Suomen radat

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Seitsemän lahtelaisvaltuutettua valittaa KymiRing-päätöksestä – perusteluina toimivallan ylitys ja esteellisyysepäily

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2544017

Lahdessa on tehty valitus kaupungin päätöksestä lähteä Iitin KymiRing-moottoriradan osakkaaksi. Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen jätetyn valituksen on allekirjoittanut seitsemän kaupungin luottamushenkilöä ja yksi muu kaupunkilainen.

Valtuusto päätti pari viikkoa sitten äänestyksen jälkeen, että kaupunki tekee KymiRingiin 2 miljoonan euron pääomasijoituksen. Osakkuuden myötä Lahti Events saa oikeuden toimia pääasiallisena tapahtumatuottajana radalla, jolla on tarkoitus ajaa muun muassa ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kisoja.

"Jääviysjuttu tulkinnanvarainen"

Valittajien mielestä riskisijoitusten tekeminen ja naapurimaakunnan yritystoiminnan tukeminen eivät kuulu kaupungin toimialaan. Valittajat pitävät myös tarpeellisena, että KymiRing-päätökseen mahdollisesti liittyvät esteellisyyskysymykset arvioidaan.

Pääomalaina myönnettiin tapahtumayhtiö KOKO Lahdelle, jonka tytäryhtiö Lahti Evens on. Valtuutetuista Jari Salonen (kok.), Tapani Ripatti (sd.), Lasse Koskinen (ps.) ja Helena Salakka (kok.) ovat mukana KOKO Lahden hallituksessa. Kaupungin mukaan nelikko sai osallistua päätöksentekoon.

– Hallituksen jäsenet ottivat osaa kokoukseen ja vaikuttivat aktiivisesti. Jääviysjuttu on tulkinnanvarainen. Haemme myös päätöksen asettamista toimeenpanokieltoon, valittajia edustava kaupunginvaltuutettu Seppo Korhonen (vas.) toteaa.

Pääomalaina myönnettiin tapahtumayhtiö KOKO Lahdelle, jonka tytäryhtiö Lahti Events on. Valtuutetuista Jari Salonen (kok.), Tapani Ripatti (sd.), Lasse Koskinen (ps.) ja Helena Salakka (kok.) ovat mukana KOKO Lahden hallituksessa. Kaupungin mukaan nelikko sai osallistua päätöksentekoon.

Valittajat katsovat, että tekemällä pääomasijoituksen yhtiön kautta Lahti pyrkii kiertämään kuntalakia ja korkeimman hallinto-oikeuden kielteisiä ennakkopäätöksiä.

Korhosen lisäksi KymiRing-valituksen takana ovat valtuutetuista Kalle Aaltonen (Pro Lahti), Pekka Airamo (kd.), Pertti Arvaja (kd.) ja Kristiina Joensuu (kok.) sekä varavaltuutetut Seppo Koskinen (sd.) ja Martti Mäkelä (ps.).
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Breaking news!
Kynmiring on kuulemma nyt asfaltoitu.:ahem:
Vielä kanttarit ja ei kun kisat pystyyn
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Kunnollisella radalla ja puitteilla voi yrittää houkutella myös kansainvälisiä TCR sarjoja Suomeen.
Edelleen kannatan jjv:n ideaa eli NASCAR Wheelen Euro series sinne ajelemaan kera jenkkiautonäyttelyn ja Popeda isolle lavalle esiintymään. Alkuperäisen idean päälle ehdottaisin, että Remu vielä sohimaan sinne mikittämätöntä moposettiä (ammattirumpali hoitaa homman kotiin verhon takana) niin johan on äkkiä muutama kymmenen tuhatta ketjulompakkomiestä ja sinitukkaista daamia paikalla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Aika flätiltä näyttää edelleen ;) saiskohan tuossa asfaltointivaiheessa vielä tehtyä lisää korkeuseroja ja kallistuksia :D
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Aika flätiltä näyttää edelleen ;) saiskohan tuossa asfaltointivaiheessa vielä tehtyä lisää korkeuseroja ja kallistuksia :D
Tuo kuva kyllä väärentää korkeuseroja. Kuvan vasurista etualalla olevan oikealle kääntyvän mutkan puoliväliin (kuvan etureunaan asti) on nousua lähemmäs 10 m. Kokonaisnousu takasuoralle asti on 14 m.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Kannattaa käydä ihan siellä työmaalla katsomassa ja kokeilla hölkätä profiili läpi. Sen jälkeen voi sanoa, onko korkeuseroa vai ei.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Alkuperäisen idean päälle ehdottaisin, että Remu vielä sohimaan sinne mikittämätöntä moposettiä (ammattirumpali hoitaa homman kotiin verhon takana) niin johan on äkkiä muutama kymmenen tuhatta ketjulompakkomiestä ja sinitukkaista daamia paikalla.
Playbackinakin voipi hoitua tuo homma. ;)

Kannattaa käydä ihan siellä työmaalla katsomassa ja kokeilla hölkätä profiili läpi. Sen jälkeen voi sanoa, onko korkeuseroa vai ei.
Kymiringilläpä muuten järjestetään (ehkä) lokakuussa juoksutapahtuma.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Ensimmäinen kerros asfalttia on nyt levitetty Kymiringin koko mitalle



Pintakerros vedetään elokuussa ennen MotoGP-testiä, sitä ennen tehdään kanttarit valumenetelmällä ja turvakaiteet.

koko uutinen
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Mistäköhän tuo 24 metriä on revitty? Korkeusprofiilikartan mukaan korkeusero on noin 18 metriä. No, kai tuossa sitten tosiaan puhutaan kirjaimellisesti maiseman korkeuseroista.
Joo, voi olla. Käsittääkseni T3 kohdalla ollaan noin 82 metrissä ja T6:n on korkein kohta n. 100 metrissä. Pitkän suoran jälkeinen jarrutus T5 on noin 97 metrissä. T5:n turva-alue nousee joidenkin kuvien perusteella n. 106 metriin, eli 24 metriä taitaa olla radan alimman kohdan ja turva-alueen korkeimman kohdan ero. Itse radan korkeusero on luultavasti se n. 18 metriä ja korkeusvaihteluiden määrä n. 33,5 metriä sekä ylös että alas.

Alla oma laskelmani korkeusvaihteluiden määrästä. Takasuoran notkoa ei ole otettu huomioon laskussa.

Korkeustasot:

Lähtösuora: 87 m.
T2-T3: 82 m
T4 n. 96 m
T5 n. 97.5 m
T6 100 m
T9 89 m
T10 85 m
T11-T12 korkein kohta 95 metriä
T13-T15 86 m.
T17 n. 91 m.

T1-T2 alamäkeen 5 m.
T4 ylämäkeen n. 14 metriä
T4-T5 suora n. 1 m. ylämäkeen
(suoralla alkuun n. 650 metriä 0,8% alamäkeen (4 metriä) ja sitten 330 metriä 1,7% ylämäkeen (5 metriä), joka loppuu n. 150 metriä ennen mutkaa.)

T6 ylämäkeen n. 3 metriä
T7-T8 alamäkeen 11 m.
T9-T10 alamäkeen n. 4 m.
T11 ylämäkeen 10 metriä
T12 alamäkeen n. 9 metriä
T16 ylämäkeen n. 5,5 metriä
T18 alamäkeen n. 4,5 metriä

Alamäkeä: n. 33,5 metriä
Ylämäkeä: n. 33,5 metriä

Turva-alueen korkeuden lähde: https://www.etuovi.com/kohde/9743751
Radan korkeusprofiili: https://twitter.com/twdlanken/status/785474236962013184?lang=fi
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.motogp.com/en/news/2019/07/04/kymiring-continues-preparations-for-motogp-test/299467

The latest inspection before the upcoming MotoGP™ test at the KymiRing was held on Monday 1st of July. FIM Safety Officer Franco Uncini, Dorna Race Direction representative Loris Capirossi and Dorna Sporting Senior Director Carlos Ezpeleta were pleased with safety issues, the layout of the circuit, and the progress of construction works, which are on schedule. Minor modifications were agreed and some others will be carried out after the test, with more experience gained from the event.

Carlos Ezpeleta, Dorna Sporting Senior Director: “The progress we saw was amazing and we believe the track will be ready for the test on the 19th to 20th of August.


Tuo video on tuore, joten puolitoista kuukautta aikaa. Kyllä epäuskoinen olo on edelleen...
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
http://www.motogp.com/en/news/2019/07/04/kymiring-continues-preparations-for-motogp-test/299467

The latest inspection before the upcoming MotoGP™ test at the KymiRing was held on Monday 1st of July. FIM Safety Officer Franco Uncini, Dorna Race Direction representative Loris Capirossi and Dorna Sporting Senior Director Carlos Ezpeleta were pleased with safety issues, the layout of the circuit, and the progress of construction works, which are on schedule. Minor modifications were agreed and some others will be carried out after the test, with more experience gained from the event.

Carlos Ezpeleta, Dorna Sporting Senior Director: “The progress we saw was amazing and we believe the track will be ready for the test on the 19th to 20th of August.


Tuo video on tuore, joten puolitoista kuukautta aikaa. Kyllä epäuskoinen olo on edelleen...
Niin mistä tulee rahat kilpailun saamiseksi tänne? Taitaa olla noin 7 miljoonaa per vuosi ja 5-vuoden sopimus kerrallaan on 35 miljoonaa jo pelkkään lupaan saada kisat tuonne. Ja kun puhutaan jostain 100 000 ihmisen tulosta tuonne korpeen on kyllä ihan huuhaata. En edelleenkään usko pätkän vertaa edes siihen, että tuolla ajettaisiin testejä. Kai nekin jotain maksaa?
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Niin mistä tulee rahat kilpailun saamiseksi tänne? Taitaa olla noin 7 miljoonaa per vuosi ja 5-vuoden sopimus kerrallaan on 35 miljoonaa jo pelkkään lupaan saada kisat tuonne. Ja kun puhutaan jostain 100 000 ihmisen tulosta tuonne korpeen on kyllä ihan huuhaata. En edelleenkään usko pätkän vertaa edes siihen, että tuolla ajettaisiin testejä. Kai nekin jotain maksaa?
Taas tuo kommentti "rata on korvessa" tms. sinä varmaan haluaisit että rata olisi jossain kehä3 sisällä? Myös majoitusta kritisoidaan, kun kaikki ei Kouvolaan mahu, vaikka tuonne ajaa vähän isoimmista paikoista helsinki, Hämeenlinna, riihimäki, mikkeli, porvoo, kotka, Lappeenranta, hyvinkää alle 2 tuntia ja sitten Tampere, Jyväskylä on molemmat siinä 2h20min.
kyllä toi 100 000(kapasiteetti 150 000) katsojaa kustantaa kisa maksut, kun vaikka halvin lippu olis 70€.
 
Ylös