Kauden 2011 tekniset innovaatiot

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eli kaasut höngitään tuplapohjaan?

edit. siis tuossa Renoon tapauksessa...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kubica jo valitteli, että voi tulla kuuma mustassa ajoasussa mustassa autossa. Siihen vielä lisäksi kuskin molemmin puolin kulkevat pakoputket ja KERSin akutkin tuottavat lämpöä. Ennustan lämpöongelmia niin autoille kuin kuskeillekin heti Bahrainissa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Spekulaatioita ja havaintoja uusista autoista:

Mersu näyttää vanhanaikaiselta, leveät hartiat ponttooneissa, linja laskee tosi jyrkästi vrt Williams ja RB. Ponttoonien linjoissa samankaltaisuutta viimeiseen Hondaan havaittavissa, tästä päätellen tallin alamäki valitettavasti jatkuu. :thumbfh:
Tämän kauden mersun nimeän möhköfantiksi.:ahem:

Renault, mikä tekninen innovaatio! Ferrarilla vetelät housuissa ja ratkaisun kopiointi on jo Maranellon pöydällä ja Ferrari tulee näin aina yhden askeleen kärkitalleja jäljessä, keskittyisivät oman auton vahvuuksien korostamiseen niin menestystä voisi ehkä tulla..:jaska:

Mclaren julkistus perjantaina, kun katsoo hybridi auton etusiipeä niin mielenkiinnolla odotan mitä sieltä onkaa tulossa. :eek!:

Williams yllätti postiivisesti, perä on todella kompakti vaikkei RB:n tasoa, keulat ovat melkein kuin samasta puusta veistetyt.

RB, mitä salaisuuksia autosta paljastuukaa, piillotteleeko talli viimeisimpiä innovaatoita? Missä pakoputket?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Enpä juuri välittänyt autojen julkistuksia...no, olin väärässä.

RB ja Ferrari: jos ponttoonien takaosa on tuollainen, ilman takaosan jäähdytysreikiä, esim Malesassa, olen ihmeissäni. Miten ihmeessä tuolta pääsee kuuma ilma pois lainkaan. No, ovat varmaan tuulitunnelissa hommaa testanneet. Miksei aikaisemmin ole ollut näin radikaaleja periä? Tuostahan on todella paljon etua, kun saadaan paljon ilmaa niin diffuusorin päälle kuin takasiivellekin.
Lotus: Lotus toikisahhan oli verrokkikuva viime vuoden möhköstä. Silti se oli tulokkaiden nopein. Odotan tältä uudelta, varsin sulavalinjaisleta todella paljon = pistesijoja.
Renault: todella innovatiivinen ratkaisu, mutta: mahtaa kuskeilla olla kivaa. Tuolta nimittäin tulee jo aikamoinen möyke ja lämpö kabiiniin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
RB, mitä salaisuuksia autosta paljastuukaa, piillotteleeko talli viimeisimpiä innovaatoita? Missä pakoputket?


Pakoputken ulostulo ainakin selkeästi kiinni lattiassa ja mustat teippaukset vissiin taas hämäämässä vai mikä hä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miksei aikaisemmin ole ollut näin radikaaleja periä? Tuostahan on todella paljon etua, kun saadaan paljon ilmaa niin diffuusorin päälle kuin takasiivellekin.
Oisko niin, että esim. viime kaudella tupladiffulla saatiin niin paljo imua perään kuitenkin, että perää ei tarvinnut muuten lähteä paketoimaan ihan näin rajusti. Nyt kun tupladiffut vietiin pois, niin pojat ja tytöt ovat tietenkin yrittäneet toista kautta saada samat edut takas....
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Oisko niin, että esim. viime kaudella tupladiffulla saatiin niin paljo imua perään kuitenkin, että perää ei tarvinnut muuten lähteä paketoimaan ihan näin rajusti. Nyt kun tupladiffut vietiin pois, niin pojat ja tytöt ovat tietenkin yrittäneet toista kautta saada samat edut takas....
Yleensä takasiivelle (ja diffulle) yritetään saada niin paljon ilmaa kuin mahdollista. Ilmeisesti tuo tupladifuusori oli todellakin niin tehokas, että raja tuli vastaan. Kerrankin tarpeeksi takapäässä downforcea.
Kun katsoo tuota Lotuksen viime vuoden tekelettä, niin hyvää päivää. Karmea esitys. Eikä niillä ollut tuota tupladiffuakaan?
Jos oli viime vuosi mielenkiintoinen , näyttää alun perusteella, että hyviä elementteä on jo nyt kasassa tällekin vuodelle: Lotuksen nousu keskikastiin: ihmettelen, jos ei nouse :ahem: ja Rellun nousu kohti kärkeä :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ole mitään hirveän hyviä kuvia noista Renaultin pohjalle puhaltavistapakoputkista näkynyt, mutta tarkoitus varmaan lienee, että kaasuttaessa auton takaosa liimautuu paremmin rataan. Pitäisi olla suosiollinen vaikutus takapään pitoon ja balanssiin silloin kun sitä eniten tarvitaan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kun katsoo tuota Lotuksen viime vuoden tekelettä, niin hyvää päivää. Karmea esitys. Eikä niillä ollut tuota tupladiffuakaan?:thumbup:
Kyllä niillä tupladiffu oli viimevuonna käytössä , mutta se ei toiminut kovinkaan hyvin , kun tämäm vuoden autossa saavat 1 osaisella diffulla reilusti enemmän downforcea , kuin viimevuoden tupladiffulla.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Ei ole mitään hirveän hyviä kuvia noista Renaultin pohjalle puhaltavistapakoputkista näkynyt, mutta tarkoitus varmaan lienee, että kaasuttaessa auton takaosa liimautuu paremmin rataan. Pitäisi olla suosiollinen vaikutus takapään pitoon ja balanssiin silloin kun sitä eniten tarvitaan.


Voiko tämän parempaa enää saada?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Voiko tämän parempaa enää saada?
Tuostahan selviää paljon. Eli pakokaasulla ilmeisesti "rakennetaan" jonkin sortin tunnelin tuohon pohjan reunaan. Ikään kuin helma, jolloin luonnollisesti pohjaan tulee parempi imu. Lämpötilaeroilla on varmaan osa tuossa. Aika nerokas, jos toimii.
Vastaava idea (aerodynaaminen helma) oli aikoinaan ainakin Ferrarissa, jossa pohjan sivussa oli sellainen "hahlo", tekemässä juuri tuota aerodynaamista seinää.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Mjoo, tulee parikin asiaa mitä tuo pakoputki voi tuossa kohtaa saada aikaiseksi:

1. Pakokaasut puhalletaan vauhdilla viistosti sivulle ja taaksepäin, samalla ne imee myös ilmaa auton alta ja ilmanpaine laskee -> lisää downforcea. Sama ideaa hiukan kuin blown diffusoreissa.

2. Jos pakokaasut menee osittain tuon vaakasuuntaisen sivulevyn alta niin se todennäköisesti kasvattaa levyn alla menevän ilmavirran nopeutta mikä taas pienentää ilmanpainetta -> lisää downforcea.

3. Osa pakokaasuista näyttää osuvat tuohon viistoon alumiinilla suojattuun osaan joka kääntää pakokaasun suuntaa ylöspäin -> lisää downforcea.

Pitäisi kyllä nähdä paremmin tuo sijoittelu että voisi sanoa paremmin... Lisäksi en osaa arvailla mitä vaikutusta tuolla systeemillä on ilmanvastukseen, se on se toinen puoli lift/drag suorituskyvystä.

Tuossa pakokaasun käyttämisessä tuomaan lisää downforcea auton massakeskipisteen tienoille on hyvää se että nopeat kaasun vaihtelut vaikuttaa tasaisesti koko auton downforceen, ei pelkästään takapäähän kuten blown diffusorin tapauksessa -> ei niin herkkä lähtemään lapasesta kuin jos kaasun nostaminen keventäisi vain takapäätä.

Ältsin kliffaa että vieläkin pystytään kokeilemaan edes jotain pientä uutta vaikka olisi kuinka natsit säännöt rajoittamassa :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mjoo, tulee parikin asiaa mitä tuo pakoputki voi tuossa kohtaa saada aikaiseksi:

...

3. Osa pakokaasuista näyttää osuvat tuohon viistoon alumiinilla suojattuun osaan joka kääntää pakokaasun suuntaa ylöspäin -> lisää downforcea.

...

Pitäisi kyllä nähdä paremmin tuo sijoittelu että voisi sanoa paremmin...
Mun silimä sannoo, että tuo alumiinisuoja on pakoputken yläreunan tasolla. Tahtoo kieliä siitä, että pohjan imu vetää pakokaasut auton alle. Ja tuo alumiinsuojus varmaan jatkuu tuolla auton pohjassa pitemmälle ja on vain taitettu tuohon päälle. En usko että pakokaasut törmää tuohon suojukseen niin että nousevat sen päälle. Ja vaikka nousisi, en ymmärrä miten se lisää downforcea.

Viimeisestä lainatusta lauseesta olen toki samaa mieltä.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Mun silimä sannoo, että tuo alumiinisuoja on pakoputken yläreunan tasolla. Tahtoo kieliä siitä, että pohjan imu vetää pakokaasut auton alle. Ja tuo alumiinsuojus varmaan jatkuu tuolla auton pohjassa pitemmälle ja on vain taitettu tuohon päälle. En usko että pakokaasut törmää tuohon suojukseen niin että nousevat sen päälle. Ja vaikka nousisi, en ymmärrä miten se lisää downforcea.

Viimeisestä lainatusta lauseesta olen toki samaa mieltä.
Eiköhän niitä parempia kuvia ja ammattilaisten selityksiä saada jatkossa, odottelen mielenkiinnolla.

Joku voimahan sen pakokaasun suunnan muuttaa kun se ei voi mennä tuon suojuksen läpikään. Jos pakokaasuun vaikuttaa voima joka kääntää sen ylöspäin niin jossain on oltava voima joka vaikuttaa samalla määrällä mutta vastakkaiseen suuntaan eli minun mielestä pakokaasuvirta painaa tuota suojusta alaspäin.

Efekti on kyllä varmaan aika pieni ja voi olla että kun tuo suojus on muotoiltu tuollaiseksi niin nopeasti liikkuva pakokaasu luo suojuksen päälle alipaineen eli itse asiassa aiheuttaisi nostetta... Siinä mielessä olisi loogista että pakokaasut menisi pääasiassa auton alle.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Oletin siis että tuo kappale on tasainen pohjasta ja muodostaa tavallaan siipiprofiilia muistuttavan onton möykyn. Jos se on vain noin taivutettu ohut hiilikuitulevy alumiinisuojalla niin sittenhän asia on selvä, se vain ohjaa pakokaasut auton alle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voiko tämän parempaa enää saada?
Heh, jossain aikasemmassa kuvassa näytti että putki on puolen ponttoonin korkeudella, mutta tossahan se vaikuttaa pohjan toiminnan tehostajalta niinkuin olis voinut olettaa. Julkistuskuvissa tais koko palikka puuttua, eikä siks löytyny mitään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuli vaan mieleen tuosta McLarenin virityksestä, että olisikohan mahdollista sääntöjen puitteissa tehdä 'kolmoisrunkoinen' f1-auto. Eli etu- ja takapyörien välissä olisi ylimääräiset rungot syyläreille, ja sitten keskellä perinteinen monokokki ilman jäähdyttäjiä :eek:
 
Ylös