Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
No, jos Kymiringillä oli vaikeuksia saada edes 10 miljoonaa ekeä, niin F1:iin vaadittavat rahat vastaan mahdottomia ovat löytää.
Ja nyt HS:kin on näemmä muuttunut lööppilehdeksi. :nope: Aikaisemmin tämä mediaseksikkäämmällä tavoitteella bluffaus oli IS/IL-osastoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Kommenttikentässä ihan hyvä pointti liittyen "niiden muiden lajien" asemaan

Suomeen kyllä tarvittaisiin moderni, vähintään Grade 2 -tason rata, jonne voisi monia pienempiä kansainvälisiä sarjoja eksyä. F1-puheet ovat aina tehneet lähinnä hallaa ja lähinnä todistaa sen, että suomalaisethan eivät ole moottourheiluhulluja, vaan F1- sekä rallihulluja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9537
Sijainti
Helsinki
Koen MotoGP-kisojen saamisen järkevämmäksi, kuin F1:sten. Järjestämiskustannukset olisi hiukan pienemmät ja laji saisi kaipaamaansa huomiota mediassa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Koen MotoGP-kisojen saamisen järkevämmäksi, kuin F1:sten. Järjestämiskustannukset olisi hiukan pienemmät ja laji saisi kaipaamaansa huomiota mediassa.
Tuoko mediahuomio tarpeeksi katsojia millään mittarilla? Itse olen todella skeptinen, että MotoGP-kisat koskaan toteutuvat, mutta aion kyllä mennä paikalle jos näin käy. Onko meitä tarpeeksi, joita kiinnostaa itse tapahtuma ja lajin supertähdet. Suomalaisia menestysodotuksia ei ole. Niki Tuuli voi ajaa pisteistä Moto2-luokassa ja kaiketi sille Kalliolle vähintään tuohon kisaan saadaan pääluokan pyörä alle. Yleisömenestyksen edellytykset tuolla konseptilla luokkaa F1 ja epäonnistuneet laajennukset Lähi-Itään ja Aasiaan. Ei ole edes diktaattoria maksamassa laskua, joka onneksi pienempi kaksipyöräsillä on.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Tuoko mediahuomio tarpeeksi katsojia millään mittarilla? Itse olen todella skeptinen, että MotoGP-kisat koskaan toteutuvat, mutta aion kyllä mennä paikalle jos näin käy. Onko meitä tarpeeksi, joita kiinnostaa itse tapahtuma ja lajin supertähdet. Suomalaisia menestysodotuksia ei ole. Niki Tuuli voi ajaa pisteistä Moto2-luokassa ja kaiketi sille Kalliolle vähintään tuohon kisaan saadaan pääluokan pyörä alle. Yleisömenestyksen edellytykset tuolla konseptilla luokkaa F1 ja epäonnistuneet laajennukset Lähi-Itään ja Aasiaan. Ei ole edes diktaattoria maksamassa laskua, joka onneksi pienempi kaksipyöräsillä on.
Siinäpä ne perusongelmat. En odota mitään, mutta totta kai olen paikalla olettaen että lippujen hinnoittelussa käytetään järkeä. Toisaalta oma henkilökohtainen kynnys ei ole suuri matkustaa esim. Asseniin MotoGP:n perässä joten sinänsä en jää paitsi, vaikka Kymiringistä tulisi maailman kallein jokkisrata.

Mitä tulee viimeiseen lauseeseen, juuripa näin. Rahaa on niin vähän, ettei täällä samanlaista ihmettä tapahdu kuin vaikkapa Las Vegasin lätkäjengin kohdalla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Rahaa on niin vähän, ettei täällä samanlaista ihmettä tapahdu kuin vaikkapa Las Vegasin lätkäjengin kohdalla.
Suomessahan on se tilanne, että kun on jääkiekosta kyse, niin silloin kyllä löytyy rahaa. Tosin jääkiekkohan onkin Suomen ykköslaji.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuoko mediahuomio tarpeeksi katsojia millään mittarilla? Itse olen todella skeptinen, että MotoGP-kisat koskaan toteutuvat, mutta aion kyllä mennä paikalle jos näin käy. Onko meitä tarpeeksi, joita kiinnostaa itse tapahtuma ja lajin supertähdet.
"Itse tapahtuma" on tuossa ehkä asian ytimessä. Suurtapahtumien yleisömassoista iso(in) osa on sellaisia, jotka eivät ole lajifanaatikkoja. Imatranajoja tullaan katsomaan, vaikkei IRRC ole lainkaan tuttu, eikä voittajalla ole niin väliä, ellei satu olemaan suomalainen. Pesiksen Itä-Lännessä viime vuonna piti vierustoverille selittää sääntöjä ihan perusasioista lähtien.
Suomalaisia menestysodotuksia ei ole. Niki Tuuli voi ajaa pisteistä Moto2-luokassa ja kaiketi sille Kalliolle vähintään tuohon kisaan saadaan pääluokan pyörä alle.
Yllekirjoittamani valossa tällä ei ehkä ole hirvittävästi väliä. Eri asia olisi, jos lajilla olisi F1:n kaltainen historia Suomessa ja kaksi kuskia kärkitalleissa. Siitä kuitenkin on apua, että mukana joku suomalainen on, että maallikollakin on jotain tarttumapintaa eli joku, jota seurata.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Iitti sijoittaa KymiRingiin 500.000 euroa.
Lahden kaupunki pohtii KymiRing-yhteistyötä – "Pitää olla Lahdelle jokin muukin selkeä hyöty kuin Kymiringin toteutuminen"
(molemmat ESS.fi, vain tilaajille, mutta nuo ovat otsikot)

Lisäksi Ylen Kaakkois-Suomen uutiset kertoi Kouvolan myös pohtivan osallistumista KymiRingin rahoitukseen.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
"Itse tapahtuma" on tuossa ehkä asian ytimessä. Suurtapahtumien yleisömassoista iso(in) osa on sellaisia, jotka eivät ole lajifanaatikkoja. Imatranajoja tullaan katsomaan, vaikkei IRRC ole lainkaan tuttu, eikä voittajalla ole niin väliä, ellei satu olemaan suomalainen. Pesiksen Itä-Lännessä viime vuonna piti vierustoverille selittää sääntöjä ihan perusasioista lähtien.

Yllekirjoittamani valossa tällä ei ehkä ole hirvittävästi väliä. Eri asia olisi, jos lajilla olisi F1:n kaltainen historia Suomessa ja kaksi kuskia kärkitalleissa. Siitä kuitenkin on apua, että mukana joku suomalainen on, että maallikollakin on jotain tarttumapintaa eli joku, jota seurata.
Itä-länsi ja jotkut Imatran ajot kuitenkin eri sarjassa mitä kustannuksiin tulee. Oireellista mun mielestä, että jollain hiihdon MM-kisoilla Lahdessa onnistuttiin tekemään niin paljon persnettoa, vaikka siitäkin koitettiin rakentaa tapahtumaa ja vedota uusiin segmentteihin iltaohjelmineen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itä-länsi ja jotkut Imatran ajot kuitenkin eri sarjassa mitä kustannuksiin tulee.
Toki. Toisin kuin nuo, MotoGP ei voi Suomessa edes haaveilla siitä, että tekisi lipputuloilla voittoa. Niin paljon väkeä sinne ei tulla saamaan, se on selviö.

Pointtini oli toisaalla. Yleisömäärän kasvattamiseksi keskeinen kohderyhmä ei ole lajiniilot, vaan maallikot. Se pätee noihin kaikkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Promoottorien osuudet urheilutapahtumien liikevaihdoista ovat olleet vinoutuneita jo vuosia. Samoin suorituspaikkojen rakentamisen ja ylläpidonkin kustannukset. Tapahtumien pitäisi tuottaa voittoa, joilla osin katetaan ylläpidon kustannuksia.

MotoGP ja F1, Kymiringin on ratana oltava näiden sarjojen parhaiden joukossa. Muuten ei Suomessa montaa osakilpailua ajeta. Fasiliteetit muutoin, ne ovat rikkaammissa valtioissa aina jonkin verran paremmat.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Promoottorien osuudet urheilutapahtumien liikevaihdoista ovat olleet vinoutuneita jo vuosia. Samoin suorituspaikkojen rakentamisen ja ylläpidonkin kustannukset. Tapahtumien pitäisi tuottaa voittoa, joilla osin katetaan ylläpidon kustannuksia.

MotoGP ja F1, Kymiringin on ratana oltava näiden sarjojen parhaiden joukossa. Muuten ei Suomessa montaa osakilpailua ajeta. Fasiliteetit muutoin, ne ovat rikkaammissa valtioissa aina jonkin verran paremmat.
No joo, hieman kärjistäen ihmisoikeudet ja ilmainen yliopisto eivät mahdu samaan lauseeseen F1-kisojen kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tapahtumien pitäisi tuottaa voittoa, joilla osin katetaan ylläpidon kustannuksia.
Suomen kaltaisessa maassa rata rakennetaan muitakin toimintoja varten kuin yhtä tai kahta kansainvälistä kisaa. Muu toiminta voi maksaa ylläpidon. Ongelma on pikemminkin rakentamisen vaatima iso yksittäisrahoitus.

Kirjoitin yllä, ettei MotoGP Suomessa voi tehdä lipputuloilla voittoa, mutta se ei tarkoita etteikö tulos voisi päättyä plussalle, jos saadaan riittävästi muita tuloja. F1:n puolella FOM (Bernie) rohmusi kaikki radanvarsi- ym. mainostulot itselleen, mutta onko MotoGP:ssä vastaavaa? Oheismyynti on ehkä pikkunappuloita, mutta lisää kassaan ne myyntipaikkojen vuokratkin tuo. Ja jonkinlaista VIP-aluettakin kisaan varmasti halutaan. Pienistä puroista jne.
MotoGP ja F1, Kymiringin on ratana oltava näiden sarjojen parhaiden joukossa. Muuten ei Suomessa montaa osakilpailua ajeta. Fasiliteetit muutoin, ne ovat rikkaammissa valtioissa aina jonkin verran paremmat.
F1 on haihattelua, unohtakaa jo se. Eikä KymiRingin tarvitse olla "parhaiden joukossa", vain riittävän hyvä. Se, mikä täällä on tärkeää on se, missä Suomi muutenkin on tunnetusti hyvä: Tapahtuma on järjestetty moitteettomasti ja fiilis on korkealla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
MotoGP:n järjestelymaksuista on ollut ennenkin ketjussa puhetta, mutta faktaa ei liene kauheasti kun sopimukset salaisia jne.

Jos vertaa MotoGP:n kalenteria F1:een, niin ainakin ensimmäisenä huomaa, että siellä perinteisten maiden ulkopuolelta vain Qatar ja Malesia plus ehkä nyt uutena Thaimaa (Buriram) sekä osa radoista on suhteellisen vaatimattomia ja monella ei ole FIA:lta kuin grade 2.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös