Suomen radat

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Huittisten paikallislehti kertoo että Alastarolla ei kiihdytellä enää kauden 2018 jälkeen
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11192
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ko. jutussa kirjoitetaan 'kitkantorjuntaan käytettävistä kemikaaleista'. WTF? Eikös ainakin radalle nimenomaan tarvita lisää kitkaa? Ilmeisesti samanlaisella huitomisella/mutulla koko päätös tehty, mikä tietysti on ikävää.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Ko. jutussa kirjoitetaan 'kitkantorjuntaan käytettävistä kemikaaleista'. WTF? Eikös ainakin radalle nimenomaan tarvita lisää kitkaa? Ilmeisesti samanlaisella huitomisella/mutulla koko päätös tehty, mikä tietysti on ikävää.
Kitkaahan sillä stripin pintaan sulatettavalla kumilla lisätään.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuossa päätöksessä kyllä joku taho ampuu itseään pahasti jalkaan, jos Alastarolla ei kiihdytellä ensi vuoden jälkeen, varsinkin kun se on ihan menestyvä tapahtuma.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Linkin uutinen:
Alastaron moottoriradan kiihdytyskisoista aiemmin julkaistussa uutisessa oli virhe.
Uutisessa mainittiin virheellisesti, että korkein hallinto-oikeus on päättänyt kisojen lopettamisesta.
Kisojen lopettamista esittää aluehallintovirastolle antamassaan selvityksessä Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävä Resykli Oy.

Pahoittelemme virhettä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26861
Eli ratayhtiö pelastaa radan muun toiminnan lopettamalla kiihdytysajot?

Koko korjattu uutinen:
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-esitet-n-lopetettavaksi-alastarolla

Ensi kesän kisat viedään vielä läpi. Kiihdytyskisoissa mainittavaa vaaraa pohjavesille aiheuttavat suuret poltto- ja voiteluainemäärät ja kitkansäätöön käytettävät kemikaalit. Tämän vuoksi Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävä Resykli Oy esittää, että kiihdytyskilpailutoiminta lopetetaan ja varikkoalueiden hulevedet johdettavaksi rakennettavaan hulevesiviemäriin ja sen kautta pohjavesialueen ulkopuolelle vuoteen 2019 mennessä.

Resykli Oy:n konsulttina Pöyry Oy on tarkkaillut alueella pohjaveden korkeuksia ja laatua ja arvioinut radan toimintojen aiheuttamia riskejä. Pöyryn arvioinnin mukaan suurimmat riskit aiheutuvat kiihdytyskilpailuista, aikaisemmasta toiminnasta sekä hulevesien johtamisesta erotuskaivojen jälkeen maastoon pohjavesialueella.
Korkein hallinto-oikeus on vaatinut Resykli Oy:ltä selvitystä uuteen ympäristölupaansa. Lupamääräyksen mukaan luvan saajan on vähennettävä toiminnasta pohjavesille aiheutuvaa riskiä. Korkein hallinto-oikeus edellyttää, että aluehallintovirastolle on tehtävä selvitys toiminnasta pohjavesille aiheutuvasta riskistä ja suunnitelma sen vähentämisestä.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Huittisten kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunnalta lausuntoa Resyklin selvityksestä. Moottorirata sijaitsee merkittävällä pohjavesialueella. Huittisten kaupungin Lohensuon vedenottamo sijaitsee 1,6 kilomerin päässä radasta ja Vampulan vesihuollon Nuijamaan vedenottamo kahden kilometrin päässä.

Ympäristö- ja rakennuslautakunnan lausunnon mukaan pohjavesien pilaantumisen vaara on huomattavasti pienentynyt, kun moottoriradan kaikki toiminta on sijoittunut päällystetylle alueelle. Kiihdytyskisoissa mainittavaa vaaraa pohjavesille aiheuttavat suuret poltto- ja voiteluainemäärät ja kitkansäätöön käytettävät kemikaalit. Lautakunta katsoo, että kiihdytysajojen lopettaminen on erittäin tehokas tapa vähentää pohjavedelle aiheutuvaa pilaantumisen vaaraa.
Pöytäkirja:
http://212.146.61.96/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=YMPRAKLTK&pvm=13%2e12%2e2017%2017%3a00
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Tuossa päätöksessä kyllä joku taho ampuu itseään pahasti jalkaan, jos Alastarolla ei kiihdytellä ensi vuoden jälkeen, varsinkin kun se on ihan menestyvä tapahtuma.
Ei kuitenkaan ilmeisesti kovin kannattava tapahtuma ratayhtiölle. Monestihan suuretkaan yleisötapahtumat eivät tuo ratayhtiölle ratavuokraa enempää tuloa, varsinkin jos ravintolapalvelutkin on ulkoistettu. Ympäristön siivoaminen yms. jää kuitenkin aina ratayhiön hoidettavaksi.

Näytä liitetiedosto 25482
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Eiköhän kyseinen laji osannut tehdä sen ihan itsekin.
Juu, jos koppiautoilla ajettavat ratakisat ovat Suomessa marginaalilaji, niin kuorma-autot ovat jo sen marginaalinkin ulkopuolella.

Onko sitten käytettävien polttoaineiden laadulla ollut asiassa merkitystä? Alueviemäröintiin voi aina rakentaa bensan ja öljynerottimet, mutta onko nitrot ja metanolit sitten vaikeammin käsiteltäviä? Mitä tulee siihen, paljonko kiihdytyskisoista jää viivan alle, FIA-kelpoisuuden ehdot eivät ainakaan ole kustannuksia pienentävä muuttuja.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1326
Mitähän ainetta tuo kitkansäätöön tarkoitettu litku on?
Jos on kovasti myrkyllistä, eikö sen tilalle olisi voitu kehittää jotain luontoystävällistä vastinetta? Jenkeissähän ei moisista asioista niin välitetä, mutta täällä sentään.
Mutuna polttoaineista metanoli ja erityisesti nitrometaani taitaa olla melkoisia myrkkyjä, mutta onko ne helposti haihtuvia?
Joka tapauksessa loppu tuli suoraan ajamiselle. Ihme, ettei tuosta kiihdytyssuorasta tehdä uutta pääsuoraa radalle. Saataisiin kunnon vauhtipätkä, lisäksi se tulisi lähemmäksi sitä mäen päällä olevaa katsomoa.:wink:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Overdrive-forumilla on myös keskusteltu aiheesta.

https://www.overdrive.fi/forum/threads/alastaron-kiihdytysrata-uhan-alla.307387/

Tuolta möyhötyksen seasta kun poimii niitä järkevämpiä kommentteja, huomaa ettei kiihdyttelyjä olla kieltämässä kieltämisen vuoksi. Kyse on enemmänkin siitä, että suojaustason päivityksen hintalappu on liian kova. Moottoriurheiluhan ei saa tukea verovaroista, vaan rata pyörii yrittäjähengellä. Ja yrittäjää taas ei voi pakottaa pyörittämään tuottamatonta toimintaa.

Ihme, ettei tuosta kiihdytyssuorasta tehdä uutta pääsuoraa radalle. Saataisiin kunnon vauhtipätkä, lisäksi se tulisi lähemmäksi sitä mäen päällä olevaa katsomoa.:wink:
No niinpä. Nykyisellään tuolla ratakisoissa ollaan melko kaukana radasta.

E: Pöyryn selvitys kokonaisuudessaan https://tietopalvelu.ahtp.fi/Lupa/AvaaLiite.aspx?Liite_ID=3699135
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos toi Lahden ja Kouvolan väliin rakennettava rata feilaa täysin (ikävä kyllä siltä näyttää nyt), niin olisikohan edes teoriassa mahdollista tehdä Alastaron mahdollisesti tulevasta ex-kiihdytyssuorasta kunnon lähtösuora ja kunnon varikkopilttuut? Vai onko Alastaroo kuinka puun ja kuoren välissä toimintansa suhteen?
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
olisikohan edes teoriassa mahdollista tehdä Alastaron mahdollisesti tulevasta ex-kiihdytyssuorasta kunnon lähtösuora ja kunnon varikkopilttuut? Vai onko Alastaroo kuinka puun ja kuoren välissä toimintansa suhteen?
Eipä sellaisenkaan rakentaminen ole ilmaista. Jos tavoitetaso olisi sellainen perinteinen, missä maantasossa varikkopilttuut, yläpuolella pari kerrosta kabinetteja ja pressibokseja sekä ylhäällä kattotasanne, ei sekään aivan ilmainen ole rakentaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eipä sellaisenkaan rakentaminen ole ilmaista. Jos tavoitetaso olisi sellainen perinteinen, missä maantasossa varikkopilttuut, yläpuolella pari kerrosta kabinetteja ja pressibokseja sekä ylhäällä kattotasanne, ei sekään aivan ilmainen ole rakentaa.
Alastarollahan ei ole laajentamisesta huolimatta ole tavoitteena ollut isot kisat, toisin kuin litin radalla, jonka toteutuminen näyttää viime aikoina tulleiden tietojen perusteella entistä epätodennäköisemmältä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4741
Sijainti
Event horizon
Alastarollahan ei ole laajentamisesta huolimatta ole tavoitteena ollut isot kisat, toisin kuin litin radalla, jonka toteutuminen näyttää viime aikoina tulleiden tietojen perusteella entistä epätodennäköisemmältä.
ELY-keskuksiin pesiytyneet "kettutytöt" ja muut ekofasistit tappaa kilpa-autoilun SUomesta. Jalka-liitolta se ei aikanaan onnistunut mutta samat partajehut on nyt keksineet paremman reitin samaan päämäärään pääsemiseksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4741
Sijainti
Event horizon
Alastarolla on kuitenkin järjestetty jo monena vuonna ne kovatasoisimmat kiihdytyskisat. Ei oo Virtasalmella juuri ajeltu Nitro-dragstereilla. Ja sitä paitsi Virtasalmi on jossain hevon kuusessa kun taas Alastaro on kokolailla siedettävän matkan päässä Turusta, Tampereelta ja Helsingistä. Muita kiihdytysbaanoja Suomessa ei sitten olekaan. Helsinki-Vantaan lentokentälläkös ne nyt sitten jatkossa meinaavat isot kisansa järjestää? Sulkisivat sitten samalla vaivalla koko radan - ja Ahvenistonkin siinä sivussa - ettei vaan joku lentomuurahaisen pesintä vaarannu....
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
ELY-keskuksiin pesiytyneet "kettutytöt" ja muut ekofasistit tappaa kilpa-autoilun SUomesta. Jalka-liitolta se ei aikanaan onnistunut mutta samat partajehut on nyt keksineet paremman reitin samaan päämäärään pääsemiseksi.
Joo, esim. Kainuun ELY-keskuksessa "kettutytöt" torppasivat tulevan Talvivaaran ympäristökatastrofin. Vai miten se nyt meni?

Aivan oikein toimittu konsultilta ja ELY-keskukselta, ratayhtiö tekee sitten omat päätöksensä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26861
Ei kuitenkaan ilmeisesti kovin kannattava tapahtuma ratayhtiölle. Monestihan suuretkaan yleisötapahtumat eivät tuo ratayhtiölle ratavuokraa enempää tuloa, varsinkin jos ravintolapalvelutkin on ulkoistettu. Ympäristön siivoaminen yms. jää kuitenkin aina ratayhiön hoidettavaksi.
Voi olla tosiaan ettei tuo kovin kivulias päätös ollut ratayhtiölle. Katselin että ensi kaudellakin Alastarolla on vain kolme kiihdytyskisaa. Voi olla ettei siellä ole hirveästi intoa kiihdytyssuoraan panostaa, sehän vaatii erillisen katsomon ja tuomaristotorninkin.

Mäkin oisin olettanut, että ottaisivat kiihdytyssuoran mutkaradan käyttöön. Varmaan sitten kisavarikko tulee pääsuoran ja katsomon väliin.
Siellähän on jo luultavasti käynnissä laajennustyöt joilla on melko tiukka aikataulu, ehkä senkään takia radan profiilia ei enää ruvettu muuttamaan. Nykyisen kisavarikon paikalla olisi kyllä hyvä katselualue uudessa profiilissa.
IL

Päällystetöiden jälkeen alkaa radan laajentaminen 4,5-kilometriseksi, jolloin se täyttää Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n minimimitan. Laajennus on valmis vuonna 2018 tai viimeistään sen pitäisi olla valmis vuonna 2019, jolloin valtion rahoitus hankkeeseen päättyy.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös