Formula 1 – 2011 – Kiina: Kisan jälkimainingit

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
2011
上海国际赛车场

比賽結果
在一级方程式来到中国,在春雨中。上海赛道是最好的之一,我希望这次演出有过。

Aikataulut:
Su 16.4.2011
1500 (1000): Kisa

Perusfaktat:
Rakennettu: 2003-2004
Ensimmäinen F1-kilpailu: 26. syyskuuta 2004
Kilpailuja: 7
Voittajia: 7
Eniten voittoja: Kaikki voittaneet (1 kpl)
Mukana vuosina: 2004-
Sopimus asti: 2017
Jatko: juuri uusittu sopimus, joten paha sanoa
Pääsponsori: UBS
Pituus: 5.451 km
Kierroksia: 56 kpl
Kisapituus: 30,5066 Mil
Voittaja 2010: Jenson Button (McLaren Mercedes) 1:46:42.163
Paalupaikka 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 1:34.558
Kierrosennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:32.238 (2004)

Sää:
http://foreca.fi/China/Shanghai

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Lippuja:


MTV3 Rataesittely:
Huippumodernin Shanghain radan merkittävin ominaispiirre on mutkien pituus. Etenkin ensimmäisessä mutkassa kuljettajiin kohdistuu yli 2 G:n voimat lähes neljän sekunnin ajan. Radalla on erittäin pitkä takasuora, joka laittaa moottorit koville.

Mutkissa ajamisen ja jarruttamisen suhteen rata muistuttaa jonkin verran Nürburgringiä. Radan suunnitteli F1-sarjan hoviarkkitehti Hermann Tilke, joka on vastannut myös mm. Malesian, Bahrainin ja Turkin F1-radoista sekä Hockenheimin muutostöistä.

Vuoden 2004 MM-sarjaan valmistuneen radan rakentamisen kokonaiskustannukset kipusivat noin 260 miljoonaan euroon. Muissakaan kustannuksissa ei ole säästelty. Rataa on silti haukuttu hieman persoonattomaksi ja tylsähköksi.

Shanghain radalla on kapasiteettia 200 000 katsojalle. 29 000 istumapaikan pääkatsomosta näkee hyvin lähes 80 prosenttia radasta. Lehtereillä on silti ollut runsaasti tyhjää tilaa viime vuosina, ja kilpailu on tehnyt taloudellista tappiota. Sopimusta Kiinan GP:n järjestämisestä jatkettiin kuitenkin vuoteen 2017 asti.

Leveältä radalta löytyy pitkien suorien lisäksi erittäin tiukkoja mutkia - etenkin kierroksen alussa oleva mutkien 1, 2 ja 3 yhdistelmä, joissa käännytään parhaimmillaan 270 asteen verran. Ratakartta on kiinalaisen shang-merkin muotoinen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Banaanin viesti livetoikista
Mistä tulikin mieleeni että Massa hortoili tänään varikolta ulos tullessaan puoliksi valkoisen yli eli niin että vain kaksi rengasta oli ulostuloväylällä. Kuuluuko tuollaisesta rangaista?
Tuossa kohtaa, missä on kaksi valkoista viivaa vierekkäin, saa ajaa ainakin sen sisemmän viivan yli. Kubicahan teki näin viime vuoden Abu Dhabin kisassa tullessaan varikolta ja selvisi ilman rangaistusta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Iceman88 sanoi:
Viihdyttävin kisa vuosiin. Joku vielä valitti, ettei sääntömuutokset toimi

Nicolta huikea kisa lähes loppuun asti. Oli Hamiltonin edellä ennen kuin ilmoitettiin "fuel is critical". No tuskinpa olisi Hamiltonia pystynyt ilman totakaan takana pitämään, mutta podiumille olisi ollut kaikki mahdollisuudet.

Kisan leijonat: Webber ja Rosberg
Kisan lampaat: Vettel ja Alonso
Rosberg ryssi sijoituksensa aivan itse. Sehän ajoi nurmikolle kilpailessaan muita vastaan (olikohan Massa ja Button?). Jokatapauksessa paremalla ja huolellisemalla ajolla olisi ehkä ollut otettavissa pari pistettä enemmän. En tiedä kyllä, miten Rosbergin saa leijonaksi, jos sijoitus putoaa lähtöruutun nähden? Webber sitä sen sijaan oli.
 

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Mielenkiintoinen huomio kisasta:Nopeimmat kisakierrokset

14. Jarno Trulli Lotus-Renault 53 1.42,052
15. Fernando Alonso Ferrari 41 1.42,070
..
19. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 45 1.42,672

:p
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Yksi parhaista kilpailuista kuivalla miesmuistiin. Sääntöuudistukset yhdessä Pirellien kanssa tuntuu olevan takuu hyvästä kisasta. Toivottavasti eivät mene puuttumaan siivenkäyttään, sillä nyt se näyttäisi olevan aka kohdillaan.

Alonson siiven availu paikassa jossa sitä ei saa tehdä, tuskin tullaan rankaisemaan. Eikä omasta mielestäni pitäisikään. FIA:n softan pitäisi tämä estää ja se ei ole Ferrarin vika jos siipi yllättäen toimiikiin oudoissa paikoissa. Massalta hyvää tekemistä.

Red Bull on yhä muita reilusti edellä, Webber todisti tämän. Puhdas moka strategioissa pilasi Vettelin helpon voitton.

Mersulta selvää edistymistä, sekä Rosbergiltä että Schumilta hyvää ja puhdasta ajamista.

McLaren otti kaiken irti vehkeistää sekä taktiikasta. Avain tänään voittoon.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
En tiedä kyllä, miten Rosbergin saa leijonaksi, Webber sitä sen sijaan oli.
Noh, kun ottaa nimenomaan huomioon kaluston, jolla Rosberg noita ukkoja vastaan tappeli. RB tai edes Mäkki perseen alle ja voittajasta ei olisi ollut epäilystäkään;)

Kyllähän Heikin otteitakin hehkutetaan kovasti, mutta Virginien ja HRT:n takana pitämiseen ei mikään ruudinkeksijä tarvi olla. :rolleyes:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mielenkiintoinen huomio kisasta:Nopeimmat kisakierrokset

14. Jarno Trulli Lotus-Renault 53 1.42,052
15. Fernando Alonso Ferrari 41 1.42,070
..
19. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 45 1.42,672

:p
Kertoo siitä, että Jarno Trulli on saanut lämmitettyä kovat renkaat parhaiten. Tosiaan aika vaatimaton aika Alonsolta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mun mielestä Nico ajoi hienosti. Mersu ei missään nimessä ole RB:n tai McLarenin tasolla, mutta aika pitkään Nico silti pystyi kärjessä roikkumaan. Kisamatkalla nopeusero kuitenkin näkyy.

Hamilton ja Webber oli kyllä tämän kisan kaksi parasta. Vetteliltä aika vaisu suoritus. Williams sai molemmat autot maaliin ja Kovalainen ensimmäistä kertaa ajamalla keskikastin sekaan heikosta aika-ajovauhdista huolimatta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Noh, kun ottaa nimenomaan huomioon kaluston, jolla Rosberg noita ukkoja vastaan tappeli. RB tai edes Mäkki perseen alle ja voittajasta ei olisi ollut epäilystäkään;)

Kyllähän Heikin otteitakin hehkutetaan kovasti, mutta Virginien ja HRT:n takana pitämiseen ei mikään ruudinkeksijä tarvi olla. :rolleyes:
Heh. Tosin itsekin huomaat, kalustolla on suuri vaikutus asiaan. En tiedä voiko sanoa autoa surkeaksi, jos sillä otetaan 4. lähtöruutu ja taistellaan jopa kisan voitosta. Tällä kertaa voittoa ei irronnut. Michael Schumacherikin sanoi, että autoon on tullut todella paljon lisää suorituskykyä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Rosberg ryssi sijoituksensa aivan itse. Sehän ajoi nurmikolle kilpailessaan muita vastaan (olikohan Massa ja Button?). Jokatapauksessa paremalla ja huolellisemalla ajolla olisi ehkä ollut otettavissa pari pistettä enemmän. En tiedä kyllä, miten Rosbergin saa leijonaksi, jos sijoitus putoaa lähtöruutun nähden? Webber sitä sen sijaan oli.
En sitäkään tajua, miten Vettelistä saa kisan "lampaan": Lähtö nyt oli toki melko heikko, mutta täytyi siellä jonkinmoista vauhtia pitää kuluneilla renkailla taktiikan takia edes podiumilla pysyäkseen. Antoi lisäksi hyvää haastetta Hamiltonille, joku Massahan olisi sen päästänyt ohi heti McLaren-auton varjon osuessa taustapeiliin. Kylmähermoinen suoritus ja tärkeä "torjuntavoitto". Hyvät pisteet.

Rosberg oli näennäisesti kärkitaistelussa mukana, mutta ei lopulta pystynyt hyödyntämään etuaan. Täyskatastrofi vältettiin maaliintulolla. Vähän pliisu maku tuosta vitossijasta jää loppukädessä.

Ferrarilta taas näköisensä kisa. Alonsolta jälleen aivan surkea startti, Massa jaksoi veivata kärkisijoilla puoleenväliin kunnes hyytyi ilmeisesti surkean rengaskontrollin seurauksena. Valovuoden perässä kisavauhdissa ja "race smartissa" esimerkiksi Hamiltonia, Vetteliä ja Webberiä. Alonson mahdollisuudet menivät Schumin takana seisoskeluun. Kärki karkaa armotta, kun eroa on kohta kahden voiton verran...

Loppuyhteenvetona todettakoon, että kyllä Malesian ja Kiinan osakilpailut ovat osoittaneet, että sääntömuutokset ovat todellakin onnistuneet tuomaan lisää väriä radalle. Kärkikuskitkin ylsivät useisiin huippuluokan ohituksiin, ja tällä kertaa peli myös pysyi siistinä pl. takana tunaroineet perezit ja kumppanit. Vähän harmittaa, että seuraava kisa on vasta kolmen viikon kuluttua :(
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Odottelinkin tämän ketjun avaamista, kun livenä en ehtinyt kisaa kommentoida. Tapahtumia oli niin paljon kokoajan. Upeasti uudet säännöt toimivat. Kilpailu pysyi jännittävänä loppuun asti. Ohituksia nähtiin paljon.:thumbup:

Hamilton ajoi hienosti voittoon ja Webberin raivoaminen radalla oli yksi parhaista suorituksista, mitä radalla on nähty. Webberillä ei edes ollut KERS:ä auttamassa.

Rosbergille oli jo voitto tyrkyllä ja siihen nähden 5 tila on pettymys. Bensan säästöohjelman lisäksi Rosberg teki turhan monta "väistöä" radalla ja päästi kuljettajia ohi. Taktisesti se saattoi loppujen lopuksi olla paras ratkaisu, sillä Rosberg pystyi ohittamaan Massan. McLarenien pitäminen takana koko kilpailun ajan tuskin olisi onnistunut Webberistä puhumattakaan. Button sähelsi varikolla ja oli kriittisessä vaiheessa kilpailua selvästi Hamiltonia hitaampi. Vettel mokasi startin ja sen jälkeen 2 pysähdyksen taktiikassa jätettiin viimeinen stintti liian pitkäksi.

Keskijoukoissa Schumacher paransi sijoitustaan aika-ajoista ja Petrov ja Kobayashi veivät viimeiset pistesijat. Renault oli nyt suurissa vaikeuksissa ja kaukana podium taistelusta. Di Resta oli taas vakuuttava, mutta nyt vauhti ei riittänyt pisteille. Barrichello ajoi ehjän kilpailun, mutta Williamsin vauhti ei riitä pisteille.

Kovalainen ajoi ihan hyvän kilpailun ja nyt Trullin ohella myös Perez ja Maldonado jäivät taakse. Keskiryhmän taisteluihin osallistuminen saattaa olla mahdollista jo seuraavan päivityspaketin jälkeen. Keskeytyksiä nähtiin yllättävän vähän. Liuzzi ja Karthikeyan sinnittelivät maaliin asti eli pikkuhiljaa Hispania on pääsemäss eteenpäin eikä enää ole kierrosta Virginien vauhdista jäljessä.
 
Viimeksi muokattu:

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Vettelin kohdalla tiimi tais tehdä hieman virheellisen suunnitelman renkaanvaihtojen kanssa, kisan lopussa Hamilton veti heittämällä ohi paremmilla renkailla.

Vettel oli ainoa kahden pysähdyksen taktiikkaa käyttävä palkintopallilla, seuravaat kahden pysähdyksen käyttäjät olivat Ferrarit.

Webber veti kolmella pysähdyksellä, ja näytti alussa ettei kannata mutta ruutulipun heiluessa nähtiin taktiikan toimivuus. JOS-JOS-JOS spekuloitia: JOS olisi ollut pari kierrosta kisaa enemmän niin.... :D
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
En tiedä voiko sanoa autoa surkeaksi, jos sillä otetaan 4. lähtöruutu ja taistellaan jopa kisan voitosta. Michael Schumacherikin sanoi, että autoon on tullut todella paljon lisää suorituskykyä.
Jep, tämä suorituskyky näkyi Schumin suorituksessa. Aika-ajossa 14. ja upeasta startista huolimatta sijoilla ynnä muut. Älä rupea väittämään, että Mersu on täysin kilpailukyinen RB:n kanssa. Nico tosin pystyy jo hanskalla paikkaamaan Ferrarin ja melkein Mäccien kyytiin:ahem:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Jep, tämä suorituskyky näkyi Schumin suorituksessa. Aika-ajossa 14. ja upeasta startista huolimatta sijoilla ynnä muut. Älä rupea väittämään, että Mersu on täysin kilpailukyinen RB:n kanssa. Nico tosin pystyy jo hanskalla paikkaamaan Ferrarin ja melkein Mäccien kyytiin:ahem:
Et taaskaan ottanut faktoja huomioon. Schumilla toista kertaa peräkkäin ratkaisevalla hetkellä takasiipi jumittui, joten ilman sitä harjoitusvauhtien perusteella olisi ollut viimeisessä osiossa.

Aika hauskaa kun sinusta yli 40v, tauolta palannut eläkelläinen käy vertailukuvaksi, mutta ei nopea italialainen. En väitäkään, että on RB:n veroinen, mutta ilman ajovirhettä olisi ehkä ollut korkeammalla. Jotenkin tulee mieleen, että kestääkö Rosberg prässiä?

Kiinan GP:n nopeimmat kierrosajat: kierroksella aika
1. Mark Webber RBR-Renault 42 1.38,993
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 48 1.40,415
3. Jenson Button McLaren-Mercedes 39 1.40,623
4. Adrian Sutil Force India-Mercedes 54 1.41,157
5. Nico Rosberg Mercedes 41 1.41,166
6. Michael Schumacher Mercedes 46 1.41,215
7. Vitali Petrov Renault 50 1.41,261

Siinä vielä todistetta myös, että Mersun kierrosajat olivat keskenäänkin hyvin vertailukelpoiset. Pitäisi nähdä myös tarkat ajat kierros kierrokselta kun rata on ollut vapaa molemmille.

Ja kiitos sigusta. Itse kyllä kykenen vaihtamaan mielipidettäni jos jollain on hyvät perusteet. Tänäänkin tein sen Vettelin kisasta, koska katsellessani tilannetta uudellee, ei Vettel niin paskasti ajanut taktiikkaan nähden...
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
+ Webber
+ Pirelli
- Selostajat
- Vettelin taktiikka
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
En sitäkään tajua, miten Vettelistä saa kisan "lampaan": Lähtö nyt oli toki melko heikko, mutta täytyi siellä jonkinmoista vauhtia pitää kuluneilla renkailla taktiikan takia edes podiumilla pysyäkseen. Antoi lisäksi hyvää haastetta Hamiltonille, joku Massahan olisi sen päästänyt ohi heti McLaren-auton varjon osuessa taustapeiliin. Kylmähermoinen suoritus ja tärkeä "torjuntavoitto". Hyvät pisteet.
(
Totta. Nyt ajateltuna Vettel ajoi normikisan, ei häikäisevän mutta ei surkeankaan. Alkoi vaan tottumaan Sebin voittoihin :)

E: Vettelillä oli myös Kers-ongelmia...
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Hyvää kilpailemista tarjonnut kausi 2011. Ei toi voitto kovin usein ratkea ajamalla, niin mukava nähdä kunnon vääntöä ihan viimeisille kierroksille asti.

Mun mielestä loistavasti ajoivat tänään Hamilton ja Webber. Puhtaat paperit myös Vettelille, Massalle ja Kobayashille. Epäonnistujia mielestäni Button ja Alonso. Mersukuskeilta ihan ok suoritukset.

Sääntöuudistuksia pakko ylistää taas. Eri taktiikat tekee oikeasti kilpailusta jännittäviä ja sijoitukset ratkeavat vasta viimeisillä kierroksilla vrt. välitankkausten aikakautta. Voimasuhteetkin muuttuvat mukavasti eri ratojen mukaan eikä noissa varikkopysähdyksissä sekoa enää ollenkaan, toisin kun kauden kahdessa ekassa kisassa.

Tosiaan harmi, että nyt seuraavaa kisaa täytyy odottaa se 3 viikkoa. Varsinkin kun Turkin voisi olettaa ihan yhtä hyvää viihdettä kun edellisetkin kisat. Tilkedrometkin nousee uuteen loistoon onnistuneiden sääntömuutosten kanssa, mutta jännä odottaa millaisia kisoja esim. Barcelona, Valencia ja Hungaroring pystyvät kauden edetessä tarjoamaan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ylös