Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kuka on väittänyt että Team Lotus on Lotus, vaan TEAM LOTUS. Pitää kysyä, että onko näössä vikaa kun et näe TEAM sanaa edessä.
Viimeisen 24 tunnin sisältä ainakin Team Lotus vuonna 2011 - keskustelussa:
Ghost_Glove sanoi:
Siis Gascoyneko oli sitä mieltä, että Lotus on Mersun tasolla kisavauhdissa?
hippi sanoi:
Uuden Lotuksen ilmanottoratkaisua Gascoyne perustelee keveydellä ja painopisteen siirtämisellä alemmaksi.
FO110K sanoi:
Tummennettuihin kohtiin lähteet kiitos.
Et saa. Ne on täällä käyty nyt varmaan kuuteen kertaan läpi ja olen ne ainakin kolmesti tänne suoraan linkittänytkin. Tällä kommentillä lähinnä todistit, ettet lukuisista kommenteistasi huolimatta ole seurannut tätä keskustelua tai siinä esitettyjä pointteja. Onneksi se ei kuitenkaan ole estänyt kommentoimasta. :thumbup:
Itse en väitä TLV:n kuuluvan minnekään muualle kuin Ykkösiin. GL on kilpaillut GT-sarjoissa yms, sitä en edes yritä kiistää.
Ja mielestäni Lotus Racing ei ollut jatkumo alkuperäiselle Team Lotukselle, mutta myönnän että toki sitä tiimin perustajat ja tukijat halusivat näyttää.
(TOIM.HUOM: niiden väittäjien joukossahan oli myös Proton, silloin kun se vielä sopi HEIDÄN kuvioihinsa, eli ei yksin TF siellä ollut mitään väittämässä)
Sinulla on tietenkin lähteitä osoittaa tuo toteen? Proton ja varsinkin Lotus olivat erittäin tarkkoja irrottautumaan Lotus Racingin toiminnasta. Esimerkiksi niissä Fernandesin järjestämissä "500 Grand Prix - juhlissa" Chapman oli kyllä mukana, mutta Lotuksen tai Protonin johtoa ei paikalla nähty. Fernandesin itsensä mukaan Bahar ei esimerkiksi koskaan edes vieraillut heidän päämajassaan.
F1-fani82 sanoi:
Minä en taas ymmärrä, jos "ei mielipide asioista" heitetään monta vasta argumenttia, miten teidän "argumentit" ovat niitä oikeita?
Koska tähän asti ainoastaan K.August on tarjonnut jotain, joka on oikeasti saanut minut miettimään argumenttejani. Turhan moni pelaa "tuo ei ole totta", tai "sivuutanpa tuon, en kommentoi siihen millään, kommentoinpa siis keskustelijaa, hänhän on hullu"-akselilla.

Kuinka monta argumenttiani olet saanut kumottua? Et yhtään. Et pysty kumoamaan asiakirja-todisteita, jotka ovat kaikkien tutkittavissa netissä. Et pysty kumoamaan tietojani, jotka olen vuosien varrella kerännyt lukuisista eri lähteistä. Et ole siis pystynyt horjuttamaan luottamustani mielipiteeseen, jota ei ole muodostettu vain koska olisi mukava, että ykkösissä olisi Lotus tai jotain vähän sinne päin. Siksi sinä ja monet muut jatkatte asiallisen keskustelun sijaan keskustelijoiden vähättelyä, koska mitään uutta tarjottavaa teillä ei tähän asiaan tunnu olevan.

Nyt tarjosin äskeisessä viestissäni sentään haasteen. Hankkikaa todistus sille, että Team Lotuksella on oikeus käyttää Lotus-tuotemerkkiä maalla liikkuvassa kalustossa, niin suljen suuni. Minä kyllä pystyn esittämään todisteen sille, että Lotuksella on tämä oikeus, olen sen useaan kertaan jo esittänyt. Samoin Jellinek ja K.August ovat sen kanssanne jakaneet. Mutta silti vain aina vain Team Lotus on Lotus ja kaikki muuta väittävät ne vaan provoilee ja trollaa. :eek:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Viimeisen 24 tunnin sisältä ainakin Team Lotus vuonna 2011 - keskustelussa:

