Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos Williamsia pidettiin 2000-luvun alussa BMW:n tehdastiiminä, niin nyt Geniin LRGP on GL:n tehdastiimi. BMW tuki Willya moottorein ja muuten teknisesti, GL tukee LRGP:tä rahallisesti.
Renault on siis Ladan tehdastiimi :thumbup:

Itse en kyllä pitänyt Williamsia tehdastiiminä, eikä se kai ollutkaan, ja siihen kai se yhteistyökin kaatui lopulta. Mutta tehdasmoottorit toki tallilla oli käytössään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En minä ainakaan pitänyt, kuten en pitänyt McLareniakaan Mersun tehdastiiminä vaikka jälkimmäisessä kyse oli jopa osaomistuksesta. Molemmat olivat yhteistyökumppaneita. Tehdastiimissä autonvalmistaja on ainut tai vähintään ensisijainen omistaja.
Njaa? Minulle tehdastalli on aina tarkoittanut tallia, joka saa moottorinvalmistajalta sen parhaat koneet ilmaiseksi. Ylipäätään tehdastalli-nimitys on moottoriurheilussa aina liitetty ensisijaisesti moottoreihin.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Group Lotus ei kuitenkaan valmista Renaultille moottoreita, eikä tarjoa mitään teknistä osaamista. Group Lotus maksaa ainoastaan ohuista maalikerroksista ja pikseligrafiikasta.

Samalla logiikalla McLaren on Vodafonen tehdastalli Mercedes GP Petronasin. Sillä ei ole tässä yhteydessä väliä, onko _sponsori_ autonvalmistaja, öljy-yhtiö tai teleoperaattori.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyt vain odotellaan, että GL tulisi tehdastiiminä mukaan. Vielä ei ole tullut.
Lotus on nimenä mukana kahden tiimin toiminnassa ykkösissä eikä kumpikaan ole tehdastalli. Aikalailla outoa toimintaa autonvalmistajalta näin maallikon näkökulmasta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Proton ja varsinkin Lotus olivat erittäin tarkkoja irrottautumaan Lotus Racingin toiminnasta.
Lainaanpa tähän Protonin vuosikertomusta (osa pitempää Lotuksen toiminnasta kertovaa osiota), josta välittyy kovin erilainen kuva väitetystä irrottautumisesta:

"March 2010 also saw the return of the Lotus name to F1. Group Lotus PLC entered into a licence agreement with 1Malaysia Racing Team (1MRT), to licence the use of Lotus Racing in F1. Whilst there is no financial support from Group Lotus, the company is fully supportive of 1MRT’s F1 entry. It is recognised that Group Lotus PLC will also benefit from the association with Lotus Racing with F1 being both true to Lotus’ racing heritage and the pinnacle of motorsport competition with a global following."
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lainaanpa tähän Protonin vuosikertomusta (osa pitempää Lotuksen toiminnasta kertovaa osiota), josta välittyy kovin erilainen kuva väitetystä irrottautumisesta:

"March 2010 also saw the return of the Lotus name to F1. Group Lotus PLC entered into a licence agreement with 1Malaysia Racing Team (1MRT), to licence the use of Lotus Racing in F1. Whilst there is no financial support from Group Lotus, the company is fully supportive of 1MRT’s F1 entry. It is recognised that Group Lotus PLC will also benefit from the association with Lotus Racing with F1 being both true to Lotus’ racing heritage and the pinnacle of motorsport competition with a global following."
Touché!
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
...Sponsoroimalla lähestulkoon Ranskan ja ranskalaisuuden symbolia?
Sponsoroimalla lähestulkoon Ranskan ja ranskalaisuuden symbolin kanssa samannimisiä F1-autoja ajattavaa tiimiä.

Njaa? Minulle tehdastalli on aina tarkoittanut tallia, joka saa moottorinvalmistajalta sen parhaat koneet ilmaiseksi. Ylipäätään tehdastalli-nimitys on moottoriurheilussa aina liitetty ensisijaisesti moottoreihin.
Vuosituhanen vaihteessa tilanne oli aika yksinkertainen. Mäkkikin on edelleen MGP:n ohella Mersun tedastalli, tosin MGP on Mersun markkinoinnillinen ykköstalli.

Hmm... eli Williams ei saavuttanut ainuttakaan podiumsijoitusta kausilla 2000 - 2005 :confused:
Saavuttipas. Ollessaan BMW:n tahdastalli.

Group Lotus ei kuitenkaan valmista Renaultille moottoreita, eikä tarjoa mitään teknistä osaamista. Group Lotus maksaa ainoastaan ohuista maalikerroksista ja pikseligrafiikasta.

Samalla logiikalla McLaren on Vodafonen tehdastalli Mercedes GP Petronasin. Sillä ei ole tässä yhteydessä väliä, onko _sponsori_ autonvalmistaja, öljy-yhtiö tai teleoperaattori.
Loppujen lopuksi Fordkin oli vuoteen '98 asti vain sponssi, jolloin Ford osti Cosworthin. Siihen asti Ford vain rahoitti Cossun toimintaa, ja myi moottorit ominaan. Cossu rakensi itse moottorit.

Minulle tehdastalli tarkoittaa tallia, joka edustaa tiettyä automerkkkiä F1:ssä. LRGP edustaa sekä GL:ää että Rellua. Jos vaikka Spyker olisi pysynyt mukana pidempään ja joskus saanut jonkun automerkin tehdaskoneet, se olisi sillon ollut kahden automerkin tehdastalli. Itse määrittelisin tehdastallin talliksi, jonka virallisessa nimessä näkyy autotehtaan nimi. LRGP ei siis ole Ladan tehdastalli.

Lainaanpa tähän Protonin vuosikertomusta (osa pitempää Lotuksen toiminnasta kertovaa osiota), josta välittyy kovin erilainen kuva väitetystä irrottautumisesta:

"March 2010 also saw the return of the Lotus name to F1. Group Lotus PLC entered into a licence agreement with 1Malaysia Racing Team (1MRT), to licence the use of Lotus Racing in F1. Whilst there is no financial support from Group Lotus, the company is fully supportive of 1MRT’s F1 entry. It is recognised that Group Lotus PLC will also benefit from the association with Lotus Racing with F1 being both true to Lotus’ racing heritage and the pinnacle of motorsport competition with a global following."
Kyllähän LR:llä taytyi olla GL:n suostumus, eivät he muuten olisi saaneet lisenssiä. Tosin, ei heillä nimi poislukien näkynyt GL-brändäystä muualla kuin projektin julkistamistilaisuudessa ACBC-logojen myötä. Nyt LRGP:n kyljissä on GL:n mainoksia, mutta viime vuonna LR:n kyljissä oli vain Protonin mainos. Joten selvästikin GL halusi säilyttää tietyn distänssin, mutta omistajansa vaatimuksesta kuitenkin myönsivät lisenssin. Bahar kuitenkin sai nähtävästi käännettyä Protonin pään, kun Protonkin halusi purkaa lisenssin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kyllähän LR:llä taytyi olla GL:n suostumus, eivät he muuten olisi saaneet lisenssiä. Tosin, ei heillä nimi poislukien näkynyt GL-brändäystä muualla kuin projektin julkistamistilaisuudessa ACBC-logojen myötä. Nyt LRGP:n kyljissä on GL:n mainoksia, mutta viime vuonna LR:n kyljissä oli vain Protonin mainos. Joten selvästikin GL halusi säilyttää tietyn distänssin, mutta omistajansa vaatimuksesta kuitenkin myönsivät lisenssin. Bahar kuitenkin sai nähtävästi käännettyä Protonin pään, kun Protonkin halusi purkaa lisenssin.
Eiköhän kuitenkin ollut niin että Proton myönsi sen lisenssin, ja siksi myöskin oli omalla nimellään siellä auton kyljessä.
Protonilla varmasti luotettiin myös siihen että teksti Lotus Racing auton katteessa yhdistetään automaattisesti Lotus Carsiin, siksikään ei ollut tarvetta sen ihmeemmin mainita erikseen vielä GL:ää.

Jokin tosiaan muuttui viime kesänä, oliko sitten Bahar, suoritukset radalla vai mitkä, mutta tosiasia on että Proton lähti mukaan täysillä eikä vain siksi että oku halusi heiltä lisenssin vuokrata.
Tämä näkyi varsin isona osana jo lanseeraustilaisuudessa.

Hauska linkki muuten kun on kokoajan tiettyjen ihmisten taholta mainittu GL:n olleen itse kilpailutoiminnassa mukana, ja siksi oikeutettu Lotus-nimeen F1.ssä.
Silti 1991 Team Lotuksen yhtenä sponsorina F1-luokassa toimi Group Lotus vaikka kummatkaan yhtiöt eivät enää Chapmanien alaisuudessa olleetkaan :rolleyes:

huomatkaahan Lotuksen logo keulalla team lotuksen logon lisäksi, ja Lotus Cars:n tekstit takasiivessä ;)
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Eiköhän kuitenkin ollut niin että Proton myönsi sen lisenssin, ja siksi myöskin oli omalla nimellään siellä auton kyljessä.
Protonilla varmasti luotettiin myös siihen että teksti Lotus Racing auton katteessa yhdistetään automaattisesti Lotus Carsiin, siksikään ei ollut tarvetta sen ihmeemmin mainita erikseen vielä GL:ää.

Jokin tosiaan muuttui viime kesänä, oliko sitten Bahar, suoritukset radalla vai mitkä, mutta tosiasia on että Proton lähti mukaan täysillä eikä vain siksi että oku halusi heiltä lisenssin vuokrata.
Tämä näkyi varsin isona osana jo lanseeraustilaisuudessa.
Vaikka nimi Lotus Racing yhdistettäisiinkin Lotus Carsiin, niin kyllä GL:n käyttämä fontti ja ACBC-logo mainoksena, kuten LRGP:llä, olisi lisännyt assosiaatiota. Tuskinpa Proton tuota halusi kietää, ja ACBC-logo, vaikkei edes osana virallista logoa, mutta mainoksena autossa olisi tuonut lisäarvoa LR:lle, joten en usko, että Tony olisi edes pyytänyt lisärahaa GL:n mainoksista, olettaen toki, että muillekin mainoksille jää tilaa.

Joka tapauksessa nimenomaan Proton pyrki hyödyntämään tallia markkinoinnissaan, ei GL. Tästä on osoituksena Proton Satria Neo R3 Lotus Racing



Miksi sitten GL ei hyväksynyt LR:ää? Oliko syynä LR:n heikko menestys? Vai tallin malesialainen lisenssi ja GL:n halu tulla tunnetuksi brittiläisenä? Itse uskon malesialaisen lisenssin liittyvän lähinnä 1Malaysia-projektiin, jolla haluttiin tuoda myös malesialaista autoteollisuutta Proton-sponssauksen kautta julki. Tonylle uskoisin kelpaavan myös brittilisenssin, onhan www-osoitekin nyt teamlotus.co.uk kun LR:llä se oli lotusracing.my. Jos Tony itse olisi ollut projektissa ainoa malesialainen, hän olisi hyvinkin saattanut ottaa tallille brittilisenssin, kentien vain sponssisopimukset ovat syy malesialaiseen lisenssiin.

Vai oliko Baharilla henk.koht. syitä lisenssin purulle? Joka tapauksessa, vaikka Bahar onkin TJ:nä periaatteessa GL:n isoin dirikka, niin jos Proton ei hänen tekemisiinsä ole tyytyväinen, niin potkut siitä seuraa, joten kyllä Protonkin tuki lisenssin purkua.

Hauska linkki muuten kun on kokoajan tiettyjen ihmisten taholta mainittu GL:n olleen itse kilpailutoiminnassa mukana, ja siksi oikeutettu Lotus-nimeen F1.ssä.
Silti 1991 Team Lotuksen yhtenä sponsorina F1-luokassa toimi Group Lotus vaikka kummatkaan yhtiöt eivät enää Chapmanien alaisuudessa olleetkaan :rolleyes:

huomatkaahan Lotuksen logo keulalla team lotuksen logon lisäksi, ja Lotus Cars:n tekstit takasiivessä ;)
Voihan toki olla, että osa GL:n sponssisopimusta oli Lotus-runkojen salliminen. Mutta toisaalta, miksi GL antoi TL:n rekisteröidä TL-tavaramerkit '88, kun he olisivat voineet myöntää vain lisensseja. GL siis antoi TL:lle oikeuden Lotus-tallin pyörittämiseen. Ja on loogista että Team Lotuksen autot ovat Lotuksia, Brawn GP:n autot olivat Brawneja, eivät Brawn GP:itä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Minulle tehdastalli tarkoittaa tallia, joka edustaa tiettyä automerkkkiä F1:ssä. LRGP edustaa sekä GL:ää että Rellua. Jos vaikka Spyker olisi pysynyt mukana pidempään ja joskus saanut jonkun automerkin tehdaskoneet, se olisi sillon ollut kahden automerkin tehdastalli. Itse määrittelisin tehdastallin talliksi, jonka virallisessa nimessä näkyy autotehtaan nimi. LRGP ei siis ole Ladan tehdastalli..
Aika epäkonventionaalinen määritelmä, kun talli voi olla samanaikaisesti useamman autotehtaan tehdastalli, eikä autotehtaan tarvitse tässä määritelmässä osallistua kilpatoimintaan muuten kuin toimittamalla tallille tarransa auton kylkeen liimattavaksi ja riittävän iso rahasäkki, jotta autotehtaan nimi näkyy tallin nimessä.

Mutta kun autotehtaalta edellytetään näin vähäistä osallistumista, niin miksi rajoittaa tehdastallin määritelmä pelkästään autotehtaisiin? Myös esim. puhelintehdas kuten Vodafone voisi aivan mainiosti toimittaa F1-tallille (kuten jo toimittaakin McLaren-tallille) saman tuen, jota määritelmäsi edellyttää autotehtaalta -- eli tarran kilpa-auton kylkeen ja ison rahasäkin, jolla ostetaan tehtaan nimi tallin nimen osaksi. Miksei siis McLarenia voisi nimittää puhelinvalmistaja Vodafonen tehdastalliksi? Tai joku talli voisi ottaa esim. hampurilaisvalmistaja McDonaldsin nimisponsorikseen ja muuttua näin McDonald's-hampurilaistehtaan tehdastalliksi. ;)

Itse pidän kyllä Bobakin tarjoamaa tehdastallin määritelmää onnistuneempana.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tai joku talli voisi ottaa esim. hampurilaisvalmistaja McDonaldsin nimisponsorikseen ja muuttua näin McDonald's-hampurilaistehtaan tehdastalliksi.
McDonald's ja tehdas eivät mielestäni kuulu samaan lauseeseen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Aika epäkonventionaalinen määritelmä, kun talli voi olla samanaikaisesti useamman autotehtaan tehdastalli, eikä autotehtaan tarvitse tässä määritelmässä osallistua kilpatoimintaan muuten kuin toimittamalla tallille tarransa auton kylkeen liimattavaksi ja riittävän iso rahasäkki, jotta autotehtaan nimi näkyy tallin nimessä.

Mutta kun autotehtaalta edellytetään näin vähäistä osallistumista, niin miksi rajoittaa tehdastallin määritelmä pelkästään autotehtaisiin? Myös esim. puhelintehdas kuten Vodafone voisi aivan mainiosti toimittaa F1-tallille (kuten jo toimittaakin McLaren-tallille) saman tuen, jota määritelmäsi edellyttää autotehtaalta -- eli tarran kilpa-auton kylkeen ja ison rahasäkin, jolla ostetaan tehtaan nimi tallin nimen osaksi. Miksei siis McLarenia voisi nimittää puhelinvalmistaja Vodafonen tehdastalliksi? Tai joku talli voisi ottaa esim. hampurilaisvalmistaja McDonaldsin nimisponsorikseen ja muuttua näin McDonald's-hampurilaistehtaan tehdastalliksi. ;)

Itse pidän kyllä Bobakin tarjoamaa tehdastallin määritelmää onnistuneempana.
Otan vielä tälläisen esimerkin. Jos Red Bull Technolology toimittaisi tekniikkaa ilmaiseksi jollekin muun tahon omistamalle kilpatallille, ja talli vastavuoroisesti kantaisi RB:n mainoksia, ehkä jopa nimeä, niin olisiko talli RBT:n tehdastalli. Minusta olisi, sillä talli on erityisasemassa RBT:lle. Ylipäätään erotan sponssauksen ja alihankinnan. Sponssauksessa kohde säilyttää ainakin jossain määrin identiteettinsä, alihankinnassa identiteetti määräytyy palvelun hankkijan mukaan. Kun TLL hankki tallin kilpailutoiminnan TLI:ltä sitähän olisi vonut sanoa TLI:n sponsaukseksi, mutta kun tallin brändi oli TL, jonka TLL omisti, TLL hankki kilpailutoiminnan alihankintana TLI:ltä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
McDonald's ja tehdas eivät mielestäni kuulu samaan lauseeseen.
OK. Esitin huonon esimerkin. Sen voi kukin korvata mielessään jollain muulla firmalla, jonka tuotteita valmistetaan tehtaissa.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
tämä topic rokkaa kyll ja kovaa !!! varsinkii erään kirjoittelijan tarinoita on hyvä lukea. Vilkas mielikuvitus on vain positiivinen asia ;) Viihdettä kansalle
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Otan vielä tälläisen esimerkin. Jos Red Bull Technolology toimittaisi tekniikkaa ilmaiseksi jollekin muun tahon omistamalle kilpatallille, ja talli vastavuoroisesti kantaisi RB:n mainoksia, ehkä jopa nimeä, niin olisiko talli RBT:n tehdastalli. Minusta olisi, sillä talli on erityisasemassa RBT:lle. Ylipäätään erotan sponssauksen ja alihankinnan. Sponssauksessa kohde säilyttää ainakin jossain määrin identiteettinsä, alihankinnassa identiteetti määräytyy palvelun hankkijan mukaan. Kun TLL hankki tallin kilpailutoiminnan TLI:ltä sitähän olisi vonut sanoa TLI:n sponsaukseksi, mutta kun tallin brändi oli TL, jonka TLL omisti, TLL hankki kilpailutoiminnan alihankintana TLI:ltä.
Tunnut edellyttävän talleilta vakaata identiteettiä, mutta LRGP:hän kärsiikin parhaillaan vakavasta identiteettikriisistä, ellei jopa skitsofreniasta (Renault/Lotus/Genii/Lada). ;)

Renault on käsittääkseni toistaiseksi mukana LRGP:n nimessä osana prosessia, jossa autonvalmistaja Renault on muuttamassa toimintaansa oman F1-tallin ylläpitämisestä moottoreiden ja muun tekniikan toimittajaksi useammalle tallille. "Ilmainen" moottoreiden ja muun tekniikan toimittaminen liittynee tämän prosessin järjestelyihin. Mitä ilmeisimmin LRGP ei ole enää tällä hetkellä erityisasemassa autonvalmistaja Renaultin kannalta, vaan kaikki asiakastallit saavat identtiset moottorit. Ja lähitulevaisuudessa sama prosessi jatkunee siten, että Renault-nimi poistuu LRGP:n nimestä. Group Lotus taas ei taida toimittaa tällä hetkellä paljon mitään tekniikkaa LRGP:lle, vaan ainakin julkisuudessa Groupin osallistuminen LRGP:n toimintaan on esitetty tapahtuvaksi yksinomaisesti nimisponsorin ominaisuudessa. Näin ollen LRGP:n voi mieltää kyseisten autonvalmistajien tehdastalliksi ainoastaan tavallisuudesta poikkeavan ja poikkeuksellisen väljän määritelmän kautta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuo oli uutta, olisiko linkkiä.
Mielessäni oli lähinnä tämä
In order to succeed under s 5(2)(b), the Opponent [Group Lotus] must establish that land vehicles are similar to advertising services. Following the Judgment of the Court of Justice of the European Communities in CANON v MGM2, the reputation and/or distinctiveness acquired by the
Opponents’ mark must be taken into account in determining whether the goods and services
are similar.
Tässä on ainoa kohta, joka tekee moottoriurheilusta erikoisen juridisessa mielessä.
Mutta tuon pitäisi myös toimia toisinkin päin. Eli sen sijaan, että GL osoittaisi maalla liikkuvien kulkuneuvojen olevan mainospalveluita, heille pitäisi riittää, että TLV:n palvelut toimivat heidän omistamansa tuotemerkin oikeuden alueella. TLV ei ollut vielä ennen tämän vuoden tammikuuta ollut kaupallisessa yhteistyössä kenenkään kanssa, joka olisi samanaikaisesti valmistanut Lotus-merkkisiä autoja. Nyt se on ja se tekee sitä ilman Protonin ja Lotuksen lupaa.
Taneli sanoi:
Group Lotus ei kuitenkaan valmista Renaultille moottoreita, eikä tarjoa mitään teknistä osaamista.
Väite esitetty faktana. Odotamme todisteita, mutta sillä aikaa voimme lukea vaikka Dany Baharin lausunnon aiheesta:
Dany Bahar on MetroF1 – 9.12.2010 sanoi:
Are there any plans to send Lotus engineers to Enstone? Will there be a Group Lotus influence on the pitwall?

Yes, we'll definitely send our engineers to Enstone and vice-versa. We want to create the maximum technology transfer between all of our racing activities and our road car development. We will squeeze every last drop of value we can from this.
Satun myös tietämään, että ainakin Lotuksen tukema IndyCar-talli sai yhteistyön myötä avukseen teknistä osaamista Hethelistä. Rahaa ei niinkään.
Zaikom sanoi:
Renault on siis Ladan tehdastiimi
Istuuko Ladan omistaja Lotus Renault GP:n hallituksessa ja pystyy siten vaikuttamaan tallin asioihin?
FO110K sanoi:
huomatkaahan Lotuksen logo keulalla team lotuksen logon lisäksi, ja Lotus Cars:n tekstit takasiivessä
Se on vähän hii ja hoo. Ennen kauden alkua auton keulassa oli eri logo.


Huomaa autossa ei Lotuksen ACBC-merkkiä tai edes mitään samanlaista. Team Lotuksen logokin näyttää jotenkin oudolta, joskin syy voi olla värissä ja kuvan huonossa resoluutiossa.

Mutta kauden avauskilpailuun merkki keulassa oli vaihtunut Lotuksen lätkäksi. Yksi kuva 1991-autosta Lotus-merkillä:


En löytänyt tarpeeksi suurta kuvaa kilpailusta, mutta esimerkiksi Mika Suuri - kirjasta voi kuvan tarkistaa, kun ei minua tässä kuitenkaan uskota.
Mutta toisaalta, miksi GL antoi TL:n rekisteröidä TL-tavaramerkit '88, kun he olisivat voineet myöntää vain lisensseja. GL siis antoi TL:lle oikeuden Lotus-tallin pyörittämiseen.
Ehkä tuossa vaiheessa GM:n kiinnostus moottoriurheilutoimintaan ei ollut korkeimmillaan? Ehkä, koska kuten itsekin olet sanonut, Team Lotuksella oli oikeus tuohon tuotemerkkiin ja Chapman ja kumppanit tarvitsivat sitä pyörittääkseen toimintaa paremmin ja erillään GM:stä? Ehkä koska TLI:llä oli tuossa kohdassa oikeutus rekisteröidä se? Ehkä koska GM kuitenkin piti tuotemerkin pysyvän hyvissä käsissä Clivellä, joka kuitenkin oli ja on vieläkin mukana Lotuksen toiminnassa?

Tähänhän ei ole saatavissa ainakaan virallista vastausta, ellei joku pääse sitä kysymään GM:n ja GL:n silloiselta johdolta. Clive tosin saattaa vastauksen tietää ja siksi en pidä häntä lainkaan ulkopuolisena tässä sopassa, vaikka jotkut häntä mitättömänä nykytilanteessa pitävätkin.
Ja on loogista että Team Lotuksen autot ovat Lotuksia, Brawn GP:n autot olivat Brawneja, eivät Brawn GP:itä.
Näinhän se yleensä on ollut, mutta poikkeuksiakin on. Team Haas ei ollut Haas, vaan Lola. Scuderia Italian autot eivät aluksi olleet Italia, eikä edes Scuderia Italia tai SI, vaan Dallara ja myöhemmin Lola. Mikäli Aguri Suzuki olisi löytänyt jonkin mahdollisuuden nimetä tallinsa sukunimensä mukaan, niin olisivatko autot silloin automaattisesti olleet Suzukeja? Viime vuonna, jos Campos Meta 1 olisi päässyt viivalle asti, heidän autonsa olisi ollut Campos Dallara.

Campoksen ja Metan tiimistä muotoutunut F1-talli on sekin nimensä puolesta varsin veikeä tapaus. FIA ei hyväksynyt Hispaniaa osaksi tallin virallista nimeä, joten se on HRT F1 Team eli Hispania Racing Team F1 Team. Tiimi kuitenkin itse käyttää itsestään nimeä Hispania Racing lehdistötiedotteissaan. Heidän nettisivunsa on ©-merkitty Hispania Racing F1 Teamille ja sillä nimellä se viime vuonna tuli mukaan.

FIA:n mukaan tallin valmistaja on HRT, tiimin ja monen muun mielestä näköjään Hispania. Mitä tämä nyt sitten todistaa, kun Group Hispanialla kuitenkin ilmeisesti on oikeudet kaikkeen tähän? No se todistaa ainakin sen, että FIA ja FOM voivat olla todella pikkutarkkojakin näissä nimeämisasioissa, joten siellä on varmasti keskusteltu ja pitkään, miten mukaan voidaan ottaa Lotus, jos se ei ole vanhan Team Lotuksen Lotus. Jos se vanha nyt ylipäätään oli edes katsottavissa Team Lotuksen Lotukseksi. :rolleyes:
hippi sanoi:
Aika epäkonventionaalinen määritelmä, kun talli voi olla samanaikaisesti useamman autotehtaan tehdastalli, eikä autotehtaan tarvitse tässä määritelmässä osallistua kilpatoimintaan muuten kuin toimittamalla tallille tarransa auton kylkeen liimattavaksi ja riittävän iso rahasäkki, jotta autotehtaan nimi näkyy tallin nimessä.
[--]Miksei siis McLarenia voisi nimittää puhelinvalmistaja Vodafonen tehdastalliksi?
Vodafone ei ole puhelinvalmistaja, ovat teleoperaattori, mutta ei se muuta tätä outoa järkeilyä.

Mutta ehkä tehdastalli ei sitten ole sopiva termi, jos se tarvitsee aina sitoa moottoreihin. Sen sijaan termit "Lotuksen tukema talli" tai siitä lyhennelmä "Lotuksen talli" varmasti kerää laajemman hyväksynnän kaikilta. :p
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Näinhän se yleensä on ollut, mutta poikkeuksiakin on. Team Haas ei ollut Haas, vaan Lola. Scuderia Italian autot eivät aluksi olleet Italia, eikä edes Scuderia Italia tai SI, vaan Dallara ja myöhemmin Lola. Mikäli Aguri Suzuki olisi löytänyt jonkin mahdollisuuden nimetä tallinsa sukunimensä mukaan, niin olisivatko autot silloin automaattisesti olleet Suzukeja? Viime vuonna, jos Campos Meta 1 olisi päässyt viivalle asti, heidän autonsa olisi ollut Campos Dallara.
Tämä erikoisuus johtuu puhtaasti säännöistä. 1990-luvulla runko oli sääntöjen mukaan pakko nimetä sen valmistajan mukaan, ja runkovalmistajan nimi oli myös pakko olla osa tallin nimeä. Tästä nimihirviö Scuderia Italia BMS Dallara. Larrousse menetti vuoden 1990 FOCA-rahansa, koska se ei ilmoittanut runkonsa olevan Lolan valmistama (vai oliko niin päin, ettei Lola ollut osa tallin nimeä? No, lopputulos silti sama).

Viimeisimmässä Concorde-sopimuksessa tämä sääntö kuitenkin muuttui niin, että rungon saa teettää vaikka kokonaan alihankkijalla, mutta sille saa yhä antaa haluamansa nimen. Camposkaan tuskin olisi siis ollut Campos Dallara, vaan pelkkä Campos.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Viimeisimmässä Concorde-sopimuksessa tämä sääntö kuitenkin muuttui niin, että rungon saa teettää vaikka kokonaan alihankkijalta, mutta sille saa yhä antaa haluamansa nimen. Camposkaan tuskin olisi siis ollut Campos Dallara, vaan pelkkä Campos.
2010 FIA Formula One World Championship Entry List 30/11/2009

Ottaa tuostakin nyt sitten selvää. Dallara olisi siis ollutkin rungon sijasta moottori? Lotus Racingkin näemmä oli vielä tuohon aikaan Lotus F1 Racing, vaikka se ilman Teamiä todettiin jo US F1:n kohdalla mahdottomaksi.

Olisi siis vain pitänyt soveltaa suoraan ensimmäistä mottoani eli "FIA:sta ei ole koskaan mihinkään" ja jättää siihen vetoaminen kokonaan pois. Miksi edes sorruin ajattelemaan, että heillä olisi tällaisissä asioissa uskottavaa auktoriteettia... :doubtful:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vodafone ei ole puhelinvalmistaja, ovat teleoperaattori, mutta ei se muuta tätä outoa järkeilyä.
Totta. Sain siis mahdutettua kaksi kelvotonta esimerkkiä samaan postaukseen. :eek:

Outo järkeilyhän ei sinänsä ole mitään uutta tässä toikissa, mutta kaipa tämä puheenaiheiden rönsyily ja samojen asioiden jankkaaminen on ymmärrettävää, kun otsikossa mainitussa nimikiistassa ei ole hiljattain tapahtunut edistystä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös