No on Ässä-cupperista vielä aika pitkä matka GT3 RSR:n suorituskykyyn (ja hintaan!). Cup S on/oli vähän sellainen "herrasmieskilpuri". Teho-ero perus cupperiin oli +20hp. (420 vs. 440hp). 997 GT3 RSR tuotti taasen 485 hp (vuoden 2008 speksien mukaan). Lappalaisen GT3 R (2010) oli sitten jossain tuossa välissä.
997 Cup S oli vuosina 2008 ja 2009 Porschen FIA GT3 -luokkaa varten tekemä upgreidattu Cup -auto (erona teho, jousitus, leveämpi, leveämmät renkaat, ABS). Sillä ei kyyti aivan piisannut isompien pelien vauhtiin, joten vuodelle 2010 Porsche teki uuden GT3-R mallin (kori, teho, alusta, luistonesto, aero, vaihdelaatikko, elektroniikka jne). GT3-R on siis Cup S:n seuraaja ja otti selvästi askeleen lähemmäs mainitsemaasi GT3-RSR:ää, joka taas on GT2-luokan auto. En nyt muista oliko Cup S jo 3,8L koneella vai vasta GT3-R, veikkaisin että vasta R. RSR on nykyään nostettu 4-litraiseksi.
GT3-R ei radasta riippuen kuitenkaan juuri häviä GT3-RSR:lle, mutta niinhän ne GT2:n ja GT3:n kierrosajat Euroopan radoilla ovatkin samoilla tienoilla ja välillä GT3 on jopa nopeampi. Niillä kuitenkin harvassa sarjassa enää ajetaan vastakkain, joten sillä ei taida olla väliä.
Ahvenisto on siitä mielenkiintoinen rata, että siellä ei pelkällä teholla jyllätä. Itse ajoin 2004 vanhan mallin 996 Cupilla (h-laatikko, n. 400hv, lähes vakioalusta ilman säätömahiksia) 1.19,3 ja tosiaan 2009 Cup S:llä 1.18,004. Edellinen oli tosin täyden puristuksen aika-ajoveto ja Cup S:llä jo ajetulla pyörällä ja raskaalla kuormalla ajettu kisa-aika.
Olen sitä mieltä, että nykypäivän GT3-autolla pitää parhaimmillaan pystyä ajamaan 1.17 alle. Sitä olisi kiva päästä koittamaan R:llä, uudella Bemarilla, Ferrarilla tai vaikka Ford GT:llä.