Hungaroring on vain 10 metrinen 4. mutkasta (massan onnettomuus) 13. mutkaan (toiseksi viimeinen mutka). Myös vihaamani Hockenheimin stadion-osuus on vain 8-10 metriä leveä mikä tekee perässä seuraamisen erittäin vaikeaksi.Hungaroringin ongelmana on radan kapeus, vastaavaa ongelmaa e Kymiringillä ole, leveyttä (ja eri ajolinjoja) riittää.
FIA:n sääntökirjan liite O:Käsittääkseni FIA vaatii että Kymiring on molemmilta suorilta 15 metriä leveä ja syheröosuuksilta 12 metrinen.
Vain lähtösuoran ja ensimmäisen mutkan pitää olla 15m leveitä.7.3 Width
When planning new permanent circuits, the track width foreseen should be at least 12 m. Where the track width changes, the transition should be made as gradually as possible, at a rate not greater than 1 m in 20 m total width.
The width of the starting grid should be at least 15 m; this width must be maintained through to the exit of the first corner (as indicated by the racing line).
..ja loppuosan radasta tulee olla vähintään 12 metriä leveä. Tätä tarkoitin. Kaikilla nykyisillä radoilla tämä sääntö ei toteudu sillä 12 metrin leveyttä vaaditaan vain uusilta radoilta.FIA:n sääntökirjan liite O:
Vain lähtösuoran ja ensimmäisen mutkan pitää olla 15m leveitä.
Juu, täytyy ymmärtää että mikäli täysin kirjan mukaan mentäisiin, ei Monacossa ajettaisi metriäkään...ja loppuosan radasta tulee olla vähintään 12 metriä leveä. Tätä tarkoitin. Kaikilla nykyisillä radoilla tämä sääntö ei toteudu sillä 12 metrin leveyttä vaaditaan vain uusilta radoilta.
Paikalla ja sen historialla on paljon merkitystä. Uusiin ratoihin ei tosin "klassikkostatusta" voida soveltaa. Klassikkostatuksen saadakseen tulee radan olla jossain määrin erityinen. Siksi pitääkin toivoa että Kymiringistä tulee uutena ratana kuljettajille mieluinen rata, joka tarjoaa myös hyvää kilvanajoa. Radalla on hyvä olla selkeä luonne noustakseen klassikoksi ja mielestäni Kymiring eroaa toisiaan toistavista Tilkedromeista selvästi.Juu, täytyy ymmärtää että mikäli täysin kirjan mukaan mentäisiin, ei Monacossa ajettaisi metriäkään.
Jep. Tämä tiedossa, mutta ei voi silti pitää paikkaansa. Ilmeisesti pääsuoran tarkka pituus on 788 m. Jos "flat out" mittaus on aloitettu jo pääsuoralle kaartuvasta mutkasta (hetkellä kun kaasu lyödään pohjaan), niin vastaavasti tuloksesta pitäisi vähentää jarrutusalue, jolloin kaasu ei ole pohjassa.Longest flat out section tosin tarkoittaa pisintä kaasu pohjassa ajettavaa osuutta, eli Hungaroringilla kaasu pohjassa ajetaan pisimmillään 908 metriä.
Destia rakentaa sekä Kymiringiä että vt12 parannusta. VT12 hankkeessa on massaylijäämää joka voidaan joko puskea tien sivuun valleihin tai ehkä tehokkaammin kymiringin alueelle maantäyttöihin. Voi olla siis että maantäytöt riippuu myös vt12 hankkeesta, jossa on nyt alettu työstää eritasoliittymiä. Rata voidaan asvaltoida vasta kun suuret maansiirrot on tehty. Radan ja turva-sektorien asvaltoinnin jälkeen tulee mullat nurmikolle ja hiekat lopuille turva-alueille. Näin hankkeen luulisi maalaisjärjellä etenevän. Haluisin uskoa että asvaltointi alkaisi jo tänä vuonna mutta niin toivoin myös viime kesänäKymiringillä on ilmeistesti aloitettu myös varikkorakennuksen pohjatyöt. Ja kun havainnekuvien perusteella radalle tulee nurmialueita, niin voi olla, että rataa täytetään myös mullalla.
Rahoituksenhan sanotaan olevan paremmalla tolalla kuin vielä viime syksynä, joten siitä sen ei pitäisi kiinni olla. Tuolla radan länsiosassahan näytti olevan korkeita kasoja, joten ne taatusti levitetään jossakin vaiheesaa. Ja jossakin kuvassa näkyi, että itäosassa näytti olevan täytöt ihan hyvällä mallilla lukuun ottamatta lähtösuoran ja pitkän suoran välistä osuutta.Destia rakentaa sekä Kymiringiä että vt12 parannusta. VT12 hankkeessa on massaylijäämää joka voidaan joko puskea tien sivuun valleihin tai ehkä tehokkaammin kymiringin alueelle maantäyttöihin. Voi olla siis että maantäytöt riippuu myös vt12 hankkeesta, jossa on nyt alettu työstää eritasoliittymiä. Rata voidaan asvaltoida vasta kun suuret maansiirrot on tehty. Radan ja turva-sektorien asvaltoinnin jälkeen tulee mullat nurmikolle ja hiekat lopuille turva-alueille. Näin hankkeen luulisi maalaisjärjellä etenevän. Haluisin uskoa että asvaltointi alkaisi jo tänä vuonna mutta niin toivoin myös viime kesänä
Niinhän sitä sanotaan mutta koko ajan on ollut pientä liioittelua ilmassa. Se tosin on ymmärrettävää jos rahoituksessa puutteita. Toisaalta edelleen puhutaan 1200 metrin suorasta jota Pohjola väitti haastattelussa Mugellon suoran mittaiseksi. Päädyin suoran mitoissa samoihin lukemiin kuin inox. 1100 metriä taitaa olla ja korkeuseroonkin lipsahtanut osassa mainosmateriaaleja 10% lisää kaupan päälle. Kaikki tämä pieni "vilunki" vie uskoa hankkeeseen vaikka toivonkin täysillä sen toteutumista.Rahoituksenhan sanotaan olevan paremmalla tolalla kuin vielä viime syksynä, joten siitä sen ei pitäisi kiinni olla. Tuolla radan länsiosassahan näytti olevan korkeita kasoja, joten ne taatusti levitetään jossakin vaiheesaa. Ja jossakin kuvassa näkyi, että itäosassa näytti olevan täytöt ihan hyvällä mallilla lukuun ottamatta lähtösuoran ja pitkän suoran välistä osuutta.
Tämä oli hieno löytö. Karttasivustolla olevaa mittaustyökalua apuna käyttäen saan pisimmän suoran pituudeksi 1110 metriä.Kansalaisen karttapaikkaan näköjään ilmestynyt ilmeisesti alkukesästä otettu ilmakuva Kymiringistä. https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/ Osoitekenttään Kymentie 748, Iitti, niin tulee Kymiring.
Samaa mieltä. Suora vaikuttaa olevan n. 1100 metrin mittainen vaikka toisin väitetään. Tein pientä vertailevaa analyysiä Kymiringin eri osioiden ja olemassa olevien moottoriratojen välillä. Mutkien nopeusluokat ja kääntösäteet ovat kutakuinkin samat:Tähän väliin on varmaan hyvä heittää lainaus kattavasta Kymiring artikkelista Moottori lehden 9/2017 printti versiosta:
"Otetaan esimerkkinä radan takasuoran pituus. Se on 1,2 kilometriä, kun esimerkiksi television F1-lähetyksissä hyvin pitkältä näyttävä Kiinan GP-radan takasuora on 1,165 kilometrin mittainen. Pohjola paljastaa, että juuri siitä erottuakseen Kymiringin suoraa pidennettiin suunnitteluvaiheessa ylimääräisellä 20 metrillä..."
Kyseinen pätkä on siis tämän jutun pidennetystä versiosta:
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kierros-kymiringilla-makeita-makia-kaarteissa-kovaa/
Vertailin vähän itsekin Kymiringin ekaa mutkaa Silverstonen Copseen. On siinä kyllä hiukan eroa. Kymiringin kaksois apex mutkan säde (ulkoreunaan) on noin 80 m, kun Copsessa se on noin 110 m. Arvelisin siis, että F1 autolla eka mutka ajetaan noin 250 km/h, kun Copsessa nopeus on luokkaa 300 km/h.Samaa mieltä. Suora vaikuttaa olevan n. 1100 metrin mittainen vaikka toisin väitetään. Tein pientä vertailevaa analyysiä Kymiringin eri osioiden ja olemassa olevien moottoriratojen välillä. Mutkien nopeusluokat ja kääntösäteet ovat kutakuinkin samat:
1. Copse (9), Silverstone
2. -
- 350 metriä nopea osuus, (11-12 välinen suora), Hungaroring
3. (8), Nurburgring
4. Käännetty Sachs (9), Hockenheim / Käännetty (15), Sepang
- 1100m suora esim. (11-12), COTA
5. (3), Albert Park / Käännetty (6), Hockenheim
6-8: Mutka-osio (5,6,7), Sakhir
9. Käännetty (14), Hungaroring
- 330m suora
10&11 käännetty Rivazza (14,15), Imola
12. Käännetty (8), Hungaroring
13. (13), Hungaroring
14. -
- 250m suora: esim. Mobil-Sachs (8-9), Hockenheim
15-18: Sachs-Opel (9-13), Hockenheim
- 500m Lähtösuora, Hockenheim