Kymiring etsii yhä yksityistä rahaa – Miten käy ensi vuoden MotoGP:n osakilpailun, jos eritasoliittymän rakentaminen viivästyy?
IITISSÄ rakenteilla olevan Kymiring-moottoriurheilukeskuksen kokonaisrahoitus on yhä auki.
Kymiringin on tarkoitus isännöidä ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan MotoGP:n MM-sarjan osakilpailu vuonna 2019. Valtion myöntämillä liikennerahoilla pitäisi rakentaa eritasoliittymä valtatie 12:lta Lahden ja Kouvolan väliltä moottoriurheilukeskukselle, jotta isot yleisömassat pääsevät vaivatta kisa-alueelle.
Valtio myönsi hankkeelle vuosina 2015 ja 2016 kolme miljoonaa euroa veikkausvoittovaroista. Viime vuonna lisätalousarviossa eduskunta myönsi rakentamiskustannuksiin 3,5 miljoonan euron lisämäärärahan ja moottorirataa palveleviin liikennejärjestelyihin 14 miljoonaa euroa.
Valtion myöntämä lisärahoitus on kuitenkin ehdollinen. Rahaa tulee vain, jos moottoriurheilukeskuksen koko rahoitus toteutuu.
Kymiring oy on etsinyt yksityisiä rahoittajia, mutta tämänhetkisestä rahoitustilanteesta yhtiön edustajat ovat vaitonaisia.
”Rahoitus on valmistelussa”, sanoo Kymiringin vähäpuheinen hankejohtaja Timo Pohjola.
KYMIRINGIN rahoitukselle tuli takapakkia syksyllä, kun Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen kahden miljoonan euron lainan myöntämisestä hankkeelle.
Kouvolan kaupunginhallitus päätti tyytyä tuomioon eikä hae muutosta päätökseen. Rahoitukseen jäi kahden miljoonan euron aukko.
Kisojen yllä on nyt tummia pilviä, sillä tieviranomaiset eivät ole saaneet valtion lupaamia liikennerahoja käyttöönsä. On mahdollista, että tärkeä liittymä ei ehdi valmistua kesään 2019 mennessä.
PROJEKTIJOHTAJA Lars Westermark Liikennevirastosta sanoo, että tienrakentajat joutuvat odottamaan Kymiringin yksityisen rahoituksen ratkeamista. Vasta sen jälkeen valtion rahoitus myönnetään lopullisesti ja liikenneministeriö antaa luvan aloittaa liittymän rakentaminen.
Rakentajien puolella kaikki olisi valmista. ”Urakka on kilpailutettu kesällä, jolloin rahoituksen piti olla viittä vaille valmis, ja syksyllä valittiin urakoitsija”, Westermark sanoo.
Rakentamisen oli tarkoitus alkaa syksyllä, mutta yksityisen rahoituksen puuttuminen jumitti hanketta. Tarjoukset olivat alun perin voimassa kolme kuukautta, mutta Liikennevirasto pyysi niiden voimassaoloon pidennystä helmikuun alkuun.
”Jos yksityinen rahoitus ei ratkea helmikuun alussa, tarjoukset raukeavat”, Westermark sanoo.
RAKENTAMINEN pääsee Westermarkin mukaan alkamaan nopeasti, jo huhti–toukokuussa, jos rahoitus on kunnossa. Muussa tapauksessa joudutaan uuteen urakkakilpailuun, joka vie ainakin puoli vuotta.
Jos eritasoliittymää päästään rakentamaan keväällä, se olisi valmis vuoden 2019 lopussa. Jos urakkakilpailu joudutaan uusimaan, valmista on ehkä vasta kesällä 2020.
MM-sarjan ensimmäinen osakilpailu on tarkoitus pitää kesällä 2019. Jos tämä toteutuu, Kymiringille pitää järjestää väliaikaiset liikenneyhteydet.
MotoGP-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Dorna Sports tekee lopullisen ratkaisun osakilpailujen aikataulusta syksyllä 2018.
VALTION liikuntaneuvosto on puoltanut Kymiringille annettua kolmen miljoonan euron avustusta valtion liikuntamäärärahoista eli veikkausvoittovaroista.
Se tarkoittaa, että Kymiring on tunnustettu valtakunnallisesti merkittäväksi liikuntahankkeeksi, joka täyttää kansainvälisten kilpailujen järjestämisvaatimukset.
Sen sijaan vuonna 2017 myönnettyä 3,5 miljoonan lisäavustusta liikuntaneuvosto ei ole käsitellyt.