Suomen radat

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4240
Hungaroringin ongelmana on radan kapeus, vastaavaa ongelmaa e Kymiringillä ole, leveyttä (ja eri ajolinjoja) riittää.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Hungaroringin ongelmana on radan kapeus, vastaavaa ongelmaa e Kymiringillä ole, leveyttä (ja eri ajolinjoja) riittää.
Hungaroring on vain 10 metrinen 4. mutkasta (massan onnettomuus) 13. mutkaan (toiseksi viimeinen mutka). Myös vihaamani Hockenheimin stadion-osuus on vain 8-10 metriä leveä mikä tekee perässä seuraamisen erittäin vaikeaksi.

Käsittääkseni FIA vaatii että Kymiring on molemmilta suorilta 15 metriä leveä ja syheröosuuksilta 12 metrinen. Ero ei ole suuri mutta se antaa auton leveyden verran enemmän tilaa valita ajolinjoja. Leveämpi rata voi tehdä myös syherömmästäkin osuudesta hieman nopeamman miltä se voisi ensisilmäykseltä näyttää.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Käsittääkseni FIA vaatii että Kymiring on molemmilta suorilta 15 metriä leveä ja syheröosuuksilta 12 metrinen.
FIA:n sääntökirjan liite O:

7.3 Width
When planning new permanent circuits, the track width foreseen should be at least 12 m. Where the track width changes, the transition should be made as gradually as possible, at a rate not greater than 1 m in 20 m total width.

The width of the starting grid should be at least 15 m; this width must be maintained through to the exit of the first corner (as indicated by the racing line).
Vain lähtösuoran ja ensimmäisen mutkan pitää olla 15m leveitä.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
FIA:n sääntökirjan liite O:



Vain lähtösuoran ja ensimmäisen mutkan pitää olla 15m leveitä.
..ja loppuosan radasta tulee olla vähintään 12 metriä leveä. Tätä tarkoitin. Kaikilla nykyisillä radoilla tämä sääntö ei toteudu sillä 12 metrin leveyttä vaaditaan vain uusilta radoilta.

Kymiringin takasuora on käsittääkseni 15 metrinen (en muista mistä sain tämän käsityksen) vaikka 12 metrinen saattaisi riittää sääntöjen mukaan. Tosin reippaasti yli 300 km/h vauhdissa minimi 12 metriä 3 metriä leveämpi suora on erittäin hyvä juttu. Varsinkin ensimmäisellä kierroksella se mahdollistaa turvallisen ohittamisen kun autoja saattaa olla useampia rinnan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
..ja loppuosan radasta tulee olla vähintään 12 metriä leveä. Tätä tarkoitin. Kaikilla nykyisillä radoilla tämä sääntö ei toteudu sillä 12 metrin leveyttä vaaditaan vain uusilta radoilta.
Juu, täytyy ymmärtää että mikäli täysin kirjan mukaan mentäisiin, ei Monacossa ajettaisi metriäkään.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Juu, täytyy ymmärtää että mikäli täysin kirjan mukaan mentäisiin, ei Monacossa ajettaisi metriäkään.
Paikalla ja sen historialla on paljon merkitystä. Uusiin ratoihin ei tosin "klassikkostatusta" voida soveltaa. Klassikkostatuksen saadakseen tulee radan olla jossain määrin erityinen. Siksi pitääkin toivoa että Kymiringistä tulee uutena ratana kuljettajille mieluinen rata, joka tarjoaa myös hyvää kilvanajoa. Radalla on hyvä olla selkeä luonne noustakseen klassikoksi ja mielestäni Kymiring eroaa toisiaan toistavista Tilkedromeista selvästi.

Radan on kuitenkin pakko ensin valmistua. Tällä hetkellä taitavat puuhata turva-alueiden massatäyttöjä vaikka eivät juuri tekemisistään tiedota. Parempi tosin näin kuin viime kesänä, jolloin joka toinen viikko luvattiin jotain eikä lopulta mitään tapahtunut. Rata on ainakin nyt vihdoin läpiajettava. Jos rahat loppuu niin voi sanoa että maailman hienoimman jokkisradan saivat valmiiksi 😃
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Kymiring tilanne 4.8.2018

Kymiringin tilanteesta kiinostuneille:

Satuin löytämään videon, jossa audikerho ajeli radan ympäri viime viikonloppuna. Katsoassanne laittakaa video 2X nopeudelle niin saatte paremman kuvan radasta ja säästätte aikaa.

https://youtu.be/7gLEOXxRBjY
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Longest flat out section tosin tarkoittaa pisintä kaasu pohjassa ajettavaa osuutta, eli Hungaroringilla kaasu pohjassa ajetaan pisimmillään 908 metriä.
Jep. Tämä tiedossa, mutta ei voi silti pitää paikkaansa. Ilmeisesti pääsuoran tarkka pituus on 788 m. Jos "flat out" mittaus on aloitettu jo pääsuoralle kaartuvasta mutkasta (hetkellä kun kaasu lyödään pohjaan), niin vastaavasti tuloksesta pitäisi vähentää jarrutusalue, jolloin kaasu ei ole pohjassa.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Taitaa radan lopullinen asfaltointi, koko leveydeltä, siirtyä kesälle 2019. Maantäyttöjä on runsaasti tekemättä. Työjärjestys menee siten. Jottei infrassa tapahdu jotakin Venäjän jalkapallostadionien kaltaista.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringillä on ilmeistesti aloitettu myös varikkorakennuksen pohjatyöt. Ja kun havainnekuvien perusteella radalle tulee nurmialueita, niin voi olla, että rataa täytetään myös mullalla.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Kymiringillä on ilmeistesti aloitettu myös varikkorakennuksen pohjatyöt. Ja kun havainnekuvien perusteella radalle tulee nurmialueita, niin voi olla, että rataa täytetään myös mullalla.
Destia rakentaa sekä Kymiringiä että vt12 parannusta. VT12 hankkeessa on massaylijäämää joka voidaan joko puskea tien sivuun valleihin tai ehkä tehokkaammin kymiringin alueelle maantäyttöihin. Voi olla siis että maantäytöt riippuu myös vt12 hankkeesta, jossa on nyt alettu työstää eritasoliittymiä. Rata voidaan asvaltoida vasta kun suuret maansiirrot on tehty. Radan ja turva-sektorien asvaltoinnin jälkeen tulee mullat nurmikolle ja hiekat lopuille turva-alueille. Näin hankkeen luulisi maalaisjärjellä etenevän. Haluisin uskoa että asvaltointi alkaisi jo tänä vuonna mutta niin toivoin myös viime kesänä 😅
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Destia rakentaa sekä Kymiringiä että vt12 parannusta. VT12 hankkeessa on massaylijäämää joka voidaan joko puskea tien sivuun valleihin tai ehkä tehokkaammin kymiringin alueelle maantäyttöihin. Voi olla siis että maantäytöt riippuu myös vt12 hankkeesta, jossa on nyt alettu työstää eritasoliittymiä. Rata voidaan asvaltoida vasta kun suuret maansiirrot on tehty. Radan ja turva-sektorien asvaltoinnin jälkeen tulee mullat nurmikolle ja hiekat lopuille turva-alueille. Näin hankkeen luulisi maalaisjärjellä etenevän. Haluisin uskoa että asvaltointi alkaisi jo tänä vuonna mutta niin toivoin myös viime kesänä 😅
Rahoituksenhan sanotaan olevan paremmalla tolalla kuin vielä viime syksynä, joten siitä sen ei pitäisi kiinni olla. Tuolla radan länsiosassahan näytti olevan korkeita kasoja, joten ne taatusti levitetään jossakin vaiheesaa. Ja jossakin kuvassa näkyi, että itäosassa näytti olevan täytöt ihan hyvällä mallilla lukuun ottamatta lähtösuoran ja pitkän suoran välistä osuutta.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Rahoituksenhan sanotaan olevan paremmalla tolalla kuin vielä viime syksynä, joten siitä sen ei pitäisi kiinni olla. Tuolla radan länsiosassahan näytti olevan korkeita kasoja, joten ne taatusti levitetään jossakin vaiheesaa. Ja jossakin kuvassa näkyi, että itäosassa näytti olevan täytöt ihan hyvällä mallilla lukuun ottamatta lähtösuoran ja pitkän suoran välistä osuutta.
Niinhän sitä sanotaan mutta koko ajan on ollut pientä liioittelua ilmassa. Se tosin on ymmärrettävää jos rahoituksessa puutteita. Toisaalta edelleen puhutaan 1200 metrin suorasta jota Pohjola väitti haastattelussa Mugellon suoran mittaiseksi. Päädyin suoran mitoissa samoihin lukemiin kuin inox. 1100 metriä taitaa olla ja korkeuseroonkin lipsahtanut osassa mainosmateriaaleja 10% lisää kaupan päälle. Kaikki tämä pieni "vilunki" vie uskoa hankkeeseen vaikka toivonkin täysillä sen toteutumista. 🙄
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Kymiring ja F1. Noissa nopeuksissa länsi- ja itäradan turva -alue vaikuttaa liian lyhyeltä. Pinnoitteinakin hiekkaa, asfalttia ja nurmea. Kannattaisiko suosiolla asfaltoida koko kaarrealue? Jolloin kaiteet, verkot ja pehmusteet siihen F1 -kisojen ajaksi.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kansalaisen karttapaikkaan näköjään ilmestynyt ilmeisesti alkukesästä otettu ilmakuva Kymiringistä. https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/ Osoitekenttään Kymentie 748, Iitti, niin tulee Kymiring.
Tämä oli hieno löytö. Karttasivustolla olevaa mittaustyökalua apuna käyttäen saan pisimmän suoran pituudeksi 1110 metriä.

Lukema on hyvin lähellä jo vuonna 2013 tähän ketjuun postattua 1105 metriä, joka ilmeisesti mainittiin aikoinaan Apex Circuit Designin sivulla, mutta on sittemmin poistettu.

Ei tuo karttapalvelun mittaustyökalu varmaankaan voi olla niin paljon pielessä, että suora yhtäkkiä kasvaisi 1200:n metriin. Rata ja profiilikartta tukevat myös noin 1100 metrin mittaa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tähän väliin on varmaan hyvä heittää lainaus kattavasta Kymiring artikkelista Moottori lehden 9/2017 printti versiosta:

"Otetaan esimerkkinä radan takasuoran pituus. Se on 1,2 kilometriä, kun esimerkiksi television F1-lähetyksissä hyvin pitkältä näyttävä Kiinan GP-radan takasuora on 1,165 kilometrin mittainen. Pohjola paljastaa, että juuri siitä erottuakseen Kymiringin suoraa pidennettiin suunnitteluvaiheessa ylimääräisellä 20 metrillä..."

Kyseinen pätkä on siis tämän jutun pidennetystä versiosta:
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kierros-kymiringilla-makeita-makia-kaarteissa-kovaa/
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Tähän väliin on varmaan hyvä heittää lainaus kattavasta Kymiring artikkelista Moottori lehden 9/2017 printti versiosta:

"Otetaan esimerkkinä radan takasuoran pituus. Se on 1,2 kilometriä, kun esimerkiksi television F1-lähetyksissä hyvin pitkältä näyttävä Kiinan GP-radan takasuora on 1,165 kilometrin mittainen. Pohjola paljastaa, että juuri siitä erottuakseen Kymiringin suoraa pidennettiin suunnitteluvaiheessa ylimääräisellä 20 metrillä..."

Kyseinen pätkä on siis tämän jutun pidennetystä versiosta:
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kierros-kymiringilla-makeita-makia-kaarteissa-kovaa/
Samaa mieltä. Suora vaikuttaa olevan n. 1100 metrin mittainen vaikka toisin väitetään. Tein pientä vertailevaa analyysiä Kymiringin eri osioiden ja olemassa olevien moottoriratojen välillä. Mutkien nopeusluokat ja kääntösäteet ovat kutakuinkin samat:

1. Copse (9), Silverstone
2. -
- 350 metriä nopea osuus, (11-12 välinen suora), Hungaroring
3. (8), Nurburgring
4. Käännetty Sachs (9), Hockenheim / Käännetty (15), Sepang
- 1100m suora esim. (11-12), COTA
5. (3), Albert Park / Käännetty (6), Hockenheim
6-8: Mutka-osio (5,6,7), Sakhir
9. Käännetty (14), Hungaroring
- 330m suora
10&11 käännetty Rivazza (14,15), Imola
12. Käännetty (8), Hungaroring
13. (13), Hungaroring
14. -
- 250m suora: esim. Mobil-Sachs (8-9), Hockenheim
15-18: Sachs-Opel (9-13), Hockenheim
- 500m Lähtösuora, Hockenheim
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Samaa mieltä. Suora vaikuttaa olevan n. 1100 metrin mittainen vaikka toisin väitetään. Tein pientä vertailevaa analyysiä Kymiringin eri osioiden ja olemassa olevien moottoriratojen välillä. Mutkien nopeusluokat ja kääntösäteet ovat kutakuinkin samat:

1. Copse (9), Silverstone
2. -
- 350 metriä nopea osuus, (11-12 välinen suora), Hungaroring
3. (8), Nurburgring
4. Käännetty Sachs (9), Hockenheim / Käännetty (15), Sepang
- 1100m suora esim. (11-12), COTA
5. (3), Albert Park / Käännetty (6), Hockenheim
6-8: Mutka-osio (5,6,7), Sakhir
9. Käännetty (14), Hungaroring
- 330m suora
10&11 käännetty Rivazza (14,15), Imola
12. Käännetty (8), Hungaroring
13. (13), Hungaroring
14. -
- 250m suora: esim. Mobil-Sachs (8-9), Hockenheim
15-18: Sachs-Opel (9-13), Hockenheim
- 500m Lähtösuora, Hockenheim
Vertailin vähän itsekin Kymiringin ekaa mutkaa Silverstonen Copseen. On siinä kyllä hiukan eroa. Kymiringin kaksois apex mutkan säde (ulkoreunaan) on noin 80 m, kun Copsessa se on noin 110 m. Arvelisin siis, että F1 autolla eka mutka ajetaan noin 250 km/h, kun Copsessa nopeus on luokkaa 300 km/h.

Kymiringin maalisuoralta takasuoralle asti johtava osuus muistuttaa mielestäni kovasti vanhan Imolan pääsuora-Tamburello-Vielleneuve-Tosa yhdistelmää, mutta puolet pienemmässä mittakaavassa ja peilikuvana. Kymiringin Villeneuvea vastaava kolmos mutka ajetaan täysillä noin 300 km/h ja lienee radan vaarallisin paikka.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Kymiringin pitkä suora taitaa olla suunnitelmia ajalta, jolloin F1 -sarjassa ei ohituksia juurikaan tapahtunut. Avattava takasiipi tuli formuloihin vasta myöhemmin.

Kymiring voisi toimia paremmin ilman avattavaa siipeä. Ohitse pääsisi se, joka suoriutuisi mutkaisista ja korkeuseroja sisältävistä osuuksista siten, että olisi pitkällä suoralla silti huippunopea. Renkaidenkulutuksissa ja varikkotaktiikoissakin saattaisi olla enemmän eroja kuin avattavan siiven kanssa.
 
Ylös