Laitetaan sitten kisan arvostelua.
Sebastian Vettel nousi jälleen vaikeuksien kautta voittoon. Hannu Hanhimaista tuuriakin oli matkassa turva-autojen ja suhteellisen hölmön kisan punaisella liputtamisen ja sitten tapahtuneiden renkaanvaihtojen myötä. Poikkiliputus pisti silmään siten kun jo muutaman vuoden ajan on rajujakin kolareita ollut ja aina on vain jatkettu ilman punaista lippua. Esimerkkinä Kubican kolari 2007. Ilman niitä viimeiset 6 kierrosta olisi olleet jännittävämpää seurattavaa. Ainakin lähtö olisi voinut olla seisontastartti.
Vettel selvitti myös varikkomiesten rengasten arpomisen paremmin. Webberin kohdalla oli sitten aivan 10 pisteen perseily. Alonso oli tuomassa Ferrarille suhteellisen harvinaista Monacon voittoa.
Näin ei kuitenkaan käynyt ja toinenkin sija on kuitenkin hyvä. Jenson Button oli jälleen taktisen pelisilmän omaava kuljettaja jolle voittokin olisi voinut olla mahdollinen. Tosin 6 kierroksen loppuajossa varmistelu oli pieni miinus muuten hienoon kisaan.
Mark Webber kärsi tallin perseilystä varikolla ja sai päivän toiseksi pisimmän pysähdyksen tittelin. Pisin meni Schumacherille siivenvaihdon myötä. Webber taisteli jälleen ja palkinnoille olisi päässyt ja mahdollisesti jopa voittotaisteluun ilman lähes tyhjästä tulleita Kobayashia ja Sutilia. Kamui-san ajoi hienon ajon Sauberilla ollen viides. Sauberilla on syytä olla tyytyväisiä sijoitukseen. Perezin loukkaantuminen oli pieni miinus, mutta onneksi vahingot eivät olleet vakavia.
Lewis Hamiltonilla adrenaliini näkyi ja asenne on ollut samanlainen mestaruudesta asti. Silloin kuin kaikki menee hyvin ja hienosti niin on hymyt huulilla vaan muuten kun tulee huonoja aikoja niin se tietty neste tuntuu nousevan kupoliin helpommin.
Valittaminen on kuin Niki Laudalla.
Racing-hengestä tulee täältäkin täydet pisteet, mutta toisten tyrmäämiset radalta saisi jäädä enemmän Sennalle ja Schumacherin kaltaisille kuskeille. Nyt tuli sitten aikasakko.
Sutil oli taas saamassa nelossijaa tällä kertaa ilman Kimin sekaannusta asiaan. Kisan lopussa otteet hiipuivat ja tuloksena seitsemäs sija. Heidfeld sai kasipaikan ja Rubens otti ysipaikan ja Buemi viimeisen pisteen. Rosbergilla ei Monaco taida kovin luonnistua sillä jostakin syystä kotikisa menee pieleen. Michaelin kanssa kisailu on hyvä, mutta pitäisi kyllä Nicon ansaita parempaakin.
Paul di Restalla kisa meni takarivissä ja tuloksena oli 12:sta paikka. Jarno Trulli oli tällä kertaa Heikin edelä toisen divisioonan kisoissa ja Heikistä alkaa ärtymys paistaa läpi. Lotuksen pitäisi kyllä pian alkaa kehittymään parempaan päin. Muuten Heikin kannattaisi alkaa katsoa edes teoriassa paikkaa paremmasta tiimistä.
Jerome ajoi niin hyvin kuin pystyi ja voitti HRT:n Liuzzin ja Karthikeyanin. Maldonado oli tuomassa Venezuelan hienoimman sijoituksen kautta aikain ,mutta Lewis tönäisi päin seinää ja näin jäi pisteet saamatta. Petrovilla ja Massalla lipesi seinään ja päivä meni piloille. Alguersuarin onneton viikonloppu sai arvoisensa lopun keskeytyksen merkeissä. Schumilla oli kisailua jälleen, mutta moottori petti ja keskeytys oli ironinen viiden kauden takaiseen parkkipaikkaan pysäytys.
Timo Glock joutui myös keskeyttämään.
Kisassa Maikkari oli taas välillä aivan kuutamolla ja varikkokäynnit kestivät tällä kertaa pisimpään. Varikkokäyntien nopeus kummastuttaa sillä 5 sekuntia ei ole vielä maailmanloppu. Se on toki hitaahkonlainen, mutta ei hidas. 4-4,5 sekuntia on useimmat stopit. Ajoittain toki on alle 4 sekunnin pysähdyksiä ,mutta välillä taitaa nuo pysäytyskellot olla väärässä.
Sitten tuo Vettelin, Alonson ja Hamiltonin ylenpalttinen hehkutus on taas hieman kisaa latistava elementti. No kun ei Kimi aja ja Heikki ajaa takarivissä niin sitten ei muuta kai voi odottaa. Renkaat kestivät kisassa odotettua paremmin muutamaan otteeseen.
Tosin kyllä ne heikommat olivat kuin vanhan ajan C-renkaat Goodyearilla tai viime kauden Bridgestonen vastaavat renkaat. Seuraavaksi onkin sitten Montrealissa jännitys siitä, että miten Pirellin renkaat toimivat siellä. Viime kaudella rengasten ainoa todella jännittävä taisto käytiin siellä.