Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kymiring statistiikkaa

Kymiringin webbisivujen mukaan radan pituus on 4,6 km ja korkeusero 18 m. Lisäksi uutisiartikkeleissa on kirjoiteltu peräti 1200 metrin mittaisesta takasuorasta. Kaikki lukemat ovat ilmoitettu ilmeisesti markkinoinnillisista syistä hivenen yläkanttiin.

Seuraavat kuvat ovat varsin informatiivisia. Ensimmäisestä käy hyvin ilmi korkeusvaihtelut ja pituudet. Jälkimmäisestä taas löytyvät etäisyyspisteet, joista pituudet on mitattu.

1) Radan korkeusprofiili: https://pbs.twimg.com/media/CuaQZmuWEAEECnV.jpg:large
2) Rataprofiili etäisyyspisteillä: http://kkmq714ij6qr9flq2ye80mt5-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/02/DSC_0036.jpg

Tässä siis koostetusti vähän tarkempaa tietoa radasta:

Radan pituus: 4522 m
Radan korkeusero: 17,3 m
Takasuoran pituus: n. 1100 m (kuvista käy ilmi että takasuoran ja sitä seuraavan mutkan yhteispituus on 1181 m)
Pääsuoran pituus: n. 440 m (luotisuora osuus)

Korkeusvaihtelut:
Suurin ylämäki: n. 14 m (takasuoralle noustaessa)
Suurin alamäki: n. 10 m
Toiseksi suurin ylämäki: n. 10 m
Toiseksi suurin alamäki n. 9 m

Tietysti pieniä muutoksia saattaa tulla lukemiin, mutta ainakin molemmat kuvat perustuvat lopulliseen ratakonfiguraatioon.

Kuvien lähteet:
1) https://twitter.com/twdlanken/status/785474236962013184
2) https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/suomeen-f1-kisa-kymiring-tavoittelee-fian-korkeinta-luokitusta/
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Toki pyöristykset ovat vähän suurpiirteisiä, mutta ei nyt kuitenkaan kusetukseksi lasketa. Korkeuserojen suhteen lienee aika sama onko se 18 vai 17,3 metriä. Onko tuo korkopiirustus suoraan työmaatoimiston seinältä?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Toki pyöristykset ovat vähän suurpiirteisiä, mutta ei nyt kuitenkaan kusetukseksi lasketa. Korkeuserojen suhteen lienee aika sama onko se 18 vai 17,3 metriä. Onko tuo korkopiirustus suoraan työmaatoimiston seinältä?
Korkeusprofiili ja ratakartta lienevät molemmat Kymiringin työmaalta. Lisäsin vielä kuvien lähteet aikaisempaan postaukseen. Ja mainittakoon vielä, että korkeuseroakin markkinoitiin aiemmin 20 metrinä.

Nyt kun katsoin korkeusprofiilia vielä uusiksi, niin voi olla että korkeuseroa tulee sittenkin mainitut 18 m. Korkeuslukemia kun ei ole tarjolla aivan korkeimman nyppylän päältä. On muutenkin haastavaa noita korkeuksia laskeskella, kun asfalttipinnan korkeus on mittauspisteestä riippuen joko tasolla TS tai TS+f.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tuosta Kymiringin suurimmasta 14 metrin noususta vielä sen verran, että on kyllä "pienoinen" maansiirtourakka edessä, että kyseiseen paikkaan saadaan kunnon turva-alueet. Ja varsinkin radan vasemmalle puolelle. Nythän siellä radan vasemmassa laidassa on vain väliaikainen reunuskiviaita estämässä autoja tippumasta "syvään rotkoon".

 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26859
Kun katsoo tuota Alastaron radan varauskalenteria ymmärtää kyllä miks Suomeen lisää ratoja halutaan. Ei juuri vapaita päiviä kesällä ole ja parhaimmillaan kolme asiakasta päivässä. Alastarolla varmaan laajennus mahdollistais radan jakamisen kahteen osaan, Botniaringillä taitaa se mahdollisuus jo ollakin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1312
Tuosta Kymiringin suurimmasta 14 metrin noususta vielä sen verran, että on kyllä "pienoinen" maansiirtourakka edessä, että kyseiseen paikkaan saadaan kunnon turva-alueet. Ja varsinkin radan vasemmalle puolelle. Nythän siellä radan vasemmassa laidassa on vain väliaikainen reunuskiviaita estämässä autoja tippumasta "syvään rotkoon".
Vai tuleeko tuohon kaide. Potentiaalinen ulosajopaikahan on oikealla, no, ellei lähde pyörimään. Kuitenkin, ei kaide tuossa ole mikään paha juttu. Sen sijaan tuossa tiukassa oikeassahan turva-aluetta piisaa.

Asiasta toiseen: kymiringin sivuillehan on tullut video, jossa kuvataan pitkän suoran loppuosaa. Helkutti, jos tuo kuvaa nykytilannetta, hommaahan piisaa todella paljon, kallionräjäytystä jne:eek:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Helkutti, jos tuo kuvaa nykytilannetta, hommaahan piisaa todella paljon, kallionräjäytystä jne:eek:
Räjäytyksistä puheenollen, näin aamulla videon, jossa Kymiringillä oli ilmeisesti eilen räjäytetty takasuoran päädystä kalliota.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1312
Räjäytyksistä puheenollen, näin aamulla videon, jossa Kymiringillä oli ilmeisesti eilen räjäytetty takasuoran päädystä kalliota.
Varmaan samaa videota katseltu.
Olen ollut luulossa, että koko rata (toki ilman päällystettä) olisi tullut valmiiksi jo viime syksynä. Hommaa tosiaankin piisaa:thumbfh:
Mitenkähän ne varikko- & katsomorakennukset jne jne. Onkohan niiden eteen tehty vielä mitään.

Avajaiskilpailu tullee olemaan MotoGP, mitään "testikisaa" tuskin keretään pitämään ennen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Räjäyttely nyt sinänsä ei maastossa ole sen ihmeempi toimenpide, onhan Etelä-Suomessa moottoritietkin vaatineet isoja kallioleikkauksia. Huolestuttavampi tuossa on ne loput työvaiheet, Grade 1A rakennukset, katsomot, LVIS sun muut millä saadaan radasta oikeasti toimiva kompleksi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Varikkorakennustahan pystyy tekemään talvellakin, jos runko saadaan pystyyn syksyn aikana. Ja katsomothan eivät rakenteellisesti ole kovin monimutkaisia komplekseja.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
KymiRingin läheisyydessä kunnostettava VT 12, varmaankin ihan tarpeeksi käyttökelpoista joutomaata siirtyy KymiRingin rotkoja tasoittamaan. Logistisesti halpa ratkaisu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
KymiRingin läheisyydessä kunnostettava VT 12, varmaankin ihan tarpeeksi käyttökelpoista joutomaata siirtyy KymiRingin rotkoja tasoittamaan. Logistisesti halpa ratkaisu.
Se kunnostushan tehdään nimenomaan KymiRingiä silmälläpitäen.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Vai tuleeko tuohon kaide. Potentiaalinen ulosajopaikahan on oikealla, no, ellei lähde pyörimään. Kuitenkin, ei kaide tuossa ole mikään paha juttu. Sen sijaan tuossa tiukassa oikeassahan turva-aluetta piisaa.
Kaide kyseisessä paikassa ei kyllä käy päinsä nykyaikaisella radalla, jota tehdään erityisesti moottoripyörille.

Mutta aiemmin linkittämästäni ratakartasta käy itse asiassa ilmi, ettei turva-alue ole kovin leveä radan vasemmalla puolella. Se on suunnilleen samanlevyinen kaistale kuin itse rata. Pääsevät siis hiukan helpommalla kuin alkuun ajattelin. Mutta on siinä hommaa silti.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Kun katsoo tuota Alastaron radan varauskalenteria ymmärtää kyllä miks Suomeen lisää ratoja halutaan. Ei juuri vapaita päiviä kesällä ole ja parhaimmillaan kolme asiakasta päivässä. Alastarolla varmaan laajennus mahdollistais radan jakamisen kahteen osaan, Botniaringillä taitaa se mahdollisuus jo ollakin.
Ja kun ottaa huomioon, että ns. melupäiviä on ns. kourallinen ja muina päivinä mitataan desibelit. Vaikka käsittääkseni siellä ei olla niin tiukkoja kuin Ahvenistolla. Mutta ei siellä tiistai-iltaisin mitään Panoz GTR-1:stä ulkoiluteta.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ja tuolla ajetaan muka MotoGp osakilpailu ensi vuonna. Sallikaa mun pikkuisen nauraa.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Useamman metrin syvyiset täytöt, tiivistäminen on melkoinen urakka. Kun ei liiemmin ole aikaa odotella maiden painumista. Turva -alueiden on oltava pinnoiltaan tasaisia. Kaiteiden, aitojen ja pehmikkeiden asennus siinä ohella.

Näiden ulkopuolella voi sitten korjailla myöhemminkin. Jollei ole katsomorakenteiden perustoja. Mutta kaiketi laajalla alueella on luonnonkatsomot.
 
Ylös