Suomen radat

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Juu, jos koppiautoilla ajettavat ratakisat ovat Suomessa marginaalilaji, niin kuorma-autot ovat jo sen marginaalinkin ulkopuolella.
Eikä se marginaalisuus mitään vaan se tiukka musta usva joka leijui koko rata-alueen yllä.

Jopa moottoriurheilun ystävää hirvitti nähdä, haistaa ja kokea tuo. EM luokissa oli säännöt tiukat savutuksen suhteen ja niistä ei ollut pahaa sanottavaa. Nuo kotimaiset katiskat taasen :eek:


Näyttävää se oli, mutta järkeä siinä ei ollut.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Samaa mieltä Salon kanssa. Tosin semmoista ei täällä ikinä ajeta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sorruin sit katsomaan. Uskoo Kymin tulevan. Mut pitäis Helsingin katuratakisaa hienompana, toisenlainen vastaus ehkä olis jäänyt näyttämättä? Sörnäinen oli ja meni. Oli siellä kivaa!
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Näköjään SuomiF1 otsikoi Salon mietteet uutisina. En ole hesalainen, mutta kun Googlen kartoista kahtoin, niin ei näyttänyt olevan Helsingissä yhtään tilaa edes väliaikaiselle varikkorakennukselle. Eikä Helsinkiin saisi ollenkaan kunnon katurataa. Kannattaisi vaan haudata haaveet Helsingin ja Suomen F1-kisasta. Helsingissähän on kielteisempi ilmapiiri yksityisautoilulle, saati sitten kilpa-autoille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Näköjään SuomiF1 otsikoi Salon mietteet uutisina. En ole hesalainen, mutta kun Googlen kartoista kahtoin, niin ei näyttänyt olevan Helsingissä yhtään tilaa edes väliaikaiselle varikkorakennukselle. Eikä Helsinkiin saisi ollenkaan kunnon katurataa. Kannattaisi vaan haudata haaveet Helsingin ja Suomen F1-kisasta. Helsingissähän on kielteisempi ilmapiiri yksityisautoilulle, saati sitten kilpa-autoille.
Ja ne Sörkan maisemat joissa 90-luvulla ajettiin, voi unohtaa. Siellä Kalasataman ja kaasukellon ympäristössä on asutus sen verran lähellä nykyään ja onpa aluekin jo erinäköistä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ja ne Sörkan maisemat joissa 90-luvulla ajettiin, voi unohtaa. Siellä Kalasataman ja kaasukellon ympäristössä on asutus sen verran lähellä nykyään ja onpa aluekin jo erinäköistä.
Kun siellä Sörnäisissä ajettiin Helsinki Thunderia silloin, niin eikö se alue ollun siihen aikaan vielä sellaista joutomaata ja että ei häirinnyt siellä niin liikennettä?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Kun siellä Sörnäisissä ajettiin Helsinki Thunderia silloin, niin eikö se alue ollun siihen aikaan vielä sellaista joutomaata ja että ei häirinnyt siellä niin liikennettä?
Juu, siinä mistä Työpajankadulta mentiin toimistojen välistä kaasutehtaalle päin, siinä oli vain jotain logistiikkarekennuksia. Nykyisin tuosta paikasta alkaa Redin työmaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005518701.html

Kymiring etsii yhä yksityistä rahaa – Miten käy ensi vuoden MotoGP:n osakilpailun, jos eritasoliittymän rakentaminen viivästyy?

IITISSÄ rakenteilla olevan Kymiring-moottoriurheilukeskuksen kokonaisrahoitus on yhä auki.

Kymiringin on tarkoitus isännöidä ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan MotoGP:n MM-sarjan osakilpailu vuonna 2019. Valtion myöntämillä liikennerahoilla pitäisi rakentaa eritasoliittymä valtatie 12:lta Lahden ja Kouvolan väliltä moottoriurheilukeskukselle, jotta isot yleisömassat pääsevät vaivatta kisa-alueelle.

Valtio myönsi hankkeelle vuosina 2015 ja 2016 kolme miljoonaa euroa veikkausvoittovaroista. Viime vuonna lisätalousarviossa eduskunta myönsi rakentamiskustannuksiin 3,5 miljoonan euron lisämäärärahan ja moottorirataa palveleviin liikennejärjestelyihin 14 miljoonaa euroa.

Valtion myöntämä lisärahoitus on kuitenkin ehdollinen. Rahaa tulee vain, jos moottoriurheilukeskuksen koko rahoitus toteutuu.

Kymiring oy on etsinyt yksityisiä rahoittajia, mutta tämänhetkisestä rahoitustilanteesta yhtiön edustajat ovat vaitonaisia.

”Rahoitus on valmistelussa”, sanoo Kymiringin vähäpuheinen hankejohtaja Timo Pohjola.

KYMIRINGIN rahoitukselle tuli takapakkia syksyllä, kun Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen kahden miljoonan euron lainan myöntämisestä hankkeelle.

Kouvolan kaupunginhallitus päätti tyytyä tuomioon eikä hae muutosta päätökseen. Rahoitukseen jäi kahden miljoonan euron aukko.

Kisojen yllä on nyt tummia pilviä, sillä tieviranomaiset eivät ole saaneet valtion lupaamia liikennerahoja käyttöönsä. On mahdollista, että tärkeä liittymä ei ehdi valmistua kesään 2019 mennessä.

PROJEKTIJOHTAJA Lars Westermark Liikennevirastosta sanoo, että tienrakentajat joutuvat odottamaan Kymiringin yksityisen rahoituksen ratkeamista. Vasta sen jälkeen valtion rahoitus myönnetään lopullisesti ja liikenneministeriö antaa luvan aloittaa liittymän rakentaminen.

Rakentajien puolella kaikki olisi valmista. ”Urakka on kilpailutettu kesällä, jolloin rahoituksen piti olla viittä vaille valmis, ja syksyllä valittiin urakoitsija”, Westermark sanoo.

Rakentamisen oli tarkoitus alkaa syksyllä, mutta yksityisen rahoituksen puuttuminen jumitti hanketta. Tarjoukset olivat alun perin voimassa kolme kuukautta, mutta Liikennevirasto pyysi niiden voimassaoloon pidennystä helmikuun alkuun.

”Jos yksityinen rahoitus ei ratkea helmikuun alussa, tarjoukset raukeavat”, Westermark sanoo.

RAKENTAMINEN pääsee Westermarkin mukaan alkamaan nopeasti, jo huhti–toukokuussa, jos rahoitus on kunnossa. Muussa tapauksessa joudutaan uuteen urakkakilpailuun, joka vie ainakin puoli vuotta.

Jos eritasoliittymää päästään rakentamaan keväällä, se olisi valmis vuoden 2019 lopussa. Jos urakkakilpailu joudutaan uusimaan, valmista on ehkä vasta kesällä 2020.

MM-sarjan ensimmäinen osakilpailu on tarkoitus pitää kesällä 2019. Jos tämä toteutuu, Kymiringille pitää järjestää väliaikaiset liikenneyhteydet.

MotoGP-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Dorna Sports tekee lopullisen ratkaisun osakilpailujen aikataulusta syksyllä 2018.

VALTION liikuntaneuvosto on puoltanut Kymiringille annettua kolmen miljoonan euron avustusta valtion liikuntamäärärahoista eli veikkausvoittovaroista.

Se tarkoittaa, että Kymiring on tunnustettu valtakunnallisesti merkittäväksi liikuntahankkeeksi, joka täyttää kansainvälisten kilpailujen järjestämisvaatimukset.

Sen sijaan vuonna 2017 myönnettyä 3,5 miljoonan lisäavustusta liikuntaneuvosto ei ole käsitellyt.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mites Alastaron laajennusproggis etenee? Rataahan piti laajentaa uuden etelälenkin muodossa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mistäs tällainen tieto peräisin? Radan Facebook-sivujen kuvien perusteella näyttäis että jotain on tehty viime syksynäkin.
Siis radalle on vedetty uusi asfaltti mutta ei kait pidennetty ole vielä sitä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Autourheilupomon kova ennustus: F1-kisa Helsingissä ”on täysin realistinen ajatus”
Otsikossa luki noin, mutta jutussa Pakarinen sanoo:
"Helsinki GP Kymi Ringillä ajettuna on täysin realistinen ajatus."
 
Ylös