Rallin EM-sarja

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Että noin kruunautui kisa jossa Hännisen piti ottaa voitto.
No, on tainnut joskus suomalaiskuskikin hyötyä nopean Skodan teknisistä ongelmista, silloin kotabiilin ratissa oli Mikkelsen...:tongue:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tilastollisesti bueno suoritus, mutta tulosten taa katsottuna en nyt mitään voitonlauluja lähtisi virittelemään. EM-sarja ei viime vuosina ole ollut mitenkään erityisen kovatasoinen. N-ryhmän tai edes FIA R4 ryhmän kalustolla ei ole mitään asiaa normi olosuhteissa S2000:n vauhtiin ja S2000-luokassa potentiaaliset voittaja-autokunnat on lähes joka kisassa voitu laskea yhden käden sormin.
Tässä Tsekin kisassa sentään oli muutamakin etukäteen huomioitava autokunta, mutta esim. tässä taannoin Madeiralla vastassa oli lähinnä Portugalin kansallisen sarjan kuskeja.
Jos ensi vuonna IRC ja ERC sarjat yhdistyvät, niin toiveissa olisi saada laadukkaampia lähtöluetteloita joka kisaan.
 

Jysky

New member
Liittynyt
21.2.2012
Viestit
4
Raivoisa googlaaminenkaan ei tuottanut vastausta.....
Koska ajettiin viimeinen EM-Hankiralli?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vielä 'viimeisen', 1994 Hankirallin reittikartassa väitetään että EM-osakilpailu. Tosin pienikertoimillisillahaan ei ollut mitään merkitystä sarjalle.

Tuosta 1994 Hankiksesta on muuten hassuja juttuja, mm. tässä muistelmassa http://www.hankiralli.fi/rallit/2005/hankis50v/hankis50v.html oli pahoja asiavirheitä, jotka sitten editoitiin pois. Samat virheet Vihervaaran tekstistä kopioi sitten sellaisenaan omaan kirjaansa Erkki Vanhanen.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tämän viikonlopun EM-rallissa, Principe de Asturiasissa 18 kilpailijaa, ulkomaalaisia Solowow, Tlustak (nuo kaksi ainoat nelivetoiset) ja Parli... Samassa yhteydessä ajettavassa kansallisessa kisassa sentään erilaisin säännöin 72 autoa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2068

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ralli voidaan kohta julistaa aikansa eläneeksi moottoriurheilulajiksi, jos ei tuota katsojaturvallisuutta kohta saada parannettua. Pitäisikö reiteillä olla AK47:illa varustetut sotilaat vartioimassa, ettei seurata vaarallisilla paikoilla?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ralli voidaan kohta julistaa aikansa eläneeksi moottoriurheilulajiksi, jos ei tuota katsojaturvallisuutta kohta saada parannettua. Pitäisikö reiteillä olla AK47:illa varustetut sotilaat vartioimassa, ettei seurata vaarallisilla paikoilla?
Neste Rallissakin vain tuuri on pelastanut monet kerrat kuolemilta.

En muista että ikänä olisi ollut näin synkkää rallivuotta, mitä tämä vuosi on ollut.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3371
Sijainti
Lahti
Neste Rallissakin vain tuuri on pelastanut monet kerrat kuolemilta.

En muista että ikänä olisi ollut näin synkkää rallivuotta, mitä tämä vuosi on ollut.
Ralli on kyllä oikeasti melkoista hevosenleikkiä. Tuuria on ollut ja paljon, että vuosien varrella on näinkin "vähän" sattunut vakavia onnettomuuksia. Tehkääpä mielikuvaleikki, jossa ratakisa ajettaisiin samoilla turvamarginaaleilla- ja järjestelyillä kuin mikä rallissa on arkea. Ei taitaisi onnistua? Rallikisaa on kuitenkin vaikeata järjestää niin, että sekä katsojien että kilpailijoiden turvallisuus olisi parasta A-luokkaa. Kimurantti juttu!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3584
Sijainti
JKL
Pitäisikö reiteillä olla AK47:illa varustetut sotilaat vartioimassa?
F1:ssä oli jo vuonna 95. Ainakin Monzassa joka on ainoa kisa jonka olen paikan päällä nähnyt. Poliisit partioi radan ja yleisön välissä kiväärit olalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ralli on kyllä oikeasti melkoista hevosenleikkiä. Tuuria on ollut ja paljon, että vuosien varrella on näinkin "vähän" sattunut vakavia onnettomuuksia. Tehkääpä mielikuvaleikki, jossa ratakisa ajettaisiin samoilla turvamarginaaleilla- ja järjestelyillä kuin mikä rallissa on arkea. Ei taitaisi onnistua? Rallikisaa on kuitenkin vaikeata järjestää niin, että sekä katsojien että kilpailijoiden turvallisuus olisi parasta A-luokkaa. Kimurantti juttu!
Kimurantti juttu, kyllä.

