Suomen radat

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ehkä on ajateltu, että rahoitusta on helpompi saada, kun on mediaseksikkäämpi tavoite (F1-kisa). Niinhän se taisi olla Alastaron radallakin.

Noista piirroksista voisi päätellä, että paljon on taivaspaikkoja jaossa. Eikö sinne katettuja katsomoita ole suunniteltu?
Katsomothan voi olla väliaikaisia rakennelmia.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kymiringin rahoitus on kysymysmerkki, mutta tuskin ilman rahoja rakennustyöt olisivat käynnistyneet lainkaan. Ja voihan rahat olla, mutta eivät huutele julkisesti niistä.

Miten F1:n ja MotoGP:n vaatimukset eroavat tilojen osalta, varsinkin kun MotoGP:tä ajetaan radoilla, jotka on FIA:n kolmosluokituksella?
Niin siellä on kai ne valtiolta saadut rahat ei muuta. Niilläkin käsittääkseni piti tehdä harjoitusratoja ei varsinaista moottorirataa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Kymiringin rahoitus on kysymysmerkki, mutta tuskin ilman rahoja rakennustyöt olisivat käynnistyneet lainkaan. Ja voihan rahat olla, mutta eivät huutele julkisesti niistä.
Sellaisia uutisia ei ainakaan ole ollut, että urakoitsijoilla olisi maksuposteja saamatta. Mutta pitkä matka on vielä maaliin, se päivä ei ole vielä koittanut että projektista oikeasti hyötyy joku muukin kuin rakennuttajakonsultti ja muutama virolainen reppufirma.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sellaisia uutisia ei ainakaan ole ollut, että urakoitsijoilla olisi maksuposteja saamatta. Mutta pitkä matka on vielä maaliin, se päivä ei ole vielä koittanut että projektista oikeasti hyötyy joku muukin kuin rakennuttajakonsultti ja muutama virolainen reppufirma.
Niin, tuskin MotoGP-sopimusta ilman rahoja on tehty. Tai, no enhän minä tiedä milloin ja missä vaiheessa sopimukset allekirjoitetaan. :cool:
Tosin tehtiinhän Balatonringin ja Circuit of Walesinkin kanssa sopimus, mutta ensin mainuttuhan ei ole koskaan valmistunut ja jälkimmäisen rakennustöitä ei ole aloitettu. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Noista piirroksista voisi päätellä, että paljon on taivaspaikkoja jaossa. Eikö sinne katettuja katsomoita ole suunniteltu?
Itse myös ihmettelin noita sisällä olevia hiekkaalueita (vaikka ilmesesti on varattu rallicross-radalle, mutta yhdessä renderissä on ihmisiäkin siellä). Camping-alueiksi?
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Radalla näyttäisi olevan vain yksi ohituspaikka - tuon pitkän takasuoran päässä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt, kun Suomen talven takia rakennustyöt ovat joka tapauksessa seis on nimenomaan sopiva aika istua neuvottelupöydissä ja käydä kirjeenvaihtoa luokitus- ja muista "paperihommista." Sitten kun rakentaminen taas jatkuu aika menee muuhun.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Tuo taitaa vaan päteä yleensäkin rakennusalalla.
Hieman kärjistäen, niinhän se on. Ettei mene enempi ot:ksi, onko mihinkään muihin sarjoihin oltu vielä yhteydessä kuin MotoGP:hen? Rata ei kuitenkaan tämän kokoisessa maassa yhdellä kv-kisalla elä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Hieman kärjistäen, niinhän se on. Ettei mene enempi ot:ksi, onko mihinkään muihin sarjoihin oltu vielä yhteydessä kuin MotoGP:hen? Rata ei kuitenkaan tämän kokoisessa maassa yhdellä kv-kisalla elä.
Onhan ne suunnitellu DTM:ää ja WTCC:tä. Mutta noi vaatisi ehdottomasti suomalaisen. Rallicrossväki on asettanut toiveensa Kymiringiin. Rallicrossiahan on ajettu mm. Katalonian ja Hockenheimin radoilla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onko MotoGP:kään mikään rahasampo yleensä kisäjärjestäjille? Mahtaa siinäkin olla suurehkot lisenssimaksut. F1 nyt ei ainakaan ole, ja toiminta kustannetaankin sitten niiden pienempien sarjojen lipputuloilla... tai valtiontuella.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Onko MotoGP:kään mikään rahasampo yleensä kisäjärjestäjille? Mahtaa siinäkin olla suurehkot lisenssimaksut. F1 nyt ei ainakaan ole, ja toiminta kustannetaankin sitten niiden pienempien sarjojen lipputuloilla... tai valtiontuella.
Enpä usko, taitaa sekin pyöriä pienellä katteella. Mutta yksi asia, mikä on myös kysymysmerkki: jaksaako Keski-Euroopan keskiluokka vaeltaa Kymenlaaksoon asti jos ratoja on likempänäkin? Ja jossain Jerezissä sääkin on aikalailla helpommin ennustettava kuin Kymenlaakson metsissä, merkittävä asia hieman casualimmalle fanille..

E: Ettei nyt vaan olisi tämä F1-uutinen sovittu parin tutun toimittajan kanssa jotta saadaan projektille näkyvyyttä?
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Enpä usko, taitaa sekin pyöriä pienellä katteella. Mutta yksi asia, mikä on myös kysymysmerkki: jaksaako Keski-Euroopan keskiluokka vaeltaa Kymenlaaksoon asti jos ratoja on likempänäkin? Ja jossain Jerezissä sääkin on aikalailla helpommin ennustettava kuin Kymenlaakson metsissä, merkittävä asia hieman casualimmalle fanille..
MotoGP:ssä kuitenkin lipun hinnat yleisesti ottaen halvempia kuin F1:ssä. Tosifanithan menevät yleensä minne tahansa missä säässä tahansa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
- Rakentamisen tässä vaiheessa Grade-luokan korotus kilpa-autoilun osalta on vielä kustannustehokasta ja ei olisi viisasta jättää tätä mahdollisuutta käyttämättä, KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjola selvitti AKK:n tiedotteessa.

No sitten ja mikäpä minä olen tarkkoja lukuja tietämään, mutta noin ei olisi niin muutoin kannattaisi käyttää aika ja raha jonkin muuhun.

Onhan sitä spekuloitu, ettei 1 ja 2 ero itse turvallisuusseikoissa niin valtava ole uudelle radalle, mutta sitten jos puhutaan VIP-tiloista jne...

Käytännössä en kuitenkaan tajua mitä hyötyä tuosta pitäisi olla, koska F1 kisa on niin epätodennäköinen. Ja 1-luokitusta ei tarvitse kuin F1 ja ehkä WEC.
Varmaan järkevintä olisi tehdä rata Grade 1 mielessä, mutta jättää F1:n erityisvaatimukset toistaiseksi toteuttamatta. Sitten toteuttaa upgreidaus 1-tasolle, jos sille todellista tarvetta olisi.

Pidän edelleen F1-kisan saamista Suomeen melkoisena toiveajatteluna, mutta FOM:n johdon vaihduttua kannattaa ainakin yrittää. Vaikkei kisaa saataisikaan, niin pelkkä luokitus sen mahdollistamiseksi ei olisi pahitteeksi. Vaikea nähdä, että mitään lopullista luokitusta myönnetään rakennusvaiheessa, joten odotellaan ensin radan valmistumista. Suunnitelma kyllä täyttää vaatimukset, toteutus on rahasta kiinni.
Jonkin verran F1:n omistajanvaihdos antaa toivoa, että kisoja voitaisiin viedä sinne, missä laji kiinnostaa, eikä vain sinne, missä on rahaa. Tai sitten ei, nähtäväksi jää Libertyn toimintatapa. Tosin jos Liberty haluaa tehdä F1-kisoista Super Bowlin kaltaisia tapahtumia, niin vaikea Super Bowlia on Kouvolan seudulle kuvitella.

Kymiringin rahoitus on kysymysmerkki, mutta tuskin ilman rahoja rakennustyöt olisivat käynnistyneet lainkaan. Ja voihan rahat olla, mutta eivät huutele julkisesti niistä.

Miten F1:n ja MotoGP:n vaatimukset eroavat tilojen osalta, varsinkin kun MotoGP:tä ajetaan radoilla, jotka on FIA:n kolmosluokituksella?
Silverstonessa F1:n ohella uutta varikkorakennusta taitaa käyttää vain WEC. MotoGP sekä esim. Blancpain käyttävät F1:lle kelpaamatonta vanhaa rakennusta.

Onhan ne suunnitellu DTM:ää ja WTCC:tä. Mutta noi vaatisi ehdottomasti suomalaisen. Rallicrossväki on asettanut toiveensa Kymiringiin. Rallicrossiahan on ajettu mm. Katalonian ja Hockenheimin radoilla.
DTM tuntuisi noista jopa todennäköisemmältä. WTCC:n tavoitteena sanottiin muutama vuosi sitten olevan kehittyvät automarkkinat, eli Suomeen tuskin haluavat.

MotoGP:ssä kuitenkin lipun hinnat yleisesti ottaen halvempia kuin F1:ssä. Tosifanithan menevät yleensä minne tahansa missä säässä tahansa.
Se ei silti poista Suomen epäedullista sijaintia Keski/Etelä-Eurooppaan verrattuna. Suomen MotoGP olisi paljon suomalaiskatsojien varassa; toivottavasti katsojia ei ajeta pois korkeilla lippujen hinnoilla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Suomen MotoGP olisi paljon suomalaiskatsojien varassa
Kyllä. Harvassa on ne fanit joilla on varaa ympäri Eurooppaa kiertää noiden kisojen perässä.
Varmasti ekana vuonna katsojatavoite täyttyisi järkevillä lippuhinnoilla. Mut entä muutaman vuoden päästä. Riittäisikö silloin vielä vielä kiinnostus katsojilla ja sarjajärjestäjällä.
Rallicross varmasti vetäisi väkeä sen verran kuin aiemmin Tykkimäellä, mut DTM:n suosiota epäilen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Se ei silti poista Suomen epäedullista sijaintia Keski/Etelä-Eurooppaan verrattuna. Suomen MotoGP olisi paljon suomalaiskatsojien varassa; toivottavasti katsojia ei ajeta pois korkeilla lippujen hinnoilla.
Tokihan Suomi on hankalassa paikassa Keski-Euroopasta katsottuna, mutta Kymiringinhän pitäisi olla Suomen mittakaavassa ihan helposti saavutettavissa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tokihan Suomi on hankalassa paikassa Keski-Euroopasta katsottuna, mutta Kymiringinhän pitäisi olla Suomen mittakaavassa ihan helposti saavutettavissa.
Se vain, että riittääkö 5,5M asukkaan Suomesta riittävästi katsojia vuodesta toiseen. Vertailun vuoksi, Saksa pinta-alaltaan hieman suurempi, 82M asukasta. Ja Italia, pinta-alaltaan hieman pienempi, 60M asukasta ja kaksi MotoGP-kisaa.

Toki Suomessa MotoGP-kisalla on vähemmän kilpailevia tapahtumia; harvassa on yhtä merkittävät urheilutapahtumat Suomessa. Nähtäväksi jää, tuleeko Suomessa olemaan pidempikestoista kiinnostusta MotoGP:hen vai rajoittuuko Suomen kansan moottoriurheilukiinnostus F1:een ja ralliin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kehitystä on tulossa Virttaallakin. "Alastaron Circuit" asvaltoidaan uudelleen tänä vuonna (riippuen talven pituudesta joko keväällä ennen ratakautta tai vasta syksyllä) ja 2018–19 on tarkoitus rakentaa pitkään suunnitteilla ollut 1,5km lisälenkki.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Vaikka en tästäkään asiasta mitään tiedä, niin mutulla heitän, ettei kovinkaan moni rata Suomessa tai muualla elä kisoilla.
Totta tämäkin puoli. NASCAR-ovaalitkin saavat osan tuloistaan esim. konserteista, road coursella ajettavista klubikisoista/ratapäivistä ja museo/krääsäkauppatoiminnoista.
 
Ylös