Suomen radat

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Nythän ne uutisoi että pyörien lisäksi autojakin havitellaan, tyyliin DTM tms.
DTM-kisa on Suomessa riski suomalaiskuskin puutumisen takia, ja myöskin sen takia, että DTM:ää ei tunnetta Suomessa kovin hyvin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
DTM-kisa on Suomessa riski suomalaiskuskin puutumisen takia, ja myöskin sen takia, että DTM:ää ei tunnetta Suomessa kovin hyvin.
Ikävä puoli tuossa on, että katsojamäärät jäisivät pieniksi ellei mukana ole jotain F1-bandwagonia. Eli gridissä Häkkinen, Räikkönen ja Bottas tai sitten jotain oheisohjelmaa tyyliin "haasta Bottas ajosimulaattorissa!".
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ikävä puoli tuossa on, että katsojamäärät jäisivät pieniksi ellei mukana ole jotain F1-bandwagonia. Eli gridissä Häkkinen, Räikkönen ja Bottas tai sitten jotain oheisohjelmaa tyyliin "haasta Bottas ajosimulaattorissa!".
Hesassahan ajettiin nykyisen DTM-sarjan edeltäjäsarjaa 90-luvulla, mutta silloin siellä olikin Keke, JJ ja Markku Alen. Saattaa olla että monille hesalaisille ja suomalaiselle tulee DTM:stä paremmin mieleen Hesassa sijaitseva homoklubi, kuin rata-autosarja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Hesassahan ajettiin nykyisen DTM-sarjan edeltäjäsarjaa 90-luvulla, mutta silloin siellä olikin Keke, JJ ja Markku Alen. Saattaa olla että monille hesalaisille ja suomalaiselle tulee DTM:stä paremmin mieleen Hesassa sijaitseva homoklubi, kuin rata-autosarja.
Lisäyksenä vielä, että väliajalla Häkkinen ajoi pari näytöskierrosta hopeisella 50-luvun Mersulla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Siis eihän periaatteessa mikään ole muuttunut. Edelleen rahoitus puuttuu. Kun esisopimus oli umpeutumassa niin tehtiin tämä ratkaisu. Kannattaa tämä huomioida ennen kun hotellia lähtee varaamaan. Liian hyvä kuva annetaan koko jutusta julkisuuteen mielestäni.
Itsehän olen melko epäileväinen, mutta sä sen sijaan tunnut oikein toivovan ettei tästä tulisikaan mitään muistaen sun aiempia viestejä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
DTM-kisa on Suomessa riski suomalaiskuskin puutumisen takia, ja myöskin sen takia, että DTM:ää ei tunnetta Suomessa kovin hyvin.
Noita nyt voisi käyttää suurin piirtein jokaiseen vähän isompaan sarjaan, joka ei ole F1 tai MotoGP.

Noina vuosina DTM/ITC oli hyvin paljon enemmän kansainvälisempi (kisat Brasiliassa ja Japanissa asti), nyt se on taas muuttunut enemmän kansalliseksi sarjaksi. Moscow Raceway on muuten ollut DTM:n kalenterissa 2013 asti...
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2311
Saattaa olla että monille hesalaisille ja suomalaiselle tulee DTM:stä paremmin mieleen Hesassa sijaitseva homoklubi, kuin rata-autosarja.
Tuli hämärästi mieleen vuosien takainen uutinen Häkkisen uudesta menopelistä, jonka rekisterinumero oli DTM-jotain. Juttu oli otsikoitu jotenkin tyyliin "Tässä on Häkkisen uusi ökyauto - rekisterikilvessä homoklubin nimi!" tms.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Noina vuosina DTM/ITC oli hyvin paljon enemmän kansainvälisempi (kisat Brasiliassa ja Japanissa asti), nyt se on taas muuttunut enemmän kansalliseksi sarjaksi.
Siihen liikaan kansainvälistymiseenhän se kuoli. Erityisesti Opelilla oli hyvin vähäinen kiinnostus kilpailla maissa, joissa merkillä ei ollut edes myyntiverkostoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Lueskelin tuossa vanhaa VMää ja siinä oli juttua, kuinka Härmän Powerparkissa olevalla Mika Salo Circuitilla oli ainakin tarkoitus järjestää Kartingin kuninkuusluokan, Formula Super A:n, MM-osakilpailu. Kun en ole paikanpäällä käynyt enkä muutoinkaan kovin hyvin perillä karting-touhuista, niin mietin että kuinka kapea ja syheröinen se rata noin todellisuudessa on? Olisiko siellä mitenkään mahdollista ajaa oikeilla autoilla - esim joku Time Attack skaba?
Ymmärtääkseni FSA kilkuttimet kulkee melkoisen vinhaa vauhtia joten MM-osakilpailun näyttämön pitää olla jotain ihan muuta kuin normi karting-radat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lueskelin tuossa vanhaa VMää ja siinä oli juttua, kuinka Härmän Powerparkissa olevalla Mika Salo Circuitilla oli ainakin tarkoitus järjestää Kartingin kuninkuusluokan, Formula Super A:n, MM-osakilpailu. Kun en ole paikanpäällä käynyt enkä muutoinkaan kovin hyvin perillä karting-touhuista, niin mietin että kuinka kapea ja syheröinen se rata noin todellisuudessa on? Olisiko siellä mitenkään mahdollista ajaa oikeilla autoilla - esim joku Time Attack skaba?
Ymmärtääkseni FSA kilkuttimet kulkee melkoisen vinhaa vauhtia joten MM-osakilpailun näyttämön pitää olla jotain ihan muuta kuin normi karting-radat.

Pituus: 1205 m (lisälenkin kanssa, ymmärtääkseni - se on tuo ylläolevan kuvan vasemman laidan pullistuma)
Leveys: 9 m
Korkeusero: 38 m

Radalla on kartingradalle huomattavan korkeuseron lisäksi kaksi muutakin erikoisuutta: doseerattu kaarre ja radan alitus. Aika syheröinen se on kyllä normiautoille, mutta toisaalta minulla ei ole hajuakaan minkälainen rata sopii Time Attackiin. Tämä siis puhtaasti teoreettisena tietona, en ole paikalla käynyt, saati ajanut. 2002 Mika Salo Circuitilla oli tosiaan kartingin MM-osakilpailu (yksi viidestä) ja silloin ajettin Formula A:lla.

Rata Google Mapsin satelliittikuvassa
Onboardia (ilman lisälenkkiä)
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Olisiko siellä mitenkään mahdollista ajaa oikeilla autoilla - esim joku Time Attack skaba?
Jos joku on menossa Power Truck Show'hun niin tänään ja huomenna klo 14–15 (eli vartin päästä!) pääsee näkemään miten Legends ja F1 taipuvat Mika Salo Circuitille. Kumpikaan ei tosin taida kelvata Time Attackiin.
Radalla on kartingradalle huomattavan korkeuseron lisäksi kaksi muutakin erikoisuutta: doseerattu kaarre ja radan alitus.
Käsittääkseni tuo kallistettu mutka on syy siihen, ettei radalla ole alkuvuosien jälkeen ajettu arvokisoja.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1382
Siis tuo Mika Salo circuit on isolle autolle todella ahdas ja pieni. Veikkaan, että useampaa mutkaa ei edes pysty ajamaan yhdelä käsiotteella, vaan käsiä joutuu venkslaamaan enemmänkin.
Jos on ajanut Porvoon lähellä olevalla kielletyllä karting- radalla, siis sillä missä maikkari tekee Risto Virtasen kansa niitä "autotestejä", saa hyvän kuvan. Siell ei paljon vauhdin juhlaa tuntunut...
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1382
Blancpain Endurancea ei ikipäivänä nähdä Suomen radoilla. Ja ihan automäärästä riippumattomasta syystä. Jos on yhtään tutustunut Stéphane Ratelin luomaan konseptiin, ymmärtää miksi. Konsepti kun on "works for those who work". Tarkoittaa suomeksi, että Blancpain ottaa Pro-luokan ohessa irti kaiken Euroopan valtavasta herrasmiespoolista. Siksi kisat ajetaan tunnetuilla eurooppalaisilla radoilla hyvien raide ja lentoliikenneyhteyksien päässä (Monza=Milano, Nürburgring= Düsseldorf ja Frankfurt ym). Tiimien sidosryhmille ts. viini ja juustokansalle on oltava valmiit lasitetut tilat, sitä eivät Keski-Euroopassa tuntemattomat suomalaiset radat pysty tarjoamaan.
Kirjoitat asiaa, paitsi: en pitäisi ihan mahdottomana jonkun GT- sarjan (Pro -am) saamista tänne. Jos tuonne saadaan ok hotelli, niin olisihan tuo eksoottinen kokemus jengille ainakin. Radastahan varmaan tulee ihan passeli. Ei kai noita Blancpain- kisojakaan ihan miljoonayleisö paikanpäällä seuraa maailmallakaan.
Asiasta toiseen:
En enää tiedä mitä ajatella "ahveniston fanisuvun" kirjoituksista...:wall:
Eihän Ahvenistolle ole, eikä tule minkäänlaista 2000- luvun varikkoakaan. Ratavarikkoakaan ei ole lainkaan (ai se nykyinen...älkää naurratako) ja pysäköintivarikkokin on todella ahdas. Katsomoistahan (siis niiden puuttumisesta) on kirjoitettu jo aikaisemmin.
Nyt, kun Vantallekin tullee se asfalttirata, jää Apparalle ehkä rooliksi HRF:n Grandracen pitäminen niin kuin muistelumielessä. Muut kisat menee noille uusille radoille. Minulla ei ole mitään Ahvenistoa vastaan, mtta realisti kannattaa olla, vaikka se kipeää tekisikin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Kirjoitat asiaa, paitsi: en pitäisi ihan mahdottomana jonkun GT- sarjan (Pro -am) saamista tänne. Jos tuonne saadaan ok hotelli, niin olisihan tuo eksoottinen kokemus jengille ainakin. Radastahan varmaan tulee ihan passeli. Ei kai noita Blancpain- kisojakaan ihan miljoonayleisö paikanpäällä seuraa maailmallakaan.
Sprint-kisa voisi Kymiringillä olla todennäköinenkin. Eipä jossain Brands Hatchissakaan mitään miljoonayleisöjä ole noissa Sprint-skaboissa. Joskaan ei sellaista "kymmenen ihmistä ja koira"-yleisöä, muttei mistään täysistä lehtereistäkään voi puhua.

Mutta Endurance olisi liian paha rasti. Ellei sitten Ratelin ja Am-kuljettajien sidosryhmille oikeasti saa myytyä sellaista pakettia, että "Viikonloppu Milanossa on jo so 2014, päivän sana on Kouvola".
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Uusi ympäristölupa ja sen myötä Ahveniston radan kehittäminen jatkuu. Varikkorakennusta on suunniteltu, nykyinen katos on väliaikaiseksi rakennettu. Suomessahan se tarkoittaa 50 vuotta. Pysäköintivarikko on hieman ahdas, vaan toimeen on tultu. Luonnon katsomot ovat vailla vertaansa, kunhan näkymiä avattaisiin myös suolenkille. Se miksi Ahvenisto pysyy jatkossakin kilpailukartalla, on radan korkeuserot ja haastavat kaarteet. Pidon rajamailla ajo on erinomaista harjoittelua esimerkiksi SMP -tyylisille sarjoille. Sattumalta Ahvenistoa ei nytkään ole valittu Thunder Racen radaksi. Toivottavasti ei tule vaikeuksia pääsuoran jälkeisen tai varikkomäen kaarteen turva -alueiden kanssa näissä kilpailuissa. Alueita on kyllä mahdollista laajentaa, mikäli poliittista tahtoa löytyy.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Pertti Kuismasella mielipide Suomen radoista:

Kyllähän mä ajaisin mieluimmin Suomessa, mutta missä ajaisin? Tiedäthän sä suomalaiset radat. Eiväthän ne muihin eurooppalaisiin ratoihin verrattuina varsinaisia kilparatoja ole. Alastarokin on tehty sellaiseksi ”solmuksi”, vaikka täällä parasta onkin yritetty sille kalustelle mitä Suomessa on. Radat toimivat Legendseille, mutta eivät ne Vipereita, Corvetteja tai isompia Ferrareita varten ole.

Monza, Spa ja Hockenheim ovat nopeita ja samalla ajettavia ratoja. Nürburing on keskinopea, mutta ajettavuus on kuitenkin ihan toisenlainen kuin suomalaisilla radoilla.
Ja tottahan tuo puhuu.

Koko haastattelu kuismasen sivuilla.
http://www.kuismanencompetition.com/2016/09/rata-autoilun-grand-old-man/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllähän Kuismanen puhuu ihan asiaa näistä Suomen radoista. Motopark, Kemora ja uusi Botniaring ovat edes jollain tavalla nopeiksi kutsuttavia ratoja, Alastaro on vähän siinä ja siinä ja Ahvenisto on sitten todellakin tarkoitettu Mini 1000:lle ja Legendoille. Toisaalta sen ymmärtää, koska siihen aikaan kun Ahveniston rataa suunniteltiin Mini tonnit olivat likimain parasta mitä koppiautojen puolella oli tarjota.

Mitalin toinen puoli on sitten se, että sillä kalustolla, millä Suomessa rataa ajetaan, ei olisi kovinkaan mielekästä lähteä isojen poikien hiekkalaatikoille. Ruotsissa ainakin Anderstorp Raceway, Mantorp Park ja Knutstorp ovat aivan toista luokkaa kuin Ahvenisto tai Alastaro.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
No onneksi Iittiin tulee järjettömän pitkä suora, jolla on kiva päästää Viperillä. Harmillisesri vaan sillekin radalle tulee suoran lisäksi mutkia pilaamaan kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös