WRC:Ruotsin ralli 2011

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Jaahas, Mikko olisi halunnut taktikoida mutta talli päätti toisin.

– Tuntuu, että kommunikaatio ei oikein kulkenut meidän tiimissä. Tässä ei ollut mitään järkeä, manasi kisan voittoa puolustava Hirvonen kun ajojärjestyksen ratkaissut lauantain viimeistä edellinen pikataival oli ajettu.

Hirvosta kismitti, koska hän ei olisi halunnut ajaa reitillä ensimmäisenä sunnuntaina. Mutta talli näki toisin. Se käski vain Latvalaa hidastamaan vauhtiaan niin, että hän putosi kolmannelta sijalta neljänneksi, ja siten paremmalle ajopaikalle.

Tallipäällikkö Malcolm Wilsonin mukaan Hirvosen asema sunnuntain erikoiskokeilla ei ole huono, koska pikataipaleet ovat kovapohjaisia teitä, joilla ajojärjestys ei Wilsonin mukaan näyttele suurta roolia.

– Kun ei tiedetty miten käy Petter Solbergin aikasakolle, tehtiin näin. Nyt Mikolla on liki 10 sekunnin etumatka Petteriin, ja Jari-Matin halusimme Petterin kantaan, Latvalan tämän päivän vauhti huomioiden, Wilson summasi päätöstään.

-STT-
http://www.ts.fi/f1/moottoriurheilu/196585.html


EDIT: Tilanne ennen huomista päätöspäivää:

1. Mikko Hirvonen Ford 2.34.56,1
2. Mads Östberg Ford +7,4
3. Petter Solberg Citroen +8,9
4. Jari-Matti Latvala Ford +10,9
5. Sebastien Ogier Citroen +15,8
6. Sebastien Loeb Citroen +1.42,1
7. Kimi Räikkönen Citroen +5.05,5
8. P-G. Andersson Ford +5.30,7
9. Patrik Sandell Skoda +7.44,8

-Spedevision-
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Hmm.. Fordi haluaa munat Jari-Matin koriin?
Eihän toi olis tarvinnu kun Petterille sen +10sek hyvityksen niin Petteri olis aurannut tietä. Eli kun Ford ei tietänyt miten käy niin asetelmat täyty 'ajaa' tuollaiseksi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Eihän toi olis tarvinnu kun Petterille sen +10sek hyvityksen niin Petteri olis aurannut tietä. Eli kun Ford ei tietänyt miten käy niin asetelmat täyty 'ajaa' tuollaiseksi.
Olis kai tuon nyt voinut varman päälle kuitenkin vetää. Ihan sama jos olisi himmannut ylimääräiset 10 sekuntia, kun huomenna häviää nyt pari minuuttia.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Hienossa nipussa on kärkiviisikko finaalipäivän taistoon! Ogier tullu kyl turhan kovaa...

Productionissa aika luokaton taso, helppoja pisteitä lähtee.

Mut tää on totista totta:
Yksi merkittävä huomio kärjen takaa: Sijalla 18. löytyy swedu F.Ahlin. Eroa kärkeen on EK14 jälkeen 18' ja risat. Mutta kun alla on tuloslistan mukaan FOrd Fiesta R2.
Jätkä on vetänyt aivan uskomatonta kyytiä 2-vetoisella autolla... Takana on monta N-ryhmän Evoa ja Laivolan S2000 Pugi.
ja kysehän on tästä sällistä:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1597568&postcount=2033
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Miten Ford onnistuu aina kusemaan nämä taktiikat näin? Ei Citroenilla olisi ikinä käynyt näin että siellä olisi Loeb kärjessä ja yksityistallin kuski perässä. :jaska:
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Uskomatonta kyllä tuo Fordin "taktikointi" :jaska: Ei mahda Mikkokaan aivan tyytyväinen tilanteeseen olla...
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Onko Mikko kussut Malcolmin muroihin vai miksi tilanne pelattiin vain ja ainoastaan Latvalalle? Jos Mikko tuosta onnistuu jotenkin voittoon ajamaan niin hattua on kaverille nostettava, palkintokorokepaikkakin olisi jo loistava suoritus tuolta lähtöpaikalta.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
En ymmärrä miksi näitä ajojärjestyksiä ei voida muuttaa järkevämmäksi, esimerkiksi jos seuraavan päivän ajopaikan saisi valita niin että kisaa johtava saisi valita ensimmäisenä seuraavan päivän ajopaikan, toisena oleva seuraavaksi jne., Loppuisi tämmöinen taktikointi kun kaikki ajamisivat pätkät täysillä että saa valittua itselleen hyvän ajopaikan seuraavalle päivälle. Loppuisi tämmöinen mielestäni typerä käytäntö vetää ensiksi 95% pätkästä täysillä ja sitten loppumatkasta jarrutellaan, lasketaan sekuntteja, päästetään muita ohi yms. Näin päähänpistona vaan, tulisiko tuossa jotain muita ongelmia sitten?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ymmärrä miksi näitä ajojärjestyksiä ei voida muuttaa järkevämmäksi, esimerkiksi jos seuraavan päivän ajopaikan saisi valita niin että kisaa johtava saisi valita ensimmäisenä seuraavan päivän ajopaikan, toisena oleva seuraavaksi jne., Loppuisi tämmöinen taktikointi kun kaikki ajamisivat pätkät täysillä että saa valittua itselleen hyvän ajopaikan seuraavalle päivälle. Loppuisi tämmöinen mielestäni typerä käytäntö vetää ensiksi 95% pätkästä täysillä ja sitten loppumatkasta jarrutellaan, lasketaan sekuntteja, päästetään muita ohi yms. Näin päähänpistona vaan, tulisiko tuossa jotain muita ongelmia sitten?
Koska et laittanut reunaehtoja, niin kenen luulisit valitsevan auraajapaikan? Sen kansallisen osallistujan, joka viimeiseksi saa valita ja on sitten tien tukkona takana tuleville?

Joku aina kärsii. Onhan esim. käänteistä lähtöjärjestystä kokeiltu (a la alppihiihto), mutta se johti siihen, että toisinaan kärki kärsi silloinkin liikaa.

En minäkään tästä taktikoinnista pidä, mutta jollain tavalla rajattu valintasysteemi (esim. vain WRC-autoja koskeva) johtaisi siihen, että parhaat saisivat valita parhaat olosuhteet ja se johtaisi siihen, että erot vain kasvaisivat. Eiköhän tämä tiukka tilanne Ruotsin rallissa johdu nimenomaan siitä, että lähtöjärjestys on epäreilu.

Ehkä koko PWRC-porukka pitäisi pistää ladulle ensin ja kaikki WRC-kuskit ajaisivat sitten vähemmän optimaalisessa kunnossa olevilla teillä? En tiedä olisiko sillonkaan kukaan tyytyväinen.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
En ymmärrä miksi näitä ajojärjestyksiä ei voida muuttaa järkevämmäksi, esimerkiksi jos seuraavan päivän ajopaikan saisi valita niin että kisaa johtava saisi valita ensimmäisenä seuraavan päivän ajopaikan, toisena oleva seuraavaksi jne.
Luulisihan sen nyt olevan helposti muistettavissa ja selkeästi edelleenkin nähtävillä, että tämä sääntö on olemassa vain ja ainoastaan Loebin ylivoimaisuuden vuoksi. Kukaan tuskin erityisemmin rallien seuraamisesta nauttisi Loebin johtaessa läpi koko kauden alusta loppuun jokaisen kilpailun ja erikoiskokeen ajan. :thumbdown
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Onko Mikko kussut Malcolmin muroihin vai miksi tilanne pelattiin vain ja ainoastaan Latvalalle? Jos Mikko tuosta onnistuu jotenkin voittoon ajamaan niin hattua on kaverille nostettava, palkintokorokepaikkakin olisi jo loistava suoritus tuolta lähtöpaikalta.
Taitaa Latvala tuoda tallille enemmän rahaa kuin Mikko..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Huvittavintahan tuossa oli se että Mikko ei ollut "taktiikkaan" tyytyväinen mutta ei ollut Latvalakaan, olisi halunnut koheltaa eilen täysillä loppuun asti. Eli jos Latvala olisi saanut tahtonsa läpi niin tehdas-Fordit kolaisi tänään latua. Tietty nyt kaiken manauksen jälkeen se eka paikka on jollain ihmeellä se paras paikka mutta enpä usko, se Malcolmin hehkuttama 10 sekunnin etumatka Petteriin on äkkiä ajettu kiinni.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Petteri ja Jari-M aika paljon perässä spliteissä Mikkoa...
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Mikko vetää aivan hoona nyt, loistavaa. Östbergit ja Ogierit puuttuu tietty vielä listoilta.
 

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
Mikon lähtöpaikka ykkösenä ei taidakkaan olla niin huono....
 
Ylös