Formula 1 – 2011 – Malesia: Ennakkointi & VH

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
XIII
Malaysia Grand Prix

Latihan
Akhir pekan musim terpanas dan paling basah sekarang depan. Untuk siapa dan kepada siapa tidak? Masih harus dilihat ...



Aikataulut:
Pe 8.4.2011:
1030 (0500): VH1
1400 (0900): VH2
La 9.4.2011
1300 (0800): VH3

Perusfaktat:
Rakennettu: 1999
Ensimmäinen F1-kilpailu: 17. lokakuuta 1999
Kilpailuja: 12
Voittajia: 8
Eniten voittoja: Michael Schumacher (3kpl)
Mukana vuosina: 1999-
Sopimus asti: 2012?
Jatko: Melko varmaa
Pääsponsori: Petronas
Pituus: 5,543 km
Kierroksia: 56 kpl
Kisapituus: 0,310408 Mm
Voittaja 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Racing Renault) 1h 33m 48.412s
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:49.327
Kierrosennätys: Juan Pablo Montoya (Williams BMW) 1:34.223 (2004)

Sää:
Näytä liitetiedosto 14827
VETTÄ!!!

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Lippuja:



MTV3 Rataesittely:
Sepangin moottorirata rakennettiin 1990-luvun loppupuolella aivan Malesian pääkaupungin Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kupeeseen. Kuala Lumpurin keskustaan radalta on matkaa 50 kilometriä. Ensimmäinen GP radalla ajettiin vuonna 1999.

Sepangin rata oli ensimmäinen Hermann Tilken suunnittelema rata F1-kalenterissa - ja on monien mielestä edelleen jopa paras Tilken luomuksista. Sittemmin mies on ehtinyt suunnitella mm. Bahrainin, Kiinan, Turkin, Abu Dhabin ja Etelä-Korean GP-näyttämöt sekä tehdä merkittäviä muutoksia Hockenheimin ja Nürburgringin ratoihin.

GP-radan rakentaminen oli osa suunnitelmaa, jolla Malesia nostettiin teollisuusmaiden joukkoon. Formulakuumetta nostattaa Malesiassa oman GP:n ohella nyt myös oma talli. Heikki Kovalaisen Team Lotus on perinteikkäästä nimestään huolimatta malesialaisessa omistuksessa ja pyörii pääosin malesialaisten tukijoiden rahoituksella. Kilpailevan Lotus Renault -tallin pääsponsorina toimivan Lotus-autonvalmistajan omistaa malesialainen Proton. Lisäksi kansallinen öljy-yhtiö Petronas on ollut vuosien ajan näkyvästi esillä formula ykkösissä, aiemmin (BMW) Sauberin ja nykyään Mercedes-tallin tukijana.

Paahtava helle on ominaista Malesiassa ajamiselle. Autojen jäähdytyksen on toimittava, ja myös renkaiden toimintakyky ja kestävyys joutuu kovaan testiin kuumalla asvaltilla. Kosteusprosentti on kuitenkin korkea, ja myös rankat ja yllättävät sadekuurot ovat mahdollisia GP-viikonlopun aikana. Kauden 2009 kilpailu jouduttiin keskeyttämään monsuunisateen ja pimeyden takia.

Radalla on kaksi erittäin pitkää suoraa, joiden välissä sijaitsee pääkatsomo. Kierrokseen mahtuu kuitenkin useita tiukkoja neulansilmämutkia, joten Sepangissa ajettu kierros on keskinopeudeltaan MM-sarjan muihin ratoihin verrattuna hitaamman puoleinen. Leveällä radalla mahtuu ohittamaan.

Vuonna 2003 Kimi Räikkönen otti Malesiassa riemukkaasti ensimmäisen GP-voittonsa.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pelaamisikkuna

Joku saa päivittää tähän, kun minulla on huomenna vähän parempaa tekemistä :rolleyes:

Koodi:
Malesian GP:n 1. harjoituksen tulokset:     
1.  Mark Webber        RBR-Renault        1.37,651  22 kierrosta
2.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     +1,665  16
3.  Michael Schumacher Mercedes             +2,140  29
4.  Nico Hülkenberg    Force India-Mercedes +2,726  23
5.  Pastor Maldonado   Williams-Cosworth    +2,792  31
6.  Felipe Massa       Ferrari              +2,802  22
7.  Nick Heidfeld      Renault              +2,874   6
8.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +2,930  21
9.  Fernando Alonso    Ferrari              +2,950  23
10.  Nico Rosberg      Mercedes             +2,995  29
11.  Adrian Sutil      Force India-Mercedes +3,083  21
12.  Daniel Ricciardo  STR-Ferrari          +3,097  23
13.  Jaime Alguersuari STR-Ferrari          +3,119  24
14.  Kamui Kobayashi   Sauber-Ferrari       +3,221  27
15.  Jenson Button     McLaren-Mercedes     +3,276  16
16.  Jarno Trulli      Lotus-Renault        +3,969  21
17.  Sebastian Vettel  RBR-Renault          +3,976  18
18.  Sergio Perez      Sauber-Ferrari       +3,991  24
19.  Timo Glock        Virgin-Cosworth      +4,503  18
20.  Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth      +4,889  20
21.  Davide Valsecchi  Lotus-Renault        +6,403  18
22.  Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth         +7,577  20 
23.  Narain Karthikeyan HRT-Cosworth        +8,616  10
24.  Vitali Petrov     Renault             +10,281   4
Koodi:
Malesian GP:n 2. harjoituksen tulokset:
1.  Mark Webber         RBR-Renault        1.36,876  24 kierrosta
2.  Jenson Button       McLaren-Mercedes     +0,005  30
3.  Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes     +0,134  23
4.  Sebastian Vettel    RBR-Renault          +0,214  30
5.  Michael Schumacher  Mercedes             +1,212  26
6.  Felipe Massa        Ferrari              +1,213  31
7.  Nico Rosberg        Mercedes             +1,689  25
8.  Nick Heidfeld       Renault              +1,694  16
9.  Fernando Alonso     Ferrari              +1,707  27
10.  Jaime Alguersuari  STR-Ferrari          +1,970  31
11.  Pastor Maldonado   Williams-Cosworth    +2,092  25
12.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +2,311  30
13.  Vitali Petrov      Renault              +2,391  17
14.  Kamui Kobayashi    Sauber-Ferrari       +2,522  29
15.  Sergio Perez       Sauber-Ferrari       +2,727  34
16.  Paul di Resta      Force India-Mercedes +2,749  31
17.  Adrian Sutil       Force India-Mercedes +2,933  28
18.  Sebastien Buemi    STR-Ferrari          +3,239  31
19.  Timo Glock         Virgin-Cosworth      +3,990  24
20.  Jarno Trulli       Lotus-Renault        +5,014  19
21.  Narain Karthikeyan HRT-Cosworth         +6,321  15
22.  Vitantonio Liuzzi  HRT-Cosworth         +7,115  14
23.  Heikki Kovalainen  Lotus-Renault        +8,010   4
24.  Jerome d'Ambrosio  Virgin-Cosworth   ei aikaa    0
Koodi:
Malesian GP:n 3. harjoituksen tulokset:
1.  Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes   1.36,340  11 kierrosta 
2.  Mark Webber         RBR-Renault          +0,290  16
3.  Jenson Button       McLaren-Mercedes     +0,422  14
4.  Nick Heidfeld       Renault              +0,775  17
5.  Sebastian Vettel    RBR-Renault          +0,835  14
6.  Fernando Alonso     Ferrari              +0,944  11
7.  Vitali Petrov       Renault              +0,957  17
8.  Felipe Massa        Ferrari              +1,422  12
9.  Kamui Kobayashi     Sauber-Ferrari       +1,719  18
10.  Michael Schumacher Mercedes             +1,960  20
11.  Nico Rosberg       Mercedes             +1,967  20
12.  Sergio Perez       Sauber-Ferrari       +2,108  17
13.  Adrian Sutil       Force India-Mercedes +2,124  16
14.  Pastor Maldonado   Williams-Cosworth    +2,257  15
15.  Sebastien Buemi    STR-Ferrari          +2,325  14
16.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +2,341  16
17.  Jaime Alguersuari  STR-Ferrari          +2,376  14
18.  Paul di Resta      Force India-Mercedes +2,524  13
19.  Heikki Kovalainen  Lotus-Renault        +2,920  19
20.  Jarno Trulli       Lotus-Renault        +3,359  15 
21.  Jerome d'Ambrosio  Virgin-Cosworth      +4,875  17
22.  Timo Glock         Virgin-Cosworth      +5,074  18
23.  Vitantonio Liuzzi  HRT-Cosworth         +6,807   6
24.  Narain Karthikeyan HRT-Cosworth         +7,043  11
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
no ei kovin vahvasti mennyt toi trivia. 4 oikein :rolleyes:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ensimmäinen F1-kilpailu: 17. joulukuuta 1999
Ajettiinpas myöhään.

Näin alkukaudesta on kyllä tavallista mielenkiintoisempi seurata harkkoja. Asvaltin pinta lienee huomenna yli 50 astetta, joten saas nähdä kestävätkö Pirellit miten hyvin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mmmalesia. Jotenkin oon alkanu tykkäämään tästä radasta. Antanee ainakin selvempiä vastauksia autojen nopeudesta kuin Melbourne, vaikka sade tosin saattaa taas sekoittaa pakkaa pahemman kerran. Tallit saavat testattavakseen perjantain harjoituksiin kaksi settiä Pirellin extrakovia renkaita. Varsinainen rengastus on silti Melbournen tapaan soft ja hard. Jos sadekelin gummeja tarvitaan, niin intermediatet on merkattu sinisellä, ja saderenkaat oranssilla värillä. Tuomariston kuskijäsenenä istuu JJ:n vanha tallikaveri Emanuele Pirro.

Jatkuuko Red Bullin, tai oikeammin Vettelin ylivoima? Sepang asettaa autojen aerodynamiikalle aika paljon suuremman haasteen kuin Melbourne, joten limppariautot saattavat karata maisemaan. Näin siis sillä oletuksella että myös Webber löytää kadonneen mojonsa jostain, alkaa taas ajamaan. Eiköhän se suurin haaste tule taas McLarenin ja Ferrarin suunnalta. Tanssivat oriit oli ihmeen vaisuja ensimmäisessä kisassa, mutta en usko että auto olisi oikeasti noin hidas. Kisassa Alonso kuitenkin näytti ihan hyvää vauhtia.

Myös Renaultien otteissa riittää seurattavaa. Oliko Petrovin podiumsija pelkkä suonenveto, vai onko hän oikeasti kehittynyt näin paljon? Yksittäisiä väläytyksiä häneltä on nähty ennenkin, mutta löytyykö tasaisuutta? Myös Heidfeldilla on näytön paikka. Jos meinaa F1-uraansa vielä pitkäänkin jatkaa, niin Petrovilta ei saa ottaa pataan.

Mursut ja Williamsit alisuorittivat Melbournessa. Nyt pitäisi jo saada tuloksia. Varsinkin Mersulla paineet kasvaa. Tällä tahdilla tekee tiukkaa, jos meinaavat puolustaa edes viime kauden nelossijaansa. Ja tavoitteet oli varmasti jossain ihan muissa sfääreissä. Uutta autoa on sentään tehty kuin Iisakin kirkkoa. Myöskään Williamsilta ei varmasti olla vielä nähty auton todellista potentiaalia.

Keskikastin suurin yllättäjä on varmastikin ollut Sauber. Ennenkin testeissä kukkoilleet sveitsiläiset näyttävät olevan ihan oikeasti nopeita, jos ne siivet vaan mahtuu sääntöihin. Sepangissa rengaskulutuksen pitäisi olla selvästi avauskisaa suurempaa, joten nähdäänkö Pereziltä taas ihmetekoja? Toinen viime kaudesta parantanut talli on Toro Rosso. Buemi kömpi Australiassa jopa Q3:een, ja napsi myös kisasta muutaman pisteen. Jatkuuko sama tahti myös tänä viikonloppuna? Force India sai lahjana pari pistettä Melbournesta, mutta en suoraansanoen usko että autossa on rahkeita top kymppiin ilman härdellikisaa tai muiden epäonnea.

Ei-enää-niin-uudet-tiimit oli mulle valtava pettymys avauskisassa. Olivat käytännössä ihan yhtä hitaita kuin vuosi sitten, ja HRT:n tapauksessa jopa vielä huonommin valmistautuneita. Nyt on näytönpaikka. Lotus tuskin voi enää Malesiassa piiloutua rengaslämpöjen taakse, vaan nyt nähdään oliko testivauhti pelkkää pr-kikkailua. Virgin todennäköisesti yrittää vaan selvitä 107% häpeärajasta, ja saada kaksi autoa maaliin. Katseet on jo Turkissa. HRT saattaa vielä nousta kiusaamaan, jos saavat autot säätöihin ja uudet etusiivet kiinni. Kisaan on pakko päästä mukaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Ei-enää-niin-uudet-tiimit oli mulle valtava pettymys avauskisassa. Olivat käytännössä ihan yhtä hitaita kuin vuosi sitten, ja HRT:n tapauksessa jopa vielä huonommin valmistautuneita. Nyt on näytönpaikka.
Pikaisella mutulla melko samanlaista meininkiä, kuin avauskisassa 2010. Testaamattomalla autolla ja kierrosajat kaukana kaikista. Ainoa ero että nyt oli 107-sääntö joka blokkasi lähtöruudukosta.
Ja olihan Lotuksen kisavauhti paljon lähempänä keskikastia.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jahas, HRT:n eka kokonainen kierros suunnitelmissa, ja poks sanoi hän jo varikolta lähtiessä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eipähän tarvitse Kollesin valehdella miten osat on tullissa kun autot eivät ole radalla :eek:

Mielenkiintoisena huomiona muuten live timingin speed trapissa huippuvauhdit 302, vaikka onboardissa selvästi näkyi Hulkin vetävät noin 307 suoran lopussa. Hieman turhan aikaisin tuo mittauspiste.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Liuzzi kuitenkin saanu jo 9 kierrosta kasaan joten saas nähä..
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Hispania :thumbfh: Montakohan kierrosta tänä viikonloppuna saavat ajettua?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Renaultillakin hieman heikko alku, Heidfeld sai 5 kierrosta kasaan ennen tuota jarruongelmaa, ja Petrov saanut vasta tunnustelukierroksen tehtyä.

No nyt näytti Petrov suunnittelevan radalle lähtöä..
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
HRT:llä ei ilmeisesti kone poksahtanut, vaan se oli öljyvuoto. Vielä ei ole saatu Karttikeijon autoa korjattua. Liuzziakaan ei ole radalla nähty noiden 9 kierroksen jälkeen..

edith. jaa nyt lähti Liuzzi ja Petrov molemmat radalle. Massalla vieläkään aikaa, vaikka tehnyt jo 11 kierrosta.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Red Bullilla kerssi käytössä. :ahem:

Jahas Petrov ulkona. Huh, vasen eturengas hajosi atomeiksi jarrutuksessa. Samaa ongelmaa kuin Heidillä?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Rellulla ei mene kovinkaan hyvin, noi vaaraantaa kisaan osallistumisen jos ongelmaa ei ratkaista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Renaultin etupyörät

Höpäjikö Erkki siellä suspension eli jousitus... Tarkoittaakohan ripustuksia... :)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
McLarenilla infrapunasensorit peileissä, mittaamassa eturenkaiden lämpötiloja..
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hmm, Jérômella hajosi Virgin myös jarrutuksessa.. ihme hommaa.
 
Ylös