Mercedes GP kaudella 2011

  • Viestiketjun aloittaja IWE
  • Aloituspäivämäärä

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos systeemi todella on kuvan kaltainen niin on ainakin selvää ettei se mitään siivekkeitä liikuta, vaan f-duckin tavoin saa siiven sakkaamaan. Ideana ei mitään uutta, mutta luulisi etusiiven olevan vähän herkempi kyseiselle ratkaisulle. Voi vaikuttaa aika radikaalisti muun auton aerodynaamiikkaan siivestä taakse päin toisin kuin takasiipi ratkaisussa.
Jep en itsekään usko siihen mitä ainakin Sportti taisi kirjoittaa uutisessaan, että liikuttelisi siipeä mihinkään.

Mitä tulee virtauksiin, niin varmasti vaikuttaa enemmän kuin takasiipi. Juuri niin kuin sanoit. Tosin piirustusten mukaan tämä vaikuttaa siiven keskikohtaan jolloin muutokset virtauksiin kohdistuvat enemmän auton alle meneviin virtauksiin ja eivät kenties siten ole niin ongelmallisia... :confused:
Maikkarin uutinenhan taisi taas kertoa, että tarkoituksenakin olisi muokata auton alle meneviä virtauksia... Tiedä sitten tuostakaan. Käsittääkseni auton alaiset virtaukset eivät tuota juurikaan ilmanvastusta...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sikäli mikäli Mersun etupään F-duct systeemiin on uskominen, niin ilmeisesti ovat sitä testanneet tämän viikon testeissä.

Tuo reikä keulassa siis. Eilisissä kuvissa reikä oli peitettynä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tasainen vauhti on ollut Mersun tunnusmerkki tällä kaudella. Toivottavasti tasaisuus vaihtuisi pian myös kunnon menestykseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuo kolo ollut koko kauden tuossa.
On, mutta usein kisoissa peitettynä. Testikuvista löytyy myös otoksia keula tilkittynä, kuten ovat viime kisoissa tosiaan tainneet ajaa.
Ja tämän F-duct etusiiven yhteydessä ainakin jossain kuvissa on näkynyt toinen ilmanotto keulan päällä korvaamassa alkuperäistä keulan ilmanottoa etupään mekaniikan, elektroniikan tai kuskin jne. jäähdyttämiseen (mihkä tuota keulan rööriä normaalisti käyttävätkin)...

Tuosta testikuvasta en ole ihan varma, että onko keulan päällä tota toista ilmanottoa. Hieman koitin viritellä keskustelua tekniikasta, mutta se ei nykyisin tunnu liiemmin ottavan "ilmaa alleen" täälä foorumilla... Todisteeni eivät olleet siis aukottomia, mutta aukkojen paikkailuhan on tämmöisten foorumeiden suurin anti...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Onkos Mersulla ollu tällä kaudella aiemin aukkoa tuossa oikealla puolella turvakaaren kohdalla?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tiukalla silmä terällä tulen tulevina vuosina seuraamaan Mercedes-tiimin kokeneiden insinöörihenkilöstö puolen ihmisten toimintaa.. Useita tuttuja nimiä ja kiva nähdä minne asti tie vie heidät...
Insinööriportaan ykköskenttä nostaa Mercedeksen huipulle

Turun Sanomat 22.11.2011 22:29:04

Ross Brawn on onnistunut nostamaan kolme formula 1 -tallia – Benettonin, Ferrarin ja Brawnin – maailmanmestaruuksiin. Nyt 57-vuotias britti-insinööri yrittää täydentää ketjuaan johtamalla myös Mercedes GP:n palkintokorokkeen keskimmäisellä portaalle.

Paine vain kasvaa, kun kahden vuoden aikana mestaritiimi Brawnista Mercedeksen nimikkotalliksi muuttunut miehistö ei ole saanut kuin kolme kolmatta sijaa 37 GP-kisassa. Tämä vuosi on katsottu podiumjuhlia kokonaan sivusta.

Ensi vuoden W03 -autoa rakentamaan värvättiin nimekäs insinöörikatras – jääkiekkotermillä voisi puhua F1:n ykköskentällisestä.

Tallipäällikkö Brawnin alaisuudessa operoivat nyt tekninen johtaja Bob Bell, pääsuunnittelija Aldo Costa, aerodynamiikan ekspertti Geoff Willis ja tuulitunnelipomo Loic Bigois.

Italialainen urheilulehti La Gazzetta dello Sport kysyi Brawnin paikalla Ferrarin teknistä osastoa johtavalta Pat Fryltä, miten tämä näkee Mercedeksen saavan viisi tällaista suurta egoa toimimaan tehokkaasti yhdessä.

– Kieltämättä se on kiinnostavaa nähdä, Fry vastasi ja lupasi Ferrarinkin vahvistavan rivejään uusilla insinööreillä niillä alueilla, millä homma ei nyt ole toiminut.

Mutta tiedustelleenpa sama kysymys myös Brawnilta itseltään: Miten hän uskoo tämän työryhmän löytävän yhteisen tehon, jolla autosta tulee kilpailukykyinen?

– Uskon sen onnistuvan erittäin hyvin, kiitos kysymästä, Brawn kuittasi Turun Sanomille.

– Teemme, mitä meiltä vaaditaan. Näen muutokset hyvin positiivisina. Enää ei ole huolta insinööripuolen struktuurista ja on hyvä saada tällainen ryhmä toimimaan. Toimin aiemmin Ferrarilla erittäin vahvat ihmiset ympärilläni ja nyt olemme Mercedekselle edenneet samaan suuntaan. Olen hyvin luottavainen ja innoissani, että tästä tulee vahva ryhmä.

– Erityisen hyvin tunnen Aldo Costan. Suhteeni Bob Bellin kanssakin on kehittynyt hyvin optimistisella tavalla ja tiimi itsessään tuntee Geoff Willisin hänen Honda-ajoiltaan, Brawn listaa.

Tehtäviä ei
rajata liikaa


Bell koordinoi ryhmää. Hänen tehtävänsä on taata, että eri ihmiset tekevät hyvin töitä yhdessä.

Costa keskittyy auton mekaniikkaan ja koko projektin toimivuuteen.

Willis taas hoitaa erikoisosaamisensa aerodynamiikan.

– Costan ja Willisin töitä ei kuitenkaan voi rajata liikaa omiin alueihinsa. Olisi typerää, jos heidän keskinäinen vuorovaikutuksensa olisi estetty, Brawn sanoo.

Ainakaan kommunikointiongelmia ei tule, koska Costa ja Willis pystyvät vaihtamaan mielipiteitä yhtä tehokkaasti niin englanniksi kuin italiaksikin.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kaipa Mersulle on kunniakysymys, että edes jonkinlaista menestystä täytyy tulla hinnalla millä hyvänsä. Toyotaa paremmin on ainakin menestyttävä. No, ei muuta kuin lykkyä tykö Brackley´hyn! :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Toivottavasti Mersu pikkuhiljaa saisi vauhtia kohti parempia sijoituksia.:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tiedä häntä.:dunno: On niin epävarmaa se Kiminkin mukaan tuleminen.
 
Ylös