Suomen radat

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Itäosa näyttää olevan erittäin hyvällä mallilla lukuun ottamatta tuota suorien välistä osuutta, joka on suota. Ja länsiosassakin vähän edistytty, mutta länsiosaa ei tarvi läheskään niin paksusti täyttää kuin itäosaa.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Itäosa näyttää olevan erittäin hyvällä mallilla lukuun ottamatta tuota suorien välistä osuutta, joka on suota. Ja länsiosassakin vähän edistytty, mutta länsiosaa ei tarvi läheskään niin paksusti täyttää kuin itäosaa.
...paitsi ihan viimeisiä mutkia jotka on rakennettu isoon kuoppaan johon on tehty suuri täyttö. Eron näkee kun katsoo kuvia ja videoita aiemmilta vuosilta. Paljon on tosin vielä tehtävää..
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nyt kun Alastaron kiihdytyssuora ei ole enää aktiivikäytössä, on moottoriradalle tehty muutama muutos. Prätkien käyttämästä viimeisestä mutkasta on puhkaistu kulku ylävarikolle, päälippu on siirretty toiselle puolelle rataa ja keskelle kiihdytyssuoraa on ilmestynyt muuri. Kuvia radan Facebooksissa: https://www.facebook.com/alastarocircuit/posts/1753608161412683?__xts__[0]=68.ARBfy3WRN-5A2OthOUkpetPGyjl7Jj4iZTJNL5yj5t6uOLYBz6gHNWHcEXMDXHcLI1cMbaafp-KoRFKgB7T2HPpg8ooTSXtHbsJX8Eghy5HNlxaT0zJFu4bZrX8azBS-sa-UG1GAwfjkO4MDW0XpUH6K079r7vtSwGgAL7rwXYCjYxL1_sbX_w&__tn__=-R

Rata asvaltoidaan vielä uudelleen ensi kaudeksi. Tälle vuodelle levitetty asvaltti sisälsi YIT:n omien tutkimusten mukaan liikaa tyhjää: https://www.facebook.com/alastarocircuit/posts/1825898940850271?__xts__[0]=68.ARDujplGWqGys87smXDYtXi49QFgUaM4oigJpMCAmnXZ4Qzck_xOnlzabC0pXZadVeciYz8wRA5o8zybRxRhBeDNN7DSiXrLmXr-gbr1oaJ46hGpIaoxwJc3gnXAIklBFEG4JxQSXbL34-LFT2y0NK7JRfan_IQO9GBAA0nteRKsCnKprkggPA&__tn__=-R
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4452
Sijainti
Salo
Toivottavasti dragstripin puolitus merkkaa myös, että istumakatsomot siirtyvät lähemmäksi. Ratakisoja ajatellen Alastarolla on pääsuoralle vähän kehno näkyvyys.

E: Vielä KymiRingiin palatakseni, oliko siitä selkeä visio minkä kalenterislotin Suomen GP tulisi ottamaan? Espanjassa on nykyisellään neljä GP:tä, Barcelonan tai Aragonin kisan voisi tiputtaa? Tosin ei ehkä paikallisten mielestä...
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Koskas alkaa Alastaron pidennys, jos se alkaa?

E: Vielä KymiRingiin palatakseni, oliko siitä selkeä visio minkä kalenterislotin Suomen GP tulisi ottamaan? Espanjassa on nykyisellään neljä GP:tä, Barcelonan tai Aragonin kisan voisi tiputtaa? Tosin ei ehkä paikallisten mielestä...
Eilen satuin näkemään MotoGP:n ensi vuoden testikalenterin, ja ilmeisesti Kymiringillä on tarkoitus testata elokuun loppupuolella, jos se nimetään 2020 kalenteriin (ja jos se on siis valmis siihen mennessä). Ja jos Kymiringillä olisi ajettu kisa jo ensi vuonna, niin jostain näin, että ensi vuoden mahdollinen kisa olisi ollut elo-syyskuun taitteessa. Mutta varmaan 2020 eteenpäin, jos se siis toteutuu varmaankin viikko Saksan kisan jälkeen, eli heinäkuun puolessavälissä.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Mittailin tossa yksi päivä radan pituutta karttapaikasta ja tämä oli lopputulos. Pituus tulee tietenkin muuttumaan hieman kun korkeuserot ja kallistukset otetaan huomioon mutta jokatapauksessa rata on n. Hocken mittainen eli vähän alta 4600 metriä.

Näytä liitetiedosto 25974
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tämähän on se väliaikainen painopenkka maalisuoran ja takasuoran välissä. Kyseinen osuus tullaan tasoittamaan täysin vaakasuoraksi.
Toivottavasti ei tasoitella liikaa. Lisää luonnetta mutkien kallistuksilla ja korkeuseroilla, muutamat flugplatzit ei menoa haittaa - Ouninpohjastahan Suomi on tunnettu ;)
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Kymiringin webbisivujen mukaan radan pituus on 4,6 km ja korkeusero 18 m. Lisäksi uutisiartikkeleissa on kirjoiteltu peräti 1200 metrin mittaisesta takasuorasta. Kaikki lukemat ovat ilmoitettu ilmeisesti markkinoinnillisista syistä hivenen yläkanttiin.

Seuraavat kuvat ovat varsin informatiivisia. Ensimmäisestä käy hyvin ilmi korkeusvaihtelut ja pituudet. Jälkimmäisestä taas löytyvät etäisyyspisteet, joista pituudet on mitattu.

1) Radan korkeusprofiili: https://pbs.twimg.com/media/CuaQZmuWEAEECnV.jpg:large
2) Rataprofiili etäisyyspisteillä: http://kkmq714ij6qr9flq2ye80mt5-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/02/DSC_0036.jpg

Tässä siis koostetusti vähän tarkempaa tietoa radasta:

Radan pituus: 4522 m
Radan korkeusero: 17,3 m
Takasuoran pituus: n. 1100 m (kuvista käy ilmi että takasuoran ja sitä seuraavan mutkan yhteispituus on 1181 m)
Pääsuoran pituus: n. 440 m (luotisuora osuus)

Korkeusvaihtelut:
Suurin ylämäki: n. 14 m (takasuoralle noustaessa)
Suurin alamäki: n. 10 m
Toiseksi suurin ylämäki: n. 10 m
Toiseksi suurin alamäki n. 9 m

Tietysti pieniä muutoksia saattaa tulla lukemiin, mutta ainakin molemmat kuvat perustuvat lopulliseen ratakonfiguraatioon.

Kuvien lähteet:
1) https://twitter.com/twdlanken/status/785474236962013184
2) https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/suomeen-f1-kisa-kymiring-tavoittelee-fian-korkeinta-luokitusta/
Toivottavasti ei tasoitella liikaa. Lisää luonnetta mutkien kallistuksilla ja korkeuseroilla, muutamat flugplatzit ei menoa haittaa - Ouninpohjastahan Suomi on tunnettu ;)
Vois olla kyllä aika niljakas paikka hypyyttää jarrutukseen 300km/h vauhdista :D

Inoxin viestistä näkee millainen ekan ja nelosen välinen osa on. Laskee 5 metriä ykkösestä kakkoseen tasaselle ja nousee kolmosesta neloseen n. 15 metriä (jos luen karttaa oikein)
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Vois olla kyllä aika niljakas paikka hypyyttää jarrutukseen 300km/h vauhdista :D

Inoxin viestistä näkee millainen ekan ja nelosen välinen osa on. Laskee 5 metriä ykkösestä kakkoseen tasaselle ja nousee kolmosesta neloseen n. 15 metriä (jos luen karttaa oikein)
Aikalailla näin. Tuota profiilikarttaa jos katsotte, niin korkeuskiintopisteet (TS) sijaitsevat toisinaan radan pinnan päällä tai alla. Radan pinnan korkeuden saa selville laskemalla yhteen TS + f. Ihan tarkkaa arvoa ei esimerkiksi tuosta takasuoralle nousevasta mäestä ole tarjolla, koska mittauspistettä ei ole mäen laella, mutta n. 14 metriä se näyttäisi olevan. Kyseinen mäki on myös jyrkin nousu radalla, jyrkimmillään 8,4 %. (kuvassa olevan jyrkkyyslukeman eka desimaali on sutussa, mutta jyrkkyyden voi laskeakin, jolloin tulokseksi saa 8,357 %)
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Mittailin tossa yksi päivä radan pituutta karttapaikasta ja tämä oli lopputulos. Pituus tulee tietenkin muuttumaan hieman kun korkeuserot ja kallistukset otetaan huomioon mutta jokatapauksessa rata on n. Hocken mittainen eli vähän alta 4600 metriä.

Näytä liitetiedosto 25974
Aika tarkkaan sait mitattua! :)

Ei tullut kuin 8 metriä heittoa profiilikartassa mainittuun 4522 metriin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4736
Sijainti
Event horizon
Alastarolla näemmä alavarikko on pääsääntöisesti pois käytöstä - jotain siellä kaivetaan. Pysäköintivarikkona toimii ahtaahko ylävarikko. Kisat ajatetaan ns. mp-lenkin kautta jolloin pääsuoralle tuloon tulee aika perhanan tiukka kurvi. samoin vanha ratavarikko on poistettu käytöstä ja Parc Ferme alueena toimii ex drag stripin alkupää. Päälippua on siirretty muutamalla metrillä eteenpäin ja radan toiselle puolen (ent. stripille). Rata on ilmeisesti tänä suvena saanut uutta pintaakin. Tekis kyllä terää Motoparkissakin... Mutta siellä ongelmia ei täysin kykene korjaamaan pelkästään uudella pinnalla vaan tarvitaan kyllä kaivinkonetta pahimpien routaröykkyjen korjaamiseen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringin tilaneesta on niin monta tietoa, että ei tiedä mikä on totta ja mikä ei. :cool: Tiedä sitten onko tossa jutussa Kymiringin todellinen tilanne, vai onko jossain määrin tarkoitushakuinen. Mutta jos ton jutun väite AKK:n ja Moottoriliiton kinastelusta on totta, niin voi hyvänen aika sentään. :nope:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4452
Sijainti
Salo
Mutta jos ton jutun väite AKK:n ja Moottoriliiton kinastelusta on totta, niin voi hyvänen aika sentään. :nope:
Ikävä piirre näin pienessä maassa, että selänpesurinkien keskinäiset kinastelut jarruttavat koko hommaa. Suomi on harvaan asuttu maa, jospa olemme vain vaikeita ihmisiä? Hollannin asukastiheydellä suomalaiset olisivat jatkussa toistensa pillissä kiinni.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Iltasanomat sanoi:
Ensin luodaan hype, jolla innostetaan valtio tai kunta mukaan. Sitten yritetään hoitaa oma osuus budjetista, mutta vaikka se yleensä jää vajaaksi, niin ei hätää. Aina voi laskea sen varaan, ettei julkinen sektori jätä jo tukemaansa hanketta pulaan.
Tuo pitää kyllä niin paikkaansa. Oikein välillä on käynyt ärsyttämään se tyyli millä projektia on runnottu läpi. Mediaa on käytetty sumeilematta hyödyksi rahoittajien vedättämiseksi, ja yksi jos toinenkin "moottoriurheilulegenda" on saatu sanomaan sananen projektin puolesta.

Siitä huolimatta näkisin mielelläni Kymiringin valmiina. Toki valtio ja kattojärjestöt saisivat olla yhtä suurella innolla tukemassa myös jo olemassa olevia ratoja, niitä harrastajia kun on myös muissakin Suomen kolkissa.
 
Ylös