Et saa. Ne on täällä käyty nyt varmaan kuuteen kertaan läpi ja olen ne ainakin kolmesti tänne suoraan linkittänytkin. Tällä kommentillä lähinnä todistit, ettet lukuisista kommenteistasi huolimatta ole seurannut tätä keskustelua tai siinä esitettyjä pointteja. Onneksi se ei kuitenkaan ole estänyt kommentoimasta. :thumbup:
Sinulla on tietenkin lähteitä osoittaa tuo toteen? Proton ja varsinkin Lotus olivat erittäin tarkkoja irrottautumaan Lotus Racingin toiminnasta. Esimerkiksi niissä Fernandesin järjestämissä "500 Grand Prix - juhlissa" Chapman oli kyllä mukana, mutta Lotuksen tai Protonin johtoa ei paikalla nähty. Fernandesin itsensä mukaan Bahar ei esimerkiksi koskaan edes vieraillut heidän päämajassaan.
Koska tähän asti ainoastaan K.August on tarjonnut jotain, joka on oikeasti saanut minut miettimään argumenttejani. Turhan moni pelaa "tuo ei ole totta", tai "sivuutanpa tuon, en kommentoi siihen millään, kommentoinpa siis keskustelijaa, hänhän on hullu"-akselilla.

Kuinka monta argumenttiani olet saanut kumottua? Et yhtään. Et pysty kumoamaan asiakirja-todisteita, jotka ovat kaikkien tutkittavissa netissä. Et pysty kumoamaan tietojani, jotka olen vuosien varrella kerännyt lukuisista eri lähteistä. Et ole siis pystynyt horjuttamaan luottamustani mielipiteeseen, jota ei ole muodostettu vain koska olisi mukava, että ykkösissä olisi Lotus tai jotain vähän sinne päin. Siksi sinä ja monet muut jatkatte asiallisen keskustelun sijaan keskustelijoiden vähättelyä, koska mitään uutta tarjottavaa teillä ei tähän asiaan tunnu olevan.

Nyt tarjosin äskeisessä viestissäni sentään haasteen. Hankkikaa todistus sille, että Team Lotuksella on oikeus käyttää Lotus-tuotemerkkiä maalla liikkuvassa kalustossa, niin suljen suuni. Minä kyllä pystyn esittämään todisteen sille, että Lotuksella on tämä oikeus, olen sen useaan kertaan jo esittänyt. Samoin Jellinek ja K.August ovat sen kanssanne jakaneet. Mutta silti vain aina vain Team Lotus on Lotus ja kaikki muuta väittävät ne vaan provoilee ja trollaa. :eek:
Minä en enää kommentoin näin naurettavaa tekstiä :D Minä ohitan jatkossa tämän carterin kommentit, koska heittelee niin hauskaa juttua...

Heitä vedenpitävä todiste, ettei TEAM LOTUSTA saa käyttää F1:ssä? Kuten montakertaa olen kommentoinut, emme puhu muusta kuin F1:sten oikeuksista. Jos oikeuskaan ei ole sitä antanut 90-luvulla, miten sulla on todisteita. heh ehhe :D

Heitä "asiakirjatodisteet" niistä energiajuoma-sotkuista? Esität niin paljon perättömiä syytöksiä että huh huh.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Et saa. Ne on täällä käyty nyt varmaan kuuteen kertaan läpi ja olen ne ainakin kolmesti tänne suoraan linkittänytkin. Tällä kommentillä lähinnä todistit, ettet lukuisista kommenteistasi huolimatta ole seurannut tätä keskustelua tai siinä esitettyjä pointteja. Onneksi se ei kuitenkaan ole estänyt kommentoimasta. :thumbup:
No jos ne kerran on sulla olemassa, niin linkkien copypasteaminenhan on silloin erittäin helppoa?

