Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä moottoreita GL:n sponsoroimat tiimit käyttääkän eri sarjoissa?

Siviilipuolella taidetaan luottaa Toyotaan, mutta F1:ssä käytetään Renaultia. Mitäs muita voimanlähteitä käyteään eri sarjoissa, joissa voidaan tehdä/valmistaa oma moottori. Indy?
Indyissä kaikki käyttää vielä tämän kauden Hondaa. GP2 ja GP3 on Renault-moottorisia (yksityyppiluokkia).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Lisäksi esimerkiksi FOM näkee tämän Fernandesin "Team Lotuksen" uutena tallina, jolla ei ole aiempaa historiaa ykkösissä, kuten ei ollut Pasific Team Lotuksellakaan 1995.
FOM kyllä näkee myös Mersun vuonna 2010 aloittaneena tallina, että se siitä.

Tästä tulee epäilemättä ennakkotapaus, mutta olisin todella yllättynyt, jos mikään oikeus tuomitsee tässä Lotusta vastaan. TLV:n voittaessa se avaisi samalla mielettömän kaupallisen Pandoran lippaan ja sitä paitsi TLV ei ole tätä oikeuttaan käyttänyt yli 15 vuoteen (ehkei koskaan?). jos se ylipäätään sen omistaa ja Group Lotus on sen edellinen käyttäjä viime vuodelta. Jos tätä loogisesti haluaa ajattella, niin silloin Lotuksen pitäisi olla erittäin vahvoilla.
Kieltämättä on mielenkiintoista, miten Tony selittää tämän GL:n lisenssin ja Hunt sen sallimisen. Jos se ei aiheuta TLV:lle ongelmia, he ovat vahvoilla. Uskon, että taho, jolla on oikeus ACBC-logoon F1:ssä saa kutsua autojaan Lotukseksi, sillä ACBC-logo on käytännössä Lotus-brändi. Ja jos oikeus katsoo TLV:llä olevan oikeuden käyttää ACBC-logoa, uskon sen tarkoittavan samalla sitä, että GL ei saa käyttää Lotus-brändiään F1:ssä, sillä se ei ole erotettavissa TLV:n Lotus-brändistä. Jos TLV kuitenkin menettäisi ACBC-logon, oikeuden pitäisi myös päättää menettävätkö he myös Team Lotus -nimen. Melko varmasti he menettäisivät, mutta jos oikeus katsoisi, että se ei olisi sekoitettavissa GL:ään, niin silloin he kenties saisivat pitää nimensä. Ja silloin uskoisin heidän saavan kutsua autoaan Lotukseksi, sillä kyllä Team Lotuskin rungon nimenä olisi ihan yhtä paljon yhdistettävissä GL:ään. Tässä tapauksessa kuitenkin myös GL:llä olisi oikeus Lotus-nimeen F1:ssä.:confused:
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Red Bullin nuorekkaan ja energisen imagonhan loi yhtiön silloinen markkinointijohtaja. Kukas hän olikaan? Aivan niin. :wink:
En minä nyt red bullin imagoa laittaisi sen Baharin ansioksi jos sinä nyt sitä tarkoitat tässä...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vähän ruvennu miettimään kun Bahar maksellu (ei itse vaan toisten rahoilla) yhdelle ja toiselle että pitäisivät Renaulttia oikeana Lotuksena, että ilmeisesti Carter on sitten se jolle F1-forumilla on maksettu.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Vähän ruvennu miettimään kun Bahar maksellu (ei itse vaan toisten rahoilla) yhdelle ja toiselle että pitäisivät Renaulttia oikeana Lotuksena, että ilmeisesti Carter on sitten se jolle F1-forumilla on maksettu.
Joo tämä on kanssa häirinnyt aika paljon :) Osti champmanien suvunkii kannatuksen ihan puhtaalla rahalla. Ja monen muun siinä sivussa. No jokainen painaa tyylillään
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Dany Baharista puheen ollen, Joe Saward jutusteli viikko sitten lähestyvästä Lotus-oikeudenkäynnistä Sidepodcastin "An Aside with Joe"-sarjassa. Lähinnä Sawardia kiinnostaa selviävätkö Lotus Renault GP -tallin todelliset omistussuhteet oikeudenkäynnin aikana. Gerard Lopez on sanonut Geniin omistavan tallin kokonaan, mutta Saward ihmettelee miksi Genii valitsi LRGP:n johtokuntaan Dany Baharin, jos Group Lotus on vain tallin sponsori.

Saward spekuloi myös, miksi tallin nimeä ei olla vielä muutettu FIA:n listalla. Sawardin käsityksen mukaan muut tallit eivät ole suostuneet Renault-tallin nimen muutokseen, koska jotkut LRGP:n henkilöistä eivät ole Sawardin mukaan suosittuja työskenneltyään aiemmin muille tiimeille ja jätettyään peräänsä tuhovanan (trail of destruction). Muistelen Sawardin maininneen parissakin blogikirjoituksessaan kuulleensa varikkoalueella tallien henkilökunnan kanssa jutellessaan, ettei Bahar ole nykyisin erityisen suosittu henkilö Ferrarilla ja Red Bullilla.

Minä arvaan Baharin saaneen paikan LRGP:n johtokunnassa osittain Protonin, Group Lotuksen ja Geniin F1-sarjaan liittymättömien yhteisten bisneshankkeiden ansiosta ja osittain siksi, että Group on jo sopinut Geniin kanssa ostavansa merkittävän osuuden LRGP-tallista. Lopezhan on vahvistanut Groupilla olevan kahden vuoden mittainen optio ostaa puolet LRGP:sta. Tällaisen suunnitelman toteutuminen riippunee kuitenkin siitä, käyvätkö uudet Lotus-autot hyvin kaupaksi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Saward spekuloi myös, miksi tallin nimeä ei olla vielä muutettu FIA:n listalla. Sawardin käsityksen mukaan muut tallit eivät ole suostuneet Renault-tallin nimen muutokseen, koska jotkut LRGP:n henkilöistä eivät ole Sawardin mukaan suosittuja työskenneltyään aiemmin muille tiimeille ja jätettyään peräänsä tuhovanan (trail of destruction). Muistelen Sawardin maininneen parissakin blogikirjoituksessaan kuulleensa varikkoalueella tallien henkilökunnan kanssa jutellessaan, ettei Bahar ole nykyisin erityisen suosittu henkilö Ferrarilla ja Red Bullilla.
Itse en usko muilla talleilla olevan sananvaltaa tiiminnimeen. Ainoa mihin heidän suostumus tarvitaan on rungon nimen muutos niin että FOM-rahat säilyy. Tai muutenhan nimikkosponssaus käy hankalaksi. Jos esim. Monster Energy haluaisi tulla jonkin tallin nimikkosponssiksi, RB voisi torpata tämän, jotta säilyisi itse ainoana energiajuomana tallinnimissä. Itse luulen, että FIA ei vain ole vielä päivittänyt osallistujalistaa, tai sitten he eivät halua kahta Lotus-tallia, varsinkin kun molemmat ovat Lotus Renaulteja. Vaikka olihan 80-luvulla kaksi Marlboro Teamia. :D Mutta täytyy vielä kuunnella tuo podcast.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Itse en usko muilla talleilla olevan sananvaltaa tiiminnimeen. Ainoa mihin heidän suostumus tarvitaan on rungon nimen muutos niin että FOM-rahat säilyy.
Tällainenhan se konsensus tuntuu olevan foorumeilla, ja Saward itsekin on blogissaan kirjoittanut nimenomaan rungon nimen vaihtamisen tarvitsevan muiden tallien lupaa (tai FOM-rahat menevät). Mutta podcastissa Saward kuitenkin puhuu tiimin nimen muuttamisesta. Mahdollisesti kyseessä on ajatuskömmähdys.

No, tämäkin vähemmän tärkeä yksityiskohta selvinnee, kun FIA julkistaa uudistetun osallistujalistan kaudelle 2011. Uutta listaahan tarvitaan jo lähiaikoina, koska aiemman listan julkaisun aikoihin useilla tiimeillä olivat kuskit vielä julkistamatta, ja Kubican onnettomuus on estänyt hänen osallistumisensa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, tämäkin vähemmän tärkeä yksityiskohta selvinnee, kun FIA julkistaa uudistetun osallistujalistan kaudelle 2011. Uutta listaahan tarvitaan jo lähiaikoina, koska aiemman listan julkaisun aikoihin useilla tiimeillä olivat kuskit vielä julkistamatta, ja Kubican onnettomuus on estänyt hänen osallistumisensa.
FOM on kyllä päivittänyt tietoja f1.comiin. Renaultia koskevalla sivulla mainitaan Heidfeldin korvanneen loukkaantuneen Kubican ja Group Lotuksen tulleen nimisponsoriksi. Mutta silti Full Team Name-kohdassa lukee Renault F1 Team. Outoa, ettei sitä ole päivitetty samalla.

FIA:n sivujen Season Guidessa jo lukee Lotus Renault GP ja kuskina on Heidfeld.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
FOM on kyllä päivittänyt tietoja f1.comiin. Renaultia koskevalla sivulla mainitaan Heidfeldin korvanneen loukkaantuneen Kubican ja Group Lotuksen tulleen nimisponsoriksi. Mutta silti Full Team Name-kohdassa lukee Renault F1 Team. Outoa, ettei sitä ole päivitetty samalla.

FIA:n sivujen Season Guidessa jo lukee Lotus Renault GP ja kuskina on Heidfeld.
FIA:n kanta taitaa lähinnä olla se, että tallin nimi on se minkä se ilmoittaa, FOM on tarkempi. FIA:han hyväksyi LR:n nimeksi aluksi Lotus F1 Racing, joka oli FOM:n sääntöjen vastainen. Joten kenties FOM ei halua kahta Lotusta, tai kokee LRGP:n nimen laittomaksi. Tai sitten he eivät ole viitsineet vaihtaa tallin nimeä. TL:lle ja Marussia Virginille he kyllä ovat jo viitsineet.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Katsotaan nyt vielä päivittääkö FOM tietojaan, mutta Lotus Renault GP:n esiintyminen FIA:n sivulla valmistajan nimenä vihjaa kyllä siihen suuntaan, että Saward sekaantui pasmoissaan ja tarkoitti auton nimen muuttamista kun puhui tiimin nimen muuttamisesta. Sawardin puheet podcastissa ovat myös ristiriidassa hänen omien blogikirjoitustensa kanssa, joissa muiden tallien suostumusta on pidetty edellytyksenä juuri auton nimen vaihtamiselle.

Toisaalta LRGP:n autoa ei voi muuttaa Lotus-nimiseksi siitäkään syystä, että tämä nimi on jo myönnetty Team Lotuksen autolle. LRGP:n auton nimen vaihtaminen saattaisi tulla ajankohtaiseksi, mikäli tuomari päättäisi oikeudenkäynnissä viedä Team Lotukselta oikeuden käyttää Lotus-nimeä F1-sarjassa (mikä olisi aika yllättävä ratkaisu). Tällöin Ferrarin, Red Bullin ja Fernandesin tiimin ilmeiset antipatiat Dany Baharia kohtaan pakottaisivat LRGP:n luopumaan oikeuksistaan Renault-nimisellä autolla hankittuihin FOM-rahoihin, mikäli LRGP haluaisi muuttaa autonsa Lotus-nimiseksi.

Group Lotus saisi siis järjestettyä F1-osallistumisensa Dany Baharin haluamalla tavalla, jos osoittautuvat voitokkaiksi oikeudenkäynnissä. Osuuden ostaminen LRGP-tallissa ja Renault-nimiseen autoon liittyvien FOM-rahojen menetys tulisivat kuitenkin niin kalliiksi, että Groupin uusien katuautojen täytyisi käydä kaupaksi todella hyvin, jotta kyseisten autojen markkinointibudjetti venyisi tällaisten menojen kattamiseen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
FOM on kyllä päivittänyt tietoja f1.comiin. Renaultia koskevalla sivulla mainitaan Heidfeldin korvanneen loukkaantuneen Kubican ja Group Lotuksen tulleen nimisponsoriksi. Mutta silti Full Team Name-kohdassa lukee Renault F1 Team. Outoa, ettei sitä ole päivitetty samalla.

FIA:n sivujen Season Guidessa jo lukee Lotus Renault GP ja kuskina on Heidfeld.
Tätä olen toitottanut koko ajan, mutta K. August väittää, että Renault ei ollut virallinen nimi viime päivitysten yhteydessä (jolloin mm. päivitettiin Heidfeldit sun muut)

F1-fani82 sanoi:
Samaa mietin itsekin, mutta miksi muiden tallien osalta on tiedot korjattu ja jopa rellun kuljettajalistakin korjattu?
K. August sanoi:
Korjattu miten? Osallistujalistan julkaisun jälkeen vain RF1/LRGP:n nimi on muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Hmm... jotenkin oli ennakoitavissa tämä liike kyllä. Tällaiset oikeusjutut eivät ole helppoja.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Eilen avasin Autosportin forumilla gallupin siitä, mitä oikeuden uskotaan päättävän tästä asiasta.

http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=144501

Tilanne on tällä hetkellä seuraavanlainen:



Tähän asti olen lähinnä spekuloinut molempia osupuolia puoltavilla seikoilla, mutta mielipiteeni siitä, miten oikeus toteutuisi on seuraava; TLV:llä on yksinoikeus Lotus-nimeen F1:ssä ja lisenssin purku GL:n toimesta oli laiton. Perusteeni on seuraava.

This off-track battle will soon be decided but what do you think the result to be?

First of all, I think there can't be two Lotuses in F1 because TL and GL have the same 'Lotus brand' so court has to decide which company have the rights to use that brand in F1. Is it Group Lotus, company which uses Lotus brand through Lotus Cars, Lotus Engineering and various motorsport projects and granted licence to Lotus name to 1Malaysia Racing Team? Or is it Team Lotus Ventures, company that bought Team Lotus in 1994 but has been inactive since then until this year but has had negotiotions about entering F1? One thing I can say to be sure, the Chapmans separated these two companies in the 1980s, and since then they've had their own history. So GL can't claim they own TL's history.

In my opinion, the main thing will be which company is Lotus brand in F1 more strongly associated to. I'd say TLV. At least I associate Lotus name in F1 to (old) Team Lotus, team that TLV bought. I'd find it weird if an F1 team that uses Lotus brand wouldn't own Lotus's F1 history, which would be the case if GL won. Still, there are some unexplained things. For example, why did Lotus Racing had a licence from GL, not TLV? The same thing is with Classic Team Lotus, too.

About the licence terminating case I'd say it was illegal. It's obvious that the terminating was for GL's own purposes. They'd allegedly decided about the Lotus Renault GP project before the licence terminating so even if there were licence breaches, the purpose of terminating wasn't to punish from breaches, the breaches were just an excuse for terminating.

Anyway, what I'd like to see to happen would be an off-court agreement between the parties. I like Tony's team but I'd like them to give up Lotus name as that's the will of the Chapmans. But GL should pay them the costs of the change of name.
Toki, olen valmis muuttamaan mielipidettäni, jos käy esimerkiksi ilmi, että yrityskauppojen yhteydessä entinen omistaja on saanut pitää oikeuden TL:n aiempiin saavutuksiin, tai että TLV:llä on TL-oikeudet, jotka kuitenkin vaativat GL:n hyväksynnän niitä käytettäessä. Mutta jos jotain tälläistä on ollut, saamme tuskin tietää siitä ennen oikeudenkäyntiä, joten se olisi vain spekulointia.

Btw, jos oikeus kumoaa TLV:n tavaramerkit, 1MRT:llä tulee kiire nimetä talli uudelleen, päätöstä seuraavaan kisaan. Onkohan heillä jo nimi mietittynä valmiiksi? :confused:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Btw, jos oikeus kumoaa TLV:n tavaramerkit, 1MRT:llä tulee kiire nimetä talli uudelleen, päätöstä seuraavaan kisaan. Onkohan heillä jo nimi mietittynä valmiiksi? :confused:
Uskoisin niin, Fernandeskin jo sen verran pitkään toiminut bisnesmaailmassa että tyhmäähän olisi olla tekemättä varasuunnitelmia.
Sama pätenee varmaan myös GL:n suuntaan, eli kyllä sielläkin jonkinlainen varasuunnitelma on mietitty häviön varalle
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös