Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Hieman on taas poskirakentamisen makua ilmoilla. F1-kortti tietenkin mukaan vedettynä.

E: Syksyllä se sitten nähdään onko päällyste jo tehty vai onko ajankohta "kevväämmällä".
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
"Viime kesänä uudestaan herätettyjä Imatran ajoja seurasi 50 000 katsojaa."

Lippuja myytiin siltikin vain 16 000 kappaletta. Ainahan voi laskee yhteen kolmen päivän kävijämäärät mutta totuus on, että lipun hinta saatu "vain" 16 000 ihmiseltä (hieno määrä yleisöä silti).

"HS:n haastattelussa syksyllä 2016 Pohjola sanoi päättäneensä saattaa ratahankkeen loppuun tuli mitä tuli." Kertoo mielestäni sen missä haavemaailmassa tämä kyseinen heppu elää...
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
"
"HS:n haastattelussa syksyllä 2016 Pohjola sanoi päättäneensä saattaa ratahankkeen loppuun tuli mitä tuli." Kertoo mielestäni sen missä haavemaailmassa tämä kyseinen heppu elää...
Nigerialaisen prinssin rahoja odotellaan varmaan seuraavaksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"Viime kesänä uudestaan herätettyjä Imatran ajoja seurasi 50 000 katsojaa."

Lippuja myytiin siltikin vain 16 000 kappaletta. Ainahan voi laskee yhteen kolmen päivän kävijämäärät mutta totuus on, että lipun hinta saatu "vain" 16 000 ihmiseltä (hieno määrä yleisöä silti).
Niin, suuri(n?) osa myydyistä lipuistahan oli kolmen päivän viikonloppulippuja, että sikäli. Ennakkoon ei juuri muuta myytykään kuin niitä.

Imatranajoille oli omakin ketjunsa, mutta näyttää vaipuneen unholaan. Pitäisi perustaa tämän vuoden ajoille uusi, kun alkaa olla ajankohtaista.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lisäksi yleensäkin tavallista että kisatapahtuman virallinen katsojaluku on se koko viikonlopun kävijämäärä. Ihan F1-kisoista alkaen ellei erikseen mainita.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mikä muuten on pohjoisin F1-kisa/rata tällä hetkellä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vertailun vuoksi vähiten F1-katsojia kisaviikonloppuna oli viime kaudella Bakussa, n. 71.500. Lähteessä erikseen sanotaan, että viikonloppulippujen takia osa katsojista lasketaan kolmeen kertaan.
Vuotta aiemmin oli reilusti alle puolet tästä, koska ei ollut katsomokapasiteettiakaan. 2016 Imatranajossa kävi siis enemmän jengiä kuin Bakun F1-kisassa.

Suurin katsojaluku oli 2017 Montrealissa, jossa viikonlopun katsojamäärä oli 360.000.

https://f1destinations.com/2017-f1-attendance-figures/
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ehkä on ihan hyvä juttu, että ajetaan vasta 2020, vaikka rata olisikin itsessään valmis ensi vuonna. Toimitsijoitakaan ei ehkä parane kylmiltään laittaa mihinkään MotoGP:n tasoisiin kisoihin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ehkä on ihan hyvä juttu, että ajetaan vasta 2020, vaikka rata olisikin itsessään valmis ensi vuonna. Toimitsijoitakaan ei ehkä parane kylmiltään laittaa mihinkään MotoGP:n tasoisiin kisoihin.
Ei tulla ajamaan vuonna 2020. Täällä ei riitä rahat edes kisan kynnysrahoihin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vauhdin maailman Motopark-jutussa Motoparkin pyörittäjät sentään toivottivat Kymiringin tervetulleeksi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Eihän tässä sinun rahoja olla kyselemässä. Toivon mukaan saat ilmaislipun sitten MotoGP-kisoihin.
Olen sinänsä hyvin skeptinen Kymiringin toteutumiseen, jo siitä syystä että tuo D:llä alkava pääurakoitsija oikeasti haluaa rahaa, mikäli haaveillut Grade 1 parannukset kasvattaisivat louhinnan ja maatäyttöjen määriä.

Mutta toisaalta, Petri L:n jo moderoiduista itkupotkuraivareista tuli taas mieleen Spede Pasasen lausahdus siitä miten suomalainen maksaa satasen siitä hyvästä, ettei naapuri saa viittä kymppiä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Olen sinänsä hyvin skeptinen Kymiringin toteutumiseen, jo siitä syystä että tuo D:llä alkava pääurakoitsija oikeasti haluaa rahaa, mikäli haaveillut Grade 1 parannukset kasvattaisivat louhinnan ja maatäyttöjen määriä.
Ahlström, vai mikä Ahlströmeistä omistaa osittain Kymiringin ja Destiahan on Ahlströmin omistama. Ja Destiahan tekee ton vt12 urakan. Mutta Kymiring on käsittääkseni sorien ja louhosten suhteen omavarainen, joten rata-alueelta louhitulla maalla varmasti täytetään noi täytöt. Ja saadaanhan tuolta vt12-työmaaltakin hyödynnettyä maata.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://kymiring.fi/uutiset/uutiset/2018/07/voiko-suomi-todellakin-saada-f1-kisan-lajin-johtoporras-kiinnostunut-olemme-tavanneet

En nyt otaa kantaa näihin F1 spekulaatioihin, mutta pientä analyysiä voisin tehdä itse radasta. Jos Kymiringiä verrataan muihin F1 ratoihin, niin profiililtaan se on lähimpänä Unkarin Hungaroringiä. Kymiring on sentään noin 140 m pitempi. Ja vaikka pisin suorakin on noin 200 m pitempi, vaarana on kyllä profiloituminen mikkihiiriluokan radaksi. Rataprofiili on kyllä sinänsä mielenkiintoinen kaksijakoisuutensa takia. Radan ensimmäinen puolikas on varsin vauhdikas. Sen sijaan jälkimmäinen puolisko on tiukempaa syheröä kuin pahamaineisella Hungaroringilla. Tällä osuudella tuskin nähdään ohituksia. Vaikka maaston vaihtelevuutta ja korkeuseroja on kehuttu, niin TV kuvassa ei varmaan näytä kovin ihmeelliseltä. Kymiringillä radan korkeusero on 18 m ja Hungaroringillä tuplat, eli 36 m. Tosin Hungaroringillä korkeusvaihtelut rajoittuvat lähinnä yhteen ala- ja ylämäkeen, kun taas Kymiringillä mäkiä on useampia.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
https://kymiring.fi/uutiset/uutiset/2018/07/voiko-suomi-todellakin-saada-f1-kisan-lajin-johtoporras-kiinnostunut-olemme-tavanneet

En nyt otaa kantaa näihin F1 spekulaatioihin, mutta pientä analyysiä voisin tehdä itse radasta. Jos Kymiringiä verrataan muihin F1 ratoihin, niin profiililtaan se on lähimpänä Unkarin Hungaroringiä. Kymiring on sentään noin 140 m pitempi. Ja vaikka pisin suorakin on noin 200 m pitempi, vaarana on kyllä profiloituminen mikkihiiriluokan radaksi. Rataprofiili on kyllä sinänsä mielenkiintoinen kaksijakoisuutensa takia. Radan ensimmäinen puolikas on varsin vauhdikas. Sen sijaan jälkimmäinen puolisko on tiukempaa syheröä kuin pahamaineisella Hungaroringilla. Tällä osuudella tuskin nähdään ohituksia. Vaikka maaston vaihtelevuutta ja korkeuseroja on kehuttu, niin TV kuvassa ei varmaan näytä kovin ihmeelliseltä. Kymiringillä radan korkeusero on 18 m ja Hungaroringillä tuplat, eli 36 m. Tosin Hungaroringillä korkeusvaihtelut rajoittuvat lähinnä yhteen ala- ja ylämäkeen, kun taas Kymiringillä mäkiä on useampia.
En pitäisi Hungaroringiin vertaamista välttämättä edes kamalan huonona asiana. Rataahan on hieno ajaa mutta ohittamisen vaikeus ja kisojen tylsyys ovat olleet ongelmana. Itse pidän radassa erityisesti ekan ja tokan mutkan läheisyyden tuomista taisteluista. Harmi vain ettei radalla ole muuta ohituspaikkaa.

Kymiringin profiili vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta: ns. Nopea itäinen rata ja koukeroinen läntinen lenkki. Kymiringillä on sanottu panostettaneen siihen että mutkissa olisi monta linjaa ja profiilin perusteella se vaikuttaa uskottavalta. Harvassa kohtaa rataa vaikuttaa olevan vain yksi ainoa ajolinja, sillä seuraava mutka saattaa seuraa nopeasti jolloin ulkokurvasta on mahdollisuus päästä sisälle ja päinvastoin.

Kymiringin nopean osan profiili muistuttaa erittäin paljon Hockenheimia, jossa Parabolican jälkeisessä neulansilmässä on oiva ohituspaikka. Uskon tosin että Kymiringin suoralle on hieman helpompi päästä imuun koska ulostulossa saa paremman vetopidon koska ei ole pakko ajaa täysin samoja raiteita kuin edellä ajava kuten Hockenheimissa on.

Ylipäätään Kymiring vaikuttaa erittäin näyttävältä radalta, jossa korkeuseroja on hyödynnetty tehokkaasti. Sokkoja mutkia on paljon mikä tarkoittaa enemmän virheitä ja enemmän actionia. MotoGPssä rata toimii varmasti mutta olen optimistinen myös soveltuvuuteen F1:lle. Ei sen ainakaan Hungaroringia huonompi rata pitäisi näillä näkymin olla!
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Samaa mieltä, että yhtäläisyyksiä myös Hockenheimin kanssa. Kymiring on tavallaan jopa lähempänä Hockenheimia kuin Hungaroringiä, mutta syheröinen osuus on taas sitten enemmän Hungaroringiä. Ja Hungaroringin puolustukseksi täytyy sanoa, että rata parani huomattavasti, kun pääsuoraa pidennettiin 600 metristä lähes 800 metriin.

Ja korjataan vielä sekin, että Kymiringillä on siis noin 300 m pidempi suora kuin Hungaroringillä. Väitin ensin 200 m, kun luotin seuraavaan sivustoon:
https://www.racefans.net/f1-information/going-to-a-race/hungaroring-circuit-information/
Mutta siellä mainittu "Longest flat out section: 908 m" ei voi pitää paikkaansa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Samaa mieltä, että yhtäläisyyksiä myös Hockenheimin kanssa. Kymiring on tavallaan jopa lähempänä Hockenheimia kuin Hungaroringiä, mutta syheröinen osuus on taas sitten enemmän Hungaroringiä. Ja Hungaroringin puolustukseksi täytyy sanoa, että rata parani huomattavasti, kun pääsuoraa pidennettiin 600 metristä lähes 800 metriin.

Ja korjataan vielä sekin, että Kymiringillä on siis noin 300 m pidempi suora kuin Hungaroringillä. Väitin ensin 200 m, kun luotin seuraavaan sivustoon:
https://www.racefans.net/f1-information/going-to-a-race/hungaroring-circuit-information/
Mutta siellä mainittu "Longest flat out section: 908 m" ei voi pitää paikkaansa.
Longest flat out section tosin tarkoittaa pisintä kaasu pohjassa ajettavaa osuutta, eli Hungaroringilla kaasu pohjassa ajetaan pisimmillään 908 metriä.
 
Ylös