Sinulla on tietenkin lähteitä osoittaa tuo toteen? Proton ja varsinkin Lotus olivat erittäin tarkkoja irrottautumaan Lotus Racingin toiminnasta. Esimerkiksi niissä Fernandesin järjestämissä "500 Grand Prix - juhlissa" Chapman oli kyllä mukana, mutta Lotuksen tai Protonin johtoa ei paikalla nähty. Fernandesin itsensä mukaan Bahar ei esimerkiksi koskaan edes vieraillut heidän päämajassaan.
Ensinnäkin, Proton oli mukana tuomassa Lotus Racingia F1-luokkaan, ja antamalla lisenssin Fernandesin käyttöön itsessään jo todistaa että
yhteys legendaariseen ACBC-nimeen on olemassa. Tätä todistaa myös ne kuvat lanseeraustilaisuudesta joissa Proton viljeli ACBC logoa.
Selväähän on että viime vuonna koko homma pyöräytettiin käyntiin Lotuksen nimen tuomiseksi takaisin F1:een, se oli Protonille myös hyvä asia.

Bahar ei ole Proton, jotenka miksi sen olisi pitänyt päämajassa yleensäkään vierailla? Ja olenko niin edes väittänyt?
Enkä ole puhunut vain ja ainoastaan tuosta 500. GP:n tapahtumasta. Mielestäni se ei ole TL:n jatkumoa edelleenkään ollut.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tässä hyvä pointti. GL:llä on nyt todella paljon "vihaajia". Niitä on varmasti muuallakin kuin täällä foorumilla. En tule koskaan ostamaan GL:n tuotteita, tai ainakaan vähään aikaan. Ferrari on eri asia, koska Ferrarin legendaarinen maine henkilöautopuolella on niin vahva, mutta Lotuksella/GL:llä ei ole pahemmin varaa henkselin paukutteluun.

Bahar ei koe sitä paremmaksi keinoksi mainostaa GL:ää, paitsi hän ei päässyt parrasvaloihin Lotus Racingilla/Team Lotuksella.
Toki GL saa paremmin näkyvyyttä ylemmän keskitason tiimillä, kuin alemman keskitason/häntäpään tiimillä. Mutta kyllä Baharilla painavat myös henk. koht. syyt. Kukapa ei haluaisi olla olla se, joka nostaa Lotus-brändin uusiin korkeuksiin? Toki itse olen perin vaatimaton mies, mutta... :ahem:

No, Baharilla on GL:n tj:nä nyt tämä mahdollisuus. Ja kun hänellä on työuraa ainakin kolmisenkymmentä vuotta vielä jäljellä, niin hän saisi melkoisen sulan hattuunsa. Ja voi toki myös olla, että TL:n malesialaisuus ei kelpaa brittiläisyyttä edustavalle GL:lle, joka kuitenkin on malesialaisten omistama.

Juuri niihin viittasin. Pahoittelut väärinymmärryksestä! Ymmärsin, että olet lukenut jostain faktoina.
Arvioni perustuivat omaan tavaramerkkilakieni tuntemukseen, maalaisjärkeen ja siihen, mitä vastaavista tilanteista on välittynyt julkisuuteen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ja voi toki myös olla, että TL:n malesialaisuus ei kelpaa brittiläisyyttä edustavalle GL:lle, joka kuitenkin on malesialaisten omistama.
Tämäkin on särähtänyt minulle korvaan. "Halveksutaan" malesialaisuutta, mutta itse ollaan periaattessa malesialaisia, ainakin omistajat. Jotenkin ristiriitainen tilanne.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toki GL saa paremmin näkyvyyttä ylemmän keskitason tiimillä, kuin alemman keskitason/häntäpään tiimillä. Mutta kyllä Baharilla painavat myös henk. koht. syyt. Kukapa ei haluaisi olla olla se, joka nostaa Lotus-brändin uusiin korkeuksiin? Toki itse olen perin vaatimaton mies, mutta... :ahem:
Ja voi toki myös olla, että TL:n malesialaisuus ei kelpaa brittiläisyyttä edustavalle GL:lle, joka kuitenkin on malesialaisten omistama.
:thumbup:
Saavathan omistajat olla vaikka hevon...sta, kunhan kunnioitetaan brandin kotimaata. :dunno:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
:thumbup:
Saavathan omistajat olla vaikka hevon...sta, kunhan kunnioitetaan brandin kotimaata. :dunno:
Onko autotehtaiden siirto ja sillä uhkailu Englannista Aasiaan brändin kunnioittamista?

F110K sanoi:
Siis Malesialaisesta tulee Britti kunhan vaan liimee Union Jack-tarran autonsa kylkeen? :D
Tallia A haukutaan feikiksi kun pitää kotimaansa alkuperäisenä. Tallia B pidetään alkuperäisenä kun feikataan kotimaa? Kumpi on aito?
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Nyt pyydänkin CARTerilta vastauksen peruteisiini TLV:n oikeudelle Lotus-autoihin.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En tule koskaan ostamaan GL:n tuotteita, tai ainakaan vähään aikaan.
Tietämättä sen paremmin voisin kuvitella, ettei Lotus yritäkään myydä tuotteitaan tavallisille F1-faneille. Ainakin uusi mallisto antaisi viitteitä, ettei heidän tavoitteenaan ole edes tavalliset kuolevaiset. :D
Bahar ei koe sitä paremmaksi keinoksi mainostaa GL:ää, paitsi hän ei päässyt parrasvaloihin Lotus Racingilla/Team Lotuksella.
Kyllä hän varmasti kokee. Bahar on aina toiminut varjoissa, vaikka kaikki egopuheet olisivatkin totta. Ei hän esimerkiksi Red Bullilla tunkenut hirveästi esiin, vaikka käytännössä sen brändin loikin. Nyt kyse on Lotuksen kohdalla vain ja ainoastaan siitä, että Lotus-brändi on heidän käsissään, eikä takajoukoissa ajava puoli-Lotus saa mahdollisia Lotuksen ostajia assosioimaan sitä Baharin projektiin.
K.August sanoi:
FIA/FOM:ia on kyllä turha vetää tähän mukaan. He käyttävät rungon nimeä, jonka talli ilmoittaa. Laittomista rungonnimistä he eivät kanna vastuuta ellei tapaus ole aiemmin esittämäsi vale-BMW-pidennys, jossa FOM itse aiheuttaisi tavaramerkkiloukkauksen.
Kyllä näiden tahojen tulee kuitenkin tutkia onko tallilla oikeuksia ilmoittamaansa nimeen. Protonin kohdalla he tulivat siihen tulokseen, että on. Muuten he syyllistyivät GL:n kanssa tavaramerkkiloukkaukseen salliessaan laittoman tuotemerkin esiintyä virallisesti materiaaleissaan.
FO110K sanoi:
No jos ne kerran on sulla olemassa, niin linkkien copypasteaminenhan on silloin erittäin helppoa?
Olisi, ellen olisi niin tyhmä etten ole koskaan ajatellut ottaa osotteita talteen. Joudun siis aina googlettamaan ne jutut uudelleen ja nyt en enää jaksa sitä puolestanne tehdä. Lukaiskaa vaikka minun puolestani koko sotku arkistoista lähtien uudelleen. Sieltä ne lainaukset ainakin löytyy. Itse en enää jaksa. Vaikka onkin kieltämättä tosi hyvää matskua. :alppu:
F1-fani82 sanoi:
Heitä vedenpitävä todiste, ettei TEAM LOTUSTA saa käyttää F1:ssä?
Samalla kun käytte koko keskustelun läpi, voitte koittaa löytää edes yhden viestin, jossa olen esittänyt faktana ettei Team Lotusta saa käyttää F1:ssä. Olen sanonut a)mielestäni sitä ei pitäisi käyttää b)ettei se, jos sitä kuitenkin käytettäisiin ole sama kuin alkuperäinen Team Lotus c) ettei se ole Chapmanin Lotus ja d) ettei Chapmanin perhe (jonka tahto tämänkin keskustelun alussa koettiin tärkeäksi) halua että sitä käytettäisiin. Mutta kun on tämä lukeminen niin vaikeaa kuten Lotus Renault GP:n lehdistötiedotteesta opimme. :rolleyes:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tietämättä sen paremmin voisin kuvitella, ettei Lotus yritäkään myydä tuotteitaan tavallisille F1-faneille. Ainakin uusi mallisto antaisi viitteitä, ettei heidän tavoitteenaan ole edes tavalliset kuolevaiset. :D
Väheksymättä ketään, Lotuksen hintaluokan auton ostajat seuraavat myös tätä foorumia, koska ovat ihan tavan tallaajia nekin. Lotuksen on saatava piakoin volyymiakin koska nykyisilla myyntimäärillä autotehdas on ajatumassa konkurssiin. Minusta volyymin on löydyttävä "halvemman hintaluokan" autoista kuin superkalliista. Lotukselle ei riitä enää nykyiset "fanit", vaan pitää saada uusista ihmisistä ostajia. Kuten te "AIDOTLOTUSFANIT", ei teillä riitä ostokykyä ostamaan niin montaa Lotusta, että pitäisi lafkan pystyssä. Jos olisi, eihän edes mainostallia tarvittaisi vai?

Kyllä näiden tahojen tulee kuitenkin tutkia onko tallilla oikeuksia ilmoittamaansa nimeen.
Väärin. Uskoisin ainakin tallien sitoutuvan tietojen oikeellisuuten. Eihän FIA:llakaan ole resursseja alkaa penkomaan jokaista koukeroa auki.

E: poistin lisävänkäämisen takia. Tulisi muuten sivunpituinen.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt pyydänkin CARTerilta vastauksen peruteisiini TLV:n oikeudelle Lotus-autoihin.
Eipä niihin ole paljoa lisättävää.

On ehkä mahdollista, että Team Lotuksella olisi ollut mahdollisuus hankkia itselleen oikeus Lotus-merkkisiin autoihin F1:ssä. Miksei muuallakin? ACBC:n aikana se ei ollut välttämätöntä, koska hän omisti Lotuksen tuotemerkin ja tarvittaessa pystyi katsomaan Team Lotus Internationalin selkeää TM-rikkomusta läpi sormien.

Toinen mahdollisuus on, että jonkinlainen sopimus merkin käytöstä Team Lotuksen kilpa-autoissa oli/on olemassa. Se ei kuitenkaan siirtänyt oikeuksia pysyvästi tai kokonaan Team Lotukselle, koska silloin siitä olisi jäänyt jonkinlainen merkintä. Jos tällainen varhainen "lisenssointisopimus" tai vastaava jossain on, niin se ei ainakaan suojellut autoissa käytettävää merkkiä, joka muuttui Team Lotus - merkiksi. Toisaalta ei se muutta Team Lotuksen ajattamia Lotuksia Team Lotuksiksi. GL kuitenkin tuki tiimiä sen loppuun asti tavalla tai toisella, joten tällaisessa tilanteessa, jossa sillä ei selkeästi ole mitään yhteyttä autoteollisuudessa Lotus-tuotemerkin omistajaan ei ole aikaisemmin ollut.

Auton nimeämisoikeudet ovat kuitenkin Lotusta lukuunottamatta olleet ykkösissä täysin selkeät. Autonvalmistaja omistaa oikeudet tuotemerkkiin ja nimeensä ja kun ne ovat tulleet tehdastiimeinä mukaan, ne ovat brändänneet toiminnan uudelleen. Honda brändäsi BAR:n, BMW Sauberin ja Renault Benettonin. Heillä on tuotemerkit näille toimialoille, joten tilanteessa ei ole mitään ongelmaa. Brawn ei olisi voinut nimetä tiimiään Porscheksi, samoin Aguri Suzukin koko tallipäällikkyysuraa on leimannut se, että hänen tiiminsä on ollut Super Aguri, minkäänlaisen Suzuki-kytköksen sijaan.

Mutta autonvalmistaja Lotuksella on selkeästi aivan samanlainen tuotemerkki, joka mahdollistaa heidän nimensä käytön F1-auton valmistajan nimenä kuin Mercedeksellä, Ferrarilla, Renault'lla, Toyotalla, Hondalla ja BMW:llä. On vaikeaa käsittää, miten tällainen oikeus voisi samaan aikaan olla kahdella eri toimijalla. Suzukin kohdalla hän ei voi käyttää edes omaa nimeään, koska se voidaan assosioida autotehtaaseen. Team Lotuksella voisi nähdäkseni olla jokin oikeus kutsua autojaan Team Lotuksiksi, vaikka kyllähän se tässä yhteydessä heti kiistämättä assosioitaisiin Lotukseen, kuten nyt onkin yksinkertaistamisen vuoksi. Esittämäni esimerkit olivat vain yhdestä keskustelusta viimeisen vuorokauden ajalta.

En näe F1:tä niin erikoisena, että sen avulla voitaisiin loukata GL:n oikeuksia Lotus-nimeen ja kunne toisin osoitetaan, TLV:llä ei tällaisia oikeuksia aktiivisena edes ole. Ainakaan se ei niitä ole ennen käyttänyt. Ymmärsin, että TLV:n oli mahdollista säilyttää markkinointioikeutensa ykkösiin, koska GL ei osoittanut sen siihen astisella toiminnalla syntyneen vahinkoa Lotukselle. Nyt kuitenkin TLV on yhteistyössä yrityksen kanssa, joka ilman GL:n suostumusta rakentaa Lotus-nimisiä autoja. Tämä puolestaan loukkaa Group Lotuksen tuotemerkkiä maalla liikkuviin kulkuvälineisiin, joka sillä on ollut kauemmin ja jota se on aktiivisesti käyttänyt.

Toivottavasti tämä riitti vastaukseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Auton nimeämisoikeudet ovat kuitenkin Lotusta lukuunottamatta olleet ykkösissä täysin selkeät. Autonvalmistaja omistaa oikeudet tuotemerkkiin ja nimeensä ja kun ne ovat tulleet tehdastiimeinä mukaan, ne ovat brändänneet toiminnan uudelleen. Honda brändäsi BAR:n, BMW Sauberin ja Renault Benettonin. [--]

Mutta autonvalmistaja Lotuksella on selkeästi aivan samanlainen tuotemerkki, joka mahdollistaa heidän nimensä käytön F1-auton valmistajan nimenä kuin Mercedeksellä, Ferrarilla, Renault'lla, Toyotalla, Hondalla ja BMW:llä.
Nyt vain odotellaan, että GL tulisi tehdastiiminä mukaan. Vielä ei ole tullut.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kyllä riitti

Eipä niihin ole paljoa lisättävää.

On ehkä mahdollista, että Team Lotuksella olisi ollut mahdollisuus hankkia itselleen oikeus Lotus-merkkisiin autoihin F1:ssä. Miksei muuallakin? ACBC:n aikana se ei ollut välttämätöntä, koska hän omisti Lotuksen tuotemerkin ja tarvittaessa pystyi katsomaan Team Lotus Internationalin selkeää TM-rikkomusta läpi sormien.
Minusta TL olisi pystynyt hankkimaan Lotus-oikeudet kaikille toimialoille, joilla se oli toiminut. Siihen viittaa GL:n brittitavaramerkki luokassa 35, joka rajaa F1:n pois, mutta jonka jälkeen GL on toisaalta hankkinut F1:n kattavan yhteisö-tm:n sekä F1:n kattavan Lotus Racing -tm:n. Suurimmat uhkat TL:n oikeudelle nimetä runko Lotukseksi on pitkä Lotus-nimen käyttämättömyys, yhdessä LR:n 1MRT:n GL:ltä hankitun LR-lisenssin ja GL:n tavaramerkkien ohella. Toki, voihan Hunt jotenkin ainakin yrittää selittää, että sille oli OK, että Lotus Racing käytti rungonnimeä, johon vain TLV:llä on oikeus, ja nykyinen TLV:n omistaja tunnustaisi moganneensa viime vuonna tuossa asiassa. Tai sitten Tony voisi sanoa hankkineensa GL:ltä vain oikeuden Lotus racing -tallinimeen, mutta että TLV salli hänen käyttää ilmaiseksi Lotus-rungonnimeä.

