Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei kun ei. "Chapmanin Lotus" on ymmärtääkseni vain nimitys mielikuvalle, joka niputtaa eri Chapmanin perustamat Lotus-yritykset yhdeksi kokonaisuudeksi. Se ei kuitenkaan ole juridinen henkilö, eikä nän ollen voi omistaa mitään.

Paritalovertauksessa se vertautuu lähinnä tontin tai paritalon nimeen.
Okei. Mielsin/mieltäisin itse Chapmanin Lotus -termin viittaavan siihen Lotuksen alkupisteeseen, jolloin Chapman omisti kaiken.

Ilmeisesti tässä vääristelyyn perustuvassa keskustelussa tuokin on sitten onnistuttu vääristelemään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Okei. Mielsin/mieltäisin itse Chapmanin Lotus -termin viittaavan siihen Lotuksen alkupisteeseen, jolloin Chapman omisti kaiken.
Niin no, ihan aluksi oli vain Chapmanin perustama Lotus Engineering. Joka siis oli se toistaiseksi paritaloksi jakamaton tönö. Mutta koska talo ja tontti vertauksessa edustavat Lotusta/Lotuksia, niin ei voi sanoa, että jokin Lotuksista olisi omistanut sen.
Ilmeisesti tässä vääristelyyn perustuvassa keskustelussa tuokin on sitten onnistuttu vääristelemään.
No tuo oli minun tulkintani siitä mitä CARTer Chapmanin Lotuksella tarkoittaa. Mutta ylläollevasta syystä hänen väitteensä täytyy olla väärä. Lotus on tässä vertauksessa vain omistuksen kohde, ei omistaja.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
P GL on mukana nimenomaan markkinoimassa omia tuotteitaan, ei siksi että siellä olisi yhtäkkiä noussut palava halu ajaa kilpaa. Ja tarra-Lotukset ne vasta kunnioittavatkin Colin Chapmanin perintöä, eikö?
Niin, tuli tässä aiemmin mieleeni, että mitäköhän Colin itse olisi tästä sotkusta ollut mieltä. Tässä kun tuppaa monelta näköjään unohtumaan, että yhdellä puolella on talli joka on polkaistu pystyyn tyhjästä ja ajaa kilpaa, ja toisella puolella on... sponsori. Kumpikohan on enemmän "Colinin hengen mukaista", perustaa talli ja ajaa kilpaa, vaiko ostaa tarratilaa Tolemanilta?

Tämä sopii myös pieneksi näpäytykseksi niille, jotka puhuvat Zäpmänistä kuin jumalasta, jonka siunausta kaivataan.

Olen valmis muuttamaan kantaani, jos Group Lotus tallin itselleen ostaa. Siihen asti heidän lähestymistapansa on verrattavissa Richard Bransonin vastaavaan: suurin mahdollinen näkyvyys pienimmällä mahdollisella panostuksella. Tältä kantilta asiaa tarkastellen paras ratkaisu olisi ollut antaa Fernandesin hoitaa likaiset työt, ja nauttia itse ilmaisesta julkisuudesta. Todennäköisesti tämä oli vaan liikaa Baharin egolle. Hänhän on se messias ja sateentekijä kaikki yhdessä paketissa, joka nostaa Lotuksen suosta ja tekee siitä taas uskottavan autonvalmistajan. Ei siinä silloin sovi jonkun malesialaisen pohatan viedä kaikki kunnia.
Tästä tuli mieleeni sellainen mahdollinen skenaario (jonka todennäköisyyttä en lähde arvioimaan), jossa Fernandes saa aikaan uuden "Lotus-dynastian" menestymällä tallinsa kanssa (siis Lotus-nimellä). Tällöin Lotuksen historiassa tunnettaisiin suurina niminä Colin Chapman ja *hui kauhistus* Tony Fernandes. Ihan niin kuin McLaren tallin suhteen Bruce McLaren ja Ron Dennis. Ja tämähän ei Tanerille käy! Koska ei tässä lopulta ole Tanerilla Lotuksen paras mielessä, vaan Tanerin.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tästä tuli mieleeni sellainen mahdollinen skenaario (jonka todennäköisyyttä en lähde arvioimaan), jossa Fernandes saa aikaan uuden "Lotus-dynastian" menestymällä tallinsa kanssa (siis Lotus-nimellä). Tällöin Lotuksen historiassa tunnettaisiin suurina niminä Colin Chapman ja *hui kauhistus* Tony Fernandes. Ihan niin kuin McLaren tallin suhteen Bruce McLaren ja Ron Dennis. Ja tämähän ei Tanerille käy! Koska ei tässä lopulta ole Tanerilla Lotuksen paras mielessä, vaan Tanerin.
Kun Dennis Project 4:nsa ja Ou´jee!:n kanssa astui McLarenin talliin tekemään jo tuolloin kunniakkaasta Bruce McLaren Motor Racingista vielä mahtavamman McLaren Internationalin, ei maailmassa ollut mitään Brucen perustamaa urheiluautofirmaa, jonka kanssa olisi tullut riitaa nimioikeudesta ja jolla olisi ollut perikunta puolellaan.
Minäkin näkisin mielelläni F1:ssä kunnon brittiläisellä lisenssillä kilpailevan Team Lotuksen kuin mitään Lotus-badged Renault´ia , muuta pidän sitä kuitenkin aidompana Lotuksena kuin Tonyn tallia, tiedätte kyllä miksi. :dunno:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tästä tuli mieleeni sellainen mahdollinen skenaario (jonka todennäköisyyttä en lähde arvioimaan), jossa Fernandes saa aikaan uuden "Lotus-dynastian" menestymällä tallinsa kanssa (siis Lotus-nimellä). Tällöin Lotuksen historiassa tunnettaisiin suurina niminä Colin Chapman ja *hui kauhistus* Tony Fernandes. Ihan niin kuin McLaren tallin suhteen Bruce McLaren ja Ron Dennis. Ja tämähän ei Tanerille käy! Koska ei tässä lopulta ole Tanerilla Lotuksen paras mielessä, vaan Tanerin.
Sehän siinä onkin, veikkaanpa että Tanerilla ei ole tilaa Proton-konsernissa vuoden päästä.... Käy kuten Ferrarilla ja TR:lla, että siirrytään uusiin haasteisiin. Olisiko seuraava talli HRT? Ainakin jos katsoo tallien menestyskäyriä, suunta olisi oikea. Mutta eikös tälläkin hetkellä Team Lotus ole suositumpi Lotus-fanien keskuudessa kuin Lotus Renault? Ainakin jos vertaa suomalaisia Lotus-faneja? Ja seuraa tämänkin foorumin sisältöä?

Itsellä ei ole ollut suosikkitallia ennen Lotus Racingia ja Team Lotusta. Fanitan Lotusta, koska tykkään Tonyn tavasta tehdä hommaa huumorimielellä huomioiden fanit. Mistä muusta tallista saa infoa esim kisan aikana twitteristä niin tiuhaan kuin Lotukselta? Toki homma muuttunee hiukan ku kisat kovenee, mut silti. Huumorimiehiä. Vaikka Heikki siirtyisi Ferrarille, fanittaisin siltikin Tonyn tallia.

Niin ja puhutaanko fanien keskuudessa nykyään Brucen McLarenista? Kyllä se henkilöityy Ron Dennikseen. Eikä kukaan ole vaatinut puhumaan Brucen McLarenista. Busines on businesta.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ihastuttavaa kuinka Veidt ensin sätti minua ylimieliseksi ja suhtautuu kuitenkin lähes samanaikaisesti itse minuun halveksivasti ja esittää mielipiteitään totuuksina:
Chewbacca-bileet senkun jatkuvat. On se kumma että faktojen vääristelemisen lisäksi vääristelet koko ajan myös muiden sanomisia täällä.
Kyllä tällaiseen argumentaatioon pystyy muutkin ja olen siis ilmeisen ylimielinen, koska näen sille tasolle siirtymistä alentumisena lapselliseen vänkäämiseen.
FW08 selvästi sanoi että CC rakensi talon ja omisti sen ja tontin (Lotuksen), sitten talo ja tontti (Lotus) jaettiin kahtia, ja toinen puolisko tontista (Lotuksesta) myytiin. Täten toinen jäljelle jäänyt vanha puolisko ei voi väittää enää omistavansa toista, uudella omistajalla olevaa puoliskoa.
Jos hän noin sanoi, sinähän selvästi sen minua paremmin tiedät, niin perin väärin on edelleen.

Tonttia ei missään vaiheessa jaettu. Samalle maalle (saman brändin, tuotemerkin, Lotuksen, Chapmanin Lotuksen päälle) rakennettiin kaksi taloa (Group Lotus ja Team Lotus International). Ja Team Lotus rakennettiin Group Lotuksen omistamasta rakennusaineesta, brändistä, tuotemerkistä, Lotuksen tuotemerkistä. Ainakin nykyään tehtäisiin selkeät vuokrasopimukset tällaisessa tilanteessa, mutta Chapmanin kohdalla, joka käytti tiiminsä suunnitelmissa Lotus Engineeringin ja Carsin suunnittelupapereita, on hyvin mahdollista, ettei hän elinaikanaan nähnyt tarpeelliseksi tehdä sopimusta Lotus-nimen ja –merkin käytöstä. Jos sellainen sopimus, jossa Lotus-nimen käyttöoikeus on siirtynyt Team Lotukselle (Internationalille, Limitedille tai Venturesille) ennen tai jälkeen Chapmanin kuoleman, niin Britannian patentti- ja rekisterihallituksen tietoon asti se ei ainakaan ole ilmeisesti koskaan tullut, koska kaikissa kuulemisissa Lotusta on kohdeltu Lotus-tuotemerkin omistajana.

Sen sijaan todisteet puhuvat sen puolesta, että Lotus on aina ollut Lotus. Tähän perustuu Group Lotuksen väite, että he "own everything Lotus." Group Lotukselle on yhtiön eri vaiheissa aina rekisteröity oikeus käyttää Lotus-nimeä maalla liikkuvissa kulkuvälineissä. Pitävään todisteeseen sen puolesta, että Team Lotuksella (tai sen millään variaatiolla tai kenelläkään muullakaan) olisi samanlainen oikeus ollut, en ole löytänyt tai törmännyt.

Nykyisin TLV:llä ei ainakaan tällaista oikeutta ole, koska IPO:n sivustolta on hyvin nähtävissä, ettei se ei omista Lotus-tuotemerkkejä ja muutenkin sen nykyiset oikeudet rajoittuvat vain mainospalveluihin. Sen on siis mahdotonta toimia Lotuksena. Team Lotuksena kylläkin, mutta ilman Lotusta se ajautuu tilanteeseen, jossa se ei voi ajattaa Lotus-merkkisiä autoja. Fernandesin kannalta TLV:n osto meni siis haaskuun, jos tarkoitus oli säilyttää FOMin rahat, jotka kerättiin Lotus-merkkiselle, ei Team Lotus-autolle. Ja Chapmanin Team Lotuksesta erikoisen tekivät hänen rakentamansa autot.

Team Lotus ei juridisesti ole Lotus, se on Team Lotus. Mutta jos te kerran olette niin varmoja siitä, että Team Lotus on Lotus, niin ehkä viimeistään nyt olisi oikeasti aika ihan itsekin kaivaa todisteita esiin, ilman että samat tyypit jatkuvasti tekevät kaiken työn puolestanne. Minä olen niin korruptoitunut, että minulta Fernandesia tai TLV:tä tukevia todisteita on turha tietenkään odottaa, mutta miksei kukaan teistä ole vieläkään esittänyt sitä ainoaa todistusaineistoa, joka varmasti saisi minutkin sulkemaan suuni?

Vai voisiko kenties, kenties olla mahdollista ettei sellaista todistetta löydä ja juuri siksi uskon näin varmasti olevani oikeassa? Eipä tietenkään. Parempi ihan varmuudenvuoksi kuitenkin henkilökohtaisesti hyökätä takaisin. :rolleyes:
F1-fani82 sanoi:
Mitä ihmettä? :O Et sinä pysty antamaan toisen tonttia, vai onko teillä tapana myydä naapurin omaisuuskin muille? Sitä meillä päin on kutsuttu varkaudeksi sekä oikeudessakin rankaisemiskelpoiseksi toiminnaksi.
Siihen nyt on turha tässä keskustelussa mennä, millaisissa tilanteissa kaupunki tai valtio voi jotain itselleen lunastaa, se ei todellakaan enää liity aiheeseen.
Aiheeseen kuitenkin liittyy, että FOM katsoi Protonilla olevan oikeus antaa Lotus-nimi lainaan ja käytettäväksi tallille, joka ei ollut Team Lotus ja käyttää sitä ykkösissä. Ja kun Proton sen nimen 1Malaysia Racing Teamin kautta palautti, niin se riitti kyllä yllättämän monelle. Siitäkin huolimatta ettei kyseessä ollut Team Lotus tai edes aidolla Lotus-merkkillä varustettu auto. Sen tietenkin myönnän, että Protonilta vuokratun lisenssin ansiosta tallin nimi Lotus Racing ja auto Lotus. Tämän riidan kahdesta tappelupukarista toinen yritti jokaisen tilaisuuden tullen yhdistää ne Team Lotukseen ja/tai Chapmanin Lotukseen tavoilla, joita Proton ja Lotus eivät hyväksyneet ja lopulta pitivät riittävänä purkaa vuokrasopimus.

Nyt kun tilanne on muuttunut, mutta Fernandesin kannattajien mielestä kaikki on samoin kuin viime vuonna. ”Lotus on Lotus vaikka voissa paistaisi.” Harmi vain Fernandesin kannattajien kannalta, että kyseessä on se toinen, oikea ja alkuperäinen Lotus.
FW08 sanoi:
Se, joka omistaa Team Lotuksen omistaa Team Lotuksen. Kaikki "Chapmanin Lotus", "alkuperäinen Lotus" ja "Chapmanin kunnioituksen henki" -kommentit eivät tässä keskustelussa ole muuta kuin naamioitua trollaamista.
Minä voin sanoa omistavani Nokian, mutta vain koska omistan yhden Nokia-kännykän. Se ei vielä tarkoita, että omistaisin alkuperäisen Nokian puhelimen, eikä varsinkaan sitä, että omistaisin koko telekommunikaatio-yrityksen.

Fernandes on kuitenkin antanut median ja fanien ymmärtää, että ensin GL:n lisenssillä kilpaillut Lotus Racing olisi suoraa jatkoa Chapmanin Lotukselle. Nyt hän puolestaan kiistää GL:llä koskaan olleen mitään tekemistä Team Lotuksen kanssa tai että GL olisi koskaan edes ollut moottoriurheilussa, kun se kerran sopii hänen tarinaansa. Ostettuaan TLV:n hän julisti ostaneensa Lotuksen. TLV:llä on tuotemerkki ykkösiin, hän julisti estävänsä muita käyttämästä sitä GP2:ssa tai missään muuallakaan. Ja nämä ovat vain promille siitä mitä tämä mies on sanonut, tehnyt tai antanut suuren yleisön ymmärtää. En voi käsittää, miten te voitte viitata kintaalla kaikelle tälle ja vielä sen jälkeen syyttää Dany Baharia ja Lotusta kusettajaksi. Jos media on ymmärtänyt jonkin asian väärin, niin se ei ole DB:n tai Lotuksen syytä. Jos Fernandes jatkuvasti muuttaa tarinaansa ja puhuu epäloogisuuksia, mutta kukaan ei tunnu sanovan sanaakaan, niin ei ole asiatonta tarttua niihin.
Ja suosittelen lämpimasti FW08, että tarkistat ennen kuin käytät jotain sanaa, että mitä se oikein tarkoittaa. Minä sentään tein niin ja sain varoituksen.
Urbaaninsanakirjan määrittelyn mukaan esitit juuri perättömän solvauksen, sillä en tahallisesti yritä provosoida ketään ja minähän täällä olen melkeimpä ollut eniten äänessä, joten ei tuo toinenkaan osa oikein istu.
Väite, että talli on muutakin kuin vain nimi on lähtökohtaisesti virheellinen ja jopa typerä. Talli ei ole muuta kuin nimi, jos tallista ei ole jäljellä muuta kuin nimi. Näin tilanne valitettavasti 15 vuoden ajan oli.
Ja nyt se olit sinä, joka kutsut typeräksi niitä, jotka uskovat että talli on muutakin kuin nimi. Herne. Nenä. Pata. Kattila. :p
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Team Lotus ei juridisesti ole Lotus, se on Team Lotus. Mutta jos te kerran olette niin varmoja siitä, että Team Lotus on Lotus, niin ehkä viimeistään nyt olisi oikeasti aika ihan itsekin kaivaa todisteita esiin, ilman että samat tyypit jatkuvasti tekevät kaiken työn puolestanne. Minä olen niin korruptoitunut, että minulta Fernandesia tai TLV:tä tukevia todisteita on turha tietenkään odottaa, mutta miksei kukaan teistä ole vieläkään esittänyt sitä ainoaa todistusaineistoa, joka varmasti saisi minutkin sulkemaan suuni?
Kuka on väittänyt että Team Lotus on Lotus, vaan TEAM LOTUS. Pitää kysyä, että onko näössä vikaa kun et näe TEAM sanaa edessä. Mutta Team Lotus päätti Formulat 94 "Lotus konsernissa" (konserni pilkottu eri omistajille), joten luonnollista että TEAM LOTUS myös jatkaa sitä. Minä en näe kyllä muuta vaihtoehtoa. Eihän Mobirakaan voi yhtäkkiä olla Nokia? Ihan sama, jos Mobira sanoisi että me jatkamme Nokian kännykätuotantoa nyt.

Tai jos nyt otettaisiin tuo Mobiralla leikittely :D JOS vaikka minä ostaisin Mobira-tuotenimen (liekö saatavilla, en tiedä. Ihan sama). Ei Nokia voi tulla sanomaan, että me nytten teemme puhelimia nimellä "Mobira luurit", koska me teimme ne teille aikoja sitten. Jos minulla on Mobira-tuotemerkki, voin tehdä vaikka Samsungeja Mobira-nimellä(selvennykseksi Mobirat olivat samantyylisiä kuin Nokiat, muistaakseni Nokian tekemiä Mobira-tuotemerkillä). Toki Mobira-fanit saattasivat suuttua kun Mobirat onkin Samsungeja eikä niitä tuttuja Nokioita. Ihan sama kun Lotus nyt väittää, että he voivat jatkaa TEAM LOTUSTA Lotuksena.

EDIT: Eikä Nokia voi väittää että Mobirat pois markkinoilta ja heidän "Mobira luurit" ovat aitoja ja ainoita markkinoilla.

Sinulla on noita "todisteita" ja muita asiapapereita varmaan hallussa kun esität niin vakuuttavasti tietäväsi jokaisen sopimuskoukeron. Sama pätee tähän K. Augustiin. Tiedetään jopa sopimuksen sisältö GL:n ja Geniin välillä. Tuskin noista huudellaan kenellekkään ulkopuoliselle, saatika kun itsekään eivät tiedä joka kohtaa, ainakaan herra Taneri. Tunnut myös tietäväsi GL:n ja Fernandesin välisen sopimuksen? Voisitkos ilmoittaa oliko niissä lupa tehdä neuvottelua toisen kanssa ilman Lotus Racingin lupaa ja purkaa sopimus vedoten suorituskykyyn?
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt hän puolestaan kiistää GL:llä koskaan olleen mitään tekemistä Team Lotuksen kanssa tai että GL olisi koskaan edes ollut moottoriurheilussa, kun se kerran sopii hänen tarinaansa. Ostettuaan TLV:n hän julisti ostaneensa Lotuksen. TLV:llä on tuotemerkki ykkösiin, hän julisti estävänsä muita käyttämästä sitä GP2:ssa tai missään muuallakaan.
Tummennettuihin kohtiin lähteet kiitos.
En muista mistään tuommoisia Tony Fernandesin lausuneen, mutta toki luen ne lähteet kun sulla ne kuitenkin varmasti jossain on.
(Tonyhan on vahvasti todennut ostaneensa Team Lotuksen, mutta Lotus Carsista ei ole sanonut kuin että jos kiista sillä ratkeaa,
hän voisi ostaa myös sen)


Itse en väitä TLV:n kuuluvan minnekään muualle kuin Ykkösiin. GL on kilpaillut GT-sarjoissa yms, sitä en edes yritä kiistää.
Ja mielestäni Lotus Racing ei ollut jatkumo alkuperäiselle Team Lotukselle, mutta myönnän että toki sitä tiimin perustajat ja tukijat halusivat näyttää.
(TOIM.HUOM: niiden väittäjien joukossahan oli myös Proton, silloin kun se vielä sopi HEIDÄN kuvioihinsa, eli ei yksin TF siellä ollut mitään väittämässä)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Fernandes on kuitenkin antanut median ja fanien ymmärtää, että ensin GL:n lisenssillä kilpaillut Lotus Racing olisi suoraa jatkoa Chapmanin Lotukselle. Nyt hän puolestaan kiistää GL:llä koskaan olleen mitään tekemistä Team Lotuksen kanssa tai että GL olisi koskaan edes ollut moottoriurheilussa, kun se kerran sopii hänen tarinaansa.
Eiköhän noilla jutuilla Tony puhunut itsensä (syvälle) tänne:

Ostin tänään oikeudet Bruce McLaren Motor Racing-nimeen kirpparilta ja hankin seuraavaksi Ruonansuulta vormula-auton. Osallistun ensi vuonna naurusaarelaisella lisenssillä F1:iin. Uskon kaikkien F1-fanien pitävän talliani aidompana McLarenina kuin nykyistä Vodafone Mersua, koska onhan minulla ostettu oikeus nimeen. (Kuvitellahan saa kuten Tonykin tekee Lotus-nimioikeutensa kanssa. :D )
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Eiköhän noilla jutuilla Tony puhunut itsensä (syvälle) tänne:

Ostin tänään oikeudet Bruce McLaren Motor Racing-nimeen kirpparilta ja hankin seuraavaksi Ruonansuulta vormula-auton. Osallistun ensi vuonna naurusaarelaisella lisenssillä F1:iin. Uskon kaikkien F1-fanien pitävän talliani aidompana McLarenina kuin nykyistä Vodafone Mersua, koska onhan minulla ostettu oikeus nimeen. (Kuvitellahan saa kuten Tonykin tekee Lotus-nimioikeutensa kanssa. :D )
Täytyy sanoa että tämäntyyliset kommentit kertoo paljon kirjoittajasta. Ei millään pahalla!

Kuvitella saattaa, mutta se edellyttäisi että Ron Dennis myy Vodafone McLarenin oikeudet, koska hän omistanee McLarenin oikeudet. Tällöin Dennis ei saa enää tuoda omia autoja lähtöviivalle. Tätä ei herra Banneri ja muu Lotus ole ymmärtänyt. Jos jotain myydään, sitä ei voida enää palauttaa, ilman korvausta tai toisen osapuolen suostumista. Täten kyseessä on aidoin McLaren mitä silloin viivalla on ja historia on jatkumoa Denniksen McLarenille.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tummennettuihin kohtiin lähteet kiitos.
En muista mistään tuommoisia Tony Fernandesin lausuneen, mutta toki luen ne lähteet kun sulla ne kuitenkin varmasti jossain on.
(Tonyhan on vahvasti todennut ostaneensa Team Lotuksen, mutta Lotus Carsista ei ole sanonut kuin että jos kiista sillä ratkeaa,
hän voisi ostaa myös sen)


Itse en väitä TLV:n kuuluvan minnekään muualle kuin Ykkösiin. GL on kilpaillut GT-sarjoissa yms, sitä en edes yritä kiistää.
Ja mielestäni Lotus Racing ei ollut jatkumo alkuperäiselle Team Lotukselle, mutta myönnän että toki sitä tiimin perustajat ja tukijat halusivat näyttää.
(TOIM.HUOM: niiden väittäjien joukossahan oli myös Proton, silloin kun se vielä sopi HEIDÄN kuvioihinsa, eli ei yksin TF siellä ollut mitään väittämässä)
Minua ainakaan ei kiinnosta Lotuksen osallitumiset mihinkään muihin sarjoihin. CARTER: Minä ja moni olemme sitä mieltä että TEAM LOTUS saa kilpailla vain F1:ssä. Älä vedä noita pilipali-luokkia mukaan näihin. Niistä kukaan ei ole erimieltä, etteikö GL:n hommiin ne kuulu. Pidetään F1:set ja muut luokat erillään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Miksi yrittääkään kirjoittaa tähän ketjuun enää mitään järkevää, kun CARTerinkin parhaimmat ja painavimmatkin argumentit noteerataan jonain kaluinkarbonaattina? :jaska:
Minä en taas ymmärrä, jos "ei mielipide asioista" heitetään monta vasta argumenttia, miten teidän "argumentit" ovat niitä oikeita? Hommaa pyöritetään kehällä energiajuoma-suorituskyvynpuute-fernandesin mulkkumaisuus-chapman-lotus ei ole renaultin sponsori -akseleilla. Noihinkin monet ovat keksineet monta vasta-argumenttia, jotka te tyrmäätte. Olemme ominemielipiteineen jokainen, mutta minä en ihmettele vastarintaa yhtään. Itseäni rupesi korpeamaan heti Fernandesin nimittely, joten itsekin aloin kaivella GL:n johtajien henkilökohtaisia ominaisuuksia...
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
parhaimmat ja painavimmat = selitystä hirveesti mutta ei esitetä lähdettä? no jo on :D
Näinpä! Luetaan jostain b-luokan julkaisusta/Lotus Renaultin fanifoorumilta ja kerrotaan se faktana. Monet Fernandesia kohtaan esitetyt loat ovat olleet perättömiä, mitä nämä pari kolme nimeltä mainitsematonta heppua ovat esittäneet. Minusta turha tulla teilaa meidän kommentteja.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jos sellainen sopimus, jossa Lotus-nimen käyttöoikeus on siirtynyt Team Lotukselle (Internationalille, Limitedille tai Venturesille) ennen tai jälkeen Chapmanin kuoleman, niin Britannian patentti- ja rekisterihallituksen tietoon asti se ei ainakaan ole ilmeisesti koskaan tullut, koska kaikissa kuulemisissa Lotusta on kohdeltu Lotus-tuotemerkin omistajana.
Koen, että ainakin '90-luvulla TL:llä olisi ollut hyvä mahdollisuus rekisteröidä itselleen Lotus-tavaramerkki F1:tä koskien. Kuitenkin Lotus-brändi F1:ssä yhdistettiin nimenomaan TL:ään, ei GL:ään. Kuitenkin, kuten olen myöntänyt, 15 vuoden aikana tämä assosiaatio on hälventynyt, joten sikäli tuntusi perustellulta kumota TLV:n tavaramerkit.

Sen sijaan todisteet puhuvat sen puolesta, että Lotus on aina ollut Lotus. Tähän perustuu Group Lotuksen väite, että he "own everything Lotus." Group Lotukselle on yhtiön eri vaiheissa aina rekisteröity oikeus käyttää Lotus-nimeä maalla liikkuvissa kulkuvälineissä. Pitävään todisteeseen sen puolesta, että Team Lotuksella (tai sen millään variaatiolla tai kenelläkään muullakaan) olisi samanlainen oikeus ollut, en ole löytänyt tai törmännyt.

Nykyisin TLV:llä ei ainakaan tällaista oikeutta ole, koska IPO:n sivustolta on hyvin nähtävissä, ettei se ei omista Lotus-tuotemerkkejä ja muutenkin sen nykyiset oikeudet rajoittuvat vain mainospalveluihin. Sen on siis mahdotonta toimia Lotuksena. Team Lotuksena kylläkin, mutta ilman Lotusta se ajautuu tilanteeseen, jossa se ei voi ajattaa Lotus-merkkisiä autoja. Fernandesin kannalta TLV:n osto meni siis haaskuun, jos tarkoitus oli säilyttää FOMin rahat, jotka kerättiin Lotus-merkkiselle, ei Team Lotus-autolle. Ja Chapmanin Team Lotuksesta erikoisen tekivät hänen rakentamansa autot.

Team Lotus ei juridisesti ole Lotus, se on Team Lotus. Mutta jos te kerran olette niin varmoja siitä, että Team Lotus on Lotus, niin ehkä viimeistään nyt olisi oikeasti aika ihan itsekin kaivaa todisteita esiin, ilman että samat tyypit jatkuvasti tekevät kaiken työn puolestanne. Minä olen niin korruptoitunut, että minulta Fernandesia tai TLV:tä tukevia todisteita on turha tietenkään odottaa, mutta miksei kukaan teistä ole vieläkään esittänyt sitä ainoaa todistusaineistoa, joka varmasti saisi minutkin sulkemaan suuni?
Mutta F1-autot ovat mainospalveluja. Uskon, että tämän kaltaisissa tapauksissa toistensa kanssa päällekäisiä tavaramerkkiluokkia sovelletaan tapauskohtaisesti. TL:n autot olivat aikoinaan Lotuksia, mutta riittääkö se enää, sen päättää oikeus. Joka tapauksessa Lotus-F1-autoilla on tietty TL-assosiaatio.

Aiheeseen kuitenkin liittyy, että FOM katsoi Protonilla olevan oikeus antaa Lotus-nimi lainaan ja käytettäväksi tallille, joka ei ollut Team Lotus ja käyttää sitä ykkösissä. Ja kun Proton sen nimen 1Malaysia Racing Teamin kautta palautti, niin se riitti kyllä yllättämän monelle. Siitäkin huolimatta ettei kyseessä ollut Team Lotus tai edes aidolla Lotus-merkkillä varustettu auto. Sen tietenkin myönnän, että Protonilta vuokratun lisenssin ansiosta tallin nimi Lotus Racing ja auto Lotus. Tämän riidan kahdesta tappelupukarista toinen yritti jokaisen tilaisuuden tullen yhdistää ne Team Lotukseen ja/tai Chapmanin Lotukseen tavoilla, joita Proton ja Lotus eivät hyväksyneet ja lopulta pitivät riittävänä purkaa vuokrasopimus.
FIA/FOM:ia on kyllä turha vetää tähän mukaan. He käyttävät rungon nimeä, jonka talli ilmoittaa. Laittomista rungonnimistä he eivät kanna vastuuta ellei tapaus ole aiemmin esittämäsi vale-BMW-pidennys, jossa FOM itse aiheuttaisi tavaramerkkiloukkauksen.

Anyway, nyt en enää keskity Lotus-brändin omistusoikeudella spekulointiin, faktat puhuvat moneen suuntaan.

Tästä tuli mieleeni sellainen mahdollinen skenaario (jonka todennäköisyyttä en lähde arvioimaan), jossa Fernandes saa aikaan uuden "Lotus-dynastian" menestymällä tallinsa kanssa (siis Lotus-nimellä). Tällöin Lotuksen historiassa tunnettaisiin suurina niminä Colin Chapman ja *hui kauhistus* Tony Fernandes. Ihan niin kuin McLaren tallin suhteen Bruce McLaren ja Ron Dennis. Ja tämähän ei Tanerille käy! Koska ei tässä lopulta ole Tanerilla Lotuksen paras mielessä, vaan Tanerin.
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, miten Bahar kokee LRGP:n sponssauksen järkevämmäksi kuin LR/TL:n ilmaisen mainostuksen. Tietenkin, jos LRGP:n auton nimi olisi Lotus (johon DB uskoo pääsevänsä kun TL:n oikeudet kumotaan), ihmiset assosioisivat tallin vahvasti GL:ään. Silti, eikä hän arvannut tätä kohua, joka nakertaa GL:n mainetta. Ja vaikka Tonylla ei olisikaan oikeutta Lotus-nimeen, niin silti GL munasi itsensä purkamalla LR:n lisenssin heppoisin perustein.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, miten Bahar kokee LRGP:n sponssauksen järkevämmäksi kuin LR/TL:n ilmaisen mainostuksen. Tietenkin, jos LRGP:n auton nimi olisi Lotus (johon DB uskoo pääsevänsä kun TL:n oikeudet kumotaan), ihmiset assosioisivat tallin vahvasti GL:ään. Silti, eikä hän arvannut tätä kohua, joka nakertaa GL:n mainetta. Ja vaikka Tonylla ei olisikaan oikeutta Lotus-nimeen, niin silti GL munasi itsensä purkamalla LR:n lisenssin heppoisin perustein.
Tässä hyvä pointti. GL:llä on nyt todella paljon "vihaajia". Niitä on varmasti muuallakin kuin täällä foorumilla. En tule koskaan ostamaan GL:n tuotteita, tai ainakaan vähään aikaan. Ferrari on eri asia, koska Ferrarin legendaarinen maine henkilöautopuolella on niin vahva, mutta Lotuksella/GL:llä ei ole pahemmin varaa henkselin paukutteluun.

Bahar ei koe sitä paremmaksi keinoksi mainostaa GL:ää, paitsi hän ei päässyt parrasvaloihin Lotus Racingilla/Team Lotuksella.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Okei, mulle riitti. CARTer, kanssasi on mahdoton keskustella, koska et ota muiden argumenttejä huomioon ja käsittelet faktoja mielipiteisiisi sopiviksi. Vastaan kuitenkin tähän:

Ja nyt se olit sinä, joka kutsut typeräksi niitä, jotka uskovat että talli on muutakin kuin nimi. Herne. Nenä. Pata. Kattila. :p
Tämä kun ei ole mielipidekysymys. Ja ei en sanonut typeräksi henkilöitä jotka, sanoin typeräksi mielipiteitä jotka.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sinulla on noita "todisteita" ja muita asiapapereita varmaan hallussa kun esität niin vakuuttavasti tietäväsi jokaisen sopimuskoukeron. Sama pätee tähän K. Augustiin. Tiedetään jopa sopimuksen sisältö GL:n ja Geniin välillä. Tuskin noista huudellaan kenellekkään ulkopuoliselle, saatika kun itsekään eivät tiedä joka kohtaa, ainakaan herra Taneri. Tunnut myös tietäväsi GL:n ja Fernandesin välisen sopimuksen? Voisitkos ilmoittaa oliko niissä lupa tehdä neuvottelua toisen kanssa ilman Lotus Racingin lupaa ja purkaa sopimus vedoten suorituskykyyn?
Jos viittaat arvioihini LRGP:n saavutusten omistajuudesta, olen nimenomaan esittänyt ne arvioina, en faktoina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös