Suomen radat

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
No onneksi Iittiin tulee järjettömän pitkä suora, jolla on kiva päästää Viperillä. Harmillisesri vaan sillekin radalle tulee suoran lisäksi mutkia pilaamaan kaiken.
Taitaa olla valovuosien päässä toteutumisestaan tuo vielä. Ahvenisto sopii vallan erinomaisesti myös isoille autoille.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllähän Kuismanen puhuu ihan asiaa näistä Suomen radoista. Motopark, Kemora ja uusi Botniaring ovat edes jollain tavalla nopeiksi kutsuttavia ratoja, Alastaro on vähän siinä ja siinä ja Ahvenisto on sitten todellakin tarkoitettu Mini 1000:lle ja Legendoille. Toisaalta sen ymmärtää, koska siihen aikaan kun Ahveniston rataa suunniteltiin Mini tonnit olivat likimain parasta mitä koppiautojen puolella oli tarjota.

Mitalin toinen puoli on sitten se, että sillä kalustolla, millä Suomessa rataa ajetaan, ei olisi kovinkaan mielekästä lähteä isojen poikien hiekkalaatikoille. Ruotsissa ainakin Anderstorp Raceway, Mantorp Park ja Knutstorp ovat aivan toista luokkaa kuin Ahvenisto tai Alastaro.
Kemorassa ja Knutstorpissa on hieman samaa: nopean osuuden vastapainoksi on melkoista mikkihiirisyheröä toinen puolikas.

Knutstorpissa korkeuserot ovat toki plussaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No onneksi Iittiin tulee järjettömän pitkä suora, jolla on kiva päästää Viperillä. Harmillisesri vaan sillekin radalle tulee suoran lisäksi mutkia pilaamaan kaiken.
Suomen radat ovat liian hitaita, ei siitä mihinkään pääse.

Englannin klubiradat tulee mieleen, jotka nekin ovat nopeampia kuin kotoiset ringit.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Menee sinne ot:n puolelle, mutta kyllä Kuismasen haastattelussa oli asiaakin esim. fyysisen kunnon ylläpidosta. Mikä yhdistää esim. Sebastien Loebia, Scott Dixonia ja Jan Magnussenia? Nuo kaverit ovat paitsi menestyneitä, myös erittäin atleettisia. Loeb on harrastanut telinevoimistelua ja Dixon triathlonia, Magnussenkin lienee harrastanut muutakin kuin ratin kääntelyä, koska rasvaa ei ole kehossa käytännössä ollenkaan.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Suomen radat ovat liian hitaita, ei siitä mihinkään pääse.

Englannin klubiradat tulee mieleen, jotka nekin ovat nopeampia kuin kotoiset ringit.
Ulkomailla olevat radat ovat liian nopeita. Klubiradoilla on enemmän katsottavaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
On ne WEC:n, IndyCarin, BTCC:n, DTM:n, ja Blancpainin päättäjät sitten tyhmiä kun eivät ole tajunneet kantahämäläisten klubiratojen hienoutta.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Taitaa olla valovuosien päässä toteutumisestaan tuo vielä. Ahvenisto sopii vallan erinomaisesti myös isoille autoille.
Jos Apparalla järjestetään Ratakuorma-autojen kisa, niin varmasti olen katsomassa. :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos Apparalla järjestetään Ratakuorma-autojen kisa, niin varmasti olen katsomassa. :D
On sellainen kisa järjestetty mm. Sotkan moottoristadionilla Kauhajoella. RX-radalla, kolmen auton voimin, rankkasateessa..... :eek: Borgudd kaatoi autonsa liukkaalla savella, Kallio dumppas Sisun pysäytyshiekoille ja joku toinen svenski körötteli sitten maaliin....
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
On sellainen kisa järjestetty mm. Sotkan moottoristadionilla Kauhajoella. RX-radalla, kolmen auton voimin, rankkasateessa..... :eek: Borgudd kaatoi autonsa liukkaalla savella, Kallio dumppas Sisun pysäytyshiekoille ja joku toinen svenski körötteli sitten maaliin....
Kuulostaa suht normi Super Saloon-kisalta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Juu - jos ajetaan Mini 1000:lla tai Legendseillä....
Ehkäpä se on parempi, että suutarit pysyvät niissä lesteissään. Toisin päin ajatellen, vanha vakio-Bemari tai Mini tonni näyttäisi kieltämättä vähän orvolta tappiinsa tilketetyllä, lasirakennusten ympäröimällä ja keskelle aavikkoa rakennetulla parkkipaikalla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ehkäpä se on parempi, että suutarit pysyvät niissä lesteissään. Toisin päin ajatellen, vanha vakio-Bemari tai Mini tonni näyttäisi kieltämättä vähän orvolta tappiinsa tilketetyllä, lasirakennusten ympäröimällä ja keskelle aavikkoa rakennetulla parkkipaikalla.
Oot ihan oikeassa. Jollain F1-tasoisella Tilkedomella Mini 1000:ja pitäisi radalla olla vähintään 50 ennenkuin homma näyttäisi miltään muulta kuin huonolta vitsiltä. Ihan kotimaan radoillakin kaipaisi miltei kaikkiin ajettaviin luokkiin täydempiä gridejä, mutta toteutus ei taida onnistua ilman tuntuvia palkintorahoja. Ja on sitä takavuosina AKK:kin sählännyt. Kun SM-pisteiden saamiseksi olisi pitänyt olla minimi 10 autoa lähtöruudukossa, AKK kielsi merkkiluokan Saabien osallistumisen A-ryhmän lähtöihin ja/tai vastaavasti A-ryhmäläisten vaihtamisen SS-luokan lähtöihin kun molempiin oli ilmoittautunut (ja saapunut paikanpäälle) alle 10 autoa.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ahveniston sopivuutta isommille autoille testataan jälleen ensi viikonloppuna. Toivotaan, että kilpailut saadaan vietyä läpi ongelmitta. Vaikka näitä kansainvälisiä tai pohjoismaisia kilpailuja on saatu tuotua radalle, niin silti kaupungin kannattaisi myös kehittää rataa. Sellaista ei toivota, mutta jos 26 Camaron tai 20 SMP -formulan lähdöissä joku ensimmäisistä poistuu ensimmäisen tai toisen kaarteen rengasvalleihin kimmotakseen sieltä takaisin radalle toisten eteen, niin härdelli on valmis. Näiden kaarteiden turva -alueet ovat luokkaa metri tai kaksi. Toivottavasti turva -alueiden laajennuksien välttämättömyys ymmärretään, jotta näitä isompien tai nopeampien autojen kilpailuja saadaan Ahvenistolle myös jatkossa.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
377
Sijainti
Vantaa
Ahveniston sopivuutta isommille autoille testataan jälleen ensi viikonloppuna. Toivotaan, että kilpailut saadaan vietyä läpi ongelmitta. Vaikka näitä kansainvälisiä tai pohjoismaisia kilpailuja on saatu tuotua radalle, niin silti kaupungin kannattaisi myös kehittää rataa. Sellaista ei toivota, mutta jos 26 Camaron tai 20 SMP -formulan lähdöissä joku ensimmäisistä poistuu ensimmäisen tai toisen kaarteen rengasvalleihin kimmotakseen sieltä takaisin radalle toisten eteen, niin härdelli on valmis. Näiden kaarteiden turva -alueet ovat luokkaa metri tai kaksi. Toivottavasti turva -alueiden laajennuksien välttämättömyys ymmärretään, jotta näitä isompien tai nopeampien autojen kilpailuja saadaan Ahvenistolle myös jatkossa.
Se laajennus onkin hieman hankalampi juttu, kun tilaa ei juurikaan ole. Jonkinnäköisen tukimuurin avulla voitaisiin saada pari metriä lisää tilaa, ja katselualueesta nappaamalla toiset pari metriä. Ykkösmutkaa enemmän mua huolettaa viimeisen mutkan turva-alue ja rallicross osuuden kaide.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
https://www.youtube.com/watch?v=LPWdO-7z9oo

Kannattaa katsoa tuosta mikä on oikeasti tiukka rata ja katsoa millä siellä ajetaan... Ahvenisto on sopinut ennenkin isoille autoille enkä näe syytä miksi ei sopisi edelleenkin! Niin ja FIA on hyväksynyt radan pääasiassa tämmöisenä kun se nyt on niin myös Formula 4:lle.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
https://www.youtube.com/watch?v=LPWdO-7z9oo

Kannattaa katsoa tuosta mikä on oikeasti tiukka rata ja katsoa millä siellä ajetaan... Ahvenisto on sopinut ennenkin isoille autoille enkä näe syytä miksi ei sopisi edelleenkin! Niin ja FIA on hyväksynyt radan pääasiassa tämmöisenä kun se nyt on niin myös Formula 4:lle.
Mount Panorama ei ehkä ole paras verrokki apparalle kun kyseessä on hyvin nopea rata. Pisin suorakin on liki koko Ahveniston radan pituinen. Siellä isot autot pääsevät oikeuksiinsa paremmin.

Turva-alueetkin ovat vuorenhuippua lukuunottamatta aivan eri luokkaa kuin Ahvenistolla.


Ennemmin vertaisin Ahvenistoa Lydden Hilliin, Mondello Parkiin tai johonkin muuhun lyhyeen kieputukseen. Kyllä kaikissa pystyy ajamaan isoilla autoilla, mutta jos huiput jäävät 200km/h tuntumaan, menee ominaisuudet hukkaan.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mount Panorama ei ehkä ole paras verrokki apparalle kun kyseessä on hyvin nopea rata. Pisin suorakin on liki koko Ahveniston radan pituinen. Siellä isot autot pääsevät oikeuksiinsa paremmin.

Turva-alueetkin ovat vuorenhuippua lukuunottamatta aivan eri luokkaa kuin Ahvenistolla.


Ennemmin vertaisin Ahvenistoa Lydden Hilliin, Mondello Parkiin tai johonkin muuhun lyhyeen kieputukseen. Kyllä kaikissa pystyy ajamaan isoilla autoilla, mutta jos huiput jäävät 200km/h tuntumaan, menee ominaisuudet hukkaan.
Toisaalta tarvitaan vähän erilaisia ominaisuuksia ainakin apparalla. Ei riitä pelkät tehot. Se tasoittaa eroja joka on hyvä juttu.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Se laajennus onkin hieman hankalampi juttu, kun tilaa ei juurikaan ole. Jonkinnäköisen tukimuurin avulla voitaisiin saada pari metriä lisää tilaa, ja katselualueesta nappaamalla toiset pari metriä. Ykkösmutkaa enemmän mua huolettaa viimeisen mutkan turva-alue ja rallicross osuuden kaide.
Siinähän se olisikin ykkösmutka kunnossa. Jos on kuusi metriä turva -aluetta, niin ei sinne poistuva enää ajolinjalle kimpoa. Näin vahinko jää ainoastaan ulosajavan murheeksi.

Mäen mutka on jo nykyisellään rakennettu maantäytöllä metsään, joka ei millään lailla näy kenellekään niinkuin maisemallisesti. Se on eristyksissä rata -alueen sisällä. Tässä ulosajo ei yleensä tapahdu aivan heti oikealle vaan hieman myöhemmin metrin päässä radasta olevaan rengasvalliin. Kuten viimeksi tänään vapaissa harjoituksissa Lähteenmäki V1600 ja kimmahdus suoraan ajolinjalle. Pudotus on melkoinen kaiteen toisella puolella, mutta kyllähän siellä on tilaa vaikka kuinka kipata joutomaita(ykkösmutkasta ja muualta) lisätäytteeksi ja viedä myös tämä kaide vaikka sen kuusi metriä kauemmas. Tuskin edes luonnonsuojelun kannalta tällä olisi harjualueella mitään merkitystä.

Isompien kilpailujen avauskierros. Niissä jos lipeää kärkipään kuskilta ja tulee romua joukkokolarin muodossa, niin silloin voi mennä harkintaan kilpailujen tuominen nykyisen Ahveniston kaltaiselle radalle.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Mount Panorama ei ehkä ole paras verrokki apparalle kun kyseessä on hyvin nopea rata. Pisin suorakin on liki koko Ahveniston radan pituinen. Siellä isot autot pääsevät oikeuksiinsa paremmin.

Turva-alueetkin ovat vuorenhuippua lukuunottamatta aivan eri luokkaa kuin Ahvenistolla.


Ennemmin vertaisin Ahvenistoa Lydden Hilliin, Mondello Parkiin tai johonkin muuhun lyhyeen kieputukseen. Kyllä kaikissa pystyy ajamaan isoilla autoilla, mutta jos huiput jäävät 200km/h tuntumaan, menee ominaisuudet hukkaan.
Ja mikäli muuten halutaan verrata Mount Panoramaan, kai sille on syynsä miksi parhaat GT3-tiimit ovat jo vuosia matkustaneet kauas eteläiselle pallonpuoliskolle joka helmikuu ajelemaan 12 tuntia Kanta-Hämeen reissun sijaan...
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ja mikäli muuten halutaan verrata Mount Panoramaan, kai sille on syynsä miksi parhaat GT3-tiimit ovat jo vuosia matkustaneet kauas eteläiselle pallonpuoliskolle joka helmikuu ajelemaan 12 tuntia Kanta-Hämeen reissun sijaan...
50 GT-autoa kiertämässä Ahveniston 2,8 km pitkää rataa. :cool: Voi ehkä tila loppua kesken. :rolleyes:
 
Ylös