Suomen radat

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ja mikäli muuten halutaan verrata Mount Panoramaan, kai sille on syynsä miksi parhaat GT3-tiimit ovat jo vuosia matkustaneet kauas eteläiselle pallonpuoliskolle joka helmikuu ajelemaan 12 tuntia Kanta-Hämeen reissun sijaan...
Niin varmaan joo paha täällä olisi helmikuussa ajaa ellei halua nastoja käyttää.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Isompien kilpailujen avauskierros. Niissä jos lipeää kärkipään kuskilta ja tulee romua joukkokolarin muodossa, niin silloin voi mennä harkintaan kilpailujen tuominen nykyisen Ahveniston kaltaiselle radalle.
Sä tuskin päätät yhtään mitään mistään. Vai kuka olet? Helppo huudella jälleen kerran nimimerkin takaa.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Hämeenlinnan kaupunki päättää, kuinka rataa kehitetään. Moottoriurheilun puolelta tulevat turvallisen ja sujuvan autosportin ohjeet. Näihin kuuluvat aivan varmasti turva -alueet, silloin kun on kyse moottoriradoista. Ahveniston saama rataluokitus, sitä on varmaankin mahdollista joko nostaa tai laskea. Joten ei kannata jäädä vain makailemaan, kun kehittäminenkin on mahdollista.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Vai kuka olet? Helppo huudella jälleen kerran nimimerkin takaa.
Mihinköhän tämäkin liittyy? Jokaisen henkilöllisyys on aika helposti selvitettävissä muutamalla klikkauksella (muista kuitenkin, että yksityistietojen luvaton julkaiseminen on kiellettyä säännöissä). Keskustelupalstoilla on tapana toimia nimimerkillä, eikä ole sellaista lakia joka velvoittaisi nimimerkiksi Jorma.Virtanen52@Mustikkatie4Pirkkala
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Hämeenlinnan kaupunki päättää, kuinka rataa kehitetään. Moottoriurheilun puolelta tulevat turvallisen ja sujuvan autosportin ohjeet. Näihin kuuluvat aivan varmasti turva -alueet, silloin kun on kyse moottoriradoista. Ahveniston saama rataluokitus, sitä on varmaankin mahdollista joko nostaa tai laskea. Joten ei kannata jäädä vain makailemaan, kun kehittäminenkin on mahdollista.
Juu toki. Kyllä käsittääkseni Grade 3 luokitus olisi mahdollista sitten kun olisi uusi varikkorakennus jne. Edelleen suunnitelmat siihen ovat olemassa ja myös käsittääkseni niitä jossain vaiheessa aletaan toteuttamaan. Aikatauluista en tiedä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Juu toki. Kyllä käsittääkseni Grade 3 luokitus olisi mahdollista sitten kun olisi uusi varikkorakennus jne. Edelleen suunnitelmat siihen ovat olemassa ja myös käsittääkseni niitä jossain vaiheessa aletaan toteuttamaan. Aikatauluista en tiedä.
Ihan pelkällä varikkorakennuksen uusimisella ei taida Grade 3:sta herua, mutta antaa nyt fanipojan unelmoida kuuta taivaalta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Ihan pelkällä varikkorakennuksen uusimisella ei taida Grade 3:sta herua, mutta antaa nyt fanipojan unelmoida kuuta taivaalta.
Suhteet, ne suhteet. Monessa muussakin asiassa kuten työelämässä ei riitä että on hyvä omasta mielestään - vaikka olisi joku paperikin - jos ei tunne ketään. Tästä voisi sanoa enemmänkin, mutta antaa olla. Kun on kerran valittu se tie, että ollaan henkisesti nyrkit pystyssä kun vähän kriittisemmin asioita tarkastelee.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Camaroissa lauantaina Ahvenistolla avauskierroksella tapahtunut vei onneksi ainoastaan kolme autoa pois kilpailusta, lisäksi nro 98 sai osuman. Yksi onnistui väistämään radalta ulos osumatta minnekään.

Blomqvist P siinä ajautui sisäreunassa kanttarin sisäpuolella olevalle nurmikolle, jolloin pidon puolesta ei ollut toiveitakaan saada käännettyä autoa omalla linjalla mutkaan. Ajautuminen radan poikki samalla osuen Lähteenmäen auton takaosaan ja sitten rataa reunustavaan kaiteeseen. Siitä auto kimposi takaisin ajolinjalle suoraan Palnerin eteen, joka ei ehtinyt tekemään mitään välttääkseen törmäyksen.

Toivottavasti huomenna onnistuu paremmin ja autot saadaan korjattua. Vaan esimerkki taasen metrin levyisen turva -alueen toimivuudesta isojen autojen kilpailuissa. Jos tilaa olisi ollut vaikkapa sen kuusi metriä radan ulkoreunassa, niin Palner olisi kenties saanut jatkaa kilpailuaan ehjällä autolla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Camaroissa lauantaina Ahvenistolla avauskierroksella tapahtunut vei onneksi ainoastaan kolme autoa pois kilpailusta, lisäksi nro 98 sai osuman. Yksi onnistui väistämään radalta ulos osumatta minnekään.

Blomqvist P siinä ajautui sisäreunassa kanttarin sisäpuolella olevalle nurmikolle, jolloin pidon puolesta ei ollut toiveitakaan saada käännettyä autoa omalla linjalla mutkaan. Ajautuminen radan poikki samalla osuen Lähteenmäen auton takaosaan ja sitten rataa reunustavaan kaiteeseen. Siitä auto kimposi takaisin ajolinjalle suoraan Palnerin eteen, joka ei ehtinyt tekemään mitään välttääkseen törmäyksen.

Toivottavasti huomenna onnistuu paremmin ja autot saadaan korjattua. Vaan esimerkki taasen metrin levyisen turva -alueen toimivuudesta isojen autojen kilpailuissa. Jos tilaa olisi ollut vaikkapa sen kuusi metriä radan ulkoreunassa, niin Palner olisi kenties saanut jatkaa kilpailuaan ehjällä autolla.
Juuri näin. Toiseen topicciin jo avauduin asiasta. Ahveniston rata sopii Mini tonnareiden ja Legendsien kokoisille (ja vauhtisille) autoille, mutta isommille/nopeammille autoille se alkaa olemaan jo turhan vaarallinen ellei ajeta aivan kiltisti jonopyörää tieliikennelain sallimilla vauhdeiilla... Katsomofasiliteetit ovat täysin olemattomat, rata on kapea ja käytännössä minkäänlaisia turva-alueita ei ole stadion alueella eikä yleisöllä ole pääsääntöisesti mitään asiaa kisan aikana varikkoalueelle, toisin kuin muilla radoilla.

Tuon tapaiset härdellit voisi estää pienellä muutoksella rataprofiiliin: Varikon ulostulo suoraan ylämäkeen ja edeltävästä mutkasta muotoiltaisiin ysikymppi, niin että siihen olisi ihan pakko ottaa vauhtia reilusti pois.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ahveniston radan ensimmäinen ja toinen mutka ovat ajettavuudeltaan sekä vaativuudeltaan Suomen hienoimmat. Ei niihin pidä koskea. Mutta ne ulkoreunan turva -alueet. Jollei mitään tehdä, niin se saattaa olla huono sijoitus kaupungilta. Hintana voi olla suurempien kilpailujen siirtäminen muualle. Kuljettajillakin on vastuu näistä kolareista, muttei sellaisista joihin itse ei voi vaikuttaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ahveniston radan ensimmäinen ja toinen mutka ovat ajettavuudeltaan sekä vaativuudeltaan Suomen hienoimmat. Ei niihin pidä koskea. Mutta ne ulkoreunan turva -alueet. Jollei mitään tehdä, niin se saattaa olla huono sijoitus kaupungilta. Hintana voi olla suurempien kilpailujen siirtäminen muualle. Kuljettajillakin on vastuu näistä kolareista, muttei sellaisista joihin itse ei voi vaikuttaa.
Kyä Motoparkin maalisuoraa (pätkää) edeltävä S-shikaani on myös vaativa. Käytännössä linjan pitää olla millilleen oikea koska mutkaan on käännettävä sisään vaikka ei edes näe rataa. Eikä se radan takaosakaan mikään helppo ole, etenkään märällä radalla. Vanhasen Jorella vois olla pari sanaa sanottavana rataprofiilista ja turva-alueista Motoparkin "montun pohjalla".
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kyä Motoparkin maalisuoraa (pätkää) edeltävä S-shikaani on myös vaativa. Käytännössä linjan pitää olla millilleen oikea koska mutkaan on käännettävä sisään vaikka ei edes näe rataa. Eikä se radan takaosakaan mikään helppo ole, etenkään märällä radalla. Vanhasen Jorella vois olla pari sanaa sanottavana rataprofiilista ja turva-alueista Motoparkin "montun pohjalla".
Pohjalta ylös on pimeä mutka. Kuva parin vuoden takaa kun nyppylän jälkeen yksi minimotokuski kaatui ja kaikki eivät ehtineet väistellä. Näytä liitetiedosto 23380
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Koko täsmää suunnilleen, mutta ei Mini1000 ja Legends vauhdillisesti ole kovin lähellä toisiaan.
Juu ei. Mutta Legendat (jotka muuten ovat parhaita pullotettuna :alppu:) ovat sen kokoisia, että niillä voi liki turvallisesti runtata menemään jopa Ahvenistolla ja niitä mahtuu useampi radalle rinnakkain.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Juu ei. Mutta Legendat (jotka muuten ovat parhaita pullotettuna :alppu:) ovat sen kokoisia, että niillä voi liki turvallisesti runtata menemään jopa Ahvenistolla ja niitä mahtuu useampi radalle rinnakkain.
Viikonlopun kisat oli hienoa katsottavaa. Paljon oli tapahtumia. Camarot sopi vallan mainiosti Ahvenistolle.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Katsojan kannalta ehkä. Sen, jonka lompakolla Camaroiden oikomiset maksetaan, ei varmasti. Kyllähän Camaroilla myös Sheikin Romurallissa saisi aikaan näyttävää menoa, mutta ei siinä mitään mieltä silti olisi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Katsojan kannalta ehkä. Sen, jonka lompakolla Camaroiden oikomiset maksetaan, ei varmasti.
Jep, siellä tasan tarkkaan jokaisella tiimillä on viimeiset lantit kiinni niissä Camaroissa. Tehdastiimit ovat ihan eri juttu, niillä on vara-autot sun muut.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Lyhytnäköistä on kuvitella, että Ahvenistolle tuotaisiin näitä kansainvälisiä luokkia kalustoaan hajottamaan vuodesta toiseen. Kaupunki päättää jatkosta ja jollei mitään kehitä, niin ei mitään saakaan. Häviää yleisökilpailut, Historicia lukuunottamatta. Blomqvistin ulosajo olikin lopulta ihan omiin nimiin laskettava. Syystä, ettei auto päässyt poistumaan sivummalle, tuhoutuivat sekä Lähteenmäen että Palnerin Camarot.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mitenkäs Suomen ratojen omistaja-/päätösvaltarakenteet on per rata?
 
Ylös