- Rakentamisen tässä vaiheessa Grade-luokan korotus kilpa-autoilun osalta on vielä kustannustehokasta ja ei olisi viisasta jättää tätä mahdollisuutta käyttämättä, KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjola selvitti AKK:n tiedotteessa.
No sitten ja mikäpä minä olen tarkkoja lukuja tietämään, mutta noin ei olisi niin muutoin kannattaisi käyttää aika ja raha jonkin muuhun.
Onhan sitä spekuloitu, ettei 1 ja 2 ero itse turvallisuusseikoissa niin valtava ole uudelle radalle, mutta sitten jos puhutaan VIP-tiloista jne...
Käytännössä en kuitenkaan tajua mitä hyötyä tuosta pitäisi olla, koska F1 kisa on niin epätodennäköinen. Ja 1-luokitusta ei tarvitse kuin F1 ja ehkä WEC.
Varmaan järkevintä olisi tehdä rata Grade 1 mielessä, mutta jättää F1:n erityisvaatimukset toistaiseksi toteuttamatta. Sitten toteuttaa upgreidaus 1-tasolle, jos sille todellista tarvetta olisi.
Pidän edelleen F1-kisan saamista Suomeen melkoisena toiveajatteluna, mutta FOM:n johdon vaihduttua kannattaa ainakin yrittää. Vaikkei kisaa saataisikaan, niin pelkkä luokitus sen mahdollistamiseksi ei olisi pahitteeksi. Vaikea nähdä, että mitään lopullista luokitusta myönnetään rakennusvaiheessa, joten odotellaan ensin radan valmistumista. Suunnitelma kyllä täyttää vaatimukset, toteutus on rahasta kiinni.
Jonkin verran F1:n omistajanvaihdos antaa toivoa, että kisoja voitaisiin viedä sinne, missä laji kiinnostaa, eikä vain sinne, missä on rahaa. Tai sitten ei, nähtäväksi jää Libertyn toimintatapa. Tosin jos Liberty haluaa tehdä F1-kisoista Super Bowlin kaltaisia tapahtumia, niin vaikea Super Bowlia on Kouvolan seudulle kuvitella.
Kymiringin rahoitus on kysymysmerkki, mutta tuskin ilman rahoja rakennustyöt olisivat käynnistyneet lainkaan. Ja voihan rahat olla, mutta eivät huutele julkisesti niistä.
Miten F1:n ja MotoGP:n vaatimukset eroavat tilojen osalta, varsinkin kun MotoGP:tä ajetaan radoilla, jotka on FIA:n kolmosluokituksella?
Silverstonessa F1:n ohella uutta varikkorakennusta taitaa käyttää vain WEC. MotoGP sekä esim. Blancpain käyttävät F1:lle kelpaamatonta vanhaa rakennusta.
Onhan ne suunnitellu DTM:ää ja WTCC:tä. Mutta noi vaatisi ehdottomasti suomalaisen. Rallicrossväki on asettanut toiveensa Kymiringiin. Rallicrossiahan on ajettu mm. Katalonian ja Hockenheimin radoilla.
DTM tuntuisi noista jopa todennäköisemmältä. WTCC:n tavoitteena sanottiin muutama vuosi sitten olevan kehittyvät automarkkinat, eli Suomeen tuskin haluavat.
MotoGP:ssä kuitenkin lipun hinnat yleisesti ottaen halvempia kuin F1:ssä. Tosifanithan menevät yleensä minne tahansa missä säässä tahansa.
Se ei silti poista Suomen epäedullista sijaintia Keski/Etelä-Eurooppaan verrattuna. Suomen MotoGP olisi paljon suomalaiskatsojien varassa; toivottavasti katsojia ei ajeta pois korkeilla lippujen hinnoilla.