Suomen radat

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Otsikossa luki noin, mutta jutussa Pakarinen sanoo:
"Helsinki GP Kymi Ringillä ajettuna on täysin realistinen ajatus."
Koko jutun pitäis olla huonoimmat F1-uutiset alla.

Realismia ei kumpikaan. Kymi Ring on kuollut.

"Parhaat" palat jutusta:

- Varmasti se on mahdollista. En ole vielä päässyt itse puhumaan Careyn kanssa. Enkä ole lähtenyt sitä erikseen selvittämään. On parempi keskustella nenätysten, mikä on se heidän todellinen kiinnostuspohjansa, AKK:n puheenjohtaja Juhani Pakari aloittaa.

...

Pakari ei lähde kommentoimaan ratapohjaa. Häntä askarruttaa enemmän se, miten mahdollinen Tanskan GP vaikuttaisi Suomeen ja haaveissa siintävään Helsingin osakilpailuun.

- Voisi sillä olla seurauksia. En ole tehnyt vielä mitään analyysia asiasta. Siihen vaikuttaa paljon se, kun pääsen keskustelemaan niiden henkilöiden kanssa, jotka oikeasti päättävät, Pakari viittasi FIA-hallituspaikkaansa.

- Kun olen itse päässyt sisäpiiriin, on sen analyysin tekeminen paljon helpompaa...

...

Ensi vuonna Kymi Ring isännöi MotoGP-sarjan osakilpailun. Se on tulikaste, joka pitää läpäistä niin logistiikan kuin muiden järjestelyjen osalta. Sen jälkeen voidaan lähestyä Careyta uudelleen
...

Bonuksena lempparini, kyllä kepu hoitaa:

Aluepolitiikkaa Suomessa on perinteisesti osattu hoitaa. Ehkä Iitti voisikin isännöidä F1-osakilpailua. Mikä olisikaan sen hienompaa kuin juhlia Valtteri Bottaksen voittoa kaikkien aikojen ensimmäisessä Suomen osakilpailussa?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ja mistäköhän lähtien GP:tä on nimetty lähimmän pääkaupungin mukaan silloin kun maassa ei ole useampaa GP:tä. :D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mikähän tuonkin uutisen tarkoitus oli? Ihan huuhaata koko juttu. Mikään ei ole realistista koko jutussa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tulee taas tunne, että nostetaanko F1-unelmat esiin rahoituksen saamiseksi KymiRingille?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tulee taas tunne, että nostetaanko F1-unelmat esiin rahoituksen saamiseksi KymiRingille?
Onhan se mahdollista, mutta eipä Kymiringillä toisaalta ole kovin aktiivisesti F1-kisasta ole unelmoitu. Kymiringin rahatilanne ei valitettavasti ole hyvä. Mutta jossain määrin tuntuu absurdilta Kymiringin rahavaikeudet, kun Olympiastadioniin on palanut satoja miljoonia. :dunno:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9217
Ja mistäköhän lähtien GP:tä on nimetty lähimmän pääkaupungin mukaan silloin kun maassa ei ole useampaa GP:tä. :D
Ei ole F1-kisaa siellä ajettu, mutta Moscow Racewayltä on matkaa Punaiselle torille yli 100 kilometriä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kymi Ringiä rakennuttava yhtiö toimitti opetus-ja kulttuuriministeriöön selvityksen suunnitelmastaan.
Valtaosa ministeriöön toimitetuista liitteistä kuuluu liikesalaisuuden piiriin, eikä niistä kerrottu julkisuuteen.

Ministeriö toimitti Ylelle kaksi asiakirjaa, jotka ovat julkisia. Ensimmäinen koskee radan kustannusarviota. Ratayhtiö ilmoittaa radan tavoitehinnaksi 16,5 euroa. Toteutuneita kustannuksia on kertynyt tähän mennessä noin 3,4 miljoonaa euroa.

Toinen ministeriöstä saatu asiakirja kertoo radan rakentamisen yleisaikataulun. Moottoriratayhtiön ministeriöön toimittaman aikataulun mukaan moni työvaihe käynnistyy huhti-toukokuussa ja viimeiset työt jatkuvat ensi vuoden heinäkuulle.

– Edellyttäen, että rahoitus on kasassa, niin on luonnollista, että silloin työt alkavat. Siinä mielessä nämä suunnitelmat ovat varmaa tietoa, kertoo KymiRing Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg.
https://yle.fi/uutiset/3-10112269

Jos tuollaiset rahat Suomesta jostain löytävät tuohon rataan, niin lupaan toki mennä katsomaan paikan päälle kun moottorit pärähtävät käyntiin. En kuitenkaan pidätä hengitystä odotellessani..
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Ilmakuvasta päätellen pohjat on jo radan profiilia varten toteutettu. Kaikki muu tuntuukin sitten enemmän tai vähemmän epämääräiseltä, murustakaan asfalttia siellä ei ole. Ja nämä taannoiset F1-haihattelut syövät turhaan pohjaa siltä mitä siellä oltaisiin oikeasti tekemässä.

Tässä vaiheessa en maksaisi lipusta ennakkoon.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3245
Sijainti
Lahti
Toivoa sopii. Pirun kalliita nämä ratahankkeet, erityisesti tänä pänä. Toisaalta siellä voi olla monenmoista aktiviteettia ja synergiaa. Jos vertaa vaikkapa johonkin mäkihyppytorniin, niin tahtoo harrasteet jäädä siihen hyppelehtimiseen. Kieltämättä vähän kärjistetty esimerkki, mutta olkoon.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
http://www.motogp.com/en/photos/2018/03/21/kymiring-finland-circuit/253351

Asfaltoinnissa tuskin on huippusesonki menossa. Moottoriradan päällystäminen onnistuu nopeallakin aikataululla. Jos on pohjat kunnossa.

Mutta on se sellaista väkisin etenemistä tämä projekti. Urheilupaikkojen suhteen ei sinänsä mitään uutta. Jonkun on vain sitten maksettava loppulasku. Kun hankkeen vetäjiltä taskut tyhjenevät.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Asfaltoinnissa tuskin on huippusesonki menossa. Moottoriradan päällystäminen onnistuu nopeallakin aikataululla. Jos on pohjat kunnossa.
Eikä pohjissa parane fuskata, sellainen näennäissäästö tulee kalliiksi myöhemmin. Itse päällystys on nopeaa puuhaa, kun ei ole liikennettäkään riesana kuten valtateillä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kymi Ring saa 3,5 miljoonan euron valtionavustuksen — yksityinen rahoitus perustuu yhtiön nykyisten omistajien ja ulkopuolisen sijoittajan pääomitukseen

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Kymi Ring oy:lle 3,5 miljoonan euron suuruisen valtionavustuksen käytettäväksi moottoriratahankkeeseen.

Kymi Ring on toimittanut ministeriölle yksityisten rahoittajien päätökset sekä niihin perustuvan kokonaisrahoitussuunnitelman, ylijohtaja Esko Ranto opetus- ja kulttuuriministeriöstä kertoo.

Kymi Ringin hallituksen puheenjohtajan Kari O. Sohlbergin mukaan hankkeen yksityinen rahoitus koostuu yhtiön nykyisten omistajien pääomituksesta. Lisäksi mukaan on lähtenyt ulkopuolinen rahoittaja Rakennusvarma oy.

---

Ministeriön nyt myöntämä avustus maksetaan Kymi Ringille jälkikäteen toteutuneita kuluja vastaan. Ensimmäinen erä kattaa 80 prosenttia myönnetystä 3,5 miljoonasta eurosta.

— Ensimmäinen erä maksetaan, kun moottoriradasta on valmiina kaksi kolmasosaa. Lisäksi Kymi Ringin on osoitettava, että yhtiö on käyttänyt vähintään kahdeksan miljoonaa euroa omaa rahaa hankkeeseen, Ranto kertoo.

Loput avustuksesta maksetaan, kun moottorirata on valmis.

---

Hankkeen kokonaisrahoituksesta valtionavustukset kattavat 6,5 miljoonaa euroa ja muiden rahoittajien osuus on 10 miljoonaa euroa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ilmeistesti Kauhavalle ex-lentosotakoulun aluueelle tulossa kiihdytysrata ja myöskin EM-kiihdyttelyt.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kauhavan-tuleva-kiihdytysareena-skandinavian-ainoa-jossa-voidaan-ajaa-joka-paiva/

Kauhavan tuleva kiihdytysareena: Skandinavian ainoa, jossa voidaan ajaa joka päivä

Kauhavan entisen lentosotakoulun alueelle rakennetaan uusi kiihdytysareena, jolla kilpaillaan jo tällä kaudella kaksi drag racen SM-osakilpailua.
Jaa artikkeli

Kiihdytysajokilpailuista ja -tapahtumista vastaava FHRA Marketing Oy ja Kauhavan vanhan lentosotakoulun alueen omistava LSK Business Park Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka mukaan Kauhavalle rakennetaan kansainvälisten moottoriurheilun kattojärjestöjen Fédération Internationale de l’Automobilen (FIA) ja Fédération Internationale de Motocyclismen (FIM) asettamien korkeimpien laatu- ja turvallisuusstandardien mukainen kiihdytysrata.

Tarkoituksena on, että jo vuonna 2019 radalla ajetaan kiihdytysajon Nitro Nationals EM-osakilpailu.

Kauhava_kiihdytysajot
Jotain oli tehtävä Nitro Nationalsien varmistamiseksi

– Olihan se selvää, että Suomeen tarvitaan uusi dragstrip, koska nykyiset radat on epävarmoja ja lisäksi ne vaatisivat perusteellista kunnostusta jotta niillä voitaisiin jatkossakin ajaa kiihdytysajon arvokisoja, sanoo FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell.

Moottoriratojen yhteydessä olevia kiihdytysratoja koskevat tiukat määräykset, myös sen suhteen kuinka monta päivää kiihdytysajoa saadaan kaudessa harjoittaa.

– Se tekee investoinnista sekä ratayrittäjälle että meille epämielekkään, jos mittavista investoinneista huolimatta kiihdytysajoon sallittuja päiviä on vain kymmenen ajokaudessa, jatkaa Laurell.

Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa Tierpin radalla, vaikka se on rakennettu pelkästään kiihdytysajoa varten.

FHRA ei ole joutunut etsimään uutta rata-aluetta, vaan päinvastoin sille on tarjottu useitakin eri alueita tuleviksi suorituspaikoiksi.

– Kun näytti siltä että Nitro Nationalsit on jaossa, niin monikin paikkakunta oli kiinnostunut ja otti yhteyttä meihin tarjoten mahdollisuutta uuden radan rakentamiseen.

Kauhava_kiihdytysajot

Kauhavan ja LSK Business Parkin kanssa neuvottelut etenivät nopeasti ja oikeaan suuntaan.

– Me haluttiin Suomeen huippuluokan rata, jossa voi ajaa paljon. He halusivat paikan, jossa käy paljon porukkaa ja usein. Kun tavoitteet oli yhtenevät, niin neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä.
Myös huippunopeusajoja uudella radalla

Sopimus kattaa varttimailitapahtumien lisäksi yksinoikeudella järjestää alueella kahdeksasosamailin ja seisovan mailin eli huippunopeusajon tapahtumia.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että uudella radalla voidaan lupien puolesta ajaa vaikka joka päivä ajokauden aikana. FHRA aikookin tulevaisuudessa markkinoida uutta rataa kiihdytysajon tapahtumakeskuksena.

Rata-alueella on jo valmiina 40 000 neliötä lämmitettyä hallitilaa ja majoitus- ja ravintolapalveluita. Nyt sinne tullaan rakentamaan lisäfasiliteetteja, kuten katsomorakenteet, turvavallit, ajanottojärjestelmät ja alueelle saattaa tulla jopa omaa vakituista henkilökuntaa.

– Jokainen varmasti mietti ensin, että uuden radan tulee olla jonkin nykyisen moottoriradan välittömässä läheisyydessä. Mutta nyt kun asiaa miettii, niin ilman muuta sen pitää olla kokonaan muualla, jossa ei olla sidoksissa moottoriradan muuhun käyttöön.

Vanhat radat eivät poistu käytöstä

Varsinainen kiihdytysrata rakennetaan Kauhavan kentän rullaustielle. Sitä käytetään vain kiihdytysajoon, sekä kilpailu- että testitapahtumissa.

– Sitä pidetään kuin kipeää peukaloa eikä radalla ajella ”kaiken maailman vehkeillä”, sanoo Laurell.

Kauhavan uuden radan rakentaminen ei tarkoita, että Suomen muut kiihdytysradat jäisivät tarpeettomiksi tai käyttämättä.

Suomessa järjestetään vuosittain noin 40 kiihdytystapahtumaa. Suuri osa niistä ajetaan lentokentillä, ei siksi että sinne haluttaisiin mennä vaan siksi että varsinaisilla kiihdytysradoilla ei riitä lupapäiviä kiihdytysajoille.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1324
Ilmeistesti Kauhavalle ex-lentosotakoulun aluueelle tulossa kiihdytysrata ja myöskin EM-kiihdyttelyt.
Yksinoikeus mailin kisoihin, täh :thumbfh:? Ei kai kukaan voi tuollaista yksinoikeudella järjestää?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4459
Sijainti
Salo
Varmaan tarkoittaa NHRA:n nimellä olevia kisoja?
Varmaankin FHRA:ta tarkoitit? NHRA:n kisoja käydään Yhdysvalloissa.

Oli miten oli, niin kauan kuin viranomaisasiat on kunnossa, kai sitä kuka tahansa voi huippunopeuskisan jonnekin lentokentälle järjestää? Eri asia jos haluaa FHRA:n lipun alla kisata ja saada jotain siivua markkinoinnista.
 
Ylös