MotoGP/Moto2/125 kausi 2011

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pedrosa on ottanut mua tavattomasti aivoon siitä asti, kun hän kilkkasi Haydenin pihalle tämän taistellessa mestaruudesta. Teko sinänsä oli vielä ymmärrettävä, mutta kommenttien perusteella Dani on jokseenkin yhtä kyvytön itsekritiikkiin kuin Lewis Hamilton. Jotenkin en osaa olla pahoillani.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Mika Kallio oli hyvässä iskussa perjantain vapaissa harjoituksissa. Kärjestä jäljessä vain 0,2 ja risat. Jospa se jyvä nyt löytyi?

Stoner tutusti tulinen ja ykkösenä isoimmassa luokassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Niklas Ajokin komeasti samalla sijalla 125-kuutioisten treeneissä. Tietysti rata on normaalia tutumpi, kun hän Espanjan sarjaa viime vuonna ajoi, mutta toisaalta samaa voi tietysti sanoa suuresta osaa muitakin ajajia.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklas Ajokin komeasti samalla sijalla 125-kuutioisten treeneissä. Tietysti rata on normaalia tutumpi, kun hän Espanjan sarjaa viime vuonna ajoi, mutta toisaalta samaa voi tietysti sanoa suuresta osaa muitakin ajajia.
Ko. sessio jäi hiukan torsoksi sateen takia, Ajon tiedote:

Ajo säväytti ennen
sadetta Barcelonassa

Niklas Ajo käynnisti lupaavasti 125-kuutioisten luokan kauden viidennen MM-osakilpailuviikonvaihteen Barcelonassa.
Ajo, 16, sijoittui perjantain jälkimmäisessä harjoituksessa seitsemänneksi ajalla 1.56,992. 40 minuutin mittaisesta sessiosta päästiin ajamaan tosin vain ensimmäinen kolmannes kuivalla pinnalla, ennen kuin sade alkoi piiskata Montmelon rataa.
- Sinänsä harmi, sillä minulla oli paljon parempi tatsi päällä kuin aamulla ja pyöräkin tuntui siinä vaiheessa tosi hyvältä. Kyllä minulle jäi se tuntuma, että olisin pystynyt parantamaan paljonkin aikaani ilman tuota sadetta. No, tästä on hyvä jatkaa lauantaina, vaikka silloinkin tänne on luvattu epävakaata säätä, kertoi Ajo.
Ajo palasi radalle vielä harjoituksen lopulla sadekelin renkailla, mutta lopputulos oli sama kuin monella muullakin: harmiton kaatuminen erikoiselta näyttäneessä tilanteessa ja paluu varikolle.
- Rata oli todellakin liukas vähänkin sen tietyn linjan ulkopuolella. Kaaduin itsekin miltei mateluvauhdista. Perä ei luistanut, vaan keula lähti alta.
Piikkiluokan päivän parhaat ajat tehtiin aamun harjoituksessa, jossa Ajo pysäytti saksalaisen Interwetten-tiimin Apriliallaan kellot ajassa 1.56,896. Ne riittivät yhdistetyllä tuloslistalla 20. sijaan. Kärkeen karautti MM-sarjaa selkeästi johtava espanjalaiskuljettaja Nicolas Terol lukemin 1.53,001.
- Ekassa treenissä oli huono pito ja se korostui pyörän kovan perän vuoksi. Iltapäivällä säädöt saatiin tältäkin osin toimiviksi.
Piikkiluokan lauantain ohjelmassa ovat aamulla ajettava kolmas harjoitus ja iltapäivällä vuoroaan odottava aika-ajo.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Toivotaan että vauhti säilyy Mikalla samanlaisena huomisessa kisassakin. Jo on aikakin... :thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vietiin vääryydellä Zarcolta voitto :frank:

Ajolta hieno ajo :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vietiin vääryydellä Zarcolta voitto :frank:
Vaikka voitto sen seurauksena menikin espanjalaiselle Espanjassa (ja veikkaukseni mukaan), niin kyllähän Zarco tarkoituksellisesti esti Terolia palaamasta radalle pakottaen tämän nurmelle kanttarin päättyessä. Vieläpä nojasi Teroliin päin hieman. Vääryydellä olisi tullut voittokin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Kallio otti sitten kauden ensimmäiset pisteensä. Ei vauhti ihan parasta mahdollista ollut, varsinkin alkukierroksilla oli vaikeuksissa. Samalla vältti kuitenkin ehkä pahimmat kolarit. Kahdeksas sija ja kahdeksan pistettä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kallio otti sitten kauden ensimmäiset pisteensä. Ei vauhti ihan parasta mahdollista ollut, varsinkin alkukierroksilla oli vaikeuksissa. Samalla vältti kuitenkin ehkä pahimmat kolarit. Kahdeksas sija ja kahdeksan pistettä.
Ei vauhti huonoakaan ollut, 13 s kärjestä. Hyvään suuntaan harppasi reilusti. Ikävät näköiset kolarit, onneksi ei käynyt kaiketi pahasti kellekään.

Jos Terol olisi kiilannut Zarcoa, ei sanktiota olisi varmastikaan annettu. Eikä tuommoisista ole ennen rangaistu, nyt kiitos mm. Simoncellin on ote tiukentunut ikävästi Fykkösten suuntaan.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Ei vauhti huonoakaan ollut, 13 s kärjestä. Hyvään suuntaan harppasi reilusti. Ikävät näköiset kolarit, onneksi ei käynyt kaiketi pahasti kellekään.

Jos Terol olisi kiilannut Zarcoa, ei sanktiota olisi varmastikaan annettu. Eikä tuommoisista ole ennen rangaistu, nyt kiitos mm. Simoncellin on ote tiukentunut ikävästi Fykkösten suuntaan.
Kallio ajoi minun mielestäni hyvin. Tiedä sitten, mitä mieltä hän itse asiasta oli. Ekat pisteet, tallikaveria pataan ja suunta ylöspäin.

Mitä Zarcoon ja rangaistukseen tulee, noin sen on hyvä mennäkin. Rankka liike se kiilaaminen oli, ei epäilystäkään. Moto 2-kisassa nähtiin kuinka pahasti siinä voi sattua kun ajetaan oikein rankasti ja pasautetaan kylkeen (Sofuoglu ja Simon). Tekee kipeetä! Parempi että Zarcokin oppii ennemmin ennemmin kuin myöhemmin liian myöhään.
 

Turbomuuvi

Member
Liittynyt
29.5.2011
Viestit
23
Kallio ajoi minun mielestäni hyvin. Tiedä sitten, mitä mieltä hän itse asiasta oli. Ekat pisteet, tallikaveria pataan ja suunta ylöspäin.

Mitä Zarcoon ja rangaistukseen tulee, noin sen on hyvä mennäkin. Rankka liike se kiilaaminen oli, ei epäilystäkään. Moto 2-kisassa nähtiin kuinka pahasti siinä voi sattua kun ajetaan oikein rankasti ja pasautetaan kylkeen (Sofuoglu ja Simon). Tekee kipeetä! Parempi että Zarcokin oppii ennemmin ennemmin kuin myöhemmin liian myöhään.
Loistava ajo Kalliolta, oli se itsekin tyytyväinen, vaikka pyörän kanssa olikin ongelmia. Tuolla ja tuolla Kallion kommentteja.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajon tiedotteet:

Niklas Ajo nousi komeasti
MM-pisteille Barcelonassa

Niklas Ajo, 16, teki komean nousun MM-pisteille 125-kuutioisten luokan kauden viidennessä osakilpailussa Barcelonassa. Ruudusta 23 terävästi liikkeelle lähtenyt Ajo leikkasi katalonialaisradan maalilinjan sijalla 13.
Valkeakoskelaisnuorukainen ajoi samalla vielä lyhyen MM-uransa toistaiseksi parhaan sijoituksen. Ajo avasi MM-pistetilinsä kuukausi sitten Portugalin Estorilissa, jossa hän oli 14:s.
- Tähän täytyy olla tietenkin tyytyväinen. Varsinkin ekat kierrokset kulkivat tosi hyvin, myhäili kolme MM-pistettä Barcelonasta poiminut Ajo.
Parhaimmillaan sijalla 12 rataa kiertäneen Ajon vahvin nousu osui heti avauskierrokselle, jonka aikana hän nousi yhdeksän pykälää.
- Kisaan lähtö oli muuten arpapeliä renkaiden kanssa, sillä rata oli vielä siinä vaiheessa paikoittain märkä, kertoi slicks-renkaat saksalaistiimi Interwettenin Aprilia-pyörän alle monen muun tavoin valinnut Ajo.
Kilpailun loppupuoli ei kulkenut enää aivan alun malliin, mutta Ajo pystyi säilyttämään kypsällä suorituksella asemansa.
- Renkaat alkoivat olla aika kuluneet puolivälin jälkeen, kun rata kuivui nopeasti. Saatoin ajaa siinä vaiheessa jo ehkä liiankin varovasti. Mutta hyvä näin, MM-pisteet ovat aina tervetulleita, painotti Ajo.

Vaiherikas kisa

Dramaattisen kilpailun voitto ratkesi vasta tuomariston kokouksessa, kun maalilinjan ykkösenä leikannut Avant-AirAsia-Ajo -tiimin Johann Zarco ja Asparin Nicolas Terol olivat ottaneet tiukasti yhteen viimeisessä mutkassa ja edelleen loppusuoralla.
Tuomaristo mätkäisi Zarcolle ohituksesta 20 sekunnin aikasakon, joka pudotti jo hetken voittoa juhlineen ranskalaisen lopputuloksissa kuudenneksi ja nosti MM-sarjaa yhä vankemmin johtavan Terolin kotiyleisönsä edessä voittajaksi. Ykkössija oli Terolille jo kauden neljäs.
Toiseksi tuomariston ratkaisun jälkeen sijoittui Paris Hiltoninilta paikan päällä kehut kerännyt espanjalaiskuljettaja Maveric Vinales ja kolmanneksi Red Bull Ajo Motorsportin saksalaisässä Jonas Folger.
- Olet minun sankarini, Hilton huikkasi nimeään kantavan tiiminsä Vinalesille.
Seuraava MM-osakilpailu ajetaan jo viikon kuluttua Silverstonessa, joka lukeutuu Ajolle uusiin kokemuksiin.
- Ehdin piipahtaa kotiin pariksi päiväksi ja matka jatkuu siiten taas vuorostaan Englantiin. Sinne on kuitenkin hyvä lähteä tästä tilanteesta. Pyörä toimi ja sen kulku oli hyvällä tasolla Barcelonassa, vahvisti Ajo.
Ajon ja Zarcon voitonjuhla
vesittyi aikasakkoon

Ajo Motorsportin päällikkö Aki Ajo ja ranskalaiskuljettaja Johann Zarco ehtivät viettää viitisen minuuttia iloisia voitonjuhlia Kataloniassa, kunnes Barcelonan muutenkin harmaa taivas synkkeni entisestään suomaistallin yllä.
Tuomaristo mätkäisi Avant-AirAsia-Ajon Derbi-kuljettaja Zarcolle viimeisen mutkan ohituksen ja loppusuoran rajun väännön jäljiltä 20 sekunnin aikasakon, joka nosti kauden viidennen 125-kuutioisten luokan osakilpailun 0,242 sekunnilla ajamalla hävinneen isäntämaan Nicolas Terolin voittajaksi.
Kylki kyljessä ja hetkeksi nurmi pölisten radan ulkopuolelle pääsuoralla ajautuneen Terolin kanssa huiman taistelun käyneen Zarcon tylyksi kohtaloksi koitui putoaminen kuudenneksi tuloslistoilla.
Ajon näkemyksen mukaan tuomaristo tulkitsi ja perusteli päätöksensä sillä, että kuljettaja työnnettiin radalta.
- Olen jäävi tässä tilanteessa, mutta pidän rangaistusta aika rankkana. Näin sen kovana kilpailutilanteena, jollaisia on ollut tällä kaudella muissakin luokissa, mutta niistä on selvitty ilman rangaistusta.
- Zarco tunnetaan siististä ajotyylistä, eikä hänelle ole langetettu tietääkseni koskaan mitään rangaistusta. Kyllähän se tuntuu vähän kohtuuttomalta, että kuljettajalta viedään tällä tavalla uran ensimmäinen voitto ja iso kasa tärkeitä MM-pisteitä, jatkoi Ajo.

Folger nousi
kolmanneksi

Zarcon kohtalosta huolimatta - tai paremminkin juuri sen myötä - Katalonian kisan podiumille ponkaisi silti suomalaistallin kuljettaja Red Bull Ajo Motorsportin saksalaisen Jonas Folgerin hahmossa.
Aprilialla kilpaileva Folger kipusi samalla MM-pisteissä vastaavalle sijalle.
- Yllätyin kuullessani ratkaisusta, mutta olen tietenkin myös ilahtunut tästä kolmannesta sijasta. On hyvä havaita, että ero kärkeen on kaventunut ja että pystymme taistelemaan kisasta toiseen podiumpaikoista, totesi vielä toipilaana keuhkotulehduksen jäljiltä ajanut Folger.

Khairuddinilla
murtuma ranteessa

Zarcon tiimikavereista espanjalainen Efren Vazquez oli viides. Malesialaisen Zulfahmi Khairuddinin matkanteko päättyi harmittavasti kaatumiseen jo avauskierroksella.
- Khairuddin otti mahtavan lähdön, kunnes hän ajoi kovassa seurassa mutkan leveäksi märässä kohdassa. ”Fahmilla” on pieni murtuma ranteessa, mutta hän on saanut jo ajoluvan ensi viikonlopuksi Silverstoneen. Katsotaan nyt, mikä on hänen kuntonsa ensi viikolla, tuumi Ajo.
Vazquezin vauhti ei riittänyt tällä kertaa kovimman kärjen tuntumaan. Hän oli kuitenkin varsin tyytyväinen suoritukseensa ja siihen kehitykseen, mitä parin viime viikon aikana on tapahtunut.
- Yhteistyö on mennyt ratkaisevasti eteenpäin ja uskallan odottaa Vazquezilta kovia suorituksia seuraavissa kisoissa. Vazquez otti Barcelonan vaikeissa olosuhteissa vähän varovaisen alun, jonka jälkeen nousu lähemmäs kärkeä oli vaikeaa, kertoi Ajo.
Folgerin tiimikaveri, britti Danny Kent kiirehti Kataloniassa 11:nneksi.
- Kent epäonnistui lähdössä, mutta sen jälkeen hän ajoi todella hyvällä tasolla vapaalla ladulla, kehui Ajo.
Terolilla on koossa viiden osakilpailun jälkeen muhkeat 120 pistettä. Hän johtaa sarjaa jo 48 pisteen erolla saksalaiseen Sandro Corteseen.
Folgerilla on plakkarissaan 68, Zarcolla 63 ja Vazquezilla 57 pistettä. Zarco on sarjassa viidentenä ja Vazquez heti seuraavalla sijalla.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Ikävät näköiset kolarit, onneksi ei käynyt kaiketi pahasti kellekään.
Sofuoglulla todettu joku pienempi rannevamma ja Simonilta murtui pohjeluu. Vielä epäselvää pystyykö Simon ajamaan Silverstonessa.

Huhujen mukaan Pedrosa on supermotopyörällä harjoitellessaan loukannut solisluunsa uudelleen ja vielä pahemmin. Jos Pedrosa ei aja Silverstonessa, niin Aoyama saa tehdaspyörän käyttöönsä.

Mikalta hyvä kisa ja sijoitus, vaikkakin edestä meni aika monta pyörää nurin/hiekoille kisan aikana.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajon lämmin tiedote:


Lorenzo ja Stoner pitävät Ajon tiimin
Zarcon rangaistusta liian kovana

MotoGP-luokan maailmanmestarit Jorge Lorenzo ja Casey Stoner pitävät tallipäällikkö Aki Ajon kuljettajiin lukeutuvan Johann Zarcon Barcelonassa saamaa rangaistusta liian kovana.
Tuomaristo päätti langettaa loppusuoran rajun taistelun perusteella ranskalaiselle Zarcolle 20 sekunnin aikasakon, jonka vuoksi hän putosi 125-kuutioisten luokan kauden viidennen MM-osakilpailun tuloslistalla voittajan paikalta kuudenneksi. Zarcon katsottiin kiilanneen voittajaksi julistetun espanjalaisen Nicolas Terolin radalta.
- Zarcon liike maalisuoralla ei ollut täysin puhdas, mutta ei hän ansainnut siitä noin kovaa rangaistusta. Minusta olisi ollut oikeudenmukaisempaa, että hänet olisi pudotettu toiselle sijalle, toteaa espanjalainen Yamaha-kuljettaja Lorenzo.
Kuninkuusluokan kisan Kataloniassa Hondalla voittanut australialainen Stoner liikkuu vastaavilla linjoilla.
- Olen samaa mieltä Jorgen kanssa. Rangaistus oli vähän liian kova. Kyse oli viimeisestä kierroksesta, jossa Zarco ei tehnyt aiemmin mitään virhettä. Hän ei tosiaankaan ansainnut tuollaista pudotusta tuloslistalla. Myös minusta toinen sija olisi ollut tässä tilanteessa paikallaan.

De Puniet: ”Ottaa päähän!”

MotoGP-luokassa Ducatin Pramac-tiimissä kilpaileva Randy de Puniet puolustaa maanmiestään kovemmin sanankääntein.
- Ottaa todellakin päähän, sillä Zarco olisi ansainnut uransa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton. Tällaisia liikkeitä tapahtuu kilpailutilanteessa. Äärimmäisen kurja juttu Johanille.

Mamola: ”Missä linja?”

Lajin takavuosien suuruuksiin kuuluva yhdysvaltalainen Randy Mamola kysyy aiheellisesti, minne säännöissä vedetään raja vastaavissa tapauksissa.
- Minusta Zarco ei käyttänyt ainakaan mitään kyynärpäätaktiikkaa, eikä häntä olisi ollut syytä rankaista. Vastaavia tilanteita on nähty ennenkin, mutta miksi sitten niistä kaikista ei koidu rangaistusta? Yhteinen linja puuttuu. No, Zarco osoitti kuuluvansa kärkeen. Hänelle tulee vielä lisää mahdollisuuksia loistaa.

Poncharal: ”Ankaraa”

Mamolan tapaan pitkään kuvioissa mukana ollut MotoGP-sarjan talliyhdistyksen päällikkö ja Tech 3-tiimejä johtava ranskalainen Herve Poncharal painottaa, että tällaiset tilanteet jakavat jyrkästikin mielipiteet.
- Toiset ovat Zarcon ja toiset taas Terolin puolella. Zarco yritti Barcelonassa aggressiivisesti jotain urhoollista, mitä pidän pitkän kokemuksen perusteella mestarin merkkinä. Rangaistus oli ankara, mutta ymmärrän että tuomaristoin oli reagoitava tilanteeseen. Le Mansin tapahtumat Simoncellin (Marco) ja Pedrosan (Dani) välillä ovat tuoreessa muistissa. Lisäksi Moto2- ja 125-kuutioisten luokissa on kuultu lukuisia valituksia kuljettajien vaarallisesta käyttäytymisestä radalla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Tämä tällä selvä. Itse en vain pidä kyynärpäätaktiikasta. Missään.

Siitä tulikin mieleeni yksi motocross-kilpailu, jossa jouduin itse vähän vastaavaan tilanteeseen. Paitsi että kakkonen oli ykkönen ja ykkönen oli kakkonen. Sain ykköspaikalla ajavan heebon kiinni, ja yritin tietysti ohi. Hän peitteli aivan vallattomasti. Röykytimme kierroksen varrella yleisön kannalta myös katvealueelle, jossa tapahtui jotain aivan yllättävää. Kaveri yritti joka kierroksella potkia minut kumoon! Olin aivan äimän käkenä:confused: Myöhemmin sain kuulla, että hänellä oli takana myös parin vuoden koulutusjakso tiilenpäiden luvussa, joten kait se kuului hänen näkemykseensä kovasta kilvanajosta:wink: Minun kannalta tilanne päättyi kuitenkin onnellisesti, kun toka vikalla kierroksella hän potki minua jo niin raivoisasti pois pelistä, että survaisi lopulta saappaansa täysin voimin totaalisesti ohi ja itse itsensä kärsälleen santaan! Kypärääni puistellen kurvailin etiäpäin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toiseksi pudottaminen olisi ollut jokseenkin yhtä huono ratkaisu kuin voiton säilyttäminen. Sehän olisi tarkoittanut, että kakkosena olijan kannattaa yrittää härskeillä ja rangaistavilla teoilla ykkösestä ohi, kun ei kuitenkaan menetä mitään, vaan voi vain saavuttaa enemmän.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Katsoin tilanteen, niin aika sikana vaan kanttarin päälle (tai tämä ei ole sikaa), eikä ennen sen loppumista päästä kiihdytyskilpakaveria radalle vaikka hyvin voisi (tämä on).
 
Ylös