WRC: Suomen MM-ralli 2011

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallin alkuaikoina ajettiin mm. Helsingissä, joten perinteitähän tuossa ollaan vaalimassa.
Ei nyt sentään. Kerran käytiin 60-luvun lopulla Keimolassa.

Anyway, nyt vasta tutkin karttaa ja Hyväneula on hyvin eri versio kuin useimmiten mutta souwot.

Mutta Mynnilä ajetaan Väärään Suuntaan!!!

Saa nähdä tuleeko murinaa siitä että Jyskälä on nyt melkoista matkailuajoa. Esim Suomessa (turhaan) parjattu Alsace oli paljon tiiviimpi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jep, tänävuonna näin ja jos vaikka ensvuonna sitten Tampereen suuntaan. Voisivat ottaa vaikka vähän vuorottelua noissa 'lenkeissä' vuosittain. Lahti, Tampere, Pieksämäki ja sitten perus jutut siihen päälle. Vaihtelu virkistää.
Mahoneyn kommenttien rivien välistä luettuna eipä taida Rallikaravaani lähivuosina Mansesterin liepeille eksyä. Lahti on ilmeisesti pistänyt hyvän summan rahaa pöytään että on saanut ohjelman tällaiseksi. Tampereella ei kynnysrahojen maksulle kaupungin taholta ole ollut mitään haluja.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Jyväskylän pitäisi itsenäistyä ja pitää MM-ralli itsellään. :thumbup:

Oikea riemun ja järjen lottovoitto tuoda ralli etelään vain jotta saadaan stadi-apinoille yksi oma iso ryyppyjuhla lisää. Aluella kuitenkin enemmän näitä itseään täynnä olevia maailmanparantajia (rallinvastustajia) kuin ihmisiä ketä kiinnostaa rallien suuntaan edes vilkaista.
1978-86 Jyskälään kuului olennaisesti osa Päijät ja Kanta-Hämeessä, ajettavia pätkiä. ja sen ajan erikoiskokeet, olivat Hannu Mikkolan juhlaa lähes joka vuosi. Kuten itselleni tuttu Vesijako, Torittu, Evo joka ajettiin tietöiden vuoksi 1984-85 nimillä Evo1 ja Evo 2 ja Iso-Evo. Hyviä pätkiä, itse olisin sen Torittu, Vesijako ottanut nytkin takaisin. Ne olisi olleet siirtymänäkin lähempänä kuin Koukunmaa on Hyväneulan pätkästä. Toisaalta Hyväneula on Lammin kirkolta lähin pätkä. Toivottavasti Hyväneulan pätkä olisi Lammin Ua:n hoidossa. Koska se on lähin seura sitä hoitamaan.

Ihan ajettavia erikoiskokeita ne olisi. Se vaan oli sen ajan pakko. Koska ei ollut kuin Laajavuori. Tässähän on takana sama tilanne, Jyväskylän hotellikapasiteetti ei enää riitä. Siksi Super-EK tuodaan Lahden Jokimaalle. Koska Lahdessa ja sen lähistöllä on enemmän hotellikapasiteettia kuin Jyväskylässä.

Hämeenlinnaan siis Lammiin aikanaan kuuluneelle Evolle palataan sopivasti 25 vuoden tauon jälkeen. 1986 Evon pätkä oli alkuperäisessä reitissä,mutta Henrin lähdön jälkeen reitti piti piirtää kolmesti uudelleen kesän 1986 aikana ennen Syyskuussa ajettua Jyväskylää.
 
Viimeksi muokattu:

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Näin Jyväskylässä asustelevana ja n. 25 kertaa rallia paikan päällä seuranneena katson hieman huolestuneena tätä lipumista kohti Hesaa.
Uusiutuminen ei ole huono asia ja torstai ovat loistava veto sekä shakedown Ruuhimäellä plussaa, muuten kokonaisuus on aivan liian repaleinen. Tässä pitää jo vähän miettiä onko järkeä ostaa passia, kun yksi päivä tehdään aika vmäiseksi katsomisen kannalta.

Muutenkin olen viime vuosina ollut ihmeissäni humalaisten katsojien lisääntymisestä. Ei se ollut tälläistä 15v sitten. Viime vuosi oli taas aivan loistava poikkeus, en nähnyt ketään kunnon humalaista muutakuin Laajavuoren pikiksellä

Olen ehkä tottunut vain liian hyvää, mutta ketuttaa reitin leviäminen noin laajalle.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Kuskien puolelta kerää varmasti lämmintä kiitosta tuo perjantain köröttely takaisin Jkylään, olis kai siinä paluumatkalla iltahämärissä voinut sipaista pari pätkää lisää tai rakentaa tuo vähän eri tavalla. Saapa nähdä miten tämä etelän kosiskelu tästä kehittyy, Tampereen kierros olisi pätkien puolesta ollut se luonnollisempi vaihtoehto, mutta eipä tässä tietty rallin ajamisesta olekaan kyse.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Kuskien puolelta kerää varmasti lämmintä kiitosta tuo perjantain köröttely takaisin Jkylään, olis kai siinä paluumatkalla iltahämärissä voinut sipaista pari pätkää lisää tai rakentaa tuo vähän eri tavalla. Saapa nähdä miten tämä etelän kosiskelu tästä kehittyy...
Itse kolmena edellisenä vuonna kartturina Jyskälässä olleena en voisi olla enempää samaa mieltä. Jokimaalta 100 km Mynnilään jossa 12 km ek:a ja taas 100 km Jyväskylään ja ilta huoltoon. Pitkän päivän jälkeen kohtuu puuduttavaa kun nuo ralli-autot eivät muutenkaan ole erityisen mukavia matkailu autoja... Ja perjantai muutenkin, 135 km ek:a ja välissä vain yksi 15 min remote huolto jossa huoltomiehillä ei saa olla muita varaosia kuin renkaat...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja kaikkine näine köröttelyineen reitin kokonaispituus on useita satoja kilometrejä lyhempi kuin esimerkiksi Ruotsin mm-rallissa. Koko lauantaipäivä nesterallimittapuulla uutta, vähintään 15v sittenviimeks ajettua ja sillonkin eri suuntaan. Ja tästäkin on vika AKK:n ja Mahoneyn kaljanlanttausrallin. Mikähän olis hyvä? En tiiä kultaako aika muilla muistoja, mutta kyllä sitä känniääliöporukkaa oli ennenkin perjantai- ja lauantai-illan pätkillä. Isukin puheiden mukaan 80-luvun yöpätkillä touhu oli melko holtitonta.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Reitin uudistuksessa on sekä hyvää, että huonoa..

Torstaina päästään heti ajamisen makuun..:thumbup:
( Lankamaa, Laukaa)

Hassin alkupään huimistelu, on sitä jyskälää parhaimmillaan..
( sinne voimalinjan alle siis..:D:D)

tuo lahden eteläpuolen kolmen pätkän rypäs aiheuttaa liikenne kaaoksen 100 varmasti :thumbdown eli Hassin jälkeinen siirtymä täytyy harkita tarkkaan..

ja lauantaina se helkkarin kaaos on sitten Keuruulla, kun yleisö siirtyilee pätkältä toiselle..:jaska:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Ja kaikkine näine köröttelyineen reitin kokonaispituus on useita satoja kilometrejä lyhempi kuin esimerkiksi Ruotsin mm-rallissa. Koko lauantaipäivä nesterallimittapuulla uutta, vähintään 15v sittenviimeks ajettua ja sillonkin eri suuntaan. Ja tästäkin on vika AKK:n ja Mahoneyn kaljanlanttausrallin. Mikähän olis hyvä? En tiiä kultaako aika muilla muistoja, mutta kyllä sitä känniääliöporukkaa oli ennenkin perjantai- ja lauantai-illan pätkillä. Isukin puheiden mukaan 80-luvun yöpätkillä touhu oli melko holtitonta.
Eihän noissa pätkissä mitään vikaa ole, mielenkiintoista nähdä että mitä ylläriä näillä autoilla noilla teillä löytyy. Ainut mikä on vinksallaan on tuo että Lahteen mennessä ajetaan pätkiä ja paluumatkalla ei sitten juuri mitään. Eihän niitä Tampereenkaan lenkkejä niin heitetty että ajettiin kilpaa Tampereelle ja paluumatka sitten matkataipaleena, vaan pätkiä oli molempiin suuntiin mentäessä. Eli raviratakännäilyt vähän aikaisemmin illalla ja paluureitille muutama pätkä lisää, nythän tuo ohjelma paljastaa sen että mikä sen lenkin pääpointti on.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Itse ajattelin pitkästä aikaa mennä katsomaan rallia, viimeksi ja ensimmäisen kerran olin paikalla 2006. Kiinnostavat nuo uudet autot sekä Lahteen tulevat uudet pätkät.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Mahoneyn kommenttien rivien välistä luettuna eipä taida Rallikaravaani lähivuosina Mansesterin liepeille eksyä. Lahti on ilmeisesti pistänyt hyvän summan rahaa pöytään että on saanut ohjelman tällaiseksi. Tampereella ei kynnysrahojen maksulle kaupungin taholta ole ollut mitään haluja.
Jyväskylä: saturaatiopiste saavutettu, paviljongin uusi hotelli (2012) ei mainittavasti lisää yleisömassoja ja rahavirtaa. Muutama sata rallituristia lisää ei ole houkutin.
Tampere: Suomen ainoa kaupunki missä viikonloput läpi vuoden ja kesä erityisesti punaista sesonkia. Miksi maksaa kynnysmaksuja?
Lahti: jatkossa rallin keskipisteeksi Helsingin läheisyyden vuoksi

Lahteen on vaan totutteleminen jatkossa. Piti siitä tahi ei. Tämä ei ole mielipide saati arvaus. :alppu:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Lahteen on vaan totutteleminen jatkossa. Piti siitä tahi ei. Tämä ei ole mielipide saati arvaus. :alppu:
Eipä siinä siis muuta kuin toivomaan, että menetämme rallimme suomesta kokonaan ja se korvataan jollakin Abu Dhabin vastaavalla. :thumbup::thumbup:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Ja kaikkine näine köröttelyineen reitin kokonaispituus on useita satoja kilometrejä lyhempi kuin esimerkiksi Ruotsin mm-rallissa. Koko lauantaipäivä nesterallimittapuulla uutta, vähintään 15v sittenviimeks ajettua ja sillonkin eri suuntaan. Ja tästäkin on vika AKK:n ja Mahoneyn kaljanlanttausrallin. Mikähän olis hyvä?
Siirtymiä tahtoo nykyään tulla varsinkin jos jotain uutta Jyskälään halutaan. Tuo perjantai(perjantaita kai sinäkin tarkoitit?) ei ole huono mutta paremmankin siitä olisi saanut. Sysmän ja Jyskälän väliin jää monta ajamatonta loistavaa pätkää jotka olisi voinut ajaa tuon siirtymän sijaan. Reitin ja pätkien suhteen ehkä lauantai oli suurin pettymys.
Itse en tuota vip-toimintaa kritisoi koska se mahdollistaa koko rallin ajamisen mukanaan tuomilla rahoilla. Ja jos on tuon Makkan loistavan kirjan lukenut niin 70-luvulla jouduttiin pätkiä perumaan kun katsojien lisäksi myös järjestysmiehet olivat horjunta-aineiden vaikutuksen alaisia... Eli ei tuo ole vuosien saatossa juurikaan muuttunut mutta nykyisen tiedonvälityksen aikana se ei pysy niinkään taustalla vaan nostetaan joskus myös tarkoitushakuisesti esille. Tänä vuonna tällainen reitti. Ensivuonna ehkä taas jotain muuta...

Ennakko tunnelmien perusteella reitin arvosanaksi ehkä 7 1/2. Torstai ja perjantai lähellä kiitettävää mutta lauantai laskee kokonais arviota tässä vaiheessa... Olisi ajettu edes erisuuntaan Leustua ja Surkeeta...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mä oon varmaan sitte ihan imbesilli kun luulen että tää on jotenkin kiva ja hyvä asia että tekevät vähän pidemmän lenkin tänä vuonna. Niinhän ne ajoivat ennenkin pitkää lenkkiä?

Mites muuten nykyään pätkillä, saako valita itse katsomispaikat vai pitääkö mennä järjestäjän osoittamille pelloille seisomaan?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ennakko tunnelmien perusteella reitin arvosanaksi ehkä 7 1/2. Torstai ja perjantai lähellä kiitettävää mutta lauantai laskee kokonais arviota tässä vaiheessa... Olisi ajettu edes erisuuntaan Leustua ja Surkeeta...
Ei missään tapauksessa Leustua eri suuntaan. Varsinkin pätkän viimeiset 5 km on yksinkertaisesti loistava osuus nykyiseen ajosuuntaan. Tietyypin vaihtelua pariinkin kertaan, erilaisia hyppyreitä, tiukempia ja nopeita mutkia etc.

Leustun maalipää (viim. 500m) on melko suurella todennäköisyydellä paras maaliintulo koko Neste Rallissa. Olen ollut kaikilla Jämsän seudun pätkillä vuosien saatossa, mutta ainakaan tuota parempaa osuutta en ole muualla nähnyt.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Ei missään tapauksessa Leustua eri suuntaan. Varsinkin pätkän viimeiset 5 km on yksinkertaisesti loistava osuus nykyiseen ajosuuntaan. Tietyypin vaihtelua pariinkin kertaan, erilaisia hyppyreitä, tiukempia ja nopeita mutkia etc.

Leustun maalipää (viim. 500m) on melko suurella todennäköisyydellä paras maaliintulo koko Neste Rallissa. Olen ollut kaikilla Jämsän seudun pätkillä vuosien saatossa, mutta ainakaan tuota parempaa osuutta en ole muualla nähnyt.
Loistavaa osuutta kyllä, sitä en kiistä mutta vaihtelun vuoksi olisi ollut hyvä myös lauantaiksi saada jotain uutta. Nuo pätkät lähes tuossa muodossa on viime vuosina ajettu moneen kertaan... Viimeisen kolmen vuoden aikana ainoastaan Surkeen viime vuoden alku on ollut erilainen. Muuten metrilleen samaa...(Jukojärvikin on sama. Pari kilsaa jää vain ajamatta...) Ja kaikki pätkät on myös joka vuosi ajettu kahteen kertaan... Siksi tuo ajatus.
 

kprt

Well-known member
Liittynyt
12.12.2009
Viestit
73
Sijainti
Vaasa
Jaa kukaan ei kehu että tällä systeemillä on taas menty lähes sitä, että pätkiä ajetaan vain kerran eikä kahta kertaa.... Eikö se ole parempi, että mennään taas takas siihen, että pätkät ajetaan vain kerran ja " ehkä " voi kisan voittaa joku yllättäjäkin ???
Noh Vaasan suuntaan katsottuna kisa vaan menee kauemmaksi, joten taitaa katselu jäädä tv:n MTV3 kanavan varaan, kun ei ole, eikä tule Maxia...
 
Ylös