Toinen mahdollisuus on, että jonkinlainen sopimus merkin käytöstä Team Lotuksen kilpa-autoissa oli/on olemassa. Se ei kuitenkaan siirtänyt oikeuksia pysyvästi tai kokonaan Team Lotukselle, koska silloin siitä olisi jäänyt jonkinlainen merkintä. Jos tällainen varhainen "lisenssointisopimus" tai vastaava jossain on, niin se ei ainakaan suojellut autoissa käytettävää merkkiä, joka muuttui Team Lotus - merkiksi. Toisaalta ei se muutta Team Lotuksen ajattamia Lotuksia Team Lotuksiksi. GL kuitenkin tuki tiimiä sen loppuun asti tavalla tai toisella, joten tällaisessa tilanteessa, jossa sillä ei selkeästi ole mitään yhteyttä autoteollisuudessa Lotus-tuotemerkin omistajaan ei ole aikaisemmin ollut.
Toki oikeus voi vaatia nimenomaan oikeutta autonnimeämiseen, saadakseen oikeudet rungonnimeen. Tällöin vanhan TL:n Lotus-runkojen nimenä oli GL:n tavaramerkki, ja GL olisi saanut lopettaa tämän käytännön milloin vain. Tämä olisi silloin jopa uhka TL:n oikeudelle edes nimetä autot Team Lotukseksi, tosin jos mainospalveluiden tarjoaminen sallitaan sillä nimellä, niin miksei myös auton nimeäminen. Tosin, jos 1MRT:n pitää uudelleennimetä runkonsa, niin talli tulee melko varmasti ottamaan kokonaan uuden brändin.

Auton nimeämisoikeudet ovat kuitenkin Lotusta lukuunottamatta olleet ykkösissä täysin selkeät. Autonvalmistaja omistaa oikeudet tuotemerkkiin ja nimeensä ja kun ne ovat tulleet tehdastiimeinä mukaan, ne ovat brändänneet toiminnan uudelleen. Honda brändäsi BAR:n, BMW Sauberin ja Renault Benettonin. Heillä on tuotemerkit näille toimialoille, joten tilanteessa ei ole mitään ongelmaa. Brawn ei olisi voinut nimetä tiimiään Porscheksi, samoin Aguri Suzukin koko tallipäällikkyysuraa on leimannut se, että hänen tiiminsä on ollut Super Aguri, minkäänlaisen Suzuki-kytköksen sijaan.

Mutta autonvalmistaja Lotuksella on selkeästi aivan samanlainen tuotemerkki, joka mahdollistaa heidän nimensä käytön F1-auton valmistajan nimenä kuin Mercedeksellä, Ferrarilla, Renault'lla, Toyotalla, Hondalla ja BMW:llä. On vaikeaa käsittää, miten tällainen oikeus voisi samaan aikaan olla kahdella eri toimijalla. Suzukin kohdalla hän ei voi käyttää edes omaa nimeään, koska se voidaan assosioida autotehtaaseen. Team Lotuksella voisi nähdäkseni olla jokin oikeus kutsua autojaan Team Lotuksiksi, vaikka kyllähän se tässä yhteydessä heti kiistämättä assosioitaisiin Lotukseen, kuten nyt onkin yksinkertaistamisen vuoksi. Esittämäni esimerkit olivat vain yhdestä keskustelusta viimeisen vuorokauden ajalta.
Tehdastallien tapauksessa on huomioitavaa se, että ne ovat järkiään olleet autotehtaan tytöryhtiöitä, tai sitten niiden nimi on käytössä lisenssillä. Sen sijaan TL ja GL olivat ikään kuin sisaryhtiöitä, niillä oli yhteinen omistaja, toinen ei omistanut toista. Tämän lisäksi GL:n ja TL:n teiden yhteisen omistajan muodossa erotessa, TL sai rekisteröidä oman tavaramerkkinsä, normaalisti niin ei tapahdu. Toisin myös julki sen asian, että TLI oli hankkimassa Classic Team Lotus tavaramerkillä oikeuden tiettyihin Team Lotuksen oikeuksiin, vaikka heidän tavaramerkkihakemuksessa TL:n edessä oli Classic. Tällä logiikalla Team Lotus -tavaramerkillä voi saada oikeuksia myös Lotus-tavaramerkkeihin, siis myös ilman sanaa Team.

En näe F1:tä niin erikoisena, että sen avulla voitaisiin loukata GL:n oikeuksia Lotus-nimeen ja kunne toisin osoitetaan, TLV:llä ei tällaisia oikeuksia aktiivisena edes ole. Ainakaan se ei niitä ole ennen käyttänyt. Ymmärsin, että TLV:n oli mahdollista säilyttää markkinointioikeutensa ykkösiin, koska GL ei osoittanut sen siihen astisella toiminnalla syntyneen vahinkoa Lotukselle. Nyt kuitenkin TLV on yhteistyössä yrityksen kanssa, joka ilman GL:n suostumusta rakentaa Lotus-nimisiä autoja. Tämä puolestaan loukkaa Group Lotuksen tuotemerkkiä maalla liikkuviin kulkuvälineisiin, joka sillä on ollut kauemmin ja jota se on aktiivisesti käyttänyt.
Tuo oli uutta, olisiko linkkiä.

Sitten vielä:

Samalla kun käytte koko keskustelun läpi, voitte koittaa löytää edes yhden viestin, jossa olen esittänyt faktana ettei Team Lotusta saa käyttää F1:ssä. Olen sanonut a)mielestäni sitä ei pitäisi käyttää b)ettei se, jos sitä kuitenkin käytettäisiin ole sama kuin alkuperäinen Team Lotus c) ettei se ole Chapmanin Lotus ja d) ettei Chapmanin perhe (jonka tahto tämänkin keskustelun alussa koettiin tärkeäksi) halua että sitä käytettäisiin. Mutta kun on tämä lukeminen niin vaikeaa kuten Lotus Renault GP:n lehdistötiedotteesta opimme. :rolleyes:
Olemme ainakin kohdista a-d samaa mieltä. Silti, en pysty hyväksymään GL:n kenties laillista, mutta hyvän tavan vastaista lisenssinpurkua, enkä siksi tue GL:n F1-hanketta.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Nyt vain odotellaan, että GL tulisi tehdastiiminä mukaan. Vielä ei ole tullut.
Jos Williamsia pidettiin 2000-luvun alussa BMW:n tehdastiiminä, niin nyt Geniin LRGP on GL:n tehdastiimi. BMW tuki Willya moottorein ja muuten teknisesti, GL tukee LRGP:tä rahallisesti.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
:thumbup:
Saavathan omistajat olla vaikka hevon...sta, kunhan kunnioitetaan brandin kotimaata. :dunno:
...Sponsoroimalla lähestulkoon Ranskan ja ranskalaisuuden symbolia?



...Yhdessä Venäjän kansallisautomerkin kanssa.

 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Jos Williamsia pidettiin 2000-luvun alussa BMW:n tehdastiiminä, niin nyt Geniin LRGP on GL:n tehdastiimi. BMW tuki Willya moottorein ja muuten teknisesti, GL tukee LRGP:tä rahallisesti.
Onko Ferrari sitten Marlboron ja Satanderin tehdastiiimi? Virgin on Marussian tehdastiimi tavallaan, koska talli on osittain osaomistuksena. Mutta aika vahva ilmaus TEHDASTIIMI! Nyt menee sponsorit ja omistajat jälleen pahasti ristiin! Ja onko se myös Ladan tehdastiimi? En käyttäisi kyllä tehdastiimi-sanaa missään muodossa Renaultin ja Lotuksen yhteistyön välillä!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Williamsia pidettiin 2000-luvun alussa BMW:n tehdastiiminä, niin nyt Geniin LRGP on GL:n tehdastiimi. BMW tuki Willya moottorein ja muuten teknisesti, GL tukee LRGP:tä rahallisesti.
En minä ainakaan pitänyt, kuten en pitänyt McLareniakaan Mersun tehdastiiminä vaikka jälkimmäisessä kyse oli jopa osaomistuksesta. Molemmat olivat yhteistyökumppaneita. Tehdastiimissä autonvalmistaja on ainut tai vähintään ensisijainen omistaja.

Myös Lada tukee LRGP:tä rahallisesti, tekeekö se tallista Ladankin tehdastallin? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös