Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Miksi sitten virallisella F1-sivustolla tallia kutsutaan Renaultiksi?
Ei liity lainkaan siihen mitä äsken sanoin. Lotus on Lotus, se ei liity lainkaan siihen onko Lotus Renault GP - talli Lotus, Renault tai GENII.
Formuloissa on vain yksi Lotus-talli, jonka aitoudesta voidaan toki olla montaa mieltä.
Siellä on kahdella tiimillä nimessään Lotus. Sitten siellä on yksi, jolla on erittäin kyseenalaisesti autonsa nimenä Lotus.

FOMin nettisivut ovat varsin sekavat ja omituiset. Ne mm. profiloivat viime kaudella viidenneksi tulleen tiimin täysin Renault'n kautta ja kuinka Renault tuli ja meni ykkösiin 80- ja 90-luvuilla.

Fernandesin tiimin kohdalla sivu puolestaan on päivitetty vastaamaan tiimin oletettua uutta nimeä, mutta Lotuksen saavutukset ja historia ei sinne vieläkään ole ilmestynyt.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ei liity lainkaan siihen mitä äsken sanoin. Lotus on Lotus, se ei liity lainkaan siihen onko Lotus Renault GP - talli Lotus, Renault tai GENII.
Siellä on kahdella tiimillä nimessään Lotus. Sitten siellä on yksi, jolla on erittäin kyseenalaisesti autonsa nimenä Lotus.

FOMin nettisivut ovat varsin sekavat ja omituiset. Ne mm. profiloivat viime kaudella viidenneksi tulleen tiimin täysin Renault'n kautta ja kuinka Renault tuli ja meni ykkösiin 80- ja 90-luvuilla.

Fernandesin tiimin kohdalla sivu puolestaan on päivitetty vastaamaan tiimin oletettua uutta nimeä, mutta Lotuksen saavutukset ja historia ei sinne vieläkään ole ilmestynyt.
Tuskin tulee kuten ei myöskään Renaultille, jos se muuttuisi Lotukseksi. Team Lotuksella aloitetaan puhtaalla pöydällä mutta Renaultille historia pitäisi kertyä Tolemanista lähtien. Joten jos Renault muuttuisi Lotukseksi, luuletko että se Lotuksen historia siirtyisi sinne??

Minusta nuo F1.com sivuston tiedot ovat muilta osin oletetut, mutta omaksi yllätykseksikin Renaultin kohdalla ei olekkaan sitä Lotus Renault GP:tä.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Samaa mietin itsekin, mutta miksi muiden tallien osalta on tiedot korjattu ja jopa rellun kuljettajalistakin korjattu?
Korjattu miten? Osallistujalistan julkaisun jälkeen vain RF1/LRGP:n nimi on muuttunut.

Ei liity lainkaan siihen mitä äsken sanoin. Lotus on Lotus, se ei liity lainkaan siihen onko Lotus Renault GP - talli Lotus, Renault tai GENII.
Siellä on kahdella tiimillä nimessään Lotus. Sitten siellä on yksi, jolla on erittäin kyseenalaisesti autonsa nimenä Lotus.

FOMin nettisivut ovat varsin sekavat ja omituiset. Ne mm. profiloivat viime kaudella viidenneksi tulleen tiimin täysin Renault'n kautta ja kuinka Renault tuli ja meni ykkösiin 80- ja 90-luvuilla.

Fernandesin tiimin kohdalla sivu puolestaan on päivitetty vastaamaan tiimin oletettua uutta nimeä, mutta Lotuksen saavutukset ja historia ei sinne vieläkään ole ilmestynyt.
Kieltämättä Rellun automerkin F1-saavutuksia ei pitäisi laskea enää LRGP:lle kuuluviksi, samalla tavalla kuin entisen TL:n saavutuksia ei lasketa 1MRT:n TL:lle kuuluviksi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuskin tulee kuten ei myöskään Renaultille, jos se muuttuisi Lotukseksi. Team Lotuksella aloitetaan puhtaalla pöydällä mutta Renaultille historia pitäisi kertyä Tolemanista lähtien. Joten jos Renault muuttuisi Lotukseksi, luuletko että se Lotuksen historia siirtyisi sinne??

Minusta nuo F1.com sivuston tiedot ovat muilta osin oletetut, mutta omaksi yllätykseksikin Renaultin kohdalla ei olekkaan sitä Lotus Renault GP:tä.
Mukana ei ole Benettonin mestaruuksia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mukana ei ole Benettonin mestaruuksia.
Luitko oikein. Minun mielipide: pitäisi.

Jos Renaultin menestys ei kuulu LRGP:lle, niin tuo homma menee vaikeaksi. Kyseenalaista olisi lasketaanko Sauberkin v. 93 lähtien koska välissä oli BMW:n tehdastallina.

EDIT: www.teamlotus.com ei enää toimikkaan. Group Lotus otti sen Fernandesin kiusaksi syksyllä, mutta miksi on kytketty pois toiminnasta?
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Luitko oikein. Minun mielipide: pitäisi.

Jos Renaultin menestys ei kuulu LRGP:lle, niin tuo homma menee vaikeaksi. Kyseenalaista olisi lasketaanko Sauberkin v. 93 lähtien koska välissä oli BMW:n tehdastallina.
Väärinkäsitys. Luulin, että tarkoitit että vaikuttaa siltä, että LRGP:lle lasketaan mukaan saavutukset Tolemanin ajoista lähtien. BMW Sauberin mukaan laskeminen on sikäli perustellumpaa, että Peter Sauber oli osakkaana myös BMW Sauberissa, ja talli käytti BMW Sauber nimeä myös vielä BMW:n vetäydyttyä. LRGP:ssä puolestaan Rellu on enää partneri.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Väärinkäsitys. Luulin, että tarkoitit että vaikuttaa siltä, että LRGP:lle lasketaan mukaan saavutukset Tolemanin ajoista lähtien. BMW Sauberin mukaan laskeminen on sikäli perustellumpaa, että Peter Sauber oli osakkaana myös BMW Sauberissa, ja talli käytti BMW Sauber nimeä myös vielä BMW:n vetäydyttyä. LRGP:ssä puolestaan Rellu on enää partneri.
Mutta kenelle ne saavutukset sitten luettaisiin? Lotukselle, Genille, Renaultille? Ei kait nyt pääsponsorille ainakaan? Ennenkuulumatonta, koska eihän Westkään voittanut tuplamestaruutta kausilla 98/99. Minusta Genii olisi rehellisin vaihtoehto, mutta jotenkin loogisin Renault tällä hetkellä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mielestäni molempien puolten kommentit on otettava huomioon, mutta toki tietyllä varauksella. Silti molempien osapuolten kommentteihin pitää suhtautua tasapuolisesti. Oikeus lopulta tekee omat tulkintansa siitä kuka puhuu tutta ja toivottavasti se tulkinta on oikea. Ja vaikkei se tulkinta olisi oikea, sen mukaan tulee toimia.
Juurikin näin. Täysin samaa mieltä. Siksi en pidä siitä, että Bahar on leimattu paholaismaiseksi kusettajaksi ja Fernandesiin puolestaan ei tartu mikään.
Voin tarkentaa kommenttiani. GL ei voi sanoa saavuttaneensa alkuperäisen TL:n saavutuksia ainakaan niiltä ajoilta kun GL:llä ja TL:llä oli eri omistajat. Mutta TL:lle kuuluu TL:n saavutukset myös ajalta kun GL:llä oli sama omistaja.
Okei. Kiitoksia.

Lotuksen ei tarvitsekaan sanoa saavuttaneensa mitään tuon määritelmän ulkopuolelta, koska Chapmanin kuoltua F1-talli ei enää mitään merkittävää saavuttanut. Lehdistötiedotteissa mainitut maailmanmestaruuksiin ja innovatiivisiin autoihin sillä ei ole mitään vaikutusta. Osakilpailuvoitot ja paalupaikat ovat lähinnä triviaaleja, koska jos tallin silloinen johto ne on Lotukselle kertaalleen voittanut, niin ei niitä takautuvasti voi kukaan kumota. Lotuksen viimeiset voitot ainakin kuuluivat myös Group Lotukselle, koska autossa oli heidän aktiivijousituksensa. Ja kuten Lotuksen nettisivuilta voimme huomata, ei Lotusta ole missään vaiheessa kiinnostanut TLL:n tai TLV:n tuloksien käyttäminen promootiomateriaaleissaan. Niissä on aina esiintyneet aivan eri autot ja eri jutut. Näiden autojen kuvienkin käyttö muuten puhuu nähdäkseni sen puolesta, ettei Huntilla ole kaikkia ip-oikeuksia tai ei ainakaan yksinoikeudella.
Muuten, tuossa mainoksessa logossa on sama fontti kuin TLV:n ja CTL:n TL-logoissa
Toki, sehän on Lotuksen alkuperäinen fontti. Siksi Clive käyttää sitä, eikä Bugattin rekisteröimää kirjasinta, joka Pacificin merkissä oli, koska se ei ole Lotuksen käytössä tällä hetkellä ja siksi sekaantumista autotehtaaseen ei kahden bisneksen välillä pääse syntymään.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mutta kenelle ne saavutukset sitten luettaisiin? Lotukselle, Genille, Renaultille? Ei kait nyt pääsponsorille ainakaan? Ennenkuulumatonta, koska eihän Westkään voittanut tuplamestaruutta kausilla 98/99. Minusta Genii olisi rehellisin vaihtoehto, mutta jotenkin loogisin Renault tällä hetkellä.
LRGP:n saavutukset kuuluvat Lotus Renault GP -yhtiölle, jonka Genii omistaa tällä hetkellä kokonaan.

Lotuksen ei tarvitsekaan sanoa saavuttaneensa mitään tuon määritelmän ulkopuolelta, koska Chapmanin kuoltua F1-talli ei enää mitään merkittävää saavuttanut. Lehdistötiedotteissa mainitut maailmanmestaruuksiin ja innovatiivisiin autoihin sillä ei ole mitään vaikutusta. Osakilpailuvoitot ja paalupaikat ovat lähinnä triviaaleja, koska jos tallin silloinen johto ne on Lotukselle kertaalleen voittanut, niin ei niitä takautuvasti voi kukaan kumota. Lotuksen viimeiset voitot ainakin kuuluivat myös Group Lotukselle, koska autossa oli heidän aktiivijousituksensa. Ja kuten Lotuksen nettisivuilta voimme huomata, ei Lotusta ole missään vaiheessa kiinnostanut TLL:n tai TLV:n tuloksien käyttäminen promootiomateriaaleissaan. Niissä on aina esiintyneet aivan eri autot ja eri jutut. Näiden autojen kuvienkin käyttö muuten puhuu nähdäkseni sen puolesta, ettei Huntilla ole kaikkia ip-oikeuksia tai ei ainakaan yksinoikeudella.
Ei ne merkittävätkään '86 jälkeen saavutetut saavutuksetaan olisi kuuluneet GL:lle. Toki, sponssit saavat hyödyntää sponssauskohteensa saavutuksia, mutta vain siten, että sponssit ovat tukeneet, eivätkä itse saavuttaneet näitä saavutuksia.

Toki, sehän on Lotuksen alkuperäinen fontti. Siksi Clive käyttää sitä, eikä Bugattin rekisteröimää kirjasinta, joka Pacificin merkissä oli, koska se ei ole Lotuksen käytössä tällä hetkellä ja siksi sekaantumista autotehtaaseen ei kahden bisneksen välillä pääse syntymään.
Minusta Pacificin TL-tunnus oli edelleenkin sama kuin nykyisen TL:n. Sen sijaan TLL:n pyörittämän Team Lotus(-Mugen-Hondan) logossa oli käytetty GL:n logon fonttia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei liity lainkaan siihen mitä äsken sanoin. Lotus on Lotus, se ei liity lainkaan siihen onko Lotus Renault GP - talli Lotus, Renault tai GENII.
Siellä on kahdella tiimillä nimessään Lotus. Sitten siellä on yksi, jolla on erittäin kyseenalaisesti autonsa nimenä Lotus.
Nyt kyllä näyttää vahvasti siltä, että siellä on vain yhdellä nimessään Lotus, kyseenalaista tai ei. Sitten siellä on Renault, jonka autot on jostain kumman syystä maalattu JPS tupakkaväreihin. Keulasta löytyy kyllä sponsori Lotuksen logo.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuskin tulee kuten ei myöskään Renaultille, jos se muuttuisi Lotukseksi. Team Lotuksella aloitetaan puhtaalla pöydällä mutta Renaultille historia pitäisi kertyä Tolemanista lähtien. Joten jos Renault muuttuisi Lotukseksi, luuletko että se Lotuksen historia siirtyisi sinne??
En.

Ja ihan hyvä niin, koska Lotus Renault ja Chapman ovat ilmoittaneet, ettei heidän ole tarkoituskaan ole olla Team Lotus. Fernandes sen sijaan juhli jo Lotuksen 500 Grand Prix'tä ja puhuttiin seuraavista voitoista. Tuon sivun mukaan tiimin ensimmäinen kilpailuvuosi oli kuitenkin 2010 ja paras saavutus 12.s sija. Se on aika kaukana Lotuksen maailmanmestaruuksista ja vajaasta 500:sta osakilpailusta...

Mielenkiintoista kyllä, että Renault-tiimi, joka kilpaili aikanaan Toleman-tiimiä vastaankin nähdään tuolla sivustolla Toleman-tiimiä seuranneen Renault-tiimin kanssa samaksi, mutta esimerkiksi Mercedes GP Petronas F1 Team ei ole sama kuin 50-luvulla kilpaillut Mercedes-Benz, vaikka niillä onkin sama omistaja. :dunno:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
En.

Ja ihan hyvä niin, koska Lotus Renault ja Chapman ovat ilmoittaneet, ettei heidän ole tarkoituskaan ole olla Team Lotus. Fernandes sen sijaan juhli jo Lotuksen 500 Grand Prix'tä ja puhuttiin seuraavista voitoista. Tuon sivun mukaan tiimin ensimmäinen kilpailuvuosi oli kuitenkin 2010 ja paras saavutus 12.s sija. Se on aika kaukana Lotuksen maailmanmestaruuksista ja vajaasta 500:sta osakilpailusta...

Mielenkiintoista kyllä, että Renault-tiimi, joka kilpaili aikanaan Toleman-tiimiä vastaankin nähdään tuolla sivustolla Toleman-tiimiä seuranneen Renault-tiimin kanssa samaksi, mutta esimerkiksi Mercedes GP Petronas F1 Team ei ole sama kuin 50-luvulla kilpaillut Mercedes-Benz, vaikka niillä onkin sama omistaja. :dunno:
Missä kuosissa Lotus päätti toiminnan 90-luvulla? Häntäpään tallina. Minusta ainakin mukavin jatkumo aloittaa alusta pohjalta kun yhtäkkiä ruveta juhlimaan voittoa. Jos en muista väärin, Chapmanin suvun siunaus oli 500 GP:n juhlimiselle vai voitko oikaista jos olen väärässä? Muutenkin olen hyvilläni, ettei esim. Mercedes voittanut mestaruutta. Jotenkin hölmöä olisi ollut, koska voitot olisi tullut "muiden suunnittelemilla" autolla.

Samaa itsekin ihmettelin, että Mercedes katsotaan uudeksi tiimiksi. Minusta noiden historioiden kanssa pitäisi joko tehdä niin, että aloittaa aina uusi luku taikka seurata tallin entistä historiaa tyyliin : BAR-Honda-Brawn-Mercedes. Ei menisi ainakaan sekaisin ja minusta kuvastaisi totuutta.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
LRGP:n saavutukset kuuluvat Lotus Renault GP -yhtiölle, jonka Genii omistaa tällä hetkellä kokonaan.
Täsmennän vielä tätä. Käsittääkseni nämä LRGP-nimellä hankitut saavutukset tulevat pysymään tämän tiimin hallussa tietyiltä osin jatkossakin, vaikka yhteistyö GL:n ja Lotuksen kanssa päättyisi. GL ja Rellu ovat luovuttaneet tietyin ehdoin oikeudet nimensä käyttöön tälle tallille, ja menneisyyteen viitatessa se saa tulevaisuudessa käyttää näitä nimiä. Tallien esitellessä vanhoja autojaan, niissä on edelleen vanhojen sponssien mainokset. Sama pätee käsittäkeni myös tähän, ellei muuta ole sovittu.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Täsmennän vielä tätä. Käsittääkseni nämä LRGP-nimellä hankitut saavutukset tulevat pysymään tämän tiimin hallussa tietyiltä osin jatkossakin, vaikka yhteistyö GL:n ja Lotuksen kanssa päättyisi. GL ja Rellu ovat luovuttaneet tietyin ehdoin oikeudet nimensä käyttöön tälle tallille, ja menneisyyteen viitatessa se saa tulevaisuudessa käyttää näitä nimiä. Tallien esitellessä vanhoja autojaan, niissä on edelleen vanhojen sponssien mainokset. Sama pätee käsittäkeni myös tähän, ellei muuta ole sovittu.
Hieno etu, mutta jos tallin ostaisi esimerkiksi Lada tai joku muu erillinen yhtiö, tuskin rupeaisi viittailemaan Lotuksiin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minusta Pacificin TL-tunnus oli edelleenkin sama kuin nykyisen TL:n. Sen sijaan TLL:n pyörittämän Team Lotus(-Mugen-Hondan) logossa oli käytetty GL:n logon fonttia.
En netistä löytänyt tarpeeksi isoa kuvaa, josta asia selviäisi.

Olin kuitenkin aivan varma, että asia ei näin ole ja että Bugatti-fontin olen Pacificin yhteydessäkin varmasti nähnyt. Kuvanlaatu on melko karmea, mutta kyllä siitäkin selvää saa, vuoden 1995 kausikoostevideon alussa, jossa esitellään kauden autot, Pacificin tilaisuudessa välähtää kahdeksan minuutin 20 sekunnin kohdalla sama kaudella 1994 käytetty Team Lotus - teksti sekä logo.
F1-fani82 sanoi:
Jos en muista väärin, Chapmanin suvun siunaus oli 500 GP:n juhlimiselle vai voitko oikaista jos olen väärässä?
Siunasivat vielä tuolloin Lotuksen siunaaman tiimin juhlinnan.

Oliko Lotus siunannut? Tuskin, kukaan autotehtaan edustaja ei ollut paikalla. Indianapolisissa Lotuksen paluun kunniaksi oli sentään moottoriurheilupuolen johtaja paikalla. Taisi olla tärkeämmät kekkerit. Ja eihän tätä tiimiä pitänyt assosioida Team Lotukseen, koska se oli Huntin se.

Nyt Fernandes ja Hunt puolestaan argumentoivat, ettei Lotuksella ole tiettyjä oikeuksia F1:ssä. "Group Lotus ei ole koskaan ollut moottoriurheilussa" väitti muistaakseni joku. Ei mene tässä ihan kaikki nallekarkit tasan.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Hieno etu, mutta jos tallin ostaisi esimerkiksi Lada tai joku muu erillinen yhtiö, tuskin rupeaisi viittailemaan Lotuksiin.
Yep.

Tuli kuitenkin mieleen nämä Dallaran kaltaiset firmat. He voivat suunnitella auton perättäisinä vuosina eri talleille, mutta siinä tapauksessa esim. Dallaralla ei ole kilpailulisenssiä. Nyt lisenssi on kuitenkin nimenomaan GL:n ja Rellun sponssaamalla tallilla. Joka tapauksessa LRGP:n talliyhtiö ei voi tulevaisudessa kuitenkaan perustaa esim. Classic Lotus Renault GP -nimistä puljua, jos heillä ei ole GL:n ja Rellun lupaa. Mutta käsittääkseni heillä kuitenkin säilyy omistusoikeus saavutuksiin, sillä he ovat tosiasiallinen talli, eivätkä GL:n tai Rellun alihankkija. Silti LRGP-nimen kaupallinen hyödyntäminen vaatii GL:n ja Rellun luvan.

Muuten, jälleen kerran keskustelu kiihtyi puolenyön paikkeilla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Yep.

Tuli kuitenkin mieleen nämä Dallaran kaltaiset firmat. He voivat suunnitella auton perättäisinä vuosina eri talleille, mutta siinä tapauksessa esim. Dallaralla ei ole kilpailulisenssiä. Nyt lisenssi on kuitenkin nimenomaan GL:n ja Rellun sponssaamalla tallilla. Joka tapauksessa LRGP:n talliyhtiö ei voi tulevaisudessa kuitenkaan perustaa esim. Classic Lotus Renault GP -nimistä puljua, jos heillä ei ole GL:n ja Rellun lupaa. Mutta käsittääkseni heillä kuitenkin säilyy omistusoikeus saavutuksiin, sillä he ovat tosiasiallinen talli, eivätkä GL:n tai Rellun alihankkija. Silti LRGP-nimen kaupallinen hyödyntäminen vaatii GL:n ja Rellun luvan.

Muuten, jälleen kerran keskustelu kiihtyi puolenyön paikkeilla.
En voi muuta sanoa, että uusia Lotus-riitoja odotellessa 10v päästä. Niin sotkuisia sopimuksia ovat laatineet, kuten Lotus aina.

Minun oma mielipide on, että suurin virhe oli, että Lotus on pilkottu useisiin osiin, on myyty lisenssiä ja nyt vielä tuollaisia uusia, hämäriä sopimuksia. Eihän tuollaisesta sotkusta ole odotettavissa kuin nykyisen kaltaista sotaa.

Kaikista järkevintä minusta olisi ollut antaa Fernandesin hoitaa F1-projekti ja Lotuksen ottaa muut autosarjat haltuun, mitä CARTerikin on mainostanut. Varsinkin kun ne tuntuu olevan Lotuksella tärkeitä. Kylkiäisenä olisi ollut jatkumo vanhoille Lotuksille lähes yksimielisesti, TEAM LOTUS-oikeudet, enemmän resursseja kuin nyt ja yhtenaisempi linja.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kaikista järkevintä minusta olisi ollut antaa Fernandesin hoitaa F1-projekti ja Lotuksen ottaa muut autosarjat haltuun, mitä CARTerikin on mainostanut. Varsinkin kun ne tuntuu olevan Lotuksella tärkeitä. Kylkiäisenä olisi ollut jatkumo vanhoille Lotuksille lähes yksimielisesti, TEAM LOTUS-oikeudet, enemmän resursseja kuin nyt ja yhtenaisempi linja.
Ehkä tämä olisi toiminutkin, jos vain Fernandes olisi ensimmäisen vuotensa aikana ollut hieman vähemmän aggressiivinen ja ei olisi lähtenyt sooloilemaan näin massiivisesti. Pakko sitä oli yrittää ottaa Lotus haltuun heti puolen vuoden jälkeen? :doubtful:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ehkä tämä olisi toiminutkin, jos vain Fernandes olisi ensimmäisen vuotensa aikana ollut hieman vähemmän aggressiivinen ja ei olisi lähtenyt sooloilemaan näin massiivisesti. Pakko sitä oli yrittää ottaa Lotus haltuun heti puolen vuoden jälkeen? :doubtful:
Anna konkeerrtinen esimerkki ja pyydän, ettet viittaa siihen energiajuoma/paitasotkuun, koska se ei ole todellinen syy. Sinulla on ollut vihat Lotus Racingia kohtaan alusta asti, mutta mitä eroa on seuraavilla tavoilla hoitaa F1-tallia

a)Tom Fernandes pyörittää F1-tallia joko lisenssillä tai omilla Team Lotus oikeuksillaan. Group Lotus ei omista tallista osakettakaan, mutta saa ilmaista mainosta luonnollisesti

b) Lotus on sponsori, maksaa noin 30 miljonaa euroa siitä, että saa nimen kuuluviin. Lotus ei omista tallista osakettakaan, mutta saa mainosta

Jotenkin sinun vihasi kohdistuu vain Tom Fernandesia kohtaan, koska Lotuksen autotehdas oli täysillä mukana kummassakin projektissa alussa, mutta älytön älämölö Lotus Racingia kohtaa. Toiminnan laajuus oli alussa molemmissa sama eli nimi vain loisti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös