MotoGP/Moto2/125 kausi 2011

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Nopean värisiä :thumbup:

henrizio aikoinaan:
Näistä on ilmeisesti ihan turha arvailla mitään. Kun tallit antaa ajat ja kukaan ei käytä virallista Moto2-moottoria. Suurin osa ajaa Supersport tai Superstock viritteisellä moottorilla, mutta osalla on jopa ihan vakio Hondan CBR600 moottori käytössä.
Tuo on ollut ihan totta. Lisäksi MSa:n mukaan osa kärkiukoista ajoi uudenlaisilla Dunlopin renkailla. No, maaliskuun alun testeissä on kaikilla viralliset moottorit ja ajanotot.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Eikökös Moto 2 ja 125-pyörät ole tänään testailemassa jossain päin maailmaa? Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, minkälaiseen tikkiin esim. Kallio ja Ajo ovat itsensä ja pyöränsä saaneet.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hyvässä vauhdissa Niklas :thumbup: Kuvasta tulee kyllä mieleen Top Gear ja mystinen testikuski..

Ajo nosti tuntuvasti
vauhtiaan Jerezissä

Ensimmäiseen MM-kauteensa virittäytyvä Niklas Ajo nosti tuntuvasti vauhtiaan, kun MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan viralliset testit jatkuivat lauantaina Jerezin aurinkoisella radalla Espanjassa.
Vasta 16-vuotias Ajo kiersi 4,4, kilometrin mittaisen andalusialaisradan nopeimmillaan ajassa 1.50,337, jolla hän lohkaisi 2,1 sekuntia perjantain lukemistaan. Paras aika syntyi jo aamupäivällä, jolloin rataa kiersivät samaan aikaan myös Moto2-luokan kuljettajat.
- Kelit olivat vihdoinkin kohdallaan. Sain alle paljon kierroksia ja samalla mukavasti rytmistä kiinni. Aikakin oli ihan ok, vaikka en yltänytkään enää ihan samaan iltapäivällä ajetussa luokkamme omassa sessiossa, kertoi Ajo.
Valkeakoskelaisnuorukaisen aika riitti piikkiluokan yhdistetyillä tuloslistoilla lupaavasti 13. sijaan kaiken kaikkiaan 31 kuljettajan joukossa.
Ajo oli myös tyytyväinen saksalaistiimi Interwettenin Aprilia-pyörän säätöihin, joiden kanssa tehtiin töitä pitkin päivää. Parannettavaa toki yhä riittää.
- Pyörä istuu päivä päivältä paremmin käteeni. Toivotaan nyt, että olosuhteet säilyvät tällaisina myös viimeisenä testipäivänä sunnuntaina, sillä töitä on edelleen edessä. Pyörän ajettavuutta pitäisi saada paremmaksi varsinkin nopeissa mutkissa.
Piikkiluokan talvitestikautta on hallinnut viime vuonna MM-hopeaa ajanut espanjalaiskuljettaja Nicolas Terol, joka oli nopein myös Jerezin toisena testipäivänä ajalla 1.48,382. Ajo jäi Terolista 1,995 sekuntia, mutta kärkikymmenikköön eroa oli tosin enää kahden kymmenyksen verran.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kallio oli Moto2-luokassa 8. eli hyvää kyytiä:

http://www.motogp.com/en/news/2011/Moto2+day+two+Jerez
The Moto2 class profited from a full day of testing at Jerez on Saturday thanks to better weather than day one, and by the close of the day Simone Corsi had set the fastest lap of the weekend so far. The Ioda Racing rider’s effort of 1’43.046 was posted in the Moto2-only session in the afternoon.

Stefan Bradl (Viessmann Kiefer Racing) was the second fastest Moto2 rider of the day with a time of 1’43. 069, set in the earlier combined session, and Tom Lüthi (Interwetten Paddock Moto2), Yuki Takahashi (Gresini Racing), Julián Simón (Mapfre Aspar) and Bradley Smith (Tech 3) all broke the 1’44” barrier during the combined session.

The Moto2 top ten for Saturday was completed by Jules Cluzel (Forward Racing), Mika Kallio (Marc VDS), Scott Redding (Marc VDS) and Alex de Angelis (JiR Moto2). Marc Márquez was 11th overall, and the Team Catalunya Caixa Repsol rider suffered a crash during the day which he escaped unharmed from. Takahashi also had a fall which resulted in no injury.

The third and final day of the Test is scheduled to get underway at 10am local time on Sunday.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
No just kävin katsomassa miten ukot oli tikannut menemään. Niklas on selkeästi nostanut tasoaan viime vuodesta ja Mika vaikuttaa oppineen sangen nopeasti Moto 2:n tavoille. Sekunti kovimmasta ajasta ei ole paha, etenkään kun taakse jäi koko joukko viime kaudellakin kovaa kyytiä pitäneitä kuljettajia. Tallikaverikin jäi jonkun kymmenyksen. Nice!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Rossin kuulumisia...
Ducatin ajamisessa iso ero japanilaispyöriin

Turun Sanomat 6.3 2011 13:51:36

Valentino Rossi tuli ensimmäiseen viralliseen haastatteluunsa Ducatin kuljettajana tammikuussa Madonna di Campigliossa, missä Ferrarin ja Ducatin kuljettajat avaavat kautensa omilla talvipäivillään. Silloin Rossi oli tavallista vakavampi, kun olkaleikkauksesta toipuminen oli osoittautunut kaavailtua paljon pitkäaikaisemmaksi.

Lihasvoima pyörän hallitsemiseen oli vasta hakusessa. Helmikuun lopussa Malesian testin jälkeenkin Rossi arvioi olevansa vasta 80-90 -prosenttisessa kunnossa.

Luovuttaminen ei ole käväissyt ennätysmäisesti 15 MM-kaudella peräkkäin kisoja voittaneen megatähden mielessä.

– En ole enää kaksikymppinen – valitettavasti. Onnettomuudet kuuluvat tähän lajiin ja mitä vanhempi on, sitä kauemmin tervehtyminen vaatii. Kun ikääntyy, täytyisi harjoitella entistä enemmän. Malttia tässä tarvitaan. Lopettamista en ole ajatellut ja tunnen, että kaiken ylittävä haluni voittaa on yhä entisellään.

Pelkääkö Rossi nyt häviötä tavallista enemmän, kun ajaa uudessa tiimissä Ducatilla?

– Valitettavasti urheilumme on muuttunut. Kun siirryin Hondalta Yamahalle 2004, meillä oli viisi testiä ennen avauskisaa. Nyt niitä on vain kolme ja lisäksi on tullut muitakin sääntörajoituksia. Kehitys on ollut negatiivista, mutta en voi muuttaa sitä. Täytyy vain edetä rauhalllisesti, Rossi vastasi.

Rossi myöntää, että hänellä on ollut useita aivan fantastisia kisoja, mutta ylitse muiden nousee Etelä-Afrikka 2004, kun hän voitti Yamahalla heti debyyttikisassaan.

– Uskon, että myös nyt avauskisassa Qatarissa tunne on yhtä suuri, vaikka mahdollisuudet voittoon ovatkin vähäisemmät.

Malesian testeissä Ducatin ykköspari Rossi ja vuoden 2006 maailmanmestari Nicky Hayden eivät mahtuneet tulosliuskalla edes kärkikymmenikköön, kun GP11 oli lähes kaksi sekuntia kärkeä hitaampi.

Japanilaispyörät Honda ja Yamaha erosivat keskenään, mutta vielä suurempi ero aiheutuu totuttelussa Ducatiin.

– Ducatilla mutkat otetaan terävämmin kuin japanilaispyörillä. Siten luottamuksen tähän pyörään täytyisi olla vieläkin suurempi. Pystymme parantamaan paljon, kunhan pääsemme säätämään pyörää paremmin. Kotiläksyjä on kuitenkin todella paljon tehtäväksi ennen MM-avausta, Rossi ruoti testiajojen jälkeen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajon tiedote:

Ajo Motorsportin kuljettajien
vauhti kohdallaan Jerezissä

MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruutta puolustavan suomalaistalli Ajo Motorsportin molempien tiimien kuljettajat tekivät vahvaa jälkeä Jerezin radalla Espanjassa ajetuissa virallisissa viimeistelytesteissä.
Tallipäällikkö Aki Ajo oli varsin tyytyväinen kaikkien viiden kuljettajansa työhön ja tuloksiin kolmipäiväisissä testeissä ennen 20. maaliskuuta Qatarissa käynnistyvää MM-kautta.
- Hyvä kokonaisuus ja testijakso koko viisikolta. Lähdemme luottavaisin mielin MM-kauteen. Takana on raskas talvi, mutta olemme kaikilta osin hyvin aikataulussa. Pitää koputtaa oikein puuta, kertoi Ajo.
Yhteensä yhdeksän päivää kattaneen talvikauden edellinen testijakso vesittyi sateen vuoksi Estorilin radalla Portugalissa. Jerezissä ei sateesta ollut onneksi haittaa kuin ensimmäisenä iltapäivänä.
- Pääsimme ajamaan Jerezissä kaksi päivää kuivalla kelillä ja se teki terää tähän kohtaan. Nämä päivät pelastivat talvitestien osalta paljon, painotti Ajo.

Folger viisikon nopein

Ajo Motorsportin Derbi-kuljettajista espanjalainen Efren Vazquez ajoi seitsemänneksi, ranskalainen Johann Zarco kahdeksanneksi ja malesialainen Zulfahmi Khairuddin 23. kovimman kierrosajan. Ajat olivat 1.48,391, 1.48,425 ja 1.51,074.
Red Bull Ajo Motorsportin Aprilia-kuljettajista saksalainen Jonas Folger ylsi suomalaistallin kuljettajista korkeimmalle, eli neljänneksi ja britti Danny Kent 13:nneksi yhteensä 29 kuljettajan joukossa. Pohjat ajaneesta espanjalaisesta Hector Faubelista 0,579 sekuntia jääneen Folgerin nopein kierros kulki lukemissa 1.48,022 ja Kentin 1.1.49,517.
- Kaikki kuljettajat pääsivät ajamaan pitempiä vetoja ja hakemaan sitä kautta kisatuntumaa. Jos joitain ongelmia ilmeni, niin ne olivat suhteellisen pieniä, totesi Ajo.

Zarco nousi jo lähes
Vazquezin tasolle

Vazquezia voidaan pitää kokemuksen ja aiemman menestyksen osalta suomalaistiimin eräänlaisena ykkösnyrkkinä.
- Minulle jäi todella hyvä fiilis näistä testeistä. Tiedän, että tulosliuska ei kerro aivan täyttä totuutta tämän hetkisestä tasostani. Kierrokseni jäivät vähemmällä sunnuntaina aamupäivällä, jolloin parhaat ajat ajettiin.
Zarco liikkui kaikki kolme päivää ajallisesti samalla tasolla Vazquezin kanssa.
- Zarco teki tosi hyvää työtä. Hän voi lukeutua hyvinkin alkavan kauden yllättäjiin, vinkkasi Ajo.
Vielä kokemattomalle Khairuddinille käytännössä jokainen kierros merkitsee uutta askelta nousujohteisella uralla.
- “Fahmi” on muuttanut täysin ajotyyliään ja hän ajoi hyvin Jerezissä. Tasaista työtä ilman ainuttakaan kaatumista, kehaisi Ajo.
Folger puolestaan osoitti, että hän on nyt valmis todelliseen läpimurtokauteensa, jolloin kaikki on mahdollista.
- Vahva ja motivoitunut esitys. Folger tulee olemaan kova MM-sarjassa. Kapasiteetti menestykseen on aivan toista luokkaa kuin aikaisemmin ja hän tiedostaa sen myös itse, muotoili Ajo.
Ensimmäiseen MM-kauteensa valmistautuva Kent eteni vielä kauden ensimmäisissä testeissä Valenciassa liiankin innokkaasti, mikä kostautui kaatoina. Jerezissä kaikki oli toisin tältäkin osin.
- Kentilla oli allaan käytännössä toinen pyörä uuden tekniikan myötä. Jerezin testien ehdottomasti parasta Kentia nähtiin sunnuntaina iltapäivällä, jolloin hän paransi tuntuvasti aikaansa, vaikka muiden kierrosajat olivatkin jo laskusuunnassa, muistutti Ajo.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklaksen tiedote:

Ajo lähtee lupaavassa iskussa
ensimmäiseen MM-kauteensa

Suomalaisen ratamoottoripyöräilyn suurlupaus Niklas Ajo lähtee kahden viikon kuluttua Qatarissa käynnistyvään 125-kuutioisten luokan MM-kauteen hyvistä asetelmista.
Ajo, 16, nosti päivä päivältä vauhtiaan Jerezin radalla Espanjassa ajetuissa virallisissa viimeistelytesteissä. Valkeakoskelaiskuljettaja päätti kolmen päivän urakkansa sunnuntaina aikaan 1.50,129, joka riitti 19. sijaan yhteensä 29 kuljettajan joukossa. Ajo nipisti päätöspäivänä lauantain parhaasta ajastaan kaksi kymmenystä.
Jerezin testien kovimmasta kierrosajasta 1.47,443 vastasi kokenut Hector Faubel. Ajon ero kärkeen oli 2,892 sekuntia.

“Testit ovat testejä,
ja kisat kisoja”

- Nämä olivat ehdottomasti talvikauden parhaat testit ja koko ajan ollaan menty parempaan suuntaan. En minä pidä mitään väliä tässä vaiheessa noilla sijoituksilla. Testit ovat testejä ja kisat taas oma lukunsa, korosti määrätietoinen nuorukainen.
Saksalalaisen Interwetten-tiimin Aprilia RSW-pyörällä kilpaileva Ajo oli suhteellisen tyytyväinen yhteensä yhdeksän päivän mittaiseen testikauteen, josta tosin Estorilin jakso vesittyi sateen vuoksi. Jerezissä kuivalla kelillä ja auringon alla ajetut ehjät päivät pelastivat kuitenkin paljon.
- Tietysti sitä haluaisi ajaa aina enemmän, mutta kyllähän jo näidenkin päivien aikoina fiilis ja tuntuma ajamiseen löytyivät.

“Odottavaisin mielin
Qatarin MM-avaukseen”

Ajo kaipasi lauantain jälkeen pyöräänsä toimivampia säätöjä nopeisiin mutkiin. Terrell Thienin johtaman tiimin henkilökunta vastasi siihen.
- Siltäkin osin mentiin taas vähän parempaan suuntaan sunnuntaina.
Testikausi ei ole tuonut Apriliaan sinänsä mitään mullistavaa uutta.
- Olemme lähinnä keskittyneet parantelemaan viime vuoden pyörän säätöjä. Sitä, miten olen kehittynyt kuljettajana viime kaudesta, on vielä vaikea sanoa testien perusteella. Kisatilanne kertoo tästäkin enemmän.
Yhteensä 17 osakilpailua kattavan MM-kauden avausnäyttämö, eli Losailin valaistu aavikkorata Qatarissa lukeutuu niihin estradeihin, joilla Ajo ei ole aiemmin kilpaillut.
Qatarin GP-viikonvaihde jakautuu tällä kerralla poikkeuksellisesti neljälle päivällä, eli ensimmäiset harjoitukset ajetaan jo torstaina.
- Odottavaisin mielin, muotoilee Ajo tunnelmansa niin MM-avauksen kuin Losailin radankin osalta.
Niklas Ajo TV1:ssä Arto Nybergin
vieraana sunnuntaina 13. maaliskuuta

MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan ensimmäiseen täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuva valkeakoskelaiskuljettaja Niklas Ajo, 16, on Arto Nybergin vieraana TV1:ssä sunnuntaina 13. maaliskuuta.
Arto Nyberg -ohjelma nähdään suorana lähetyksenä klo 19.45-20.30. Ohjelma uusitaan maanantaisin kello 13.45 ja sen voi katsoa myös YLE Areenasta.
Ensi sunnuntain lähetyksessä ovat haastateltavina myös elokuvaohjaaja Mika Kaurismäki ja muusikko Mikko Von Hertzen.
Suomalaisen ratamoottoripyöräilyn suurlupaus Ajo on testannut saksalaistiimi Interwettenin Aprilia RSW-pyörää tiiviisti talvikauden aikana.
Todellinen tulikaste odottaa vuoroaan 20. maaliskuuta Losailin valaistulla aavikkoradalla Qatarissa, jossa MM-kausi käynnistyy. Piikkiluokan marraskuulle ulottuva kausi kattaa yhteensä 17 MM-osakilpailua.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Mika Kallio takaisin Motogp pyörän sarviin kesällä testi radalle kehittämään tulevaa Motogp:n pääluokan ajokkia.

Tiimi vie Kallion takaisin MotoGP-luokkaan

Turun Sanomat 10.3 2011 15:07:27

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio kilpailee alkavalla kaudella MM-sarjan keskiluokassa eli Moto2-luokassa, mutta hänen tavoitteenaan on kivuta takaisin kuninkuusluokka MotoGP:n lähtöruudukkoon.

Takaisin MotoGP-pyörän sarviin Kallio pääsee todennäköisesti jo ensi kesänä, sillä hänen nykyinen tallinsa aikoo tuolloin testata kehitteillä olevaa MotoGP-ajokkia. Kallion edustamalla Marc VDS -tallilla on meneillään projekti, joka tähtää MotoGP-luokkaan kaudeksi 2012.

– Näillä näkymin testi on kesän alussa. Olen aiemmin kilpaillut kaksi kautta MotoGP-luokassa, joten talli haluaa hyödyntää kokemustani, Kallio kertoi STT:lle.

Kallion mukaan Marc VDS -tallin MotoGP-pyörässä on Suterin runko ja BMW:n moottori. Hän kertoo, että talli tekee lopullisen päätöksen MotoGP-luokkaan osallistumisesta ensi syksynä.

– Talli ja sen yhteistyökumppanit tietysti arvioivat testeissä ja muutenkin, onko pyörä tarpeeksi kilpailukykyinen kuninkuusluokkaan.

– Minun pitää puolestani tehdä tulosta Moto2-luokassa, jotta olisin ehdolla perusteilla olevaan MotoGP-talliin kisakuljettajaksi, Kallio totesi.

Kallio ajoi MotoGP-luokassa Ducatilla kaudet 2009-2010, mutta siirtyi laihojen tuloksien myötä porrasta alemmaksi Moto2-luokkaan viime kauden jälkeen. Hänellä on Marc VDS -tallin kanssa vain vuoden mittainen sopimus, joten hänen pitää neuvotella kauden 2012 kuvioista erikseen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Eipä tässä ole enää aikaa paljoakaan, kun narut väännetään kireälle. Sinänsä näin penkiltä katsojan mielessä pullat ovat hyvin uunissa, sillä kaikissa kolmessa luokassa on mielenkiintoista seurattavaa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viimeiset testit ennen avauskisaa Qatarissa. Tänäiltana vihoviimeiset. MotoGP-sivulta:

Pos Rider Team Fastest lap Prev. Gap Lead. Gap Laps
1 Dani Pedrosa Repsol Honda Team 1:56.271 - - 41
2 Casey Stoner Repsol Honda Team 1:56.414 +0.143 +0.143 32
3 Hiroshi Aoyama San Carlo Honda Gresini 1:56.444 +0.030 +0.173 59
4 Ben Spies Yamaha Factory Racing 1:56.563 +0.119 +0.292 38
5 Jorge Lorenzo Yamaha Factory Racing 1:56.682 +0.119 +0.411 60
6 Colin Edwards Monster Yamaha Tech 3 1:56.742 +0.060 +0.471 42
7 Andrea Dovizioso Repsol Honda Team 1:56.780 +0.038 +0.509 56
8 Valentino Rossi Ducati Marlboro Team 1:57.038 +0.258 +0.767 57
9 Nicky Hayden Ducati Marlboro Team 1:57.137 +0.099 +0.866 57
10 Randy De Puniet Pramac Racing Team 1:57.143 +0.006 +0.872 39
11 Marco Simoncelli San Carlo Honda Gresini 1:57.226 +0.083 +0.955 57
12 Alvaro Bautista Rizla Suzuki MotoGP 1:57.302 +0.076 +1.031 61
13 Hector Barbera Mapfre Aspar Team 1:57.325 +0.023 +1.054 69
14 Loris Capirossi Pramac Racing Team 1:57.437 +0.112 +1.166 56
15 Karel Abraham Cardion AB Motoracing 1:57.499 +0.062 +1.228 49
16 Cal Crutchlow Monster Yamaha Tech 3 1:57.737 +0.238 +1.466 51
17 Toni Elias LCR Honda MotoGP 1:58.250 +0.513 +1.979 65
Honda edelleen ykkösenä, mutta Jammu on hiukan lähentynyt? Kuten myös Rossi. Elias edelleen häntäheikkinä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Motegin kisa on ilmeisesti siirtymässä lokakuulle Japanin maanjäristystuhojen takia.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Taitaa olla viimeinen kausi Mika Kalliolla MotoGP:ssä. Jäännyt ensimmäisissä harjoituksissa yli sekunnin tallikaveristaan...onnetonta vauhtia!!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Taitaa olla viimeinen kausi Mika Kalliolla MotoGP:ssä. Jäännyt ensimmäisissä harjoituksissa yli sekunnin tallikaveristaan...onnetonta vauhtia!!
Aika hätäinen analyysi. Eiköhän anneta Kallion ajaa ja tottua luokkaan ja pyörään. Tasaista on.
 
Ylös