Olen jo tämänvuotisesta Neste Rallista alkaen pyöritellyt mielessäni järjestysmiehen/jaksopäällikön roolista vetäytymistä. Järjestäjäorganisaatiolta ei tukea saa vaikka yleisöä on pilvin pimein väärissä paikoissa, jopa keskellä tietä, eikä ole ymmärtävinään komentoja. Puhelimesta kuuluu vaan tyyliin "hoitakaa homma". Milläs hoidat kun ainoat konstit ovat liivit, pilli ja oma ääni? Ne eivät paljoa paina vaakakupissa kun itseä vastassa on esim 10 naapurimaalaisen rallituristin ryhmä.

Mitään onnettomuutta en halua omalletunnolle. Saatikka että joutuisin raastupaan asian johdosta edes todistajanlausuntoa antamaan. Kyseessä olisi joka tapauksessa epäonnistuminen tehtävässä, jonka suorittamiseen ei edes käytännössä ole kunnon edellytyksiä.

Pidän rallista lajina paljon, mutta järjestysmiehille annetaan mahdoton tehtävä ja pahin mahdollinen vain odottaa oven takana.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3371
Sijainti
Lahti
Siinäpä yksi hiostuttava näkökulma. Järjestyksenvalvoja on pahemmassa kuin pulassa. Kovakalloisten katsojien, sellaisiakin on, silmissä järkkäri on pilleineen ja liiveineen tärkeilevän näköinen häiriötekijä, eikä niinkään kaikkien turvallisuudesta huolehtiva ja oman katsomisnautintonsa nälkäpalkalla uhraava talkootyöntekijä. Paha kiesi!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Siinäpä yksi hiostuttava näkökulma. Järjestyksenvalvoja on pahemmassa kuin pulassa. Kovakalloisten katsojien, sellaisiakin on, silmissä järkkäri on pilleineen ja liiveineen tärkeilevän näköinen häiriötekijä, eikä niinkään kaikkien turvallisuudesta huolehtiva ja oman katsomisnautintonsa nälkäpalkalla uhraava talkootyöntekijä. Paha kiesi!
Suuremmat ongelmat ovat vielä tulossa jos ja kun naapurimaiden kuskit ovat enemmänkin nousussa (urheilullisesti). Kotomaan yleisö seuraa perässä maansa tapojen kanssa kasvavissa määrin.

Tämä vuosi oli omalta kannaltani kaikken vaikein yleisön hallinnan suhteen. Ehkä osin johtui Ouninpohjan paluun aikaansaamasta tungoksesta, mutta jotenkin ilmapiiri oli runsaan turistimäärän johdosta liian välinpitämätön ja järkkäreitä oli ihan liian vähän. Ja itse jos yrittää pitää homman kurissa, mutta viereiset järkkärit jo luistavat kaikessa, ei homma pelaa lainkaan.

Suomen MM-ralli on kaikkein nopein ralli ja jos sattuu ulosajo, auto päätyy kovin usein pitkälle tiestä. Yleisön saaminen pois hasardipaikoista on ihan minimivaatimus, mutta jo senkin tehtävän täyttäminen on erittäin vaikeaa. Jos yksikin ulosajo sattuu ja porukkaa alkaa velloa paikalla, tilanne karkaa välittömästi käsistä. Pykälien vaatimat 2 järjestysmiestä 100 henkeä kohti eivät pysty hallitsemaan tilannetta sitten millään. Varsinkin kun seassa on ulkomaalaisia jotka eivät ole ymmärtävinäänkään englantia ja näitä fiksuja ja filmaattisia alkoholin voimalla rallia seuraavia katsojia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Lappi jatkaa pohjilla myös kakkosella. Näyttää Fabia osuvan käteen siinä, missä Fisukin. :thumbup:

e: Kolmosella tulikin 11 sekkaa turpaan Kościuszkolta ja tippui toiseksi. Liekö jotain ohjelmaa ollut tai renkaat?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös