Insinööriportaan ykköskenttä nostaa Mercedeksen huipulle
Turun Sanomat 22.11.2011 22:29:04
Ross Brawn on onnistunut nostamaan kolme formula 1 -tallia – Benettonin, Ferrarin ja Brawnin – maailmanmestaruuksiin. Nyt 57-vuotias britti-insinööri yrittää täydentää ketjuaan johtamalla myös Mercedes GP:n palkintokorokkeen keskimmäisellä portaalle.
Paine vain kasvaa, kun kahden vuoden aikana mestaritiimi Brawnista Mercedeksen nimikkotalliksi muuttunut miehistö ei ole saanut kuin kolme kolmatta sijaa 37 GP-kisassa. Tämä vuosi on katsottu podiumjuhlia kokonaan sivusta.
Ensi vuoden W03 -autoa rakentamaan värvättiin nimekäs insinöörikatras – jääkiekkotermillä voisi puhua F1:n ykköskentällisestä.
Tallipäällikkö Brawnin alaisuudessa operoivat nyt tekninen johtaja Bob Bell, pääsuunnittelija Aldo Costa, aerodynamiikan ekspertti Geoff Willis ja tuulitunnelipomo Loic Bigois.
Italialainen urheilulehti La Gazzetta dello Sport kysyi Brawnin paikalla Ferrarin teknistä osastoa johtavalta Pat Fryltä, miten tämä näkee Mercedeksen saavan viisi tällaista suurta egoa toimimaan tehokkaasti yhdessä.
– Kieltämättä se on kiinnostavaa nähdä, Fry vastasi ja lupasi Ferrarinkin vahvistavan rivejään uusilla insinööreillä niillä alueilla, millä homma ei nyt ole toiminut.
Mutta tiedustelleenpa sama kysymys myös Brawnilta itseltään: Miten hän uskoo tämän työryhmän löytävän yhteisen tehon, jolla autosta tulee kilpailukykyinen?
– Uskon sen onnistuvan erittäin hyvin, kiitos kysymästä, Brawn kuittasi Turun Sanomille.
– Teemme, mitä meiltä vaaditaan. Näen muutokset hyvin positiivisina. Enää ei ole huolta insinööripuolen struktuurista ja on hyvä saada tällainen ryhmä toimimaan. Toimin aiemmin Ferrarilla erittäin vahvat ihmiset ympärilläni ja nyt olemme Mercedekselle edenneet samaan suuntaan. Olen hyvin luottavainen ja innoissani, että tästä tulee vahva ryhmä.
– Erityisen hyvin tunnen Aldo Costan. Suhteeni Bob Bellin kanssakin on kehittynyt hyvin optimistisella tavalla ja tiimi itsessään tuntee Geoff Willisin hänen Honda-ajoiltaan, Brawn listaa.
Tehtäviä ei
rajata liikaa
Bell koordinoi ryhmää. Hänen tehtävänsä on taata, että eri ihmiset tekevät hyvin töitä yhdessä.
Costa keskittyy auton mekaniikkaan ja koko projektin toimivuuteen.
Willis taas hoitaa erikoisosaamisensa aerodynamiikan.
– Costan ja Willisin töitä ei kuitenkaan voi rajata liikaa omiin alueihinsa. Olisi typerää, jos heidän keskinäinen vuorovaikutuksensa olisi estetty, Brawn sanoo.
Ainakaan kommunikointiongelmia ei tule, koska Costa ja Willis pystyvät vaihtamaan mielipiteitä yhtä tehokkaasti niin englanniksi kuin italiaksikin.