Ahveniston Vauhtipäivät 11.-12.6.2011

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Siinä tapauksessa et AINAKAAN olis radalle asti ehtinyt... :D
Juuh en Todellakaan... sen verran on asiat tärkeysjärjestyksessä että Camarot ei nappaa nykymuodossaan ;)
Ihmettelenkin miksi tuollaiset Camarot piti ylipäätään maahan tuoda kun ei tuo nykypeli ole edes mistään kotoisin tai näköinen. Challenger on parempi vaihtoehto ulkomuodollisesti ja Vipereita saa halvemmalla ja kyllä niillä NEZ GTssä ehtii edelleen...
 
Viimeksi muokattu:

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Tästä ei ole suunta kun ylöspäin. Mutta aika onnetonta hommaa se oli. Camaro Cup oli huippu! Lisää autoja vaan. Camaroiden ympärille kun kehittelis huipputapahtuman niin sitten alkais tapahtuun. Niinkuin sanoin ennen kisaa niin markkinointi kusi pahasti. Istumakatsomoiden tulo ei kyllä taida olla kiinni rahasta vaan ihan jostain muusta, odotellaan mutta toivottavasti ei ikuisesti.
Ei kukaan tule yhden luokan takia radalle ja jos ne muut on suunnilleen yksi auto per luokka niin enpä näe paljoa koko touhussa tulevaisuutta. Aikani tätä suomalaista rata-autoilua seuranneena ja mukana olleena voin vaan todeta että ei sitä kukaan oikein kaipaa yleisön seasta, meillä on liian lyhkäsiä kisoja ja liian vähän autoja että tulisi kunnon intressiä katsomoon eli tuote on liian heikko ja siksi sitä ei kannata edes markkinoida enempää. Kyllä tästä ollaan Marankin kanssa keskusteltu.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Onhan tuo tiedossa tosiaan. Mitä tarkoitat ei kiinnosta nykymuodossaan? Ainakin ne 3 henkilöä mitkä mun mukana olivat itseni lisäksi piti Camaroista aivan sikana! Ja varsinkin lauantaina oli tunnelmaa. Jossain vaiheessa tulee uusi luokka nimeltään finrace joka on vakioautoluokka. Tähän Legends ja Camaro cup niin siinä on erinomainen pohja uudelle sarjalle näin luki uudessa Vauhdin Maailmassa. Olen täysin samaa mieltä. Kunnon pituus lähtöihin niin sitten alkaa nanna.

Toisaalta se on sama mitä tehdään koskaan kaikki eivät ole tyytyväisiä ei edes Sport 2000 luokan huippuvuosina.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei kukaan tule yhden luokan takia radalle ja jos ne muut on suunnilleen yksi auto per luokka niin enpä näe paljoa koko touhussa tulevaisuutta.
Ei Ahvenistolla ollut automäärältään muita nolon näköisiä lähtöjä kuin tuo yhdistetty voimavaunulähtö, jossa oli kahdessa luokassa yhteensä vain kahdeksan autoa.

Olet varmaan ihan oikeassa, että kukaan ei tule vain yhden luokan takia kisoihin, ja siksi onkin hyvä, että selvän päälähdön (Legends Trophy) tueksi on saatu kasattua ihan kivan näköisiä täyteluokkia, kuten tämä uusi Camaro Cup.

"Camaroita" oli mun mielestä ihan mukava määrä, vaikka 14 autollaan se olikin osanottajamäärältään pienemmästä päästä. Vähemmän autoja oli viivalla vain Porsche/GT-lähdössä (8) ja Formula Fordissa (11). Formuloissakin oli tosi hyvää kisaa huolimatta siitä, että Buri karkasi muilta ja automäärä oli hieman vaatimaton.

Camaroissa oli kyllä ihan tolkuttomat tasoerot (sekä autoissa (Gen.4 vs Gen.5) että kuskeissa). Hitaimmat jäivät kärjelle yli 10 sekuntia / kierros, joten melkoista jonoajeluahan tuo oli, eikä niinkään mitään kilpailua... Mutta eiköhän se tuosta vielä tasoitu.
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Onhan tuo tiedossa tosiaan. Mitä tarkoitat ei kiinnosta nykymuodossaan? Ainakin ne 3 henkilöä mitkä mun mukana olivat itseni lisäksi piti Camaroista aivan sikana! Ja varsinkin lauantaina oli tunnelmaa. Jossain vaiheessa tulee uusi luokka nimeltään finrace joka on vakioautoluokka. Tähän Legends ja Camaro cup niin siinä on erinomainen pohja uudelle sarjalle näin luki uudessa Vauhdin Maailmassa. Olen täysin samaa mieltä. Kunnon pituus lähtöihin niin sitten alkaa nanna.

Toisaalta se on sama mitä tehdään koskaan kaikki eivät ole tyytyväisiä ei edes Sport 2000 luokan huippuvuosina.
Nykymuoto Ei voima-autoja enään kuten ennen. Maamme on rahallisesti mikä on ..ei ole montaa varteenotettavaa kisaaja joilla varaa edes GT3 luokan eli FIAn ns persaukisten luokkaan joten lähtörivit on pienet mitä kukaan sponsori tai yleisö ei siten jaksa arvostaa.

Joka vuosia noita uusia luokkia sorvataan, Sport2000 aikana viha kohdistui juurikin siihen että SS luokat tapettiin hyvän alun jälkeen.. vuosi 2001 oli viimeinen vuosi jolloin sanoisin että populaa oli liikkeellä eikä se johtunut vain yhdestä tähdenlennosta tai siitä että yleisö tuli katsomaan sitä kun eräät koitti saada luokasta romurallin kun nopeus eikä hermot riittänyt...ja kisatkin oli suht pitkiä.

Seuraavaksi joku kysyy mikä sitten neuvoksi.. noh vaikka ratojen päälle rakennetaan kerrostaloja ois mun ehdotus ja aloitetaan kokonaan uudelta pöydältä eli radat muittenkin palveluiden ääreen eikä metsän keskelle. Itsellä esim 70km lähimpään rataan joka on aina varattu joten siksi ei kiinnosta edes lähteä yleisöksi saatikka harrastaa enään koska lähempänä on vesi elementtinä jossa voi harrastaa motorsporttia mielin määrin silloin kun itselle sopii. Ja jos ei riittä hyppää lentokoneeseen ja jatkaa kisaamista palmujen alla, on halvempaakin muuten... Ja mun kirjassa Legendsit joutaa kartingradoille... silloin tulisi tiukkoja tilanteita.
 
Viimeksi muokattu:

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Ei Ahvenistolla ollut automäärältään muita nolon näköisiä lähtöjä kuin tuo yhdistetty voimavaunulähtö, jossa oli kahdessa luokassa yhteensä vain kahdeksan autoa.

Olet varmaan ihan oikeassa, että kukaan ei tule vain yhden luokan takia kisoihin, ja siksi onkin hyvä, että selvän päälähdön (Legends Trophy) tueksi on saatu kasattua ihan kivan näköisiä täyteluokkia, kuten tämä uusi Camaro Cup.

"Camaroita" oli mun mielestä ihan mukava määrä, vaikka 14 autollaan se olikin osanottajamäärältään pienemmästä päästä. Vähemmän autoja oli viivalla vain Porsche/GT-lähdössä (8) ja Formula Fordissa (11). Formuloissakin oli tosi hyvää kisaa huolimatta siitä, että Buri karkasi muilta ja automäärä oli hieman vaatimaton.

Camaroissa oli kyllä ihan tolkuttomat tasoerot (sekä autoissa (Gen.4 vs Gen.5) että kuskeissa). Hitaimmat jäivät kärjelle yli 10 sekuntia / kierros, joten melkoista jonoajeluahan tuo oli, eikä niinkään mitään kilpailua... Mutta eiköhän se tuosta vielä tasoitu.

Jos Legends Trophy on suomen sarjojen päälähtö niin eikös sitten voitais ottaa Superkartit mukaan myös ratasarjaan...ja akkukäyttöiset rullatuolit...ja samaan lähtöön?

Missä on Formula3et? Formula Renault? edes jokin siipiluokka ... tämähän on nykymuodossa ihan naurettavaa että kotosarjoissa fanattisimmassa formulamaassa ei ole yhtään siipiluokkaa ja hetekat on ainoat formulat, Helvetti ryhdistystä nyt ihan aidosti.
Se että Buri karkasi noh siihen on selvä syy..kloppi joutais jo isompiin luokkiin esim Lambon tai Viperin puikkoihin kun niillä on melkeen yhtä nopea.. ai mistäkö tiedän ? Mutta kuka Analle sellaisia lainaisi heheeee :)

Formula3et on aina olleet yksi pääluokista ja se on harrastajaystävällinen luokka vähän vanhemmallakin kalustolla, nyt nämä kotopelit on pian muualla maailmalla ja vähän ajan päästä parutaan niitten perään kun kaikki myyty pois..vastaavaa tapahtunut ennenkin (esim. FF1600).

Se että Camaroissa oli tasoeroa niin ei ihme jos katsoo lähtöluetteloa mutta harrastajaluokka tuokin, voihan joku ex-pro mennä hyppäämään hevosella aluetaso 12v pikkulikkojenkin kanssa.. Tosin hevospuolella näin ei tapahdu.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos Legends Trophy on suomen sarjojen päälähtö niin eikös sitten voitais ottaa Superkartit mukaan myös ratasarjaan...
Niin vois. Esim. Ruotsissahan nuo ovat (tai ainakin pari vuotta sitten olivat) mukana osassa STCC-kisoja. Huimaa menoa! Knutstorpissa menevät jotain 0,5-1 sekkaa nopeempaa kuin Radicalit.
Se että Buri karkasi noh siihen on selvä syy..kloppi joutais jo isompiin luokkiin esim Lambon tai Viperin puikkoihin kun niillä on melkeen yhtä nopea.
Melkein yhtä nopea? Sittenhän Antti ajaa Lambolla aika huonosti. Apparalla nopeimmat Camarot menivät suunnilleen samaa vauhtia Formula Fordien kanssa, ja kyllähän GT3:n pitäisi olla vielä huomattavasti nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Meinasin lähteä katsomaan mutta auringonotto ja Le Mans telkkarista vei voiton... Ehkä sitten syksyllä.

Prkl AKK voisi ilmoittaa että seuraavat 5 vuotta ajetaan tiettyjä luokkia tuli sitten mikä maailmanloppu tahansa. Valkkaisivat luokat niin että niihin riittäisi varmasti ajajia ja autoja eikä mitään turhaa politikointia sen perusteella mikä olisi heidän mielestään "oikein" tai "seksikkäin" luokka. Takas perusasioihin eli paljon autoja radalla -> nähtävää ihmisille -> lisää yleisöä.

Tuntuu että nyt on jotenkin tempoileva tyyli ja ihme ADHD vaihe päällä, luokkia lopetetaan ja perustetaan melkein joka vuosi. Kuka täysjärkinen haluaa riskeerata isot rahat ostamalla kalustoa jolla ei saa enää parin kauden päästä ajaa? Jatkuvuutta pitää olla ja riskit on minimoitava.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kuka täysjärkinen haluaa riskeerata isot rahat ostamalla kalustoa jolla ei saa enää parin kauden päästä ajaa?
Tää lienee yksi tärkeimmistä syistä miksi sekä FR2.0 että F3 kuihtuivat koko rinnakkain elonsa ajan. Porukka taisi odotella toisen sarjan kuolemaa, mutta kävikin valitettavasti niin, että kumpikin luokka katosi...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos Legends Trophy on suomen sarjojen päälähtö niin eikös sitten voitais ottaa Superkartit mukaan myös ratasarjaan...ja akkukäyttöiset rullatuolit...ja samaan lähtöön?
:D Tuossa oliskin hyvä idea. Ja tämän viimeksimainitun luokan superstarana voisi olla vaikkapa J. Markula :D

Missä on Formula3et? Formula Renault? edes jokin siipiluokka ... tämähän on nykymuodossa ihan naurettavaa että kotosarjoissa fanattisimmassa formulamaassa ei ole yhtään siipiluokkaa ja hetekat on ainoat formulat, Helvetti ryhdistystä nyt ihan aidosti.
Tuo on kyllä taivahan tosi. En tiedä mihin nuo F3:t ja Rellut katos radoilta. Olisiko niin että maassa ei riitä hynkkyä ja harrastajapohjaa kuin jommalle kummalle ja AKK:ssa yliarvioitiin F3/F4 -porukan into satsata Relluihin.

Se että Buri karkasi noh siihen on selvä syy..kloppi joutais jo isompiin luokkiin esim Lambon tai Viperin puikkoihin kun niillä on melkeen yhtä nopea.. ai mistäkö tiedän ? Mutta kuka Analle sellaisia lainaisi heheeee :)
Länsi-Suomen Aluekupissa Ana kävi joskus ulkoiluttamassa sekä Oktaavia että Kyykärmestä ja molempia varsin hyvällä vauhdilla. Kärmeksen ratissa ei olisi lainkaan hävennyt noiden GT-luokan vakikuskien seassa. Ja tänäkin päivänä ehtisi Kärmeksellä NEZ GT:ssa kärkivauhtiin. Ihmeen hidas tuo Kuismanenkin oli Fordeineen. Kyllä autolla olisi pitänyt ehtiä reilusti alle 1'10:n kierrosvauhteihin kun kerran Mannila&Palttalakin pari vuotta sitten ajoivat Cuppi-Porschella alle tuon rajan.

Ehkä Camaroihin (ainakin NEZ lähtöihin missä on hurreja mukana) pitäis tehdä tällainen Pro/Am jako jolloin nämä Pro-tason jessekrohnit ja magnussenit ei ihan totaalisesti nöyryyttäis kotimaisia harrastelijoita.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ihmeen hidas tuo Kuismanenkin oli Fordeineen. Kyllä autolla olisi pitänyt ehtiä reilusti alle 1'10:n kierrosvauhteihin kun kerran Mannila&Palttalakin pari vuotta sitten ajoivat Cuppi-Porschella alle tuon rajan.
Ei ny sentäs. Ei Apparalla ole ajettu tuollaisia kierroksia siipiformuloillakaan. Pari vuotta sitten Palttalan paras kierros oli 1.18,004, eikä autokaan ollut ihan Cup-Possu, vaan FIA GT3 -luokan Cup S.

Ehkä Camaroihin (ainakin NEZ lähtöihin missä on hurreja mukana) [...]
Camaroilla ei ajeta NEZ-sarjaa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Jäi mietityttään miksi poliisit ottivat kyytiin yhden ajopukuisen johtotornista??
Kyse oli nimenomaan täälläkin epäillystä "dopingista" eli "dopingmittarin" promillet oli kyseisen kilpailijan kohdalla ylittäneet sallitut arvot. Todella hyvä, että tätäkin puolta valvotaan, vaikka ei kai kyseessä kovin suuri ongelma autourheilussa olekkaan.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
No huh huh ei kai nyt sentään alle 1.10. Ei mitään toivoa. Suurin ongelma oli kilpailun aikataulutus. Aivan järkyttävää suorastaan. Jo pelkästään sen kun saisi kuntoon niin sitten voisi tämäkin formaatti toimia ainakin paremmin. Onko tällä mitään helvetin väliä enään mutta haluatteko nähdä ihanteellisen aikautaulun?

Super Saloon luokka oli täynnä vain lupauksia. Eikä se koskaan toiminut, liian suuret tasoerot. Camarot on mun listassa ykkönen, Legends ei ole mitään. Mutta toisaalta Legends luokkana on hemmetin hyvä lisäluokka kisoihin.

Katsotaan miten Camarot kehittyy. Kaikki mahikset on huippusarjaksi. Kysymys kuuluukin että kannattaisko ottaa lisäpainojärjestelmä käyttöön jolla eroja tasoitellaan.

Edelleen mihin katosi siipiformulat? No tätä samaa voidaan kysyä Ruotsista. Kun sieltä tulee vastaus niin se voi kertoa suomenkin tilanteesta jotain.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kyse oli nimenomaan täälläkin epäillystä "dopingista" eli "dopingmittarin" promillet oli kyseisen kilpailijan kohdalla ylittäneet sallitut arvot. Todella hyvä, että tätäkin puolta valvotaan, vaikka ei kai kyseessä kovin suuri ongelma autourheilussa olekkaan.
Ai semmoista dopingia just joo.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Prkl AKK voisi ilmoittaa että seuraavat 5 vuotta ajetaan tiettyjä luokkia tuli sitten mikä maailmanloppu tahansa. Valkkaisivat luokat niin että niihin riittäisi varmasti ajajia ja autoja eikä mitään turhaa politikointia sen perusteella mikä olisi heidän mielestään "oikein" tai "seksikkäin" luokka.
Hyvä pointti. Mitähän V1600 jengi ajattelee, kun rinnalle tulee hyvin samankaltainen luokka, 1,4 turbo. Varmaan sekin vie osan noista 1600 kuskeista, ettei sekään pääse kunnolla kehittymään.
VM:ssä oli hyvä juttu Ruotsin ratakisoista, on kyllä eroa. Se mikä pisti jutusta silmään, oli varaukseton promoottorin taloudellisen menestyksen kehuminen ja sitä kautta muka koko sarjan menestyminen. Pitääkö Maran putiikille siis syöttää lisää rahaa, että se takaa kotomaan ratakilpailuiden suosion :eek:
Itse olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. Kunnon ratasarja kilpailijoineen aiheuttaa sen, että promoottorikin menestyy. Ei päinvastoin.
Olin torstaina Ahvenistolla muissa asioissa ja ei nuo Camarot mitään maanjäristystä aiheuttaneet. Ihan kiva luokka, hakkaa varmasti 100000 - 0 Legendsit, mutta ei riitä.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Oiskohan kuski juuri menettänyt maantiellä ajokorttinsa ja oli ns tuplakortti jolla kisaamassa... tapahtunut ennenkin...
Nykyään ei ajokorttia vaadita rata-ajossa:

Kilpailijalisenssin lisäksi ko. ajoneuvoluokan ajokortti pakollinen lajeissa jotka suoritetaan tieliikennelain mukaisilla yleisillä teillä
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Onko muuten jossain kunnollisia tuloksia? Sellaisia, joista tällainen työmaalla viikonloppunsa hukannut näkisi myös V1600/?-luokkien (ja muidenkin ei-ykstyypisten) autojen merkit ja mallit?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei ny sentäs. Ei Apparalla ole ajettu tuollaisia kierroksia siipiformuloillakaan. Pari vuotta sitten Palttalan paras kierros oli 1.18,004, eikä autokaan ollut ihan Cup-Possu, vaan FIA GT3 -luokan Cup S.
No on Ässä-cupperista vielä aika pitkä matka GT3 RSR:n suorituskykyyn (ja hintaan!). Cup S on/oli vähän sellainen "herrasmieskilpuri". Teho-ero perus cupperiin oli +20hp. (420 vs. 440hp). 997 GT3 RSR tuotti taasen 485 hp (vuoden 2008 speksien mukaan). Lappalaisen GT3 R (2010) oli sitten jossain tuossa välissä.

Camaroilla ei ajeta NEZ-sarjaa.
Teknisesti ei, mutta jonkinlainen kansalliset rajat ylittävä kisa-sarjahan heillä on, kun suomalaiset kuskit "vierailee" Ruotsin sarjassa ja vastoin päin.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
No on Ässä-cupperista vielä aika pitkä matka GT3 RSR:n suorituskykyyn (ja hintaan!). Cup S on/oli vähän sellainen "herrasmieskilpuri". Teho-ero perus cupperiin oli +20hp. (420 vs. 440hp). 997 GT3 RSR tuotti taasen 485 hp (vuoden 2008 speksien mukaan). Lappalaisen GT3 R (2010) oli sitten jossain tuossa välissä.
997 Cup S oli vuosina 2008 ja 2009 Porschen FIA GT3 -luokkaa varten tekemä upgreidattu Cup -auto (erona teho, jousitus, leveämpi, leveämmät renkaat, ABS). Sillä ei kyyti aivan piisannut isompien pelien vauhtiin, joten vuodelle 2010 Porsche teki uuden GT3-R mallin (kori, teho, alusta, luistonesto, aero, vaihdelaatikko, elektroniikka jne). GT3-R on siis Cup S:n seuraaja ja otti selvästi askeleen lähemmäs mainitsemaasi GT3-RSR:ää, joka taas on GT2-luokan auto. En nyt muista oliko Cup S jo 3,8L koneella vai vasta GT3-R, veikkaisin että vasta R. RSR on nykyään nostettu 4-litraiseksi.

GT3-R ei radasta riippuen kuitenkaan juuri häviä GT3-RSR:lle, mutta niinhän ne GT2:n ja GT3:n kierrosajat Euroopan radoilla ovatkin samoilla tienoilla ja välillä GT3 on jopa nopeampi. Niillä kuitenkin harvassa sarjassa enää ajetaan vastakkain, joten sillä ei taida olla väliä.

Ahvenisto on siitä mielenkiintoinen rata, että siellä ei pelkällä teholla jyllätä. Itse ajoin 2004 vanhan mallin 996 Cupilla (h-laatikko, n. 400hv, lähes vakioalusta ilman säätömahiksia) 1.19,3 ja tosiaan 2009 Cup S:llä 1.18,004. Edellinen oli tosin täyden puristuksen aika-ajoveto ja Cup S:llä jo ajetulla pyörällä ja raskaalla kuormalla ajettu kisa-aika.

Olen sitä mieltä, että nykypäivän GT3-autolla pitää parhaimmillaan pystyä ajamaan 1.17 alle. Sitä olisi kiva päästä koittamaan R:llä, uudella Bemarilla, Ferrarilla tai vaikka Ford GT:llä.
 
Ylös