MotoGP/Moto2/125 kausi 2011

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklas Ajon tiedote toisesta testipäivästä:
Ajo nosti moottoririkosta
huolimatta testivauhtiaan

Uransa ensimmäiseen MM-kauteen valmistautuvan ratamoottoripyöräilijä Niklas Ajon, 16, testiohjelma kulkee aikataulussa Valenciassa, vaikka Aprilia-pyörän tekniikkamurheet verottivatkin perjantain ohjelmasta lähes kaksi tuntia tärkeää ajoaikaa.
- Ei voi mitään, näitä vain sattuu. Ehdin ajaa tuollaiset 20 kierrosta, kun moottori leikkasi kiinni. Päivä jäi vähän lyhyeksi, mutta muuten kaikki meni ihan ok. Ehdimme tehdä töitä jousituksen säätöjen kanssa ja pyörä tuntui jo paremmalta, kertoi valkeakoskelaisnuorukainen.

Kierrosajasta lohkesi
puolisen sekuntia

Myös kello piti siitä, mitä Ajo ja hänen saksalaistiiminsä saivat aikaan MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan toisena testipäivänä 4005 metrin mittaisella Ricardo Tormo-radalla.
- Kierrosajat eivät ole näissä testeissä päällimmäisenä asiana, mutta aikani parani torstaihin nähden noin puolella sekunnilla. Se kertoo, että suunta on oikea, vahvisti Ajo.
Ajon aika 1.43,0 riitti epävirallisella tulosliuskalla 14. sijaan.
Valencian, sekä ensi viikolla Portugalin Estorilissa ajettavissa testeissä ei järjestetä vielä virallista ajanottoa. Tulokset perustuvat ennen talvikauden kolmatta ja Jerezissä ajettavaa testijaksoa tiimien antamiin aikoihin.
Ajo ja Terrell Thienin johtama Interwetten-tiimi keskittyivät harmittavasti vajaaksi jääneenä perjantaina pitkälti siis jousituksen säätöihin.
- Jousituksen lisäksi pyörän muihin säätöihin ei olla vielä ehditty puuttua paljokaan. Töitä jatketaan tältä osin viimeisenä testipäivänä lauantaina. Ja silloin jatkuu edelleen myös fiiliksen hakeminen ajamiseen, vinkkasi Ajo.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Moto2 aikoja, varsin tasaista:
Unofficial lap times from Friday (provided by teams):

Julián Simón (Mapfre Aspar, Suter), 1'36.0
Yuki Takahashi (Gresini Racing, Moriwaki), 1'36.2
Andrea Iannone (Speed Master, Suter), 1'36.3
Thomas Luthi (Interwetten Paddock M2 Racing, Suter), 1'36.4
Marc Márquez (Catalunya Caixa Repsol, Suter), 1'36.6
Michele Pirro (Gresini Racing, Moriwaki), 1'36.6
Scott Redding (Marc VDS Racing, Suter), 1'36.6
Simone Corsi (Ioda Racing Project, Ioda), 1'36.6
Alex De Angelis (JiR Moto2, Motobi), 1'36.8
Stefan Bradl (Viessmann Kiefer Racing, Kalex), 1'36.8
Mika Kallio (Marc VDS Racing, Suter), 1'37.0
Jules Cluzel (Forward Racing, Suter), 1'37.1
Randy Krummenacher (GP Team Switzerland Kiefer Racing, Kalex), 1'37.4
Raffaele de Rosa (G22 Racing, Moriwaki), 1'37.5
Yonny Hernandez (Blusens STX, FTR), 1'37.5
Mike DiMeglio (Tech 3 Racing, Tech 3), 1'37.6
Esteve Rabat (Blusens STX, FTR), 1'37.7
Xavi Forés (Mapfre Aspar, Suter), 1'37.7
Claudio Corti (Italtrans, Suter), 1'37.8
Alex Baldolini (Forward Racing, Suter), 1'37.8
Bradley Smith (Tech 3 Racing, Tech 3), 1'38.0
Kev Coghlan (Motorsport 69, FTR), 1'38.0
Mattia Pasini (Ioda Racing Project, Ioda), 1'38.3
Max Neukirchner (MZ Racing, MZ), 1'38.5
Dominque Aegerter (Technomag CIP, Suter), 1'38.6
Santiago Hernández (SAG Team, FTR), 1'38.6
Anthony West (MZ Racing, MZ), 1'38.8
Kenny Noyes (Avintia STX, FTR), 1'38.9
Robertino Pietri (Italtrans, Suter), 1'39.4

125cc:


Terol, Nico (Bancaja Aspar, Aprilia), 1'40.2
Viñales, Maverick (PEV-Blusens-SMX Paris Hilton, Aprilia), 1'40.3
Oliveira, Miguel (Andalucia Cajasol, Aprilia), 1'40.4
Moncayo, Alberto (Andalucia Cajasol, Aprilia), 1'41.2
Cortese, Sandro (Racing Team Germany, Aprilia), 1'41.5
Gadea, Sergio (PEV-Blusens-SMX Paris Hilton, Aprilia), 1'41.5
Faubel, Héctor (Bancaja Aspar, Aprilia), 1'41.5
Vázquez, Efrén (Ajo Motorsport, Derbi) 1'41.5
Zarco, Johan (Ajo Motorsport, Derbi), 1'41.9
Folger, Jonas (Red Bull Ajo Motorsport, Aprilia), 1'42.3
Ono, Hiroki (Caretta Race Technology Dept., KTM), 1'42.4
Jakub Kornfeil (Ongetta-Centro-Seta, Aprilia), 1'42.8
MacKenzie, Taylor (Worldwide Race, Aprilia), 1'43.0
Ajo, Niklas (TT Motion Events Racing, Aprilia) 1'43.0
Kent, Danny (Red Bull Ajo Motorsport, Derbi), 1'43.1
Grotzkyj, Simone (Worldwide Race, Aprilia), 1'43.6
Stafford, Harry (Ongetta-Centro-Seta, Aprilia), 1'43.7
Zulfahmi, Khairuddin (AirAsia-SIC-Ajo, Derbi), 1'43.8
Morciano, Luigi (Team Italia FMI, Aprilia), 1'43.8
Kartheininger, Daniel (Caretta Race Technology Dept., KTM), 1'44.6
Pedone, Giulian (Worldwide Race, Aprilia), 1'44
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Moto2 aikoja, varsin tasaista:
Unofficial lap times from Friday (provided by teams)
Näistä on ilmeisesti ihan turha arvailla mitään. Kun tallit antaa ajat ja kukaan ei käytä virallista Moto2-moottoria. Suurin osa ajaa Supersport tai Superstock viritteisellä moottorilla, mutta osalla on jopa ihan vakio Hondan CBR600 moottori käytössä. :doubtful:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Näistä on ilmeisesti ihan turha arvailla mitään. Kun tallit antaa ajat ja kukaan ei käytä virallista Moto2-moottoria. Suurin osa ajaa Supersport tai Superstock viritteisellä moottorilla, mutta osalla on jopa ihan vakio Hondan CBR600 moottori käytössä. :doubtful:
Ai, tuota en tiennytkään. Viime vuonna ymmärsin saman, kun Honda sai moottorinsa myöhään valmiiksi, mutta nyt olisi luullut olevan ajoissa valmista.

Tämänpäiväiset ajat, Mikan vauhti ei kohentunut enää. Marquez jo huippuvauhdissa. MotoGP-sivuilta:

Unofficial Moto2 lap times from day three at Valencia (times provided by teams):

Marc Márquez (Catalunya Caixa Repsol, Suter), 1'35.6
Scott Redding (Marc VDS Racing, Suter), 1'35.6
Julián Simón (Mapfre Aspar, Suter), 1'35.9
Yuki Takahashi (Gresini Racing, Moriwaki), 1'36.0
Thomas Lüthi (Interwetten Paddock M2 Racing, Suter), 1'36.0
Stefan Bradl (Viessmann Kiefer Racing, Kalex), 1'36.0
Andrea Iannone (Speed Master, Suter), 1'36.1
Aleix Espargaró (Pons Racing, Kalex Pons), 1'36.1
Alex De Angelis (JiR Moto2, Motobi), 1'36.3
Michele Pirro (Gresini Racing, Moriwaki), 1'36.4
Claudio Corti (Italtrans, Suter), 1'36.4
Simone Corsi (Ioda Racing Project, Ioda), 1'36.6
Axel Pons (Pons Racing, Kalex Pons), 1'36.6
Mike di Meglio (Tech 3 Racing, Tech 3), 1'36.6
Jules Cluzel (Forward Racing, Suter), 1'36.8
Raffaele de Rosa (G22 Racing, Moriwaki), 1'36.9
Mika Kallio (Marc VDS Racing, Suter), 1'37.0
Alex Baldolini (Forward Racing, Suter), 1'37.0
Mattia Pasini (Ioda Racing Project, Ioda), 1'37.0
Randy Krummenacher (GP Team Switzerland Kiefer Racing, Kalex), 1'37.2
Xavi Forés (Mapfre Aspar, Suter), 1'37.2
Bradley Smith (Tech 3 Racing, Tech 3), 1'37.3
Kev Coghlan (Motorsport 69, FTR), 1'37.5
Esteve Rabat (Blusens STX, FTR), 1'37.7
Max Neukirchner (MZ Racing, MZ), 1'37.8
Robertino Pietri (Italtrans, Suter), 1'37.8
Santiago Hernández (SAG Team, FTR), 1'37.9
Anthony West (MZ Racing, MZ), 1'38.1
Kenny Noyes (Avintia STX, FTR), 1'38.5
Dominque Aegerter (Technomag CIP, Suter), 1'38.6

125cc:
Nicol Terol (Bancaja Aspar, Aprilia), 1'40.0
Viñales, Maverick (PEV-Blusens-SMX Paris Hilton, Aprilia), 1'40.1
Faubel, Héctor (Bancaja Aspar, Aprilia), 1'40.2
Oliveira, Miguel (Andalucia Cajasol, Aprilia), 1'40.7
Moncayo, Alberto (Andalucia Cajasol, Aprilia), 1'41.3
Cortese, Sandro (Racing Team Germany, Aprilia), 1'41.3
Vázquez, Efrén (Ajo Motorsport, Derbi), 1'41.3
Zarco, Johan (Ajo Motorsport, Derbi), 1'41.5
Folger, Jonas (Red Bull Ajo Motorsport, Aprilia), 1'41.5
Gadea, Sergio (PEV-Blusens-SMX Paris Hilton, Aprilia), 1'41.6
Ono, Hiroki (Caretta Race Technology Dept., KTM) 1'41.9
Kent, Danny (Red Bull Ajo Motorsport, Derbi), 1'42.1
Ajo, Niklas (TT Motion Events Racing, Aprilia) 1'42.8
Kartheininger, Daniel (Caretta Race Technology Dept., KTM), 1'43.5
Morciano, Luigi (Team Italia FMI, Aprilia), 1'43.6
Stafford, Harry (Ongetta-Centro-Seta, Aprilia), 1'43.7
Zulfahmi, Khairuddin (AirAsia-SIC-Ajo, Derbi), 1'43.7
Alessandro Tonucci (Team Italia FMI, Aprilia), 1'43.7
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklaksen tiedote viimeiseltä testipäivältä:

Ajo päätti pirteästi
Valencian testijakson

MotoGP-sarjan ensimmäiseen MM-kauteensa valmistautuva Niklas Ajo paketoi lauantaina Valenciassa päättyneet 125-kuutioisten luokan kolmipäiväiset testit tyytyväisenä nuorukaisena.
- Sain näistä testeistä sen, mitä täältä tultiin hakemaankin. Tuntuma ja vauhti ovat palautuneet runsaan kahden kuukauden ajotauon jälkeen. Pääsemme nyt keskittymään enemmän pyörän säätöihin ensi viikolla Estorilissa jatkuvissa testeissä, kertoi 16-vuotias Ajo.
Saksalaistiimi Interwettenin Aprilia RSW-pyörän moottori oikutteli perjantaina, mutta lauantaina se lauloi jälleen iloisemmin.
Valkeakoskelainen kiersi hänelle jo tutuksi käyneen 4005 metrin mittaisen Ricardo Tormo-radan peräti 50 kertaa, eli saman määrän, kuin kahtena ensimmäisenä testipäivänä yhteensä.
Ajo nipisti perjantain parhaastaan kaksi kymmenystä pysäyttäen kellot ajassa 1.42,8, joka toi tullessaan 13. sijan epävirallisella tulosliuskalla.
- Lauantai oli taas ihan ok päivä, vaikka meillä oli edelleenkin pieniä ongelmia uusia osia sisältävän moottorin kanssa. Olen kuitenkin tyytyväinen kokonaisuuteen.
Testit jatkuvat Estorilin radalla Portugalissa ensi viikolla tiistaista torstaihin. Talvikauden viimeinen testijakso odottaa vuoroaan Jerezissä 4.-6. maaliskuuta.
Yhteensä 17 osakilpailua kattava MM-sarja käynnistyy 20. maaliskuuta Losailin valaistuissa aavikkomaisemissa Qatarissa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajon tiedote. On Akilla puuhaa..:

Red Bull Ajo Motorsportin
kaksikko säväytti Valenciassa


Suomalaisen Red Bull Ajo Motorsport-tiimin 17-vuotiaat Aprilia-kuljettajat, saksalainen Jonas Folger ja britti Danny Kent esiintyivät edukseen 125-kuutioisten kauden ensimmäisissä, torstaista lauantaihin ajetuissa testeissä Valenciassa.
Töitä ja oppimista on vielä paljon edessä, mutta suunta on ehdottomasti oikea.
Folgerin lauantaina syntynyt kierrosaika 1.41,5 nosti hänet epävirallisissa tuloksissa yhdeksänneksi. Kent tuli lupaavasti kuusi kymmenystä tiimikaverinsa takana. Kent nipisti lauantaina hienosti sekunnin verran perjantain parhaastaan.
- Folger aloitti rauhallisesti, mutta pystyi nostamaan vauhtiaan ja tasoaan päivä päivältä. Folgerilta ei ole löytynyt tähän mennessä sellaisia taustajoukkoja, jotka olisivat tehneet suuremmin töitä ajamisen kanssa. Nyt tähän puoleen paneudutaan entistä enemmän ja nuorukainen osoitti jo Valenciassa, että oppi menee perille, kertoi tallipäällikkö Aki Ajo.
Ajo luonnehti Folgerin ottaneen ison harppauksen eteenpäin heti kauden 2011 ensimmäisellä testijaksolla.
- Folgerin suoritus oli kokonaan eri tasolla kuin viime kaudella.

Kent ajoittain
liiankin innokas

Red Bull Rookies Cupissa viime kaudella toiseksi sijoittunutta Kentia pidetään sumuisen saarivaltakunnan kenties kovimpana tulevaisuuden nimenä.
Nuorukainen tunnetaan paitsi nopeudestaan, myös kovasta asenteestaan.
- Kent oli testien alussa tosi hyvä, mutta sitten hän kaatui kolme kertaa jo ehkä liiankin innokkaasti yrittäessään, näki Ajo.
Valmennukseen ja kuljettajien kehittämiseen orientoitunut kokenut tallipäällikkö Ajo on oikea mies toppuuttelemaan tässä vaiheessa niitä suurimpia menohaluja.
- Danny kaipaa lisää kokemusta. Asioissa on edettävä ensin järjellä ja vasta sitten aletaan syöttää. Ei toisinpäin, korostaa Ajo.
Folgerin ja Kentin kehitysprosessi saa jatkoa sopivasti jo ensi viikolla, kun piikkiluokan seuraavat testit ajetaan tiistaista torstaihin Estorilin radalla Portugalissa.
Ajo Motorsportin kuljettajat
hyvässä iskussa Valenciassa

MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruutta puolustavan suomalaistalli Ajo Motorsportin Derbi-kuljettajat Efren Vazquez, Johann Zarco ja Zulfahmi Khairuddin tekivät hyvää työtä kauden avanneissa kolmipäiväisissä testeissä Valenciassa.
- Kaiken kaikkiaan ihan hyvä aloitus. Pitää ottaa huomioon, että tässä on pitkä talvi takana ja nyt kokonaan uusi projekti aluillaan. Valencian testit osoittivat, että henkilökemiatkin toimivat hienosti. Tästä on hyvä jatkaa, kertoi tyytyväinen tallipäällikkö Aki Ajo.
Espanjalainen Vazquez, 24, ja ranskalainen Zarco, 20, liikkuivat kaikki kolme testipäivää epävirallisilla tuloslistoilla tukevasti kymmenen nopeimman joukossa, eikä ensimmäiseen täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuva malesialainen Khairuddinkaan, 19, kainostellut hänkään neljän kilometrin mittaisella Ricardo Tormo-radalla.


Vazquez tyytyväinen,
Zarco yhtä hymyä


- Vazquezin osalta kaksi ensimmäistä päivää olivat vähän vaikeampia. Vazquez on kuljettaja, joka miettii ehkä liiankin paljon teknisiä asioita. Muokkasimme Efrenin työskentelytapaa enemmän meidän tyyliimme, eli pääpaino suunnattiin ajosuoritukseen. Hän oli lauantain jälkeen ilmiselvästi tyytyväinen tähän uuteen tapaan tehdä töitä, totesi Ajo.
Vazquez nakutti tukun tasaisen kovia kerrosaikoja saatuaan rytmistä kiinni.
- Hän ajoi lauantainakin kymmenkunta kierrosta kymmenyksen sisään. Kunhan kehitys jatkuu samaan malliin, niin kärki on varmasti käsillä, vahvisti Ajo.
Ajo Motorsportin kaikki kolme kuljettajaa kellottivat parhaat kierrosaikansa lauantaina. Vazquez viimeisteli lukemat 1.41,3, Zarco 1.41,5 ja Khairuddin 1.43,7.
- Koko sydämestään tälle lajille elävä Zarco oli syystäkin yhtä hymyä. Hän on nöyrä poika, jonka kanssa on hienoa tehdä yhteistyötä. Minusta Johann oli jo yllättävänkin hyvä Valenciassa, tuumi Ajo.

Khairuddinin ajotyyli
kokonaan uusiksi

Khairuddin kohensi hänkin päivä päivältä esitystään Espanjan maaperällä.
- Khairuddinilta löytyy lahjakkuutta, mutta ei sovi unohtaa sitä, että hän ajoi vielä puolitoista vuotta sitten skootterilla kilpaa Malesian katukisoissa. Hänellä ei ole ollut aiemmin sellaisia taustajoukkoja, jotka olisivat osanneet paneutua ajotyylin kehittämiseen, muotoili Ajo.
Khairuddin on hiomaton timantti, jonka kanssa tehdään talvikaudella töitä perusasioiden kanssa.
- Lähdimme Valenciassa “Fahmin” kanssa liikkeelle tavallaan nollilta, ihan eri pohjalta ja muutimme kokonaan hänen ajotyyliään. Aika hyvältä näyttää, sillä hän eteni tässä kolmen päivän aikana suurin harppauksin, iloitsi Ajo.
Piikkiluokan testit jatkuvat tiiviillä aikataululla ja vuorostaan Portugalin maaperällä, kun ensi viikolla Estorilin rataa kierretään tiistaista torstaihin. Kolmas testijakso odottaa vuoroaan 4.-6. maaliskuuta Jerezissä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:n mukaan Moto3:n moottoritoimittajaksi kilpailevat Honda, KTM ja Yamaha. Tämä nyt olisi kuulunut toiseen toikkiin.

Niklas Ajon tiedote:

Niki Ajon testipäivä kulki
kehnossa kelissä Estorilissa

Niklas Ajo ja muut MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan kuljettajat kärsivät kehnosta kelistä talven toisen testijakson käynnistyttyä tiistaina Estorilin radalla Portugalissa.
Atlantilta puhaltaville tuulille ja äkillisillekin säänvaihteluille tunnetusti altista Estorilia piiskasi aamupäivällä sade, joka piti kuljettajat visusti varikkoboxeissaan.
- Aurinko näyttäytyi iltapäivällä ja kuivatti rataa, mutta olosuhteet eivät olleet pidon osalta missään vaiheessa parhaat mahdolliset. Radalta löytyi testipäivän loppuun asti märkiä kohtia, kertoi ensimmäiseen täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuva 16-vuotias valkeakoskelaiskuljettaja.

Tuntuman hakua

Viime viikolla Valenciassa hyvissä keleissä testannut Ajo otti Estorilin avauspäivästä kaiken mahdollisen irti vaikeista olosuhteista huolimatta.
- Ehdin ajaa iltapäivällä tuollaiset 30 kierrosta. Se oli enemmänkin tuntuman hakua, eikä pyörän säätöihin tehty muutoksia Valencian jäljiltä, sanoi saksalaistiimi Interwettenin Aprilia-pyörällä kilpaileva Ajo.
Ajolle nuokin kierrokset olivat erittäin tärkeitä, sillä kauden neljännen MM-osakilpailun näyttämönä toukokuun alussa toimiva Estorilin 4182 metrin mittainen rata ei ole hänelle siitä tutuimmasta päästä. Ajolla on plakkarissaan Estorilista yksi kisa vuoden 2008 Red Bull Rookies Cupin merkeissä.
Testit jatkuvat keskiviikkona ja torstaina Estorilissa. Kuivan kelin säätöjen hakeminen on toveissa, mutta sadekelin renkaillekin saattaa olla käyttöä.
- Tänne on tietääkseni luvattu jatkossakin epävakaista säätä. No, katsellaan, mitä seuraavat päivät tuovat siltä osin tullessaan ja tehdään töitä sen mukaan. Ja tietenkin turhia riskejä välttäen, painotti Ajo.

Lisätietoja:
Sami Haanpää
+ 358 400 578 127

Kari Aho
+ 358 50 3017 595
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aki Ajon tiedote Estorilista:

Tallipäällikkö Ajo tyytyväinen
kahden tiiminsä tulikasteeseen

Aki Ajon johtama suomalaistalli Ajo Motorsport lähtee puolustamaan MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruutta laajalla ja laadukkaalla rintamalla.
Ajo Motorsportin kaksi tiimiä ja niiden viisi kuljettajaa ovat saaneet tulikasteensa Valencian sekä Estorilin testijaksoilla, jotka tallipäällikkö Ajo summaa tyytyväisenä miehenä.
- Ja myös huojentuneena. Kieltämättä vähän jännitti, sillä taustalla on iso laajennus ja kova talvi. Kaikki sujui kuitenkin odotettua paremmin. Tämä on meille suuri haaste, mutta varsin mielenkiintoinen sellainen, sanoo Ajo.
Molemmista tiimeistä huokui Ajon mukaan positiivinen tekemisen meininki, vaikka kelit eivät olleetkaan parhaat mahdolliset Espanjan ja varsinkaan sateisen Portugalin maaperällä.
- Saimme kuitenkin alle ihan mukavasti kierroksia ja tässä vaiheessa todella tärkeitä yhteisiä päiviä oikeassa ympäristössä. Meillä on koossa kaksi itsenäistä ja ammattitaitoista ryhmää, joiden molempien tavoitteet ovat korkealla.

Sadepäivistäkin
kaikki hyöty irti

Oman tiiminsä muodostavat Derbi-kuljettajat Efren Vazquez, Johann Zarco ja Zulfahmi Khairuddin, sekä Aprilia-pyörillä kilpailevat Red Bull Ajo Motorsportin Jonas Folger ja Danny Kent ovat kaikki uusia kasvoja suomalaistallin riveissä.
- Valencian ja Estorilin päivät ovat merkinneet ensisijaisesti yhtyeenhitsautumista ja toimintatapojen opettelemista. Kaiken kaikkiaan erittäin hyödyllisiä päiviä ja niin sanottua off the track-toimintaa, vaikka pyörät eivät pörähtäisikään sateella käyntiin. Kävin Estorilissakin paljon keskusteluja kuljettajien kanssa. Roolimme on valmentaa kuljettajia niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, painottaa Ajo.
Piikkiluokan kuljettajilla on ohjelmassaan vielä kolme testipäivää, ennen kuin MM-kausi käynnistyy 20. maaliskuuta Losailin valaistulla radalla Qatarissa. Nuo testipäivät ajetaan maaliskuun ensimmäisenä viikonvaihteena Jerezissä.
- Testipäivien määrä on riittävä, jos vain olemme onnekkaita kelien kanssa Jerezissä. Kalustopohja on meille tuttu ja tekninen ryhmä toimii järjestelmällisesti.
Sarjan suurin, eli MotoGP-luokka on pyrkinyt minimoimaan talvikaudella Euroopan aina arvaamattomien sääolosuhteiden riskit viemällä testinsä Malesiaan.
- Ei se olisi välttämättä huono ajatus viedä kahden pienemmänkään luokan testejä Malesiaan varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa MM-kausi aikaistuu lähes kuukaudella. Ihan harkinnan arvoinen ajatus ja en usko, että kustannukset nousisivat tässä kynnyskysymykseksi, kun testiolosuhteet olisivat taatut, tuumii Ajo.

Ajolla on hyvä
“kutina” kuljettajista

Ajolle on jäänyt positiivinen kokonaiskuva tiimiensä kuljettajista kahden ensimmäisen testijakson jälkeen.
- Ihan hyvä “kutina” tältäkin osin. Suoraan sanoen jo nyt on menty osittain yli odotusten.
Viime kaudella MM-pisteissä viidenneksi kiirehtinyt ja podiumilla vieraillut espanjalainen Vazquez, 24, on vauhdikkaan viisikon toistaiseksi tunnetuin nimi.
- Vazquez on ennakkokaavailuissa ykkösnyrkkimme. Odotukset ovat puolin ja toisin korkealla.
Vazquez teki Valenciassa ja Estorilissa tasaista työtä.
- Hän osoitti ammattimaisuutensa lähtemättä hosumaan niissä olosuhteissa. Efren opetteli kiitettävästi toimintatapojamme, jotka tekivät häneen suuren vaikutukseen, muotoilee Ajo.
Red Bull Rookies Cupin vuonna 2007 vakuuttavasti nimiinsä vieneen ranskalaisen Zarcon, 20, odotetaan puhkeavan alkavalla kaudella lopullisesti kukkaansa.
- Zarco yllätti minut valmiudellaan näissä testeissä. Hän liikkui ajallisesti aivan Vazquezin kannassa. Potentiaalia löytyy, vakuuttaa Ajo.

Ilopilleri Khairuddin
kehittyy harppauksin

Kenties eniten Ajoa säväytti malesialaisen Khairuddinin, 19, upea esitys. Khairuddin ajoi vielä puolitoista vuotta sitten skootterilla kotimaansa värikkäitä katukisoja.
- Kokematon poika teki älyttömän hyvää työtä Valenciassa ja Estorilissa. Pitää muistaa, että olemme lähteneet hänen kanssaan liikkeelle käytännössä nollasta ajotyylin, -linjojen ja ajattelutavankin osalta.
Ajo uskoo, että Khairuddinilla on onnistuessaan ja oman tason löytäessään edessä kaikkien mahdollisuuksien MM-kausi.
- Ilopilleri “Fahmi” otti jo näissä kahdessa ensimmäisissä testeissä hirmuisia steppejä eteenpäin. Hän ajoi varmasti ja ilman virheitä.

Kentin asenteessa paljon
samaa kuin Stonerissa

Red Bull Ajo Motorsportin 17-vuotiaat kuljettajat, MM-sarjasta jo kokemusta omaava saksalainen Folger ja tulokkaiaiin lukeutuva britti Kent esiintyivät hekin edukseen kahdella ensimmäisellä testijaksolla.
- Kent on vielä kokematon kaveri ja hänellä on opittavaa perusasioissa. Pojalla on kova asenne ajamiseen ja työntekoon. Kilpailuinsinöörimme Massimo Bianchini näkee hänessä paljon samaa kuin Stonerissa (Casey). Bianchini on työskennellyt aikoinaan myös maailmanmestari Stonerin kanssa, kertoo Ajo.
Kentia kolmisen kuukautta vanhempi Folger on nuoresta iästään huolimatta jo tuttu kasvo GP-ympyröissä.
- Folgerilla on enemmän kokemusta ja hän on yksi kovimpia näkemiäni lahjakkuuksia, mutta Jonaksen taustoilta ei ole löytynyt riittävästi ammattitaitoa. Nyt koko tiimimme ja erityisesti Jani Veijonen tekee hänen kanssaan tiivistä yhteistyötä ja neuvoo ajamisessa. Nuorukaiselle on selkeästi kova into ja nälkä päällä kaiken tämän uuden suhteen, sanoo Ajo.
Myös epävirallinen ajanotto piti siitä Estorilin haastavissa olosuhteissa.
- Näin muiden kuljettajien aikoja ja tiedän, että Folgerin paras noteeraus riitti kärkeen, vahvistaa tallipäällikkö Ajo.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Eikös tämä ole Ajon 2006 parissa kuukaudessa rakentama tehdas Malaguti. Josta 2008 tuli Lonchin, 2010 Lambretta ja nyt Intian ylpeys Mahindra. :rolleyes:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Rossi ei huolestunut vauhdistaan

22.2.2011, 16.46 Plaza.fi

Ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokan moninkertainen mestari Valentino Rossi oli tyytyväinen vauhtiinsa tiistaina, vaikka hän jäi sekunnin Malesiassa ajettavien testien pohja-ajasta.

Ducatin tehdastiimiin siirtynyt Rossi oli testipäivän yhdeksänneksi nopein. Tiistaina nopeinta vauhtia Sepangin radalla pitänyt Casey Stoner löi italialaisen 1,012 sekunnilla.

- Voimme olla tyytyväisiä ensimmäiseen päivään, sillä jäimme sekunnin kärjestä kuten ensimmäisten testien lopussa ja tällä kertaa emme yrittäneet lopussa nopeaa kierrosta pehmeillä renkailla kuten muut tekivät, Rossi huomautti.

- Suurimman osan päivästä olin viidennen ja kuudennen sijan tienoilla - juuri se on asettamamme tavoite.

Rossin mukaan hän häviää vielä muutaman kymmenyksen olkapäävammansa vuoksi.

- Olen yhä vahvempi vasemmalle kääntyvissä mutkissa, kun normaalisti tilanne on päinvastoin.
Alkukaudesta Rossilla voi hyvin mahdollisesti olla joitain ongelmia pyörän kanssa, mutta eiköhän loppukautta kohden "the Doctor" oman vauhtinsa löydä.

Eilisen päivän aikoja Sepangin radalla ajetuista Motogp testeistä:

1. Casey Stoner – Repsol Honda Team – 2m 0.987s
2. Dani Pedrosa – Repsol Honda Team – 2m 1.360s
3. Jorge Lorenzo – Yamaha Factory Racing – 2m 1.468s
4. Colin Edwards – Monster Yamaha Tech 3 – 2m 1.654s
5. Andrea Dovizioso – Repsol Honda Team – 2m 1.747s
6. Ben Spies – Yamaha Factory Racing – 2m 1.808s
7. Hiroshi Aoyama – San Carlo Honda Gresini – 2m 1.939s
8. Marco Simoncelli – San Carlo Honda Gresini – 2m 1.996s
9. Valentino Rossi – Ducati Team – 2m 1.999s
10. Alvaro Bautista – Rizla Suzuki MotoGP – 2m 2.224s
11. Hector Barbera – Aspar Team – 2m 2.645s
12. Nicky Hayden – Ducati Team – 2m 2.680s
13. Toni Elias ESP – Honda MotoGP – 2m 2.779s
14. Randy de Puniet – Pramac Racing Team – 2m 2.920s
15. Cal Crutchlow – Monster Yamaha Tech 3 – 2m 2.936s
16. Loris Capirossi – Pramac Racing Team – 2m 3.082s
17. Karel Abraham – Cardion AB Motoracing 2m 3.167s
18. Bike #T1 – Yamaha Test Rider – 2m 3.676s
19. Nobuatsu Aoki – Suzuki Test Rider – 2m 4.639s
20. Bike #T2 – Yamaha test Rider – 2m 4.958s
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Keskiviikon ajat:

1 27 Casey Stoner Honda 2:00.171
2 26 Dani Pedrosa Honda 2:00.229 0.058 0.058
3 4 Andrea Dovizioso Honda 2:00.531 0.360 0.302
4 11 Ben Spies Yamaha 2:00.824 0.653 0.293
5 1 Jorge Lorenzo Yamaha 2:00.931 0.760 0.107
6 58 Marco Simoncelli Honda 2:01.033 0.862 0.102
7 7 Hiroshi Aoyama Honda 2:01.439 1.268 0.406
8 5 Colin Edwards Yamaha 2:01.738 1.567 0.299
9 200 T2 (with Lorenzo riding) Yamaha 2:01.792 1.621 0.054
10 40 Hector Barbera Ducati 2:01.909 1.738 0.117
11 19 Alvaro Bautista Suzuki 2:02.035 1.864 0.126
12 69 Nicky Hayden Ducati 2:02.208 2.037 0.173
13 100 T1 Yamaha 2:02.596 2.425 0.388
14 14 Randy de Puniet Ducati 2:02.604 2.433 0.008
15 65 Loris Capirossi Ducati 2:02.624 2.453 0.020
16 17 Karel Abraham Ducati 2:02.676 2.505 0.052
17 24 Toni Elias Honda 2:02.941 2.770 0.265
18 35 Cal Crutchlow Yamaha 2:02.984 2.813 0.043
19 9 Noburu Aoki Suzuki 2:04.582 4.411 1.598
Hondat menee siis edelleen kovaa ja Rossi lepäili nuhaansa. Luultavasti torstaina Sepangin rata kierretään moottoripyörällä ensimmäistä kertaa(?) alle kahden minuutin. Ei yllätä jos raja rikotaan Hondalla, tai sitten Ducati lopulta paljastaa todellisen vauhtinsa. :rolleyes:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3460
Sijainti
Lahti
Sekä Peetu että Kivinen pasauttivat alle 2 minuutin, eikä Simoncellikaan kauaksi haamurajasta jäänyt. Yksi, joka jäi kauaksi, oli Rossi. Eikä ainoastaan hän, vaan kaikki muutkin Ducati-kuljettajat.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3460
Sijainti
Lahti
Yhdellä ja miksei toisellakin ex-Ducatistilla sen sijaan menee hyvin. Nimittäin Kalliolla ja lievin varauksin myös Melandrilla, joka ajaa Yamahan tehdaspyssyä Superbike-sarjassa. Siinä on kaksi huippuheppua, joille toivon menestystä valitsemallaan radanpätkällä. Kumpikin koki myös kovia Ducati-jaksonsa aikana.

Mielenkiintoista on myös nähdä, saako Rossi jonkun ihmeen aikaiseksi. Sinänsä Stoner ja välillä Haydenkin ovat saaneet merkillisyyksiä aikaan Ducatin ohjaimissa, joten ei Rossinkaan ainakaan vähempään pitäisi pystyä, sikäli mikäli aikoo säilyttää maineensa uberihmisohjuksena tahrattomana.

Hauskoja tällaiset momentumit. :)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Yhdellä ja miksei toisellakin ex-Ducatistilla sen sijaan menee hyvin. Nimittäin Kalliolla ja lievin varauksin myös Melandrilla, joka ajaa Yamahan tehdaspyssyä Superbike-sarjassa. Siinä on kaksi huippuheppua, joille toivon menestystä valitsemallaan radanpätkällä. Kumpikin koki myös kovia Ducati-jaksonsa aikana.

Mielenkiintoista on myös nähdä, saako Rossi jonkun ihmeen aikaiseksi. Sinänsä Stoner ja välillä Haydenkin ovat saaneet merkillisyyksiä aikaan Ducatin ohjaimissa, joten ei Rossinkaan ainakaan vähempään pitäisi pystyä, sikäli mikäli aikoo säilyttää maineensa uberihmisohjuksena tahrattomana.

Hauskoja tällaiset momentumit. :)
Rossi on aidosti huolissaan http://www.motogp.com/en/news/2011/rossi+not+satisfied+after+sepang+test
Ero vaan kasvaa vaikka sen pitäisi kutistua. Stoner kertoi, että Honda on paljon vaivattomampi ajaa kuin Ducati, ei käy kunnon päälle niin pahasti nyt. Toipilaana Rossi on pulassa. Myös Yamahalla ollaan huolissaan Hondan irtiotosta.
 

oopi

Well-known member
Liittynyt
27.9.2006
Viestit
71
http://www.marcvds.com/news.cfm?article=2011-02-11-redding-smashes-outright-lap-record-at-jerez&language=english&page=1

Scott Redding #45: 1'43.70
"Overall it's been another good test and I leave here happy with the progress we've made with the bike. Yesterday we racked up quite a few laps and the times were good. Today we did a good race simulation in the morning, before switching our attention to the rear suspension. We tried a couple of different settings in the rear, to improve traction once the rear grip starts to drop off, which was a problem sometimes last season. I didn't do a mega number of laps today, but we have made some progress in a few areas and I'm looking forward to returning to Jerez for the final test next week."

Mika Kallio #36: 1'44.00
"Of course the goal over these two days at Jerez was to go faster, but we also wanted to improve the consistency of my lap times. We've had two good days, with perfect weather, which means we've been able to complete a lot of laps. We've managed to improve the set-up of the bike, confirmed the direction we need to go in with the rear suspension and improved with every exit from pit lane. There's still some work to do, but I think we're now ready to close the gap to the top riders during the next test here at Jerez, which is less than one week away."
Ihan mukavalta näyttää tuo Kallion vauhti ja kehitys on ollut nousujohteista...Tästä on hyvä jatkaa seuraavassa sessiossa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Heh tuo Marc VDS tiedote. "REDDING SMASHES OUTRIGHT LAP RECORD AT JEREZ" :rolleyes:

Samaan aikaan rataa kierteli hiukan vaatimattomampi kaveri, Márquez. Yllättävän kovaa laskee menemään. Taitaa olla mestaruustaistossa heti tulokaskaudella. Mikan ero tallikaveriin pienenee, mutta tässä luokassa tuo kolme kymmenystä voi olla aika-ajossa 10 sijaa.

"The Repsol rider continues with his progression in Moto2, slowly improving his performance..."

Marc Márquez 1'43.2 sec, 51 laps, 226 km.
"If we look at today globally, I think that we can be satisfied. We achieved some very good times, but we were also able to be consistent in both sessions. We have continued with yesterday's work, specially working on the set-up of the bike. The suspension and geometry were some of the areas in which we focused. In the afternoon we tried a new chassis, although it is still too early to draw any conclusions. We have job to do to see which one is better. Tomorrow we will have another tough testing day, so for today we have earned a good night's rest".
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Samaan aikaan rataa kierteli hiukan vaatimattomampi kaveri, Márquez. Yllättävän kovaa laskee menemään. Taitaa olla mestaruustaistossa heti tulokaskaudella. Mikan ero tallikaveriin pienenee, mutta tässä luokassa tuo kolme kymmenystä voi olla aika-ajossa 10 sijaa.
Jep, itse pidän Marquezia ennakkosuosikkina Iannonen, Simonin ja Sofuoglun kanssa. Voi mennä arveluni pahastikin metsään, mutta se on tasaisen luokan suola :ahem:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9365
Kallio nähdään sitten tällaisissa väreissä tällä kaudella.
 
Ylös