Suomen radat

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Erikoinen väittämä saatiin, että jos Ahveniston radan turvallisuutta ja toimivuutta kehitettäisiin, niin silloin se menettäisi saamansa Grade 4 -luokituksen. Entistä paremminhan sen luulisi täyttävän asetetut vaatimukset, jos olosuhteita parannetaan. Lisäksi järjestelmässä on jotakin vialla, mikäli koko luokitusprosessi pitää uusia sen vuoksi, että johonkin radan osaan tehdään korjauksia. Luulisi riittävän, että ennen uudistustöiden aloittamista hyväksytetään muutokset FIA:lla.
Sama Suomeksi: rata lienee saanut Grade 4.n "vahingossa" ja, jos nyt rataa uudistetaan paremmaksi, havaitaan, että eihän se täytä uudistusten jälkeen edes tuota Grade 4:ää.
No, kunhan Kymiring valmistuu, oliko tasona Grade 2, niin eiköhän kaikki vähänkin tasokkaammat kisat mene sinne joka tapauksessa. Apparalla voidaan sen jälkeen ajella vaikka Historic Grand Racea, niin kuin muisteloiden vuoksi.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ahvenistolla on aina paikkansa, haastavuutensa vuoksi. Korkeuserot ovat messevät, myös KymiRingiin verrattuna. Ahvenisto 32m vs KymiRing 20m. Ensimmäisen ja etenkin toisen kaarteen turva -alueita kun hieman laajennetaan, niin Ahvenisto on erinomainen rata. Muttei MotoGP:lle eikä GP -formuloille.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Erikoinen väittämä saatiin, että jos Ahveniston radan turvallisuutta ja toimivuutta kehitettäisiin, niin silloin se menettäisi saamansa Grade 4 -luokituksen.
Mikä tahansa muutos mihin tahansa FIA:n lisensoimaan rataan tarkoittaa, että se "menettää" ns. luokituksensa, eli että radantarkastus ei ole enää voimassa. Toki se vanhenee muutenkin. Ahveniston tapauksessa radantarkastus oli tiettävästi voimassa vain vuoden, eli meni umpeen 11.5.2016.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ahveniston luokitus on voimassa vuoteen 2020. Mutta maailmalla tehdään muutoksia ratoihin, kun niiden toimivuudessa tai turvallisuudessa havaitaan ongelmia. Joten, kyllä kehittäminen on mahdollista myös luokituksen aikana. Toivottavasti Ahveniston toimivuus ja tulevaisuus varmistetaan viimeistään silloin, kun uutta luokitusta haetaan. Esimerkiksi Thundereille, SMP -formuloille ja Porscheille se soveltuu kilpailuissa mainiosti, kunhan turva -alueille tehdään hieman laajennuksia.(varikkomäki etenkin)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ahveniston luokitus on voimassa vuoteen 2020.
Mistä ihmeestä tällainen tieto on peräisin? Aikanaan Ahveniston ilmoitustaululla esillä olleessa FIA:n paperissa luki 11.5.2016. Sama päiväys oli myös FIA-luokiteltujen ratojen listassa. Valitettavasti vanhaa versiota ei näytä löytyvän netistä, mutta ehkä "todisteeksi" käy viimeisin julkaistu lista, jossa Ahvenistoa ei näy: http://www.fia.com/file/48098/download?token=Jo8fHaGi

Myös Alastarolla ja auto24ringillä oli 2015 suoritetut Grade 4 -tason radantarkastukset, jotka päättyivät 2016. Mielenkiintoisena kuriositeettina mainittakoon, että auto24ring oli FIA:n listalla Suomessa. AKK siis ilmeisesti astui EAL:n varpaille ja haki (FIA:n sääntöjen vastaisesti?) Virossa olevalle radalle lisenssin.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ratayrittäjä Kurki-Suonion mukaan luokitus on voimassa syyskuulle v 2019. Mitä taasen radan muutoksiin tulee, niin kaupunki ei niihin osallistu. Joten kohtuutonta olisi yrittäjältä vaatia isoja uudistuksia. Kaupungin rooli kummastuttaa. Omistajana sulkeutuu ulos ratansa kehittämisestä. Rata tuo seutukunnan yrittäjille vuosittain 7-8 miljoonan euron tulot. Toivottavasti kaupunki alkaa yhteistyöhön ratayrittäjän kanssa, myös kustannusten ja suunnittelun osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Sama Suomeksi: rata lienee saanut Grade 4.n "vahingossa" ja, jos nyt rataa uudistetaan paremmaksi, havaitaan, että eihän se täytä uudistusten jälkeen edes tuota Grade 4:ää.
No, kunhan Kymiring valmistuu, oliko tasona Grade 2, niin eiköhän kaikki vähänkin tasokkaammat kisat mene sinne joka tapauksessa. Apparalla voidaan sen jälkeen ajella vaikka Historic Grand Racea, niin kuin muisteloiden vuoksi.
Ei mikään rata saa grade luokitusta vahingossa. Kymiring ei taida valmistua ikinä eikä varsinkaan grade 2 tasoisena. Rahat puuttuu edelleen ja juuri menettivät ison potin kun valtio ei maksakkaan mitään rahaa enää. Ei hyvältä näytä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei mikään rata saa grade luokitusta vahingossa. Kymiring ei taida valmistua ikinä eikä varsinkaan grade 2 tasoisena. Rahat puuttuu edelleen ja juuri menettivät ison potin kun valtio ei maksakkaan mitään rahaa enää. Ei hyvältä näytä.
Tarkennetaan sen verran, että kyllä valtio maksaa loputkin luvatuista rahoista, muttei sen ministeriön budjetista, josta alunperin piti.

Kouvolansanomat sanoi:
- Kuulimme asiasta viime perjantaina. Valtion hallinnosta ilmoitettiin, että avustus ei tule TEM:ltä ja rahoitus hoidetaan muilla järjestelyillä, sanoo Kymi Ringin hankepäällikkö Timo Pohjola.
Kouvolan Sanomat
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
KymiRing -hanke kannattaa viedä maaliin saakka. Se maksaa itsensä takaisin hyvin pian.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pidän edelleen F1-kisan saamista Suomeen melkoisena toiveajatteluna, mutta FOM:n johdon vaihduttua kannattaa ainakin yrittää. Vaikkei kisaa saataisikaan, niin pelkkä luokitus sen mahdollistamiseksi ei olisi pahitteeksi. Vaikea nähdä, että mitään lopullista luokitusta myönnetään rakennusvaiheessa, joten odotellaan ensin radan valmistumista. Suunnitelma kyllä täyttää vaatimukset, toteutus on rahasta kiinni.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
- Rakentamisen tässä vaiheessa Grade-luokan korotus kilpa-autoilun osalta on vielä kustannustehokasta ja ei olisi viisasta jättää tätä mahdollisuutta käyttämättä, KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjola selvitti AKK:n tiedotteessa.

No sitten ja mikäpä minä olen tarkkoja lukuja tietämään, mutta noin ei olisi niin muutoin kannattaisi käyttää aika ja raha jonkin muuhun.

Onhan sitä spekuloitu, ettei 1 ja 2 ero itse turvallisuusseikoissa niin valtava ole uudelle radalle, mutta sitten jos puhutaan VIP-tiloista jne...

Käytännössä en kuitenkaan tajua mitä hyötyä tuosta pitäisi olla, koska F1 kisa on niin epätodennäköinen. Ja 1-luokitusta ei tarvitse kuin F1 ja ehkä WEC.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Käytännössä en kuitenkaan tajua mitä hyötyä tuosta pitäisi olla, koska F1 kisa on niin epätodennäköinen. Ja 1-luokitusta ei tarvitse kuin F1 ja ehkä WEC.
Niinpä, nyt tässä vaiheessa kannattaisi kuitenkin keskittyä olennaiseen eli saada rata valmiiksi. Se olisi tässä maassa jo kova juttu, kaikki muu on spekulointia. Ettei käy sitten niin, että haihatteluun kuluu aikaa ja rahaa ja lopputulokseksi jää mikkihiiri-rata, jossa ajetaan "joskus" "jotain kisoja" mistä kukaan ei ole kuullutkaan.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ainahan sitä voi unelmoida Motogp:stä ja F1 kisoista. Mutta kyllähän tämä projekti taitaa kaatua rahan puutteeseen. Tuli kovin mieleen tästä projektista tämä:

http://circuitofwales.com/

Radan hinta noin 400 miljoonaa puntaa. Eli tuossa puhutaan Fia Grade 1/2 tason radasta ja niistä kustannuksista mitä siihen liittyy. On niin kovin vaikea nähdä, että tämä suomen projekti toteutuisi.


http://www.motorcyclenews.com/sport/motogp/2016/november/motogp-government-launch-investigation-into-circuit-of-wales-/
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Ehkä on ajateltu, että rahoitusta on helpompi saada, kun on mediaseksikkäämpi tavoite (F1-kisa). Niinhän se taisi olla Alastaron radallakin.

Noista piirroksista voisi päätellä, että paljon on taivaspaikkoja jaossa. Eikö sinne katettuja katsomoita ole suunniteltu?
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Radan hinta noin 400 miljoonaa puntaa.
Euroina 466. On kyllä ihan järjetön summa. Esim. Algarve maksoi 195 milj. euroa (oliko sen nyt ensin Grade 1+T ja nyt 2) ja Moscow Raceway (Grade 1) 140 milj. euroa.

Originally proposed in 2011 and scheduled to get construction underway in 2013, the site has yet to break ground.

Etsi ero Kymiringiin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringin rahoitus on kysymysmerkki, mutta tuskin ilman rahoja rakennustyöt olisivat käynnistyneet lainkaan. Ja voihan rahat olla, mutta eivät huutele julkisesti niistä.

Miten F1:n ja MotoGP:n vaatimukset eroavat tilojen osalta, varsinkin kun MotoGP:tä ajetaan radoilla, jotka on FIA:n kolmosluokituksella?
 
Ylös