Formula 1 - 2011 - Monaco: Kisan jälkitunnelmat

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13784
Semmoinen kisa.

-Mersun kisavauhti vaisua. Myöhemmin Schumi&Rosberg näyttivät, miten neulansilmässä voi mennä rinnakkain ilman kolariakin. En näkisi Hamiltoniakaan syyllisenä, vaan ennemmin Massan joka vaan kääntää sisään kuin toista ei olisikaan. Myöhemmin Maldonado mokasi samoin oman kisansa, kun ei mitenkään ajoissa ottanut radan oikeaa puolta haltuun.

-Vähän latisti voittotaistelua näin katsojana, kun saivat vaihtaa renkaat ennen tauon jälkeistä starttia.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Hämäläinen sitten ajoi kuin reikä päässä. Kolasi ukon toisensa jälkeen tieltään. Startissa Schumin kanssa kolistelua, Massan kanssa kolarointi, oli osallisena siinä ruuhka kolarissa ( Ihme oli, että kärkikolmikko pystyi luovimaan tuosta tilanteesta ehjin autoin, kun pujottelivat siellä joukossa :D) ja sitten vielä ohitus yritys Maldonadosta, joka pilasi Pastorin hyvän kisan. Lisänä vielä kaksi rangaistusta.
Kaikista kisan aikana annetuista rangaistuksista pitäisi tulla drive-throughin lisäksi automaattinen varoitus ja toisesta saman kisan aikana tulleesta rangaistuksesta musta lippu. Tämä hillitsiti hyvin tehokkaasti agressiivistä kolaamista mallia Hamilton, kun raivopäänä yritetään ajaa kiinni rangaistuksen takia menetettyä sijoitusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten kisan arvostelua.

Sebastian Vettel nousi jälleen vaikeuksien kautta voittoon. Hannu Hanhimaista tuuriakin oli matkassa turva-autojen ja suhteellisen hölmön kisan punaisella liputtamisen ja sitten tapahtuneiden renkaanvaihtojen myötä. Poikkiliputus pisti silmään siten kun jo muutaman vuoden ajan on rajujakin kolareita ollut ja aina on vain jatkettu ilman punaista lippua. Esimerkkinä Kubican kolari 2007. Ilman niitä viimeiset 6 kierrosta olisi olleet jännittävämpää seurattavaa. Ainakin lähtö olisi voinut olla seisontastartti.

Vettel selvitti myös varikkomiesten rengasten arpomisen paremmin. Webberin kohdalla oli sitten aivan 10 pisteen perseily. Alonso oli tuomassa Ferrarille suhteellisen harvinaista Monacon voittoa.

Näin ei kuitenkaan käynyt ja toinenkin sija on kuitenkin hyvä. Jenson Button oli jälleen taktisen pelisilmän omaava kuljettaja jolle voittokin olisi voinut olla mahdollinen. Tosin 6 kierroksen loppuajossa varmistelu oli pieni miinus muuten hienoon kisaan.

Mark Webber kärsi tallin perseilystä varikolla ja sai päivän toiseksi pisimmän pysähdyksen tittelin. Pisin meni Schumacherille siivenvaihdon myötä. Webber taisteli jälleen ja palkinnoille olisi päässyt ja mahdollisesti jopa voittotaisteluun ilman lähes tyhjästä tulleita Kobayashia ja Sutilia. Kamui-san ajoi hienon ajon Sauberilla ollen viides. Sauberilla on syytä olla tyytyväisiä sijoitukseen. Perezin loukkaantuminen oli pieni miinus, mutta onneksi vahingot eivät olleet vakavia.

Lewis Hamiltonilla adrenaliini näkyi ja asenne on ollut samanlainen mestaruudesta asti. Silloin kuin kaikki menee hyvin ja hienosti niin on hymyt huulilla vaan muuten kun tulee huonoja aikoja niin se tietty neste tuntuu nousevan kupoliin helpommin.

Valittaminen on kuin Niki Laudalla.:eek: Racing-hengestä tulee täältäkin täydet pisteet, mutta toisten tyrmäämiset radalta saisi jäädä enemmän Sennalle ja Schumacherin kaltaisille kuskeille. Nyt tuli sitten aikasakko.

Sutil oli taas saamassa nelossijaa tällä kertaa ilman Kimin sekaannusta asiaan. Kisan lopussa otteet hiipuivat ja tuloksena seitsemäs sija. Heidfeld sai kasipaikan ja Rubens otti ysipaikan ja Buemi viimeisen pisteen. Rosbergilla ei Monaco taida kovin luonnistua sillä jostakin syystä kotikisa menee pieleen. Michaelin kanssa kisailu on hyvä, mutta pitäisi kyllä Nicon ansaita parempaakin.

Paul di Restalla kisa meni takarivissä ja tuloksena oli 12:sta paikka. Jarno Trulli oli tällä kertaa Heikin edelä toisen divisioonan kisoissa ja Heikistä alkaa ärtymys paistaa läpi. Lotuksen pitäisi kyllä pian alkaa kehittymään parempaan päin. Muuten Heikin kannattaisi alkaa katsoa edes teoriassa paikkaa paremmasta tiimistä.

Jerome ajoi niin hyvin kuin pystyi ja voitti HRT:n Liuzzin ja Karthikeyanin. Maldonado oli tuomassa Venezuelan hienoimman sijoituksen kautta aikain ,mutta Lewis tönäisi päin seinää ja näin jäi pisteet saamatta. Petrovilla ja Massalla lipesi seinään ja päivä meni piloille. Alguersuarin onneton viikonloppu sai arvoisensa lopun keskeytyksen merkeissä. Schumilla oli kisailua jälleen, mutta moottori petti ja keskeytys oli ironinen viiden kauden takaiseen parkkipaikkaan pysäytys.:D Timo Glock joutui myös keskeyttämään.

Kisassa Maikkari oli taas välillä aivan kuutamolla ja varikkokäynnit kestivät tällä kertaa pisimpään. Varikkokäyntien nopeus kummastuttaa sillä 5 sekuntia ei ole vielä maailmanloppu. Se on toki hitaahkonlainen, mutta ei hidas. 4-4,5 sekuntia on useimmat stopit. Ajoittain toki on alle 4 sekunnin pysähdyksiä ,mutta välillä taitaa nuo pysäytyskellot olla väärässä.

Sitten tuo Vettelin, Alonson ja Hamiltonin ylenpalttinen hehkutus on taas hieman kisaa latistava elementti. No kun ei Kimi aja ja Heikki ajaa takarivissä niin sitten ei muuta kai voi odottaa. Renkaat kestivät kisassa odotettua paremmin muutamaan otteeseen.

Tosin kyllä ne heikommat olivat kuin vanhan ajan C-renkaat Goodyearilla tai viime kauden Bridgestonen vastaavat renkaat. Seuraavaksi onkin sitten Montrealissa jännitys siitä, että miten Pirellin renkaat toimivat siellä. Viime kaudella rengasten ainoa todella jännittävä taisto käytiin siellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Petrovin onnettomuus onneksi päättyi kuitenkin hyvin. Enemmän itse luulin ensimmäiseksi ratavalvojan loukkaantuneen kun tuli punainen lippu. Osia kuitenkin lenteli ja joku niistä olisi voinut mennä aidan raoista läpi. Ruhjeita ja mustelmia tuli kuitenkin.

Tajunnanmenetys oli yllättävä noin pieneksi kolariksi. Perezin tilanteessa olikin varsin todennäköistä, että taju voi lähteä tuollaisen kolarin jälkeen kun päähän osuu.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin, mua jäi mietityttämään nuo red flagin aikana tapahtuneet renkaan vaihdot. Voisiko teoriassa mennä niin, että joku olisi aloittanut kisan kovemmalla renkaalla, ajaisi niillä siihen asti että kisa keskeytetään, sitten vaihdetaan pehmeät alle red flagin aikana ruudukossa, joten rengassääntö täytetty, ja ajetaan maaliin, ilman että käy kertaakaan varikolla. :confused:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin, mua jäi mietityttämään nuo red flagin aikana tapahtuneet renkaan vaihdot. Voisiko teoriassa mennä niin, että joku olisi aloittanut kisan kovemmalla renkaalla, ajaisi niillä siihen asti että kisa keskeytetään, sitten vaihdetaan pehmeät alle red flagin aikana ruudukossa, joten rengassääntö täytetty, ja ajetaan maaliin, ilman että käy kertaakaan varikolla. :confused:
Noi punaisten lippujen aikana sallitut renkaanvaihdot on ihan turvallisuuskysymys. Siinä kun aluksi ajetaan hitaasti turva-auton perässä ja sitten pysähdytään puoleksi tunniksi kerkeää renkaiden lämmöt laskemaan niin että uusinta lähdössä luistelisi yksi jos toinenkin kylmillä renkailla seinään. Siinähän rengassääntö täyttyisi eli ajaa molemmilla seoksilla kisassa.
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Itseäni ihmetytti se että miksi kisaa jatkettiin uusintalähdöllä vaikka sääntöjen mukaan oltaisiin ihan hyvin voitu jo pistää kisa pakettiin. Halusivatko järjestäjät viedä shown loppuun asti vai soittiko Sergio Santander ja sanoi että Allulla on vielä mahis voittaa, jatkakaa kisaa, kyllä minä maksan :D
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Todennäköisesti siksi, että Monacon kaltaiselle klassikkokisan arvolle on soveliasta tulla ajamalla maaliin. Kuitenki kisa on niin legendaarinen ja paikalla kuninkaallisiakin kattomassa.. :alppu:
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
En tajua mitä tuo Hamilton vinkuu. Ihan tyhmiä ohitusyrityksiähän sillä oli. Epätoivoisista paikoista itsemurhaliikkeitä, joista rankaistiin aivan oikein. Jarruttamatta jättämällä saa juuri ja juuri keulan toisen auton keskivaiheille, ja sitten syyttää sitä toista eteen kääntämisestä?


Mitä tulee kisaan: loistavaa viihdettä! Millon viimeks on nähty näin mielenkiintoinen Monaco?
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Kattelin sitten kisan loppuillasta boksilla, koska livelähetyksen aikaan olin kattomassa Hevosen istukkaa eli http://sielutar.blogspot.com/2011/05/syntyman-ihme.html vaikka tuskin kiinnostaa :p

Kisa oli aika puuduttavaa, startin jaksoin kattoo, sitten välillä huomasin että aijaa, katos, turva-autohan se siinä... EKin ja oskarin monotoninen tasapaksu selostus ei saanut mua ikinä tuijottaa tv:tä "ai mitä siellä tapahtuu?" tuntu ettei ois tapahtunu mitää, meni selostus toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos...

Palkintojenjako monacossa on aina kiva, ihana Albert<3, ihana charlene (vai mikä sen akan nimi on?) ja ihana charlotte. Caroline ja Stephanie saivatkin väistyä noiden kaunotarten tieltä...

Ihan jees ku ferrari oli toinen, vettel kai ansaitsi ekan monacon voittonsa, buttonin pärstä vähä liiankin tuttu.... Heikki onkin JUST nyt aamutv:n tulosruudussa... Ai saatana 60 pisteen ero vettelillä toiseen MM-sarjassa - mestaruus taitaa ratketa liian pian :(
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Itseäni ihmetytti se että miksi kisaa jatkettiin uusintalähdöllä vaikka sääntöjen mukaan oltaisiin ihan hyvin voitu jo pistää kisa pakettiin. Halusivatko järjestäjät viedä shown loppuun asti vai soittiko Sergio Santander ja sanoi että Allulla on vielä mahis voittaa, jatkakaa kisaa, kyllä minä maksan :D
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B629812D19AA0E20C125789400396558/$FILE/1-2011%20SPORTING%20REGULATIONS%2008-03-2011.pdf

Missähän tuolla on sellainen sääntö? Itse en löytänyt.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mitä tulee kisaan: loistavaa viihdettä! Millon viimeks on nähty näin mielenkiintoinen Monaco?
Niinpä, itekkin odottelin perustylsää Monacoa, mutta actioniahan siellä oli. Paljon kolareita ja ohituksia :ahem:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
En näkisi Hamiltoniakaan syyllisenä, vaan ennemmin Massan joka vaan kääntää sisään kuin toista ei olisikaan. Myöhemmin Maldonado mokasi samoin oman kisansa, kun ei mitenkään ajoissa ottanut radan oikeaa puolta haltuun.
Et voi olla tosissas. Hamilton kiilas Massaa kohti seinää ja Maldolla oli rata hallussa mutta Hamihan tuli kylkeen rata-alueen ulkopuolelta niin että tolpat lenteli. Penaltyt johtuvat toki rusketuksesta...
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Myönnän että nuo olivat optimistisia yrityksiä, mutta ette voi olla tosissanne itse jos väitätte että syy on 100% Hamiltonin? Mutta rangaistaan vaan ja katsellaan sitten jonoajelua kun kukaan ei viitsi edes yrittää.

Massa&Hamilton:
http://www.youtube.com/watch?v=XizXIBZIf9w
Ja tokihan se kiilaa seinää kohti tuossa kun on full lock eikä auto jyrkempään käänny. Ja verratkaa Massan ja Webberin ajolinjaa.

Maldonado&Hamilton:
http://www.youtube.com/watch?v=_mOw-qbgBTo


Ja sitten vielä ihan samanlainen tilanne, eri ohitettava:
http://www.youtube.com/watch?v=jQiCe5qhpGE

EDIT: Ja tuossa vielä ajasta 40sek eteenpäin:
http://www.youtube.com/watch?v=s2_8mu-_Hxs

Nuo videot ei kyllä varmaan pitkään ole tuolla, eiköhän fom taas tee hommansa.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Et voi olla tosissas. Hamilton kiilas Massaa kohti seinää ja Maldolla oli rata hallussa mutta Hamihan tuli kylkeen rata-alueen ulkopuolelta niin että tolpat lenteli. Penaltyt johtuvat toki rusketuksesta...
Hamilton ajautui rata-alueen ulkopuolelle koska Maldonado työnsi hänet sinne.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hamilton ajautui rata-alueen ulkopuolelle koska Maldonado työnsi hänet sinne.
Selkeästi edellä ollut Maldonado kääntää ensin mutkaan, johon mahtuu vain yksi... Lewis on juuri ja juuri puoliksi rinnalla. Minä näen asian niin, että olisi ollut Hamiltonin tehtävä perääntyä aiemmin. Pastor voi ottaa osumisesta jotain omaan piikkiinsä, mutta ohitusyritys on melko epätoivoinen.
Mutta rangaistaan vaan ja katsellaan sitten jonoajelua kun kukaan ei viitsi edes yrittää.
Eilen melko moni yritti ja onnistui ilman, että ohitettava oli lopuksi kaiteessa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllähän osumiin aina kaksi tarvitaan... Silti laittaisin enemmän Hamiltonin piikkiin, mutta näin lopulta alan kallistua siihen suuntaan, että oliko rangaistukset kuitenkaan tarpeen... Sekä Massa että Pastor vaihtoivat linjaansa aika viimetipassa myös...

Jos ei vielä oo tullu mainittua, niin Hornerin mukaan RB:llä ei toiminu radioyhteys ilmeisesti muurin ja varikon välillä ja siksi varikkotiimi ei ollut valmis ottamaan autoja sisään ja renkaiden hakemisessa tuli kiire. Vettel sai ainakin väärää seosta alleen ja se varmaan aiheutti myös sekaannusta miehistölle. Näillä lähtökohdilla hoitivat Vettelin stopin kyllä aika nappiin. Että ei tullu esim. sekarengastusta alle tai Webberin pyöriä.

Ilman tätä yhteysongelmaahan olisivat kyllä ehtineet molemmat autot huoltaan ihan hyvin, kun nytkin se olis muuten mennyt ihan mukavasti, mutta vissiin Webberin paria rengasta haettiin vähän kauempaakin...
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Mutta rangaistaan vaan ja katsellaan sitten jonoajelua kun kukaan ei viitsi edes yrittää.
Ei tule tapahtumaan, koska radalla on kilpakuljettajia. Kyllä aina tullaan yrittämään ohituksia, vaikka rangaistuksia jaeltaisiin kuinka. Tässä on vain kyse siitä, että Hamiltonin yritykset olivat luokattomia. Jos niissä ei olisi ollut yhtään kontaktia, ne olisivat olleet mestarillisia. Siinä on vain se hiuksenhieno ero.

Esimerkiksi Kobayashi on aikaisemmin tarjoillut näyttäviä ja puhtaita kamikaze-ohituksia. Turhautunut Hamilton tulee vain kyljestä sisään.
 

Maukka

Well-known member
Liittynyt
30.9.2010
Viestit
73
Hämiksen rankut oli ihan ansaittuja. Loewsissa Massa ajaa omaa linjaansa ja Hamilton kolistelee kanttarien päältä toinen auton puoli radan ulkopuolella kylkeen. Webberin ja Massan ajolinjojen vertailu on turhaa, sillä Massa sai ajaa siitä mistä ajoi. Hamilton sekoili.
Maldonadon tilanne on vielä selkeämpi, Hamilton oli hädin tuskin puolen auton mitan päässä silti koittaen työntää itseään aivan mahdottomaan väliin. Turha valittaa, että Pastori puski Hamiltonin sinne rata-alueen ulkopuolelle, omaa hölmöyttään Lewis koitti runnoa itseään sisälle. Jos Hamilton olisi ollut rinnalla kunnolla, niin silloin Maldonadossa olisi ollut vikaa. Tässä tilanteessa Hämiksen olisi kuulunut perääntyä.
Hamiltonin ajelu ja taistelu kaksinkamppailuissa on ollut viihdyttävää katsottavaa jo vuosia, mutta Monacon tilanteet olivat ylilyöntejä ja niistä pitää rangaista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Hämiksen rankut oli ihan ansaittuja. Loewsissa Massa ajaa omaa linjaansa ja Hamilton kolistelee kanttarien päältä toinen auton puoli radan ulkopuolella kylkeen. Webberin ja Massan ajolinjojen vertailu on turhaa, sillä Massa sai ajaa siitä mistä ajoi. Hamilton sekoili.
Maldonadon tilanne on vielä selkeämpi, Hamilton oli hädin tuskin puolen auton mitan päässä silti koittaen työntää itseään aivan mahdottomaan väliin. Turha valittaa, että Pastori puski Hamiltonin sinne rata-alueen ulkopuolelle, omaa hölmöyttään Lewis koitti runnoa itseään sisälle. Jos Hamilton olisi ollut rinnalla kunnolla, niin silloin Maldonadossa olisi ollut vikaa. Tässä tilanteessa Hämiksen olisi kuulunut perääntyä.
Hamiltonin ajelu ja taistelu kaksinkamppailuissa on ollut viihdyttävää katsottavaa jo vuosia, mutta Monacon tilanteet olivat ylilyöntejä ja niistä pitää rangaista.
Tähän on paha lisätä mitään. En kyllä tajua, miten kukaan saa noita Massan tai Maldonadon viaksi saa. Lewis menee tilaan, joka näyttää olevan olemassa mutta ei oikeasti ole ja sitten kolisee.
 
Ylös