Suomen radat

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
A.-Wihurilla on oikeus käyttää miljardejaan miten vaan ja oikeus olla mitä mieltä tahansa, mutta yllätys on se, että vastustaa Kymiringiä jos hän todella vastustaa, vaikka ei aio laittaa omien sanojensa mukaan rahaa siihen. Järkevästi Wihuri toki perustelee kantansa. Onhan se totta että Kymiringin rahoitus on kaikkea muuta kuin selvä, ja sieltä on matkaa pääkaupunkiseudulle. Mutta toisaalta moottoriradan toiminta lienee pikkusen helpompaa Lahden ja Kouvolan välissä, kuin pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla moottoriradan toiminta lienee melko vaikeaa, koska valituksia tulisi varmasti.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Mutta toisaalta moottoriradan toiminta lienee pikkusen helpompaa Lahden ja Kouvolan välissä, kuin pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla moottoriradan toiminta lienee melko vaikeaa, koska valituksia tulisi varmasti.
Vähän kaksiteräinen miekka. Pääkaupunkiseudulla kun jo pienoisrallin järjestäminen on vähän niin ja näin. Mutta toisaalta, saadaanko pk-seutulaisia lähtemään syrjäiseen Iittiin kisareissulle? Jossain Lapissa 150 km per siivu ei ole mikään matka, mutta etenkin autottomille pk-seudulla asuville joku Tuusulakin on jo jossain toisella planeetalla.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vähän kaksiteräinen miekka. Pääkaupunkiseudulla kun jo pienoisrallin järjestäminen on vähän niin ja näin. Mutta toisaalta, saadaanko pk-seutulaisia lähtemään syrjäiseen Iittiin kisareissulle? Jossain Lapissa 150 km per siivu ei ole mikään matka, mutta etenkin autottomille pk-seudulla asuville joku Tuusulakin on jo jossain toisella planeetalla.
Siis oikeasti? Junalla ei matkaan mene paljon mitään aikaa Hki-Iitti ja seisakkeen pitäisi tulla radan viereen. Harvassa paikassa maailmalla moottoristadionille pääsee muutamassa minuutissa radan varteen kaupungista.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vähän kaksiteräinen miekka. Pääkaupunkiseudulla kun jo pienoisrallin järjestäminen on vähän niin ja näin. Mutta toisaalta, saadaanko pk-seutulaisia lähtemään syrjäiseen Iittiin kisareissulle? Jossain Lapissa 150 km per siivu ei ole mikään matka, mutta etenkin autottomille pk-seudulla asuville joku Tuusulakin on jo jossain toisella planeetalla.
Pääkaupunkiseutulaiset voinevat käydä vaikka päiväseltään Iitissä. Ja jos/kun Iittissä ajetaan MotoGP:tä, niin eiköhän silloin järjestetä ylimääräisiä juna- ja bussivuoroja.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Siis oikeasti? Junalla ei matkaan mene paljon mitään aikaa Hki-Iitti ja seisakkeen pitäisi tulla radan viereen. Harvassa paikassa maailmalla moottoristadionille pääsee muutamassa minuutissa radan varteen kaupungista.
IMS noin 10km Indianapolisin keskustasta, COTA noin 20km Austinista, Phoenix Raceway n. 30km Phoenixista, Portlandissa olisikohan edes 5km. Ja Euroopassakin Monza Milanon lähellä, Hungaroring Budapestin lähellä, Montmelo Barcelonan lähellä.

Toki pääkaupunkiseudulla olisi enemmän ongelmia lupa-asioiden, tms. kanssa, mutta en tiedä onko Suomessa sitten tiukempaa noiden lupien kanssa. Varmastikin 30km säteellä H:gistä löytyy harvemmin asuttua aluetta kuin vaikka koko Hollannista, jossa kuitenkin Assen & Zandvoort kv. tason ratoja.

Minusta turistien houkuttelun kannalta olisi ollut parempi, jos rata olisi ollut lähempänä Helsinkiä. Itse ainakin tykkään yhdistää urheilumatkat kaupunkimatkaan, esim. MotoGP:tä menisin mieluummin katsomaan Barcelonaan tai Valenciaan kuin Jereziin. MotoGP-kisa Helsingin lähistöllä olisi varmasti ulkomaisille houkuttelevampi kuin Kouvolan lähistöllä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onhan Silverstonesta Lontooseen maanteitä pitkin noin 130 km, mutta Silverstone eroaa Iitistä ja Kymiringistä kuin yö ja päivä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitä Apparan DTM-hankkeelle kuuluu? Ei taida ihan kompetenssi olla "Deutsche Perfektion"-tasoa...
DTM tulee kokemaan kauden 2018 jälkeen Mersun vetäytymisen myötä vähintään rajun muodomuutoksen, ellei jopa kuoleman. Ahveniston olisi kannattanut havitella DTM:ää kymmenen vuotta sitten, jolloin Häkkinen ajoi sarjassa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Onhan Silverstonesta Lontooseen maanteitä pitkin noin 130 km, mutta Silverstone eroaa Iitistä ja Kymiringistä kuin yö ja päivä.
En nyt tiedä onko tuo sarkastiseksi tarkoitettu kommentti, mutta kyllä Silverstone eroaa Iitistä ja Kymiringistä. Britannia kuitenkin tiiviimmin asuttua kuin Suomi. Ulkomaalaisen silmissä Iitti on jo todennäköisesti periferiaa, Silverstone ei.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En nyt tiedä onko tuo sarkastiseksi tarkoitettu kommentti, mutta kyllä Silverstone eroaa Iitistä ja Kymiringistä. Britannia kuitenkin tiiviimmin asuttua kuin Suomi. Ulkomaalaisen silmissä Iitti on jo todennäköisesti periferiaa, Silverstone ei.
Silverstone on sikäläisittäin keskellä ei mitään, eli maaseudulla, ympärillä pieniä kyliä. Toki siinä on sitten vastapainoksi Birmingham reilun 70 km:n päässä ja Lontoo 90 km:n päässä (linnuntietä), molemmat miljoonakaupunkeja. Siihen ei luonnollisesti Suomessa pystytä. Mutta mitenkään hyvät liikenneyhteydet Silverstoneen ei ole.

Sama pätee syrjäisyydestä moitittuun Magny-Coursiin, jossa tilanne kuitenkin on vielä astetta huonompi.

Suomessa ei "hyvälle paikalle" moottorirataa tule, se on selviö. Ympäristönsuojelu, lupa-asiat ja tonttimaan hinta pitävät tästä huolen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4741
Sijainti
Event horizon
Suomessa ei "hyvälle paikalle" moottorirataa tule, se on selviö. Ympäristönsuojelu, lupa-asiat ja tonttimaan hinta pitävät tästä huolen.
Totta. Keimolan kohtalo on tästä hyvä esimerkki. Botniaringillä on hyvä rata - katsojien fasiliteeteissa on vielä kosolti parannettavaa. Alastarolle on tulossa laajennuksen myötä ihan kelpo rata, tosin tuo pohjavesialue saattaa vielä pitkässä juoksussa tuoda mutkia matkaan.

Pelkkä SM-tason skaba ei vain riitä tuomaan katsojia näille radoille, vaan tarvitaan kv. tähtiä - tai edes kotimainen kerma ja sopivan vetävää oheisohjelmaa. Kemora 500 skabat toimivat sen puoleen oikein hyvin takavuosina - jäikö sitten ratayhtiölle ns. viivan alle kuinkakin paljon, on kokonaan toinen juttu.

Kemoran kirjeenvaihtajamme ZEP varmaan osaa kertoa siitä....:D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Totta. Keimolan kohtalo on tästä hyvä esimerkki. Botniaringillä on hyvä rata - katsojien fasiliteeteissa on vielä kosolti parannettavaa. Alastarolle on tulossa laajennuksen myötä ihan kelpo rata, tosin tuo pohjavesialue saattaa vielä pitkässä juoksussa tuoda mutkia matkaan.
Ja tilanteessa ironisinta on se, että se ei ole edes mitään oikeaa pohjavettä vaan Kokemäenjoesta harjun läpi pumpattua tekopohjavettä.

Ja mitä tulee Keimolaan, eipä se 24/7 pyörivä 3-tie meluongelmaa parantanut. Ja yleiselle tielle öljyä ja nesteitä tihkuvia autoja ei aktiivisesti valvo kukaan. Radalle taas ei reviiriään merkkaavilla autoilla ole asiaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9221
Silverstonesta on Northamptoniin reilut parikymmentä kilometriä. Northampton on aika lähelle Tampereen kokoinen kaupunki, kun asukaslukuja katsoo.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Silverstonesta on Northamptoniin reilut parikymmentä kilometriä. Northampton on aika lähelle Tampereen kokoinen kaupunki, kun asukaslukuja katsoo.
Ja kun K.August viittasi aikaisemmin Jereziin, niin todettakoon, että Jerez de la Frontera on myös noin Tampereen kokoinen kaupunki ja itseasiassa vierailemisen arvoinen. On maurilaista linnoitusta, sieltä tulee kaikki EU-nimikesuojattu sherry, on flamencomusiikin keskus yms. Ja ilmasto aivan keskikesää (lue +40 C) lukuunottamatta siedettävä ympäri vuoden.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Huonompi juttu, jos nuokin rahat viedään.

Kouvolan kaupunginvaltuuston moottoriratakeskus Kymi Ringille myöntämä kahden miljoonan euron pääomalaina on kumottu Itä-Suomen hallinto-oikeudessa torstaina, kertoo Kouvolan Sanomat.

Hallinto-oikeuden mukaan kaupunginvaltuuston päätös oli kuntalain vastainen, sillä se oli myöntänyt lainan ilman vastavakuutta, mikä olisi ollut merkittävä taloudellinen riski kaupungille. Lisäksi kaupunginvaltuuston päätöksessä ei oltu selvitetty mahdollisen valtiontuen saamista ja Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten mahdollista soveltuvuutta.

Pääomalaina myönnettiin Kymi Ringille syyskuussa 2016, mistä kuntalaiset tekivät kaksi valitusta.

Hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa 30 päivän kuluessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Kymi Ringille on myönnetty oikeudet MotoGP-kilpailuille kaudelle 2019, mutta hanke on kohdannut nyt ongelmia.
https://www.mtv.fi/sport/muut-lajit/uutiset/artikkeli/ks-kymi-ringille-myonnetty-miljoonalaina-kumottiin-hallinto-oikeudessa/6651322#gs.4DoPxlY
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8808
Sijainti
Helsinki
Pistetään Kickstart-kampanja pystyyn, niin saadaan rata kuntoon. :cool:

Kymi Ring ei saa Kouvolalta kahden miljoonan euron pääomalainaa — hallinto-oikeus hylkäsi kaupunginvaltuuston päätöksen lainvastaisena

Oikeuden mukaan kaupunki ottaisi merkittävän taloudellisen riskin, jos se myöntäisi lainan ilman vastavakuuksia.Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi tänään torstaina Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen myöntää Iitin Tillolaan suunnitellulle moottoriratakeskukselle Kymi Ringille kahden miljoonan euron pääomalainan.

Päätöksen perusteluissa todetaan, että kaupunginvaltuusto on myöntänyt pääomalainan ilman kuntalain edellyttämää vastavakuutta. Kaupunginvaltuuston päätöstä tehtäessä ei ole myöskään riittävästi selvitetty mahdollisen valtiontuen olemassaoloa ja Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten mahdollista soveltuvuutta. Tämän takia valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Oikeuden mukaan kahden miljoonan euron suuruisen pääomalainan myöntäminen ilman vastavakuuksia on sisältänyt kaupungin kannalta merkittävän taloudellisen riskin

Kouvolan kaupunginvaltuusto myönsi kahden miljoonan euron pääomalainan Kymi Ringille syyskuussa 2016. Kuntalaiset tekivät päätöksestä kaksi valitusta.

Kaupunki määrätään maksamaan toiselle valittajista 600 euroa korvauksena oikeudenkäyntikuluista.

Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/40824660-058b-49f1-ad75-b5bef10ff675
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26861
Tosin tuokin laina vaati yksityistä rahoitusta ehdoksi. Eivät kommentoi mikä on rahanhankinnan tilanne. Voi olla että Aarnio-Wihurin puheet vaikuttaa jonkun muunkin rahoitushalukkuuteen.

Valtio ja Hämeen ELY-keskus ovat myöntäneet hankkeelle tukea yhteensä neljä miljoonaa euroa. Lisäksi eduskunta myönsi Kymi Ringille 3,5 miljoonaa euroa kesäkuun lisätalousarviossa.

Kaikki edellä mainitut tuet ovat ehdollisia sille, että Kymi Ring saa hankkeelle riittävästi yksityistä rahoitusta.

Pohjola ei kommentoi yksityisen rahoituksen tilannetta.

Hankkeen kassaan on jo kilahtanut 2,4 miljoonaa euroa opetus- ja kulttuuriministeriön liikuntapaikka-avustusta, jonka avulla rataa on voitu rakentaa. Lisäksi valtio on myöntänyt vuosille 2018—2019 tapahtuman järjestämisen suunnitteluun 150 000 euroa.

Viime kesänä eduskunta päätti, että valtatie 12:ta korjataan 17,2 miljoonalla eurolla, jos Kymi Ring Oy saa moottoriradan rahoituksen kasaan.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/b628f3c6-82f6-4166-9729-8b58b2b0162d
 
Ylös