Suomen radat

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Toivottavasti rakentaisivat myös tasokkaan rallicrossa radan tuon yhteyteen.
Vähemmän ollut crossista juttua, mut tollasta tietoa radan sivuilta löytyy:

Rallicross-rata on 1,56km pitkä, jokerimutkalla 1,66km. Rallicross kilpailu käyttää pääradan lähtö/maalisuoraa sekä kahta kaarretta.

Soraosuuden muotoilu tarkentuu järjestettävän kisatapahtuman yhteydessä; maaston muoto sekä maaperä ovat ideaalisia rallicross tapahtumalle ja varikkorakennuksen tiloista on hyvät näköalat sekä asfaltti-, että soraosuudelle.

Rataa ajetaan myötäpäivään, leveys on 10m-12m ja kaarteita 7kpl.


Melko nopeasti tuollaisen varmaan rakentaa. Viime vuonna tämän kauden WRX-kalenterista tuli ensimmäinen versio joskus lokakuun lopussa ja senkin jälkeen sitä vielä muutettiin, että varmaan ihan mahdollista saada MM-osakilpailu ensi kaudeksi. Viime viikolla Bikerniekin kisajärjestäjä ennakoi, että Latvia olisi menettämässä kisansa ja siellähän on Neste pääsponsorina. Ehkä Neste World RX ajetaan ensi vuonna Kymiringillä?
http://www.latviarx.lv/en/jaunumi/neste-world-rx-latvia-likely-not-found-2020-calendar/
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Taas tuo kommentti "rata on korvessa" tms. sinä varmaan haluaisit että rata olisi jossain kehä3 sisällä? Myös majoitusta kritisoidaan, kun kaikki ei Kouvolaan mahu, vaikka tuonne ajaa vähän isoimmista paikoista helsinki, Hämeenlinna, riihimäki, mikkeli, porvoo, kotka, Lappeenranta, hyvinkää alle 2 tuntia ja sitten Tampere, Jyväskylä on molemmat siinä 2h20min.
kyllä toi 100 000(kapasiteetti 150 000) katsojaa kustantaa kisa maksut, kun vaikka halvin lippu olis 70€.
En tiedä, kannattaako näihin agendapostauksiin tarttua... karavaani kulkee yms.

Toki Suomen asukasluvulla ollaan vähän veitsenterällä, spontaaneja lipunostajia on kuitenkin vähemmän jos sää ei ole aurinkoinen tai kisapäivä ei osu koululaisten kesälomiin.

Muutenhan monet maailman parhaista radoista sijaitsevat "korvessa": Road Atlanta, Bathurst, Knockhill esim. ovat aika kaukana kasvukeskuksista ja julkista liikennettä noihin ei ainakaan suoraan portille ole. Spakin lienee belgialaisilla mittareilla syrjässä, yli 60 km Liégestä.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Spakin lienee belgialaisilla mittareilla syrjässä, yli 60 km Liégestä.
Kävin viime kesänä Belgian GP:tä katsomassa, ja kyllä on monen mutkan takana motarilta Span rata. Ja Kymiring on niin hyvällä paikalla, mihin sen kaltaisen radan voi Suomessa vain rakentaa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
T1-T2 alamäkeen 5 m.
T4 ylämäkeen n. 14 metriä
T4-T5 suora n. 1 m. ylämäkeen
(suoralla alkuun n. 650 metriä 0,8% alamäkeen (4 metriä) ja sitten 330 metriä 1,7% ylämäkeen (5 metriä), joka loppuu n. 150 metriä ennen mutkaa.)
Tarkentaisin vielä hieman tuota takasuoralle nousua ja takasuoran profiilia:

T3:n jälkeen alkava nousu T4:n kautta takasuoralle on korkeuseroltaaan noin 12,5 m, jonka jälkeen takasuoran alusta kertyy nousua vielä n. 1,5 metriä seuraavan 90 metrin matkalla, jolloin kokonaisnousuksi tulee n. 14 m. Tämän jälkeen laskua on mainitut 4 m, joka tapahtuu pääosin 500 metrin matkalla jyrkkyydellä -0,8%. Taitepiste ylämäkeen on 659 metrin päässä suoran alusta. Tästä noustaan seuraavan 329 metrin matkalla vähitellen 5 metriä ylemmäs, josta noin 300 metrin aikana nousuprosentti on 1,7%. Tässä vaiheessa matkaa on taitettu suoran alusta 988 m. Sen jälkeen suora tasaantuu lähes olemattomaksi 0,2%:n nousuksi ja jatkuu vielä reilut 100 metriä, kunnes suoran kokonaispituus (n. 1100 metriä) tulee täyteen.

Tästä aiemmin postatusta kuvasta käy hyvin ilmi takasuoran ylös-alas-ylös profiili, sekä kuvanottopään loiventuva ylämäki suoran loppupäässä.

 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tältä viikolta. Ei mun kuvia.
Pakko tunnustaa, että omakin usko on ollut joskus lujilla tuon projektin suhteen. No, sinne se nyt vaan ilmestyy kovaa vauhtia :thumbup:
Mikähän tuo rakennus on? Ratavarikoksi ihan liian lyhyt. Ilmeisesti jotain perustusjuttujakin tuolla on jo keretty tekemään.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mikähän tuo rakennus on? Ratavarikoksi ihan liian lyhyt. Ilmeisesti jotain perustusjuttujakin tuolla on jo keretty tekemään.
Kuusi MotoGP-valmistajaahan elokuun testeihin on tulossa, joten saattaa olla jonkinlainen varikkorakennus. Tiedä sitten, onko se sittenkin race controlin alaosa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kuusi MotoGP-valmistajaahan elokuun testeihin on tulossa, joten saattaa olla jonkinlainen varikkorakennus. Tiedä sitten, onko se sittenkin race controlin alaosa.
Mielestäni kuvan rakennuksessa olevat aukot ovat ikkunoita varten. On todella vaikea kuvitella aukkojen olevan varikkopilttuiden ovia, koska eivät ole maantasolla ja ovat muutenkin aivan liian kapeat. Race control kuullostaa järkeenkäyvältä. Jonkinlainen tukikohta on pakko olla olemassa testejäkin varten, varikkopilttuiden välttämättömyydestä en osaa sanoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Jonkinlainen tukikohta on pakko olla olemassa testejäkin varten, varikkopilttuiden välttämättömyydestä en osaa sanoa.
Mutupohjalta sanoisin, että testejä varten huoltaminen onnistuu kyllä teltastakin. Paineilman tekee irtokompressorilla ja väliaikaisten vesipisteiden veto ei ole ongelma eikä mikään.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Mielestäni kuvan rakennuksessa olevat aukot ovat ikkunoita varten. On todella vaikea kuvitella aukkojen olevan varikkopilttuiden ovia, koska eivät ole maantasolla ja ovat muutenkin aivan liian kapeat. Race control kuullostaa järkeenkäyvältä. Jonkinlainen tukikohta on pakko olla olemassa testejäkin varten, varikkopilttuiden välttämättömyydestä en osaa sanoa.
En ymmärrä rakentamisesta mitään, mutta jotenkin haastavalta vaikuttaisi asvaltti ja betonipäällysteen tekeminen, sekä sitä ennen salaojien ja kaivojen rakentaminen, jos oviaukot olisi tässä vaiheessa tuolla maapohjan tasalla. :rolleyes:
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://kymiring.fi/moottoriurheilu/varikkorakennus/

Kymiringin varikkorakennus. En tiedä onko tuossa oleva varikkorakennus lopullista mallia, mutta siinä ainakaan race controlin alakerrassa ei ole pilttuuta.
Tunnustan erehtyneeni. Kyllä kuvassa olevat aukot ovat pilttuiden sisäänkäyntejä. Ja niitä on tulossa vaatimattomat 48 kappaletta. Kapeilta ne joka tapauksessa näyttävät mahdollista F1 käyttöä ajatellen. Toki saattaa olla, että kuvan mittasuhteet hämäävät. Tai sitten kaksi tallia yhdistetään autokisoissa yhdeksi. Tosin talleja kuitenkin tarvitaan myös support luokille. Joku asiaa paremmin tunteva voinee ottaa kantaa.

 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Olisi tietysti kannattanut lukea Kymiringin sivuilla oleva kuvaus:

https://kymiring.fi/moottoriurheilu/varikkorakennus/
VARIKKORAKENNUS
Varikkorakennus koostuu kolmesta kerroksesta; ala- keski- ja kattoterassi. Alakerrassa on kolme lohkoa, sisältäen 4 teknisen tarkastuksen tallia, 44 tiimitallia (syvyys 20m, leveys 6,5m), keittiöt, sosiaalitilat, ravintolatilat sekä toimistoja. Toisessa kerroksessa on kilpailun valvontakeskus, mediakeskus, tilat edustusaitioille sekä palkintokoroke. Toisessa päässä varikkorakennusta on kolmas kerros toimistotiloja varten.

Ainakin tuplatalli teoria (4 tallia/tiimi) joutaa roskiin. Kenties F1 tiimitkin mahtuvat suorittamaan varikkopysäykset 13 metriä pitkällä kahden tallin alueella. Ahdasta kyllä on. Tiedä sitten olisiko mahdollista, että jokainen tiimi saisi yhden ylimääräisen pilttuun kahden varsinaisen autotallin välistä?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Google Earthillä koitin mittailla minkä mittaisia tiimien pilttuut yleensä ovat GP radoilla. Esim. Monacossa yhdelle tiimille varattu alue on pituudeltaan noin 15,5 m ja Paul Ricardilla n. 16,2 m. Näihin verrattuna Kymiringin 13 m kuullostaa vähän lyhyeltä.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Tunnustan erehtyneeni. Kyllä kuvassa olevat aukot ovat pilttuiden sisäänkäyntejä. Ja niitä on tulossa vaatimattomat 48 kappaletta. Kapeilta ne joka tapauksessa näyttävät mahdollista F1 käyttöä ajatellen. Toki saattaa olla, että kuvan mittasuhteet hämäävät. Tai sitten kaksi tallia yhdistetään autokisoissa yhdeksi. Tosin talleja kuitenkin tarvitaan myös support luokille. Joku asiaa paremmin tunteva voinee ottaa kantaa.
:D
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Google Earthillä koitin mittailla minkä mittaisia tiimien pilttuut yleensä ovat GP radoilla. Esim. Monacossa yhdelle tiimille varattu alue on pituudeltaan noin 15,5 m ja Paul Ricardilla n. 16,2 m. Näihin verrattuna Kymiringin 13 m kuullostaa vähän lyhyeltä.
Ainakin Monacossa talleilla näyttää olevan kolme n. 5 metriä leveää pilttuuta. Paul Ricardilla on taas kaksi pilttuuta, mutta ne on vähän leveämmät kuin Monacossa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kapeilta ne joka tapauksessa näyttävät mahdollista F1 käyttöä ajatellen.
En tiedä mille naureskelet. En ainakaan elättele toiveita F1 kisan tulosta Kymiringille. Totean vain, että ratayhtiön oli tarkoitus rakentaa F1 standardit täyttävä rata. Olisi siis hölmöä tehdä niin pienet varikkopilttuut, ettei turvallinen ajo renkaidenvaihtoon onnistu. Tämä koskee mahdollisesti myös muita luokkia.

Onhan sekin toki mahdollista, että jättävät yhden tai kaksi "vapaata" tallia jokaisen tiimin väliin. En tiedä onko maailmalla tehty sellaisia järjestelyjä, joissa eri F1 tiimien pilttuiden väliin olisi jätetty talleja alemman luokan formuloille. Vai onko eri sarjan autot aina selvästi eriytetty varikkoalueella?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.fia.com/file/51951/download?token=gjD5YQNF&ved=2ahUKEwjuxrHPyqjjAhWIl4sKHSGgCooQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0nx-6NNb-Swjog1ql41kV0

7.9 Circuit buildings and installations

Requirements regarding Race Control, Marshal Posts, Pits, Paddock area, Medical Centres, etc. vary according to the types of competition planned; each project should be established by collaboration between the circuit management, the ASN and the FIA (basic requirements are specified in Appendix H)

A pit lane at least 12 m wide, with pit garages and race control facilities, should be foreseen adjacent to the starting straight, separated from it by at least 4 m to provide for a verge, pit wall and signalling platform.

As a general guide, the length of pit lane per competing car should be approximately 7 m, with 4 m being the minimum for the pit installations.

Adequate pit entry and pit exit lanes should leave and join the track at points avoiding interference with the racing line. Bridges and/or tunnels for personnel, trucks and emergency services to pass from the inside to the outside of the circuit must be foreseen in the planning stage as they may seriously influenc the layout.
Eli vaikkosuoran "pitäisi olla" pituudeltaan 7 m per kilpaileva auto. Toki tämä Kymiringillä varikkosuoran osalta toteutuu, mutta vihjataanko tuossa, että kahden auton tiimin alue pitäisi olla 14 m? Jos näin on, Kymiringillä yksittäisen tiimin alue jää 13:een metriin, eli suositusten alle.
 
Ylös