekemisissä.
Kesäkuu 2010
Fernandes päättää juhlistaa Lotuksen 500. GP:tä Valenciassa. Chapmanin perhe on jälleen paikalla.
Heinäkuu 2010
Fernandes ja David Hunt tapaavat Silverstonen GP:ssä ja tekevät esisopimuksen Team Lotus -nimen oikeuksien ostamisesta.
Syyskuu 2010
Group Lotus ilmoittaa sponsoroivansa ART Grand Prix'n GP2- ja GP3-talleja. Muutos näkyy tallin nimessä (Lotus ART), värityksessä sekä teknisenä tukena.
Group Lotus päättää 1Malaysia Racing Teamin lisenssin Lotus-nimeen tavaramerkkiloukkauksiin mm. t-paitojen suunnittelussa vedoten. Fernandes julkistaa ostaneensa Team Lotus -nimen oikeudet omistavan Team Lotus Venturesin.
Tapahtumajärjestys on näiltä osin kiistanalainen, katso viestit 17 ja 18.
Group Lotus ja Proton ilmoittavat, että Fernandesilla ei ole oikeutta Team Lotus -nimen käyttöön, ja että he tulevat tarvittaessa viemään asian oikeuteen. Lotus Racingin vastineessa talli puolustaa oikeuksiaan nimeen ja ilmoittaa haastavansa Group Lotuksen oikeuteen Lotus-lisenssin laittomasta purkamisesta.
Joulukuu 2010
Group Lotus ilmoittaa seitsemänvuotisesta sponsorisopimuksesta Renaultin F1-tallin kanssa. Puhutaan mahdollisuudesta, että Lotus ostaa osan tallista sopimuksen kestoaikana. Joulunaluspäivinä Clive Chapman ilmoittaa olevansa Group Lotuksen hankkeiden takana ja tukensa Fernandesin tallille olleen riippuvainen Group Lotuksen tuesta.
18. tammikuuta asian käsittely oikeudessa alkaa. Käsittelyssä ovat siis sekä oikeus Team Lotus -nimeen F1-sarjassa (ja siihen liittyvät kerskailuoikeudet Team Lotuksen saavutuksilla) että Group Lotuksen ja 1Malaysia Racing Teamin välisen lisenssisopimuksen purkaminen.
Koskapa Lotus-nimeä koskeva kiistely ja mielipiteenvaihto on muuttunut hankalaksi seurata kahteen säikeeseen jakautuessaan, on tämä jatkossa se paikka, jossa kiistaa käydään. Lotus Renault -ja Team Lotus -kausiotsikkoihin tästä eteenpäin siis mielellään vain nimenomaan tallien suorituksia koskeva keskustelu. Nimikiistaa koskevat avaukset ko. otsikoissa päätyvät jatkossa bittihelvettiin.
Alkuperäinen Lotus-otsikko on nyt suljettu ja luettavissa arkistossa: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=30187
Seuraavassa lyhyt kertaus siitä, mitä kaikkea Lotus-nimelle on F1:n suhteen viimeisen hieman yli vuoden aikana tapahtunut:
Alkuvuosi 2009
Litespeed pyrkii mukaan F1-sarjaan Team Lotus -nimellä, jonka oikeudet se on David Huntilta hankkinut. Group Lotus ilmoittaa olevansa hakemusta vastaan, eikä tallia hyväksytä mukaan. Mike Gascoyne ja Fondtech jatkavat hanketta varten suunnittelemansa auton kehitystä toiveenaan myydä projekti edelleen lähitulevaisuudessa.
Syyskuu 2009
Ajatus Lotus-nimen elvyttämisestä esitellään Tony Fernandesille. Fernandes kiinnostuu ja yhdessä malesialaisten yhteistyökumppanien kanssa perustaa 1Malaysia Racing Teamin, joka saa Protonilta / Group Lotukselta viisivuotisen lisenssin Lotus-nimen käyttöön. Autoksi haalitaan Gascoynen aloittama suunnitelma, ja uusi Lotus Racing hakee BMW Sauberilta jäänyttä paikkaa sarjassa. Hakemus hyväksytään.
Loppuvuosi 2009/Alkuvuosi 2010
Group Lotuksen uudeksi toimitusjohtajaksi palkataan Dany Bahar. Yhtiön johtopaikoille palkataan Baharin entisiä työkavereita Ferrarilta: Andreas Prillmann (Chief Commercial Officer), Claudio Berro ja Miodrag Kotur (Lotus Motorsport) sekä Gino Rosato (Lotus Corporate Affairs). Bahar on erittäin halukas käyttämään moottoriurheilua Lotuksen markkinoinnissa, mistä ensimmäinen osoitus on KV Racing -tallin sponsorointi IndyCar-sarjassa.
Helmikuu 2010
Group Lotuksen johto sekä Chapmanin perhe on paikalla Lotus Racingin auton julkistustilaisuudessa. Tämä on viimeinen kerta, kun Group Lotus ja talli ovat virallisesti tekemisissä.
Kesäkuu 2010
Fernandes päättää juhlistaa Lotuksen 500. GP:tä Valenciassa. Chapmanin perhe on jälleen paikalla.
Heinäkuu 2010
Fernandes ja David Hunt tapaavat Silverstonen GP:ssä ja tekevät esisopimuksen Team Lotus -nimen oikeuksien ostamisesta.
Syyskuu 2010
Group Lotus ilmoittaa sponsoroivansa ART Grand Prix'n GP2- ja GP3-talleja. Muutos näkyy tallin nimessä (Lotus ART), värityksessä sekä teknisenä tukena.
Group Lotus päättää 1Malaysia Racing Teamin lisenssin Lotus-nimeen tavaramerkkiloukkauksiin mm. t-paitojen suunnittelussa vedoten. Fernandes julkistaa ostaneensa Team Lotus -nimen oikeudet omistavan Team Lotus Venturesin.
Tapahtumajärjestys on näiltä osin kiistanalainen, katso viestit 17 ja 18.
Group Lotus ja Proton ilmoittavat, että Fernandesilla ei ole oikeutta Team Lotus -nimen käyttöön, ja että he tulevat tarvittaessa viemään asian oikeuteen. Lotus Racingin vastineessa talli puolustaa oikeuksiaan nimeen ja ilmoittaa haastavansa Group Lotuksen oikeuteen Lotus-lisenssin laittomasta purkamisesta.
Joulukuu 2010
Group Lotus ilmoittaa seitsemänvuotisesta sponsorisopimuksesta Renaultin F1-tallin kanssa. Puhutaan mahdollisuudesta, että Lotus ostaa osan tallista sopimuksen kestoaikana. Joulunaluspäivinä Clive Chapman ilmoittaa olevansa Group Lotuksen hankkeiden takana ja tukensa Fernandesin tallille olleen riippuvainen Group Lotuksen tuesta.
18. tammikuuta asian käsittely oikeudessa alkaa. Käsittelyssä ovat siis sekä oikeus Team Lotus -nimeen F1-sarjassa (ja siihen liittyvät kerskailuoikeudet Team Lotuksen saavutuksilla) että Group Lotuksen ja 1Malaysia Racing Teamin välisen lisenssisopimuksen purkaminen.
Viimeksi muokattu: