Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4554
Sijainti
Salo
Vahva komp. Suurinosa tästä porukasta suuntaakin kesällä Alastaron drag racing kisoihin viettämään päivää kuin katsomaan Thundereita Ahvenistolle.
Kun olen Overdriven keskusteluja kotimaan moottoriurheilusta lukenut, siellä ollaan Kymiringin kohdalla lähinnä oltu tuohtuneita siitä ettei dragstripiä tule. Ja olemassa olevien ratojen suhteen Motoparkin stripin käyttörajoitukset närästävät. Harva siellä on Thunderista puhunut mitään, ja eipä ihme: Nitro Nationalsissa on Euroopan (ja ehkä maailman) nopeimmat dragsterit, funny car, pro stockerit yms. paikalla. Siinä suhteessa Thunder on jonkinlainen "Trans-Am Lites".
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Joku epäili, että kirjoitan kahdella nimimerkillä. En tosiaankaan kirjoita...
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Melkoinen Catch-22-tilanne on kyllä siinä, että F1 on ainoa sarja joka vetäisi takuuvarmasti tuvan täyteen, mutta sen saaminen Suomeen on käytännössä mahdotonta. En oikein jaksa uskoa, että Liberty suostuisi tekemään mitään polkuhintasopimusta kisaoikeuksista.

Muista autosarjoista realistisin (ts. edes jollain määrin teoriatasolla mahdollinen) on joku GT3-sarja (Blancpain, 24H Series, International GT Open). Tuskin niidenkään houkuttelu tänne mitään helppoa olisi, mutta ainakin meillä on useampi tehtaan tuella ajava GT-kuski, joiden avulla voisi houkutella maksavaa kansaa paikalle.

Fantasiamaailmassa kerran kesässä ajettava, kaikille halukkaille GT3-tiimeille tarkoitettu 8/12/24 tunnin endurance-kisa olisi kyllä aika maukas, ja sillä saisi sitä kuuluisaa traditiotakin rakennettua. Mahtaisikohan siihen Ratelin Intercontinental GT Challengeen mahtua mukaan vielä toinen Eurooppa-kisa Spa:n lisäksi...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Fantasiamaailmassa kerran kesässä ajettava, kaikille halukkaille GT3-tiimeille tarkoitettu 8/12/24 tunnin endurance-kisa olisi kyllä aika maukas, ja sillä saisi sitä kuuluisaa traditiotakin rakennettua. Mahtaisikohan siihen Ratelin Intercontinental GT Challengeen mahtua mukaan vielä toinen Eurooppa-kisa Spa:n lisäksi...
No tuohan nyt ei ole mikään varsinainen sarja, vaan parin kisan päälle tehty "cup" pikemminkin. Span lisäksi toinen vanha on Bathurst ja kaksi muuta Laguna Seca ja Sepang. Tuohon joukkoon ei ehkä ihan helposti mennä, vaikka Ratel on kyllä muuten aika ennakkoluulottamasti aina kokeillut uusia ratoja (kumpikin Blancpain).

Noiden lisäksi on vielä enemmän amatööripuolelle menevä: http://www.24hseries.com (Creventic voi olla tutumpi nimi jostain)

Tällaisissa voisi olla potentiaalia, koska noihin pitkiin kisoihin kuuluu sitä camping-touhua radan sisällä joten Jyväskylään tottuneet olisivat kotonaan. Sopivaan aikaan kesällä ajettuna pimeän aika yöllä jäisi todella lyhyeksi jopa Kymin kohdalla, joten siinä olisi jotain erikoisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4554
Sijainti
Salo
Keskikesällä ajettava GT3-kisa voisi olla yksi tie. Valitettavasti juhannusviikolle sitä ei voi buukata, koska parhaat GT3-tiimit ajavat silloin Paul Ricard'lla. Kisa varmaankin vaatisi kansallisen tiimejä mukaan täytteeksi, ja ilman AKK:n taholta liian tiukkaa määrittelyä kuka saa ajaa ja millä kalustolla. Saavat Bemari-kuskit sitten itse protestoida Radicaleista, jos sille päälle sattuvat.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26887
Eipä taida isoa rataa Euroopasta löytyä jossa ei jotain kestävyyskisaa ajettaisi, joillain ajetaan useampikin. Ei kai se sen kummempaa sarjaa tarttis olla. Haalittaisiin vain lähimaista kaikki Gt-autot ja vakioautot radalle ja festaria ympärille, siihen malliin kuin Liettuassa ENEOS 1000km kisassa. Kunhan kalustoa on lähtöviivalla tarpeeksi paljon, ettei käy kuten ollessani Zolderin 24h -kisassa muutama vuosi sitten, että loppuhetkillä rataa kiertää alle 10 autoa.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
377
Sijainti
Vantaa
Eipä taida isoa rataa Euroopasta löytyä jossa ei jotain kestävyyskisaa ajettaisi, joillain ajetaan useampikin. Ei kai se sen kummempaa sarjaa tarttis olla. Haalittaisiin vain lähimaista kaikki Gt-autot ja vakioautot radalle ja festaria ympärille, siihen malliin kuin Liettuassa ENEOS 1000km kisassa. Kunhan kalustoa on lähtöviivalla tarpeeksi paljon, ettei käy kuten ollessani Zolderin 24h -kisassa muutama vuosi sitten, että loppuhetkillä rataa kiertää alle 10 autoa.
Joku tuollainen olisi kyllä hyvä. Käsittääkseni tuossa ENEOS 1000km kisassa on melkoisen vapaat säännöt, lähes run-what-you-brung meiningillä.

Näköjään tänä vuonna järjestävät myös Pärnussa 1000km kisan syyskuussa. Kymiringille samanlainen ja pystyyn Baltic Endurance Cup?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26887
Kymiringille samanlainen ja pystyyn Baltic Endurance Cup?
Tuo olisi varmaan realistisempaa kuin Keski-Euroopan kuskien saaminen Suomeen. Nimekkäillä bändeillä saisi rata-alueelle paljon väkeä pitkään kisaan. Moottoriurheilumielessä toki vähän huijausta mut...kaikki lasketaan. Ja sillä tavalla uusia moottoriurheilufaneja saadaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keskikesällä ajettava GT3-kisa voisi olla yksi tie. Valitettavasti juhannusviikolle sitä ei voi buukata
Kuka hullu nyt Suomessa järjestäisi kisan juhannusviikonlopulle? Jos jengiä haluaa paikalle, niin mikä tahansa muu kesäviikonloppu olisi parempi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Motoparkissa ovat tainneet järjestää vuosikymmeniä.
Ja sitä ennen Fyyralla oli Juhannus-kisat Räyskälässä. Moottoriurheilu oli siinä sellainen puoli-pakollinen sivutuote, vähän kuin aikanaan Virtain Juhannusjuhlilla. Pääasia oli kuitenkin baila baila....
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Nyt kun Kymiring valmistuu parin vuoden sisällä, ja Alastarokin saa lisää pituutta, niin Borniaring on sen jälkeen enää kolmanneksi pisin rata. Menee Jurvassa mainoslauseet uusiksi :D No, onhan siellä ilmeisesti käynnistetty "Elämyksellinen Botniaring" hanke... eli radan yhteyteen yritetään keksiä kaikkea "matkailijoita" kiinnostavaa tekemistä. yms. Toivittavasti rahaa ei kuitenkaan syydetä kaikkeen "humpuukiin", koska rata itsessäänkin tarvitsee vielä parannuksia muun muassa ulosajoalueisiin, fasiliteeteistä puhumattakaan.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Nyt kun Kymiring valmistuu parin vuoden sisällä, ja Alastarokin saa lisää pituutta, niin Borniaring on sen jälkeen enää kolmanneksi pisin rata. Menee Jurvassa mainoslauseet uusiksi :D No, onhan siellä ilmeisesti käynnistetty "Elämyksellinen Botniaring" hanke... eli radan yhteyteen yritetään keksiä kaikkea "matkailijoita" kiinnostavaa tekemistä. yms. Toivittavasti rahaa ei kuitenkaan syydetä kaikkeen "humpuukiin", koska rata itsessäänkin tarvitsee vielä parannuksia muun muassa ulosajoalueisiin, fasiliteeteistä puhumattakaan.
Vaikea on uskoa, että rata valmistuisi parin vuoden sisällä kun rahoituksesta ei ole tietoakaan. Ja ei takuulla valmistu kyllä tämän vuosikymmenen puolella.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9281
Silloin kun kisasopimuksesta uutisoitiin, niin jotkut sanamuodot siitä kaluston liikkumisesta viittaisivat siihen, että joko Suomen kisaa edeltävä tai sen jälkeinen olisi Saksassa. Jos tämän vuoden MotoGP-kalenteria katsoo, niin Saksan kisan jälkeen alkaa siellä kesätauko, eli heinäkuu voisi olla ajankohdaltaan aika todennäköinen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4554
Sijainti
Salo
Sitä en ymmärrä miksi Apparan puuhamiehet eivät näe Kymiringin mahdollisesti mukanaan tuomaa synergiaetua.

Ei Spede Pasanen ihan väärässä ollut kun aikoinaan sanoi että suomalainen maksaa satasen siitä ettei naapuri saa viittä kymppiä.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Sitä en ymmärrä miksi Apparan puuhamiehet eivät näe Kymiringin mahdollisesti mukanaan tuomaa synergiaetua.

Ei Spede Pasanen ihan väärässä ollut kun aikoinaan sanoi että suomalainen maksaa satasen siitä ettei naapuri saa viittä kymppiä.
Kymiringin rata tuskin paljoakaan vaikuttaa siihen, että minkälaiset kulkupelit kilpaa kiertävät Ahveniston vuoristoradalla. Niin on uniikki paikka, Ahvenisto.
 
Ylös