Formula 1 – 2011 – Kiina: Kisan jälkimainingit

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos toi kuvio menee oikeesti edes lähellekään niin, että kannattaa miettiä kannattaako ajaa aika-ajoja säästääkseen renkaita, niin on noi tämänhetkiset renkaat aika pahasti epäonnistuneet, siitäkin huolimatta, että ne tarjoaa paljon arvaamattomia kuvioita, jännittäviä kisoja ja ohituksia.
Juuri siksihän ne ovat onnistuneet. ;)

Talleilla on kisaviikonloppuna käytettävissä 11 settiä renkaita per kuski, joista 8 (4+4) on vain lauantaille ja sunnuntaille (sekä yksi setti voidaan säästää perjantailta). Ne kyllä riittävät aika-ajoon ja kisaan, mutta on vain mietittävä missä kohtaa mitäkin seosta käytetään.

Taktikoinnista tässä vain on kyse. Viime kaudella oli 14 settiä per viikonloppu, jolloin taktikointielementtiä ei oikeastaan ollut -> vähemmän viihteellinen lopputulos.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Juuri siksihän ne ovat onnistuneet. ;)

Talleilla on kisaviikonloppuna käytettävissä 11 settiä renkaita per kuski, joista 8 (4+4) on vain lauantaille ja sunnuntaille (sekä yksi setti voidaan säästää perjantailta). Ne kyllä riittävät aika-ajoon ja kisaan, mutta on vain mietittävä missä kohtaa mitäkin seosta käytetään.

Taktikoinnista tässä vain on kyse. Viime kaudella oli 14 settiä per viikonloppu, jolloin taktikointielementtiä ei oikeastaan ollut -> vähemmän viihteellinen lopputulos.
Jos nyt ihan millilleen laitetaan kaikki oikein, niin viime kaudella oli jo tuo 11, sitä edellisellä kaudella 14.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Taktikoinnista tässä vain on kyse. Viime kaudella oli 14 settiä per viikonloppu, jolloin taktikointielementtiä ei oikeastaan ollut -> vähemmän viihteellinen lopputulos.
Kyllähän tässä on sitä elementtiä kivasti, että yksi pieni virhe aika-ajossa saattaa vaikuttaa koko kisan kulkuun. Ei ole rajattomasti renkaita joilla välttämättä kannattaisi virhe paikata heti aika-ajoissa. Jossain kisoissa kuten Monacossa varmaan aika-ajon merkitys korostuu, mutta muuten nämä täksi kaudeksi tulleet renkaat ja ohitusta auttavat säännöt ovat kivasti vähentäneet aika-ajon merkitystä. Taaempaa pystyy taas nousemaan ylös hyvällä ajolla.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Kyllähän tässä on sitä elementtiä kivasti, että yksi pieni virhe aika-ajossa saattaa vaikuttaa koko kisan kulkuun. Ei ole rajattomasti renkaita joilla välttämättä kannattaisi virhe paikata heti aika-ajoissa. Jossain kisoissa kuten Monacossa varmaan aika-ajon merkitys korostuu, mutta muuten nämä täksi kaudeksi tulleet renkaat ja ohitusta auttavat säännöt ovat kivasti vähentäneet aika-ajon merkitystä. Taaempaa pystyy taas nousemaan ylös hyvällä ajolla.
Ehkä nuo renkaat laskee vähän turhankin paljon aika-ajon merkitystä. Ainakin kiinassa olisi Vettelin kannattanut ajaa aika-ajot (Q1/Q2) yhdellä rengas setillä ja viimeisen aika-ajon olisi voinut jättää vaikka ajamatta. Webber osoitti hyvin, että ei ole järkevää mennä tuhoamaan vähäisiä renkaita aika-ajoon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ehkä nuo renkaat laskee vähän turhankin paljon aika-ajon merkitystä. Ainakin kiinassa olisi Vettelin kannattanut ajaa aika-ajot (Q1/Q2) yhdellä rengas setillä ja viimeisen aika-ajon olisi voinut jättää vaikka ajamatta. Webber osoitti hyvin, että ei ole järkevää mennä tuhoamaan vähäisiä renkaita aika-ajoon.
Olikos Vettelillä pehmeät alla jo Q2:ssa? Oli varmaankin...?? Meinaten, että Q1:sen ajoi kovilla, joita voi kokolailla kaks sarjaa käyttää ihan miten lystää...
Toisella pehmeällä ajoi paalulle ja kolmannen kävi vielä korkkaamassa lopussa... Tuo jälkimmäinen setti olis kannattanut säästää, mutta helppo se nyt on sanoa.

