rallinen
Active member
- Liittynyt
- 6.8.2018
- Viestit
- 41
Onboardeista tarkasteltuna Copsessa on mittarissa n. 320 tullessa ja 260 poistuessa. Kymiringillä nopeus voisi siten varmaan olla 230 luokkaa. Ihana nähdä ensimmäinen mutka nopeana toisin kuin uusilla radoilla on ollut tapana.Vertailin vähän itsekin Kymiringin ekaa mutkaa Silverstonen Copseen. On siinä kyllä hiukan eroa. Kymiringin kaksois apex mutkan säde (ulkoreunaan) on noin 80 m, kun Copsessa se on noin 110 m. Arvelisin siis, että F1 autolla eka mutka ajetaan noin 250 km/h, kun Copsessa nopeus on luokkaa 300 km/h.
Kymiringin maalisuoralta takasuoralle asti johtava osuus muistuttaa mielestäni kovasti vanhan Imolan pääsuora-Tamburello-Vielleneuve-Tosa yhdistelmää, mutta puolet pienemmässä mittakaavassa ja peilikuvana. Kymiringin Villeneuvea vastaava kolmos mutka ajetaan täysillä noin 300 km/h ja lienee radan vaarallisin paikka.
Hyviä mutkia vaikuttaa ensisilmäyksellä olevan paljon. Suoraa edeltävä 4-mutka on kuin paranneltu versio sepangin neulansilmästä. Sama säde mutta pienemmät asteet. Lisäksi ylämäki tuo mutkaan oman lisämausteensa.
Mutka 5 ja sitä seuraava tiukkasäteinen mutkayhdistelmä voi mahdollisesti tarjota hyvää kilvanajoa jos useat ajolinjat ovat mahdollisia. Toivon näin sillä S-mutkia seuraava pitkä ja etäisesti Istanbulin 8 ja Cotan 16 mutkaa muistuttava 9 aukenee loppua kohti ja vaikuttaa mielenkiintoiselta ajettavalta.
Toinen yllätyksiä tarjoava mutka voi olla kummun yli tuova sokea 12 joka tekee mutkan 13 lähestymisen vaikeaksi. Voisin kuvitella jopa ricciardomaisten syöksyjen olevan mahdollisia tässä mutkassa jos vain sattuisi pääsemään tarpeeksi lähelle.
Harvalla uudella radalla nopeat osiot sijoittuvat peräkkäin ilman korkean downforcen mutkaosuuksia, minkä takia suoranopeudet tulevat kymiringillä olemaan normaalia tärkeämpiä. Uskon että mielenkiinto säilyy myös DRS:n kanssa sillä puolustavallakin autolla on intressejä päästä kovaa ja mennä pienellä siivellä. Pieni siipi voi kostautua lipsumisina mutkaosuudella ja tarjota ohituspaikkaa esimerkiksi mutkaan 13 johtavassa jyrkähkössä alamäessä.Kymiringin pitkä suora taitaa olla suunnitelmia ajalta, jolloin F1 -sarjassa ei ohituksia juurikaan tapahtunut. Avattava takasiipi tuli formuloihin vasta myöhemmin.
Kymiring voisi toimia paremmin ilman avattavaa siipeä. Ohitse pääsisi se, joka suoriutuisi mutkaisista ja korkeuseroja sisältävistä osuuksista siten, että olisi pitkällä suoralla silti huippunopea. Renkaidenkulutuksissa ja varikkotaktiikoissakin saattaisi olla enemmän eroja kuin avattavan siiven kanssa.