Mercedes GP kaudella 2011

  • Viestiketjun aloittaja IWE
  • Aloituspäivämäärä

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ihan tasaisesti ja varmasti pisteet kotiin meiningillä Alonso ajelee, mutta onhan se naurettavaa että kukaan ei saa edes kyseenalaistaa hänen mitään suoritustaan.
Hankala Alonson suorituksia on kritisoida, kun katsoo miten heikosti Massa tuolla autolla menestyy.

Mutta aiheeseen palatakseni hienoa että Mersu ja muut tallit kiittävät ja napsivat parhaat päältä kun toiset tyhmyyksissään heittävät avainhenkilöitään pihalle. :p
Mersulla rupee olemaan jo melkoinen komppania teknisiä johtajia tiimissä. Mitä useampi kokki, sen parempi soppa? Toivottavaa kumminkin olisi, että siellä löydettäisiin nyt se punainen lanka hyvän auton tekemiseen.

Mersun johtoporras ei missään nimessä lähtenyt tähän leikkiin mukaan nähdäkseen tiiminsä taistelevan kaukana kärjen takana valmistajien nelossijasta. Jos tulokset ei parane, niin tuskimpa tiimi on enää Mercedes GP muutaman vuoden päästä. Tämä markkinointioperaatio on kuitenkin ihan eri pohjalla kuin vaikkapa Red Bull, jossa omistaja on mielestäni aidosti innoissaan tallinsa toiminnasta.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Aika käsittämätöntä lokaa Ferrari heittäny Costan niskaan. Toivottavasti Mersu pystyis rakentamaan kostoks ens kaudelle Ferraria paremman auton. Olis meinaan aika makeeta nähdä, kuinka entiset Ferrarin huippuosaajat pystyis pistää nyky-Ferraria pataan 6-0. Mutta faktahan on taas se, että Ferrari on pahasti jälleen korruptoitumassa, eli italialaistumassa. Potkuja jaellaan kun ruokajonossa leipää, Alonsosta ollaan tehty Ferrarin ylijumala jota kaikki palvoo. Massa on täysin apukuskina, ja senkin leivän hoitaa puolivillasesti. Henk.koht mä en yhtään ihmettelis, vaikka Domenicali sais potkut ens kauden jälkeen ja tilalle istutettais Briatore! Sen jälkeen Ferrari sais varmaan sponssiks Italian Mafian ja Silvio Berlusconin...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Hankala Alonson suorituksia on kritisoida, kun katsoo miten heikosti Massa tuolla autolla menestyy.
Tarkoitinkin sitä että vaikka Alonso ei onnistuisi, syy laitetaan käytännössä aina jonkun toisen muuttujan aiheuttamaksi.

Jotenkin tuntuu siltä että Mersulla vasta nousu alussa, nyt huomataan että Schumi pystyy vielä siihen (Nicon selvä voittaminen vauhdillisesti kisoissa lähiaikoina) ja kohta kaikki loksahtaa paikoilleen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24218
Sijainti
lappeen Ranta
Hankala Alonson suorituksia on kritisoida, kun katsoo miten heikosti Massa tuolla autolla menestyy.
Kuinkahan huonosti talilla menisi jos siellä vielä ajaisi Kimi ja Felipe? Kimi olisi viimeisten joukossa ja Felipe tappelisi viimeisistä pistesijoista vissiin :doubtful:? Tuli vaan mieleen foorumilla toisinaan esitettyjen paremmuusjärjestysten pohjalta.

Poikkeus tuohon tilanteeseen olisi Span kisa, jonka Kimi voittaisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Mersulla alkaa pikkuhiljaa löytyä vauhti. Ensi kaudelle on varmasti laskettu paljon ja toivottavasti vauhtia löytyisi ja ennen kaikkea rengasongelmat tallin pitäisi ratkaista. Muussa tapauksessa sijat pysyvät samana tai huononevat.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Maikkarilta poimittua:

Mercedes GP on kehittänyt uudenlaisen version ns. F-putkesta ensi kauden F1-autoonsa, väittää Auto, motor und sport -lehti.

Mercedes ohjailee putken avulla ilmavirtoja kulkemaan etusiiven sisältä auton pohjaan. Ilmavirta menee etusiiven sisälle sen kärjessä olevasta aukosta. Saksalaislehden mukaan Mercedes testasi innovaatiotaan jo Japanin GP:n harjoituksissa. Ratkaisun uskotaan parantavan huippunopeutta 5-8 km/h.

Toisin kuin kaudella 2010 käytetty F-putki, joka kiellettiin täksi kaudeksi, Mercedeksen keksintö ei vaadi kuljettajalta toimenpiteitä, mikä tekee siitä sallitun.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/10/1413965/mersun-f1-autossa-uusi-innovaatio
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Ihmettelen, että jos tällainen innovaatio on tehty, miksi se paljastettaisiin nyt kaikille!
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ihmettelen, että jos tällainen innovaatio on tehty, miksi se paljastettaisiin nyt kaikille!
Niimpä! Tuo innovaatio meni sitten hukan perseeseen...Ensi kaudella varmaan kaikilla on samanlainen, paitsi Ferrarilla joka sit vaatii sen kieltämistä tai lähtee sarjasta pois :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiitos Otto kuvasta! Eilen ehdin lukaisemaan vain nopeasti Sportin ja Maikkarin uutiset ja niistähän jäi hyvinkin epäselvä kuva. Ihme! :)

Nyt saattiin sitä väriä ja elämää foorumille mitä itse tänne kaipaan. Uusia vimpaimia kuvineen ja ihmettelyä. :thumbup:


Onko kukaan nähnyt oikeata valokuvaa tästä Japanin harkoista?
Edit: tuola Oton postaaman linkin takanahan on muitakin kuvia näemmä... Valokuvista en kyllä noita ulostuloaukkoja nää...

Miksikö tämä on julkaistu? Ei olekaan, mutta joku on tämän äkännyt. Tietenkin haluavat sitä testata, jotta olisi ensi vuonna täydessä iskussa.

Miten auttaa? Joidenkin juttujen mukaan tuolla käännettäisiin siipeä (taisi olla Sportti ainakin, oliko myös TS?) ja siten saataisiin siipi pienemmäksi ja lisää huippunopeutta. En usko. Eikö kääntyvä, vaikkakin passiivisesti kääntyvä, siipi ole sääntöjen vastainen?
Toisten mukaan on kuin takasiiven F-putki (Maikkarin juttu) eli siis ilmeisesti ideana on saada etusiipi sakkaamaan kuten viime kaudella takasiipi ja näin vähentää etusiiven tuottamaa downforcea ja ilmanvastusta...

Toki ei tuon luulisi olevan kovin hankala kopioitava nyt enää muille, jos on yksinkertaisesti vain passiivinen etusiiven F-putki. Ideanhan kaikki tallit tietävät, joten ei vaadi kuin kanavien pohtimiset. Sikäli tämä olisi kannattanut pitää piilossa loppukauden ajan. Eivät tietenkään tarkoituksella ole tätä julkistaneet, mutta julki se nyt on...
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Miten auttaa? Joidenkin juttujen mukaan tuolla käännettäisiin siipeä (taisi olla Sportti ainakin, oliko myös TS?) ja siten saataisiin siipi pienemmäksi ja lisää huippunopeutta. En usko. Eikö kääntyvä, vaikkakin passiivisesti kääntyvä, siipi ole sääntöjen vastainen?
Toisten mukaan on kuin takasiiven F-putki (Maikkarin juttu) eli siis ilmeisesti ideana on saada etusiipi sakkaamaan kuten viime kaudella takasiipi ja näin vähentää etusiiven tuottamaa downforcea ja ilmanvastusta...

Toki ei tuon luulisi olevan kovin hankala kopioitava nyt enää muille, jos on yksinkertaisesti vain passiivinen etusiiven F-putki. Ideanhan kaikki tallit tietävät, joten ei vaadi kuin kanavien pohtimiset. Sikäli tämä olisi kannattanut pitää piilossa loppukauden ajan. Eivät tietenkään tarkoituksella ole tätä julkistaneet, mutta julki se nyt on...
Mutta eikös tuosta ole haittaa nopeissa mutkissa?

EDIT: vai onko siinä joku "läppä" joka aukeaa vasta tietyissä nopeuksissa kun ilmanvirtaus on kovempi o_O
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mutta eikös tuosta ole haittaa nopeissa mutkissa?

EDIT: vai onko siinä joku "läppä" joka aukeaa vasta tietyissä nopeuksissa kun ilmanvirtaus on kovempi o_O
Voihan siitä olla. Systeemi on juttujen mukaan passiivinen, aktiivinenhan se ei saisikaan olla. Säännöt ei taida enää sallia edes viime kauden tapaista ns. "puoliaktiivista" systeemiä.
Joku rajanopeushan systeemissä on ihan virtausteknisesti ja voi nokkapalan sisällä olla myös joku passiivisesti toimiva säätelysysteemikin.

Mersun viime kaudella käyttämä takasiiven F-putkihan oli myös passiivinen vissiin koko kauden.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Muistanko väärin vai estettiinkö viime vuoden f-duct pelkästään sillä että tuotiin drs-siivet vai kiellettiinkö jopa säännöissä asti?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kiellettiin säännöissä käytännössä siten, että "selkäevä" ei saa enää jatkua takasiivelle asti.
Eli mersun viritelmä olisi teoriassa tällekin kaudelle sopinut, mutta vähän ongelmallinen tuo lienee drs:sän kanssa ainakin tuollaisenaan olisi ollut.

 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Juu tuota minä hainkin.

Monessa paikkaa vain on toitotettu että koko f-putki systeemi on kielletty, minkä ajattelin olevan väärää infoa.

Periaatteessa mietin että mitenkähän tuollainen toimisi "flexiwingien" kanssa, mutta sittenhän se nähdään.

Onhan se melko varmaa että mesekin sieltä ne jossain vaiheessa tuo kun muilla kärjessä ne on jo.

Muutens, olikos tuota/tai vastaavaa systeemiä näkyvissä ennen Suzukaa?

Mietin vain että kun lähikisoissa Mersun suoravauhti on ollut loistavaa, vaikea ollut ohittaa edes drs:llä.

Tietysti rataprofiilit ja tallien väliset säätöerot voivat selittää nämä myös.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Jos systeemi todella on kuvan kaltainen niin on ainakin selvää ettei se mitään siivekkeitä liikuta, vaan f-duckin tavoin saa siiven sakkaamaan. Ideana ei mitään uutta, mutta luulisi etusiiven olevan vähän herkempi kyseiselle ratkaisulle. Voi vaikuttaa aika radikaalisti muun auton aerodynaamiikkaan siivestä taakse päin toisin kuin takasiipi ratkaisussa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Jos systeemi todella on kuvan kaltainen niin on ainakin selvää ettei se mitään siivekkeitä liikuta, vaan f-duckin tavoin saa siiven sakkaamaan. Ideana ei mitään uutta, mutta luulisi etusiiven olevan vähän herkempi kyseiselle ratkaisulle. Voi vaikuttaa aika radikaalisti muun auton aerodynaamiikkaan siivestä taakse päin toisin kuin takasiipi ratkaisussa.
En tarkoittanutkaan että tuo viritelmä sitä etusiipeä liikuttelisi, vaan että mitenköhän tuo keksintö toimisi näiten taipuvien siipien kanssa kun etäisyys maahan vaihtuu melko reilustikin ja näin ollen keulasta diffuusoria syöttävä ilmavirta vaihtelisi (jos se edes sinne perälle edes on tarkoitettu)

Tämän luulisi olevan kuitenkin äärimmäisen vaikea tehdä, mutta sen näkee tuleeko sitten.

Luulisi kuitenkin että Mersukin sen taipuvan siiven kuitenkin tuo niin siihen yhteensopivuutta pohdiskelin. :)
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
En tarkoittanutkaan että tuo viritelmä sitä etusiipeä liikuttelisi, vaan että mitenköhän tuo keksintö toimisi näiten taipuvien siipien kanssa kun etäisyys maahan vaihtuu melko reilustikin ja näin ollen keulasta diffuusoria syöttävä ilmavirta vaihtelisi (jos se edes sinne perälle edes on tarkoitettu)

Tämän luulisi olevan kuitenkin äärimmäisen vaikea tehdä, mutta sen näkee tuleeko sitten.

Luulisi kuitenkin että Mersukin sen taipuvan siiven kuitenkin tuo niin siihen yhteensopivuutta pohdiskelin. :)
Viittasinkin lähinnä Ghost_gloven kuvaan ja tekstiin.
 
Ylös