Toki voidaan sanoa myös, että jos Webber olis päässyt Q2:seen, niin olisi ajanut voittoon kisassa... Helppoa sekin on nyt sanoa.. :)

Lähtö parin ekan rivin takaa on aina iso riski jo ekaa mutkaa ajatellen, joten sikäli homma menee mielenkiintoseks. Webberin Kiinan mallin lähtemällä jatkuvasti ruuduista 11-17 voi voittaa kisoja, mutta kesken tai pieleen menee äkkiä kolmannes lähdöistä... :cool:

Kenties Q1-kovat, Q2-pehmeät, Q3-kovat tyyppinen rengastus tulee kokeiltua ainakin joidenkin osalta... Toki moni talli tarvii Q1:ssäkin jo pehmeitä kumeja...
Vettel tai Hamilton olisivat edellä mainitulla kaavalla ruuduissa 8-10 tms., mutta ekan stintin jälkeen alle olis laittaa kaks pränikkää pehmeetä settiä...
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olikos Vettelillä pehmeät alla jo Q2:ssa? Oli varmaankin...?? Meinaten, että Q1:sen ajoi kovilla, joita voi kokolailla kaks sarjaa käyttää ihan miten lystää...
Toisella pehmeällä ajoi paalulle ja kolmannen kävi vielä korkkaamassa lopussa... Tuo jälkimmäinen setti olis kannattanut säästää, mutta helppo se nyt on sanoa.
Kahdet pehmeät pitää varmaan aika-ajossa ainakin käyttää, jos paalulle haluaa. Ensimmäisellä hakee tuntumaa ja toisella huippuaika. Jos ensimmäisen käyttää kakkos aika-ajassa, kolmas jää yhden varaan. Yleensä kai rata on nopeimmillaan lopussa, ja on aika riskihommaa jättää ainoa kierros viime minuutille. No Wbberin näkökulmasta ei välttämättä ole, mutta kyllä se vaan on parempi kärjestä startata. Oliskohan sittenkin niin, ettei Vettel vaan ajanut mitään kaksista kisaa... Kärjestä kun lähtee ei ole edes muita edessä hidastelemassa missään vaiheessa vaan pitäisi kadota horisonttiin tuolla aika-ajovauhdilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kiinan kilpailu oli ehdottoman hieno kilpailu. Kärjessä nähtiin taistelua ja ohittaminen ajamalla kisan lopussa. Hamilton voitti hienon ajon jälkeen. Puoli minuuttia myöhemmin niin Hamiltonin sijoitus olisi ollut toinen. Vettel pysyi jälleen melkein kärjessä ja vain huono taktiikka ja renkaan liiallinen kuluminen suhteessa Hamiltoniin ja KERS:in toimimattomuus tuotti voiton menettämäisen. Webber toimi kuin nälkäinen pussisusi ja menestyksen nälässä nousi 18:sta ruudusta kolmanneksi. Lähtöruudun ollessa parempi olisi luultavasti voittanut kilpailun.

Jenson Button ajoi myös hienon kilpailun. Rosbergilla olisi ollut tilaisuus jopa ottaa uran kauan kaivattu ensivoitto. Isä-Keken kisojen perisynti eli bensan loppumisen uhka aiheutti lopulta voiton menetyksen ja sijan tippumisen viidenneksi. Massa ajoi yllättävän hyvin ja oli Alonson edellä maalissa. Alonsolla taas ei kovin hyvä kilpailu ollut.

Tosin odotukset ovat varsin suuret. Schumikin ajoi ajoittain entiseen malliin, mutta ikä painaa jo ja sijoitus oli kahdeksas. Petrov ajoi yhdeksänneksi ja Kamui Kobayashi nappasi pisteen Sauberille. Paul di Resta jäi pisteittä ja Barrichellolla alkoi auto olla hitaampi lopussa kuin Buemin vastaava.

Vaisu kilpailu oli Williamsilla. Sutilkaan ei voi riemusta hyppiä sijoituksen ollessa viidestoista. Heikki ajoi jälleen toisen divisoonan parhaana kuskina kuudenneksitoista. Pereziltä kilpailu meni pieleen varikonläpiajojen takia ja muutenkin vauhti oli hieman vaisumpaa. Maldonado ajoi myös varsin heikosti sillä Williamsilla on asiat melkoisen huonosti.

Pörssiin listautuminen saattoi olla paha virhe ja taloushuolet painavat vaikka rahaa onkin Chavezilta tulossa. Trullin kisa oli jäämistä Heikin taakse ja Jerome ajoi nopeammin kuin tiimikaverinsa Glock. HRT:n autot olivat jälleen viimeisiä, mutta selvisivät maaliin asti ja Liuzzi oli ajoittain jopa Karthikeyania hitaampi radalla. HRT on ottamassa valtavin harppauksin Virginiä kiinni ja jos tiimi vain onnistuisi saamaan enemmän sponsoreita ja kehitystyö olisi parempaa niin potentiaalia on vaikka mihin.

Auton lastentautien kitkemisessä on onnistuttu nopeammin kuin miltä vielä kauden avauksessa näytti. Ajoittain toki ohjaus ei toimi eikä vaihdevälit ole riittävän pitkiä tai lyhyitä jolloin se näkyy liian hitaana tai liian suurena mutkanopeutena. Kisan ainoa keskeyttäynyt kuljettaja oli Alguersuari jolta irtosi pyöränmutteri ja koko pyörä.:D

Kisassa nähtiin hyvin renkaiden kuluminen ja ennen kaikkea rengaspeli. Se tulee ratkaisemaan paljon tulevissa kilpailuissa. Seuraava kilpailu ajetaankin jo viikon kuluttua Turkissa. Toivottavasti kilpailu on hyvää sielläkin ja lajille tekee hyvää nähdä taistoa kärjessäkin. Pitää yrittää laittaa ensi kerralla vain kisan arvostelu enemmän kisapäivänä.:eek:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Karthikeyan veti muuten kisan läpi yhdellä stopilla. Ties vaikka Intian poika yllättäisi jatkossa! :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
HRT on ottamassa valtavin harppauksin Virginiä kiinni ja jos tiimi vain onnistuisi saamaan enemmän sponsoreita ja kehitystyö olisi parempaa niin potentiaalia on vaikka mihin.
Ei kai nyky-Hispaniassa vaikka mihin (toisin sanoen kärkeen) sentäs :)

Kisassa nähtiin hyvin renkaiden kuluminen ja ennen kaikkea rengaspeli. Se tulee ratkaisemaan paljon tulevissa kilpailuissa. Seuraava kilpailu ajetaankin jo viikon kuluttua Turkissa. Toivottavasti kilpailu on hyvää sielläkin ja lajille tekee hyvää nähdä taistoa kärjessäkin. Pitää yrittää laittaa ensi kerralla vain kisan arvostelu enemmän kisapäivänä.:eek:
Turkissa tosiaan mielenkiintoista, kuka ajaa minkäkinkuntoisella rengassarjalla missäkin vaiheessa kisaa. Pitkää, monen apexin, 8-mutkaa seuraa ne 2 suoraa (ja vain keskinopea mutka välissä). Viikko enää sinne :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei sentään kärkeen. HRT olisi korkeintaankin vain toisen divisioonan kärjessä ja vain silloin jos kehityssuunta olisi positiivinen ja Virgin polkisi paikoillaan ja Lotukseen iskisi jatkuva keskeytysten aalto tai kisoissa tekniset ongelmat. Renkaat tulevat olemaankin mielenkiintoiset.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
... Kärjestä kun lähtee ei ole edes muita edessä hidastelemassa missään vaiheessa vaan pitäisi kadota horisonttiin tuolla aika-ajovauhdilla.
Eihän se aika-ajovauhti kerro mitään kisavauhdista verrattuna muihin talleihin. Aika tasavahvoja 3 kärki tiimiä näyttäisi kisoissa olevan, aika-ajoissa tietysti Red Bull on ollut ihan omaa luokkaansa (ainakin Vettelin ajamana). Syitä tähän voi olla monia, tyypillisin syy muita parempaan vauhtiin on tietysti renkaiden saaminen oikeaan lämpöön heti ensimmäiselle nopealle kierrokselle mikä on avain nopeaan kierrokseen aika-ajossa, ilmeisesti tässä Red Bull on onnistunut muita paremmin. Hataraa muistiani kaivelessa tuntuu siltä että Vettel on yleensä repinyt suht samanlaisella ylivoimalla eroa takana tuleviin joka kisassa parilla ekalla kierroksella kuin mitä auton vauhti muihin verratuna oli aika-ajoissa, mutta tämän jälkeen vauhti ero on kaventunut korkeintaan muutamaan kymmenykseen. Tämä viittaisi mielestäni juuri siihen että Red Bull vaan yksinkertaisesti saa renkaat toimimaan huomattavasti muita nopeammin. Lisäksi voi olla vaikka kuinka paljon muita tekijöitä jotka vaikuttavat asiaan kuten esim maikkarin julkaisema spekulaatio: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/04/1317442/red-bullista-ja-mclarenista-paljastui-iso-ero

Elikkä: ei se aika-ajovauhti takaa millään muotoa että auton "pitäisi kadota horisonttin" kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Eihän se aika-ajovauhti kerro mitään kisavauhdista verrattuna muihin talleihin. Aika tasavahvoja 3 kärki tiimiä näyttäisi kisoissa olevan...
Kisavauhdissa näkisin, että vain Malesiassa Ferrari veti vertoja kärkivauhdille. Ei Australiassa eikä Kiinassa. 1 3sta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kahdet pehmeät pitää varmaan aika-ajossa ainakin käyttää, jos paalulle haluaa. Ensimmäisellä hakee tuntumaa ja toisella huippuaika. Jos ensimmäisen käyttää kakkos aika-ajassa, kolmas jää yhden varaan. Yleensä kai rata on nopeimmillaan lopussa, ja on aika riskihommaa jättää ainoa kierros viime minuutille. No Wbberin näkökulmasta ei välttämättä ole, mutta kyllä se vaan on parempi kärjestä startata. Oliskohan sittenkin niin, ettei Vettel vaan ajanut mitään kaksista kisaa... Kärjestä kun lähtee ei ole edes muita edessä hidastelemassa missään vaiheessa vaan pitäisi kadota horisonttiin tuolla aika-ajovauhdilla.
Ekalla Q3 vedollahan se Vettelin ylivoimainen paalu Kiinassa tuli. ;)
Mutta toki on siinä riskinsä jättää yhteen vetoon, jos paalulle haluaa...

Q2:sen selvittäminen kovilla voi olla melkonen haaste. Ehkä Red Bullit siihen pystyisivät... Mutta jos kympin sakkiin halajaa, niin yksien pehmeiden käyttö Q2:ssa lienee pakollista...

Olisko Vettelillä ollut muitakin ongelmia kuin KERS-huolet? Vai oliko kahden stopin taktiikka todella aivan läpimätä ratkaisu...
Toki kun päätös tehtiin, niin puskurina Hamiltoniin oli Rosberg ja Massa, niin ja Button... Jos Nicolta ei olis bensa käyny vähiin, olisi sekin voinut jo riittää Vettelille...(=Hamilton pari kierrosta pitempään Nicon takana)
Tiedä noista... :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös