Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Moottori 9/2017 - lehden Kymiring artikkelissa on muuten mielenkiintoinen kertomus siitä, kuinka "brittiläinen suunnittelutoimisto" muutti alkuperäistä Timo Pohjolan laatimaa rataluonnosta hitaammaksi ja vähemmän mäkiseksi, jotta homologointi saataisiin läpi ja kuinka Pohjolan onnistui FIA:n tarkastuksessa palauttaa jotkin kohdat alkuperäisen suunnitelman mukaiseksi radan turvallisuutta samalla parantaen.

En tiedä mistä lähtökohdista Apex Circuit Design lähti alkuperäistä suunnitelmaa muokkaamaan, mutta olen kyllä ihmetellyt miten mikään itseään kunnioittava ratoihin erikoistunut suunnittelutoimisto voi julkaista noin onnettomilla turva-alueilla varustettua havainnekuvaa:

http://apexcircuitdesign.co.uk/wp-content/uploads/2013/05/Apex-Kymi-Aerial-View.jpg

Vaikea sanoa mikä lukuisista erilaisista rataluonnoksista on sitten kenenkin käsialaa, kun joissain versioissa mm. eka mutka on selvästi tiukempi. Joka tapauksessa lopulliseen versioon on saatu muutettua lähes kaikkia rataosuuksia hiukan nopeammaksi, mikä on kyllä hyvä asia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kemoralla varikkokatsomo (boksien katto) on julistettu vaaralliseksi ja täten kielletyksi katselualueeksi. Täytyy siis jaksaa taivaltaa pääkatsomoon asti, jos haluaa nähdä jotain.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^Mistäs tällainen yht'äkkinen turvallisuusluokituksen radikaali muutos johtuu?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kemoralla varikkokatsomo (boksien katto) on julistettu vaaralliseksi ja täten kielletyksi katselualueeksi. Täytyy siis jaksaa taivaltaa pääkatsomoon asti, jos haluaa nähdä jotain.
Alkukesän historiikkikisassa se oli suljettu, mutta sen jälkeen boksin katto on kyllä ollut käytössä ainakin niissä karkeloissa missä minä olen käynyt. Johtuneekohan pienemmästä väkimäärästä..?
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
^^Mistäs tällainen yht'äkkinen turvallisuusluokituksen radikaali muutos johtuu?
En tiedä milloin ja miksi tähän on tullut muutos, mutta jos ymmärsin oikein, niin jokaiselle katon pätkälle on määritelty maksimimäärä ihmisiä. Koska kisan järjestäjillä ei ole resursseja valvoa sitä, on helpompi laittaa katsomo kiinni.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Länsiradan sisällä olevien saarekkeiden näköesteet voisivat poistua kokonaan ja metsänreunojakin viedä kauemmas radasta. Kuten tässä suunnitelmassa on tehty. Kukkuloille katsojia.

http://apexcircuitdesign.co.uk/wp-content/uploads/2013/05/Apex-Kymi-Aerial-View.jpg

Itäradan katsomot, tuskin kymmenet tuhannet katsojat niihin mahtuvat.

https://www.moottoriurheilu.tv/wp-content/uploads/2017/02/KymiRing-F1-MotoGP-2017.jpg
Tällä hetkellä kummallakaan radan sisäisellä alueella ei ole puita joten hirveän nopeasti ei uusia näköesteitä sinne synny. Itse pidän ns. metsäradoista huomattavasti pelto- ja aavikkoratoja enemmän. Vauhdin tuntu on niissä parempi. Siksi toivon että alueelle jätetään ja myös istutetaan puustoa kunhan ne ei blokkaa katsojien näkyvyyttä. Vikan mutkan vieressä voi hyvinkin olla metsää ja toivottavasti se sinne jääkin. Puut blokkaavat hyvin meluhaittoja ja tekevät radasta paremman näköisen.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Länsiradan sisällä olevien saarekkeiden näköesteet voisivat poistua kokonaan ja metsänreunojakin viedä kauemmas radasta. Kuten tässä suunnitelmassa on tehty. Kukkuloille katsojia.

http://apexcircuitdesign.co.uk/wp-content/uploads/2013/05/Apex-Kymi-Aerial-View.jpg

Itäradan katsomot, tuskin kymmenet tuhannet katsojat niihin mahtuvat.

https://www.moottoriurheilu.tv/wp-content/uploads/2017/02/KymiRing-F1-MotoGP-2017.jpg
Nähdäkseni Kymiringin radan väliset kukkulakaistaleet on suunniteltu niin, että sinne tulee rinnekatsomopaikkoja. Onhan esittelyvideossakin ihmisiä siellä. Ja eiköhän sinne ole tarkoitus saada mahtumaan nyt nähtyä enemmän porukkaa.

https://youtu.be/zkYhMpRWt2Y
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Parin viikon takaista Historic Grand Racea muuten markkinoitiin kutsumalla vuonna 1967 valmistunutta Ahvenistoa Pohjoismaiden vanhimmaksi moottoriradaksi.

Ruotsissa Karlskoga on kuitenkin jo 50-luvulta ja Knutstorp avattiin 1963. Karlskogaa on toki muutettu useampaankin kertaan ja Knutstorpia pidennetty merkittävästi 70-luvulla(?). Falkenberg on avattu samana vuonna kuin Ahvenisto, mutta sinnekin on lisätty yksi šikaani.

Tanskan vanhin rata Ring Djursland on Ahvenistoa vanhempi (1965), mutta sen mahdollisista profiilimuutoksista mulla ei ole hajuakaan. Jyllands Ringen avattin 1966, mutta sitä on varmuudella pidennetty.

Eli olisiko Ahvenisto sitten Pohjoismaiden pisimpään nykyisessä asussaan säilynyt moottorirata?

Norjan vanhimmat nykyradat ovat 90-luvulta ja Islannissa ei taida olla ainuttakaan asvalttirataa.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Nimenomaan näin. Taasko tämä paska alkaa:

https://www.kaupunkiuutiset.com/jutut/yhdistykset-vaativat-28728

Rupee betkele oleen sen verran vanha jo, että antaisi olla.
Ihan käsittämätöntä että Ahvenistosta jaksetaan edelleen motkottaa. Rata on ollut siellä kauemmin kuin usea valittajista on edes elänyt. 10 vuoden päästä valitetaan varmaan sähköautojen pissapojan-nesteestä ja hiljaisten autojen oraville aiheuttamasta vaarasta. Toisaalla maatalous saa rauhassa kylvää ties mitä lisäaineita peltoon mutta yksi moottorirata nähdään uhkana. Eiköhän se 3-tiekin saastuta ympäristöä hieman Ahvenistoa enemmän? Siellä sentään liikkuu myös vaarallisia kuljetuksia toisin kuin tuolla syheröisellä asvalttipätkällä.

Onneksi Kymiring on toistaiseksi pärjännyt hyvin ympäristölupien kanssa. Vielä vaan pitäisi hoitaa pois alta tuo yksi ammattivalittaja-kunnanvaltuutetun tekemä valitus. Onko kellään muuten tietoa onko sillä vaikutusta projektiin ja miltä projektin aikataulu näyttää? Entä ovatko täytöt viimeisessä parissa viikossa edistyneet tai onko varikon rakentaminen päässyt vielä kunnolla alkamaan?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onneksi Kymiring on toistaiseksi pärjännyt hyvin ympäristölupien kanssa. Vielä vaan pitäisi hoitaa pois alta tuo yksi ammattivalittaja-kunnanvaltuutetun tekemä valitus. Onko kellään muuten tietoa onko sillä vaikutusta projektiin ja miltä projektin aikataulu näyttää? Entä ovatko täytöt viimeisessä parissa viikossa edistyneet tai onko varikon rakentaminen päässyt vielä kunnolla alkamaan?
Eikös sen ammattivalittajan valitus lähinnä liittynyt tohon Iitin kunnan 500 000 euron osuuteen. Ja rahoituksen ilmeistesti sanottiin järjestyneen ilman Iittiä, mutta Iitti halusi silti rahoittaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4736
Sijainti
Event horizon
Ihan käsittämätöntä että Ahvenistosta jaksetaan edelleen motkottaa. Rata on ollut siellä kauemmin kuin usea valittajista on edes elänyt. 10 vuoden päästä valitetaan varmaan sähköautojen pissapojan-nesteestä ja hiljaisten autojen oraville aiheuttamasta vaarasta. Toisaalla maatalous saa rauhassa kylvää ties mitä lisäaineita peltoon mutta yksi moottorirata nähdään uhkana. Eiköhän se 3-tiekin saastuta ympäristöä hieman Ahvenistoa enemmän? Siellä sentään liikkuu myös vaarallisia kuljetuksia toisin kuin tuolla syheröisellä asvalttipätkällä.
Eräs pariskunta Pyykkö aikanaan masinoi kansanliikettä Keimolaa ja sen tuottamaan meluhaittaa vastaan, vaikka radan ja asuinalueen välissä kulki/kulkee moottoritie ja koko asuinalue muutoinkin kuuluu Hki-Vantaan lentomelualueeseen.... Näitä ammattivalittajia riittää ihan joka lähtöön. Onneksi Kemora ja Botniaring ovat saaneet siltäosin olla rauhassa.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Eikös sen ammattivalittajan valitus lähinnä liittynyt tohon Iitin kunnan 500 000 euron osuuteen. Ja rahoituksen ilmeistesti sanottiin järjestyneen ilman Iittiä, mutta Iitti halusi silti rahoittaa.
Joo, siihen osuuteen se liittyi. Kaiken lisäksi kyseessä oli pöytäkirjavirhe, jolla ei todellisuudessa ole mitään oikeaa vaikutusta mihinkään. Tiedä sitten onko sillä kuitenkin valittajan myötä vaikutusta hankkeen aikatauluun vaikka rahoitusta olikin jo ennen Iitin rahoja. Toivotaan että homma edistyy silti. Kuukausi sitten sanoivat ainakin aloittaneensa varikon pohjatyöt. VT12 ilmakuvista on tosin vaikea sanoa onko perustukset edenneet :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4452
Sijainti
Salo
vaikka radan ja asuinalueen välissä kulki/kulkee moottoritie ja koko asuinalue muutoinkin kuuluu Hki-Vantaan lentomelualueeseen....
Näin OT:na, lentomelukin on sellainen asia joka haittaa lähinnä ihmisiä jotka eivät edes asu lähellä kenttää. Martinlaaksossa tai osassa Nurmijärveä koneet menevät todella matalalta ohi, mutten muista kenenkään pitkäaikaisen asukkaan valittaneen asiasta. Niin vaan Malminkin lentokenttä oli muka ainoa paikka pääkaupunkiseudulla jonne voi rakentaa kerrostaloja...
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Vaimoke oli tänään Kymiringin suunnalla liikkuessaan käynyt katsomassa rataa

https://aijaa.com/bcU7pI
Tuosta kuvasta käy ilmi, että maalisuoran jälkeisellä takasuoralle johtavalla rataosuudella on edelleen väliaikainen kavennettu ja korotettu osuus. Olikos maaperä tuolla niin upottavaa, että antavat ratapohjan kiviaineksen asettua, ennen kuin levittävät sen lopulliseen leveyteensä?
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Tuosta kuvasta käy ilmi, että maalisuoran jälkeisellä takasuoralle johtavalla rataosuudella on edelleen väliaikainen kavennettu ja korotettu osuus. Olikos maaperä tuolla niin upottavaa, että antavat ratapohjan kiviaineksen asettua, ennen kuin levittävät sen lopulliseen leveyteensä?
Tossa paikalla oli/on painopenkka ja luulen ettei rakentajilla ole mitään intressejä purkaa sitä ennen kuin alkavat päällystämään. Maan luulisi maalaisjärjellä ajateltuna painuneen varmaan riittävästi parissa vuodessa. Eiköhän tuo "extra-sepeli" levitetä sitten kun turva-aluetta aletaan täyttämään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4452
Sijainti
Salo
Juu, tuo kohta oli kuulemma paikan päältä nähtynä ollut silmiinpistävän kapea. Mutta hyvä, että ajattelevat vähän omaa kusikaartaan pitemmälle. Ettei käy kuin Putinin stadioneille..
 
Ylös