Kauhavan tuleva kiihdytysareena: Skandinavian ainoa, jossa voidaan ajaa joka päivä
Kauhavan entisen lentosotakoulun alueelle rakennetaan uusi kiihdytysareena, jolla kilpaillaan jo tällä kaudella kaksi drag racen SM-osakilpailua.
Jaa artikkeli
Kiihdytysajokilpailuista ja -tapahtumista vastaava FHRA Marketing Oy ja Kauhavan vanhan lentosotakoulun alueen omistava LSK Business Park Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka mukaan Kauhavalle rakennetaan kansainvälisten moottoriurheilun kattojärjestöjen Fédération Internationale de l’Automobilen (FIA) ja Fédération Internationale de Motocyclismen (FIM) asettamien korkeimpien laatu- ja turvallisuusstandardien mukainen kiihdytysrata.
Tarkoituksena on, että jo vuonna 2019 radalla ajetaan kiihdytysajon Nitro Nationals EM-osakilpailu.
Kauhava_kiihdytysajot
Jotain oli tehtävä Nitro Nationalsien varmistamiseksi
– Olihan se selvää, että Suomeen tarvitaan uusi dragstrip, koska nykyiset radat on epävarmoja ja lisäksi ne vaatisivat perusteellista kunnostusta jotta niillä voitaisiin jatkossakin ajaa kiihdytysajon arvokisoja, sanoo FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell.
Moottoriratojen yhteydessä olevia kiihdytysratoja koskevat tiukat määräykset, myös sen suhteen kuinka monta päivää kiihdytysajoa saadaan kaudessa harjoittaa.
– Se tekee investoinnista sekä ratayrittäjälle että meille epämielekkään, jos mittavista investoinneista huolimatta kiihdytysajoon sallittuja päiviä on vain kymmenen ajokaudessa, jatkaa Laurell.
Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa Tierpin radalla, vaikka se on rakennettu pelkästään kiihdytysajoa varten.
FHRA ei ole joutunut etsimään uutta rata-aluetta, vaan päinvastoin sille on tarjottu useitakin eri alueita tuleviksi suorituspaikoiksi.
– Kun näytti siltä että Nitro Nationalsit on jaossa, niin monikin paikkakunta oli kiinnostunut ja otti yhteyttä meihin tarjoten mahdollisuutta uuden radan rakentamiseen.
Kauhava_kiihdytysajot
Kauhavan ja LSK Business Parkin kanssa neuvottelut etenivät nopeasti ja oikeaan suuntaan.
– Me haluttiin Suomeen huippuluokan rata, jossa voi ajaa paljon. He halusivat paikan, jossa käy paljon porukkaa ja usein. Kun tavoitteet oli yhtenevät, niin neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä.
Myös huippunopeusajoja uudella radalla
Sopimus kattaa varttimailitapahtumien lisäksi yksinoikeudella järjestää alueella kahdeksasosamailin ja seisovan mailin eli huippunopeusajon tapahtumia.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että uudella radalla voidaan lupien puolesta ajaa vaikka joka päivä ajokauden aikana. FHRA aikookin tulevaisuudessa markkinoida uutta rataa kiihdytysajon tapahtumakeskuksena.
Rata-alueella on jo valmiina 40 000 neliötä lämmitettyä hallitilaa ja majoitus- ja ravintolapalveluita. Nyt sinne tullaan rakentamaan lisäfasiliteetteja, kuten katsomorakenteet, turvavallit, ajanottojärjestelmät ja alueelle saattaa tulla jopa omaa vakituista henkilökuntaa.
– Jokainen varmasti mietti ensin, että uuden radan tulee olla jonkin nykyisen moottoriradan välittömässä läheisyydessä. Mutta nyt kun asiaa miettii, niin ilman muuta sen pitää olla kokonaan muualla, jossa ei olla sidoksissa moottoriradan muuhun käyttöön.
Vanhat radat eivät poistu käytöstä
Varsinainen kiihdytysrata rakennetaan Kauhavan kentän rullaustielle. Sitä käytetään vain kiihdytysajoon, sekä kilpailu- että testitapahtumissa.
– Sitä pidetään kuin kipeää peukaloa eikä radalla ajella ”kaiken maailman vehkeillä”, sanoo Laurell.
Kauhavan uuden radan rakentaminen ei tarkoita, että Suomen muut kiihdytysradat jäisivät tarpeettomiksi tai käyttämättä.
Suomessa järjestetään vuosittain noin 40 kiihdytystapahtumaa. Suuri osa niistä ajetaan lentokentillä, ei siksi että sinne haluttaisiin mennä vaan siksi että varsinaisilla kiihdytysradoilla ei riitä lupapäiviä kiihdytysajoille.