Petri L
Well-known member
- Liittynyt
- 29.5.2001
- Viestit
- 846
En tiedä, kysy puuhamiehiltä.Mitä Apparan DTM-hankkeelle kuuluu? Ei taida ihan kompetenssi olla "Deutsche Perfektion"-tasoa...
En tiedä, kysy puuhamiehiltä.Mitä Apparan DTM-hankkeelle kuuluu? Ei taida ihan kompetenssi olla "Deutsche Perfektion"-tasoa...
Vähän kaksiteräinen miekka. Pääkaupunkiseudulla kun jo pienoisrallin järjestäminen on vähän niin ja näin. Mutta toisaalta, saadaanko pk-seutulaisia lähtemään syrjäiseen Iittiin kisareissulle? Jossain Lapissa 150 km per siivu ei ole mikään matka, mutta etenkin autottomille pk-seudulla asuville joku Tuusulakin on jo jossain toisella planeetalla.Mutta toisaalta moottoriradan toiminta lienee pikkusen helpompaa Lahden ja Kouvolan välissä, kuin pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla moottoriradan toiminta lienee melko vaikeaa, koska valituksia tulisi varmasti.
Siis oikeasti? Junalla ei matkaan mene paljon mitään aikaa Hki-Iitti ja seisakkeen pitäisi tulla radan viereen. Harvassa paikassa maailmalla moottoristadionille pääsee muutamassa minuutissa radan varteen kaupungista.Vähän kaksiteräinen miekka. Pääkaupunkiseudulla kun jo pienoisrallin järjestäminen on vähän niin ja näin. Mutta toisaalta, saadaanko pk-seutulaisia lähtemään syrjäiseen Iittiin kisareissulle? Jossain Lapissa 150 km per siivu ei ole mikään matka, mutta etenkin autottomille pk-seudulla asuville joku Tuusulakin on jo jossain toisella planeetalla.
Pääkaupunkiseutulaiset voinevat käydä vaikka päiväseltään Iitissä. Ja jos/kun Iittissä ajetaan MotoGP:tä, niin eiköhän silloin järjestetä ylimääräisiä juna- ja bussivuoroja.Vähän kaksiteräinen miekka. Pääkaupunkiseudulla kun jo pienoisrallin järjestäminen on vähän niin ja näin. Mutta toisaalta, saadaanko pk-seutulaisia lähtemään syrjäiseen Iittiin kisareissulle? Jossain Lapissa 150 km per siivu ei ole mikään matka, mutta etenkin autottomille pk-seudulla asuville joku Tuusulakin on jo jossain toisella planeetalla.
Ja jos/kun Iittissä ajetaan MotoGP:tä
IMS noin 10km Indianapolisin keskustasta, COTA noin 20km Austinista, Phoenix Raceway n. 30km Phoenixista, Portlandissa olisikohan edes 5km. Ja Euroopassakin Monza Milanon lähellä, Hungaroring Budapestin lähellä, Montmelo Barcelonan lähellä.Siis oikeasti? Junalla ei matkaan mene paljon mitään aikaa Hki-Iitti ja seisakkeen pitäisi tulla radan viereen. Harvassa paikassa maailmalla moottoristadionille pääsee muutamassa minuutissa radan varteen kaupungista.
DTM tulee kokemaan kauden 2018 jälkeen Mersun vetäytymisen myötä vähintään rajun muodomuutoksen, ellei jopa kuoleman. Ahveniston olisi kannattanut havitella DTM:ää kymmenen vuotta sitten, jolloin Häkkinen ajoi sarjassa.Mitä Apparan DTM-hankkeelle kuuluu? Ei taida ihan kompetenssi olla "Deutsche Perfektion"-tasoa...
En nyt tiedä onko tuo sarkastiseksi tarkoitettu kommentti, mutta kyllä Silverstone eroaa Iitistä ja Kymiringistä. Britannia kuitenkin tiiviimmin asuttua kuin Suomi. Ulkomaalaisen silmissä Iitti on jo todennäköisesti periferiaa, Silverstone ei.Onhan Silverstonesta Lontooseen maanteitä pitkin noin 130 km, mutta Silverstone eroaa Iitistä ja Kymiringistä kuin yö ja päivä.
Silverstone on sikäläisittäin keskellä ei mitään, eli maaseudulla, ympärillä pieniä kyliä. Toki siinä on sitten vastapainoksi Birmingham reilun 70 km:n päässä ja Lontoo 90 km:n päässä (linnuntietä), molemmat miljoonakaupunkeja. Siihen ei luonnollisesti Suomessa pystytä. Mutta mitenkään hyvät liikenneyhteydet Silverstoneen ei ole.En nyt tiedä onko tuo sarkastiseksi tarkoitettu kommentti, mutta kyllä Silverstone eroaa Iitistä ja Kymiringistä. Britannia kuitenkin tiiviimmin asuttua kuin Suomi. Ulkomaalaisen silmissä Iitti on jo todennäköisesti periferiaa, Silverstone ei.
Totta. Keimolan kohtalo on tästä hyvä esimerkki. Botniaringillä on hyvä rata - katsojien fasiliteeteissa on vielä kosolti parannettavaa. Alastarolle on tulossa laajennuksen myötä ihan kelpo rata, tosin tuo pohjavesialue saattaa vielä pitkässä juoksussa tuoda mutkia matkaan.Suomessa ei "hyvälle paikalle" moottorirataa tule, se on selviö. Ympäristönsuojelu, lupa-asiat ja tonttimaan hinta pitävät tästä huolen.
Ja tilanteessa ironisinta on se, että se ei ole edes mitään oikeaa pohjavettä vaan Kokemäenjoesta harjun läpi pumpattua tekopohjavettä.Totta. Keimolan kohtalo on tästä hyvä esimerkki. Botniaringillä on hyvä rata - katsojien fasiliteeteissa on vielä kosolti parannettavaa. Alastarolle on tulossa laajennuksen myötä ihan kelpo rata, tosin tuo pohjavesialue saattaa vielä pitkässä juoksussa tuoda mutkia matkaan.
Ja kun K.August viittasi aikaisemmin Jereziin, niin todettakoon, että Jerez de la Frontera on myös noin Tampereen kokoinen kaupunki ja itseasiassa vierailemisen arvoinen. On maurilaista linnoitusta, sieltä tulee kaikki EU-nimikesuojattu sherry, on flamencomusiikin keskus yms. Ja ilmasto aivan keskikesää (lue +40 C) lukuunottamatta siedettävä ympäri vuoden.Silverstonesta on Northamptoniin reilut parikymmentä kilometriä. Northampton on aika lähelle Tampereen kokoinen kaupunki, kun asukaslukuja katsoo.
https://www.mtv.fi/sport/muut-lajit/uutiset/artikkeli/ks-kymi-ringille-myonnetty-miljoonalaina-kumottiin-hallinto-oikeudessa/6651322#gs.4DoPxlYKouvolan kaupunginvaltuuston moottoriratakeskus Kymi Ringille myöntämä kahden miljoonan euron pääomalaina on kumottu Itä-Suomen hallinto-oikeudessa torstaina, kertoo Kouvolan Sanomat.
Hallinto-oikeuden mukaan kaupunginvaltuuston päätös oli kuntalain vastainen, sillä se oli myöntänyt lainan ilman vastavakuutta, mikä olisi ollut merkittävä taloudellinen riski kaupungille. Lisäksi kaupunginvaltuuston päätöksessä ei oltu selvitetty mahdollisen valtiontuen saamista ja Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten mahdollista soveltuvuutta.
Pääomalaina myönnettiin Kymi Ringille syyskuussa 2016, mistä kuntalaiset tekivät kaksi valitusta.
Hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa 30 päivän kuluessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Kymi Ringille on myönnetty oikeudet MotoGP-kilpailuille kaudelle 2019, mutta hanke on kohdannut nyt ongelmia.
Tämähän kuuluu suomen radat-toikkiin.Huonompi juttu, jos nuokin rahat viedään.
https://www.mtv.fi/sport/muut-lajit/uutiset/artikkeli/ks-kymi-ringille-myonnetty-miljoonalaina-kumottiin-hallinto-oikeudessa/6651322#gs.4DoPxlY
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/40824660-058b-49f1-ad75-b5bef10ff675Kymi Ring ei saa Kouvolalta kahden miljoonan euron pääomalainaa — hallinto-oikeus hylkäsi kaupunginvaltuuston päätöksen lainvastaisena
Oikeuden mukaan kaupunki ottaisi merkittävän taloudellisen riskin, jos se myöntäisi lainan ilman vastavakuuksia.Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi tänään torstaina Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen myöntää Iitin Tillolaan suunnitellulle moottoriratakeskukselle Kymi Ringille kahden miljoonan euron pääomalainan.
Päätöksen perusteluissa todetaan, että kaupunginvaltuusto on myöntänyt pääomalainan ilman kuntalain edellyttämää vastavakuutta. Kaupunginvaltuuston päätöstä tehtäessä ei ole myöskään riittävästi selvitetty mahdollisen valtiontuen olemassaoloa ja Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten mahdollista soveltuvuutta. Tämän takia valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä.
Oikeuden mukaan kahden miljoonan euron suuruisen pääomalainan myöntäminen ilman vastavakuuksia on sisältänyt kaupungin kannalta merkittävän taloudellisen riskin
Kouvolan kaupunginvaltuusto myönsi kahden miljoonan euron pääomalainan Kymi Ringille syyskuussa 2016. Kuntalaiset tekivät päätöksestä kaksi valitusta.
Kaupunki määrätään maksamaan toiselle valittajista 600 euroa korvauksena oikeudenkäyntikuluista.
Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/b628f3c6-82f6-4166-9729-8b58b2b0162dValtio ja Hämeen ELY-keskus ovat myöntäneet hankkeelle tukea yhteensä neljä miljoonaa euroa. Lisäksi eduskunta myönsi Kymi Ringille 3,5 miljoonaa euroa kesäkuun lisätalousarviossa.
Kaikki edellä mainitut tuet ovat ehdollisia sille, että Kymi Ring saa hankkeelle riittävästi yksityistä rahoitusta.
Pohjola ei kommentoi yksityisen rahoituksen tilannetta.
Hankkeen kassaan on jo kilahtanut 2,4 miljoonaa euroa opetus- ja kulttuuriministeriön liikuntapaikka-avustusta, jonka avulla rataa on voitu rakentaa. Lisäksi valtio on myöntänyt vuosille 2018—2019 tapahtuman järjestämisen suunnitteluun 150 000 euroa.
Viime kesänä eduskunta päätti, että valtatie 12:ta korjataan 17,2 miljoonalla eurolla, jos Kymi Ring Oy saa moottoriradan rahoituksen kasaan.