Vesku
Maatalousneuvos
- Liittynyt
- 14.6.2003
- Viestit
- 5795
Joskus 90-luvun alussa oli maatalousharjoittelija Petroskoista Venäjältä. Liekö ollut jotain lähialuemaatalouskoulutusopastusta yms. Suonenjoen mutiksesta kaverin hain pari pv ennen vappua. Vladimir olikin enemmän kauppamiehiä kuin turpeenpuskijoita.
Suomen kieltä osasi sen verran, että palkkaennakkoa oli heti pyytämässä 3000 mk n. 3 km:n ajon jälkeen. ( Oisko ollut lähdeverollisen harjurin käteenjäävä palkka n 1600 mk/kk ) "Hjyvä Njiva" myynnissä lähistöllä.... Phitää saada! Kurvattiin Karttulan tieltä Iisvedelle, siellä taisi olla seinäpankkikin. Rahat näppiin ja kauppaa hieromaan jonnekin lähistölle. Ei tainut saada alennusta... Hieman kolhiintunut harmaa kulkupeli, mutta "nätisti" metallinhohtosinisellä katto maalattu...
Kaupat syntyivät ja päästiin kotiin. Ajamalla. Toisessa autossa onnellinen uuden auton omistaja ja toisessa hieman tulevan kesän toiminaa pohtiva nuori isäntä.. Oli varmaan Niva rekisterissä, vakuutuksista en muista. Siihen aikaan Venäjän Karjalassa ei tainut olla tarvetta kiinnittää riittävää huomiota moisiin propuskoihin.
Hallista raivattiin hieman asennustilaa. Iltayöt ja viikonloput Vladimir pajotti Nivaa. Ja niitä 3 Ladaa, mitä kesän mittaan hommasi. Ja taisi pari kaveriaankin käydä seppätöissä jelppaamassa. Taisi olla osin myös perinteistä pienta rajanylikauppaa- tullitta totta kai.
Yhdestä Vladimir irrotteli varaosiksi moottorin, voimansiirron yms. Raato on vieläkin tuolla metsässä ruostumassa. Yhdessä vaiheessa huomasin kaverin tekevät sellaista kolmiovetolaitetta. Ottaa kuuleman yhden Ladan hinaukseen ja ajaa itse Nivalla kaksi autoa kerralla Venäjälle. Njet på Finland???!?, sain lopulta uskomaan. Taisi saada jonkun kaverin ajamaan Lada perille. Tasin pari vuotta sitten rälläköidä kolmiovetovehjettä johonkin muuhun raudantarpeeseen.
Itse vei Nivan joskus keskikesän lomallaan. Jostain rautatien rajanylityspaikalta (Värtsilä ?) kävin kaverin hakemassa joku aamu. Jalan talsi rajan yli. Reppu selässä. Sumussa. Ilmiselvää desantti-ainesta, tuumailin..
Edellisenä iltana matkalla Itä-rajalle meinasin ajaa hirvikolarin. Ns. tosi läheltä liippasi, hirven turvan alta taisin suhautta ohitse.
Jossain vaiheessa Vladimir hommasi tyttökaverinsakin majoitukseen ja ylöspitoon tonne aittaan. Oli puhetta jostain puutarhatöistäkin tytölle, mutta ei tainut innostaa... Työhommissa ei Vladimir sitten oikein osannut Suomea, eih ymmjärä, tjee itse, njäytä mallia... Konehallilla vartoili kerrankin puolisen päivää, itse olin jossain käymässä. Onneksi ei sentään tainut traktori käydä, kuten kolhooseilla, jossa kuulemalla työpalkka määräytyi kulutetun polttoaineen mukaan.
Käydä piti minun Petroskoissa, vielä on käymättä...
Suomen kieltä osasi sen verran, että palkkaennakkoa oli heti pyytämässä 3000 mk n. 3 km:n ajon jälkeen. ( Oisko ollut lähdeverollisen harjurin käteenjäävä palkka n 1600 mk/kk ) "Hjyvä Njiva" myynnissä lähistöllä.... Phitää saada! Kurvattiin Karttulan tieltä Iisvedelle, siellä taisi olla seinäpankkikin. Rahat näppiin ja kauppaa hieromaan jonnekin lähistölle. Ei tainut saada alennusta... Hieman kolhiintunut harmaa kulkupeli, mutta "nätisti" metallinhohtosinisellä katto maalattu...
Kaupat syntyivät ja päästiin kotiin. Ajamalla. Toisessa autossa onnellinen uuden auton omistaja ja toisessa hieman tulevan kesän toiminaa pohtiva nuori isäntä.. Oli varmaan Niva rekisterissä, vakuutuksista en muista. Siihen aikaan Venäjän Karjalassa ei tainut olla tarvetta kiinnittää riittävää huomiota moisiin propuskoihin.
Hallista raivattiin hieman asennustilaa. Iltayöt ja viikonloput Vladimir pajotti Nivaa. Ja niitä 3 Ladaa, mitä kesän mittaan hommasi. Ja taisi pari kaveriaankin käydä seppätöissä jelppaamassa. Taisi olla osin myös perinteistä pienta rajanylikauppaa- tullitta totta kai.
Yhdestä Vladimir irrotteli varaosiksi moottorin, voimansiirron yms. Raato on vieläkin tuolla metsässä ruostumassa. Yhdessä vaiheessa huomasin kaverin tekevät sellaista kolmiovetolaitetta. Ottaa kuuleman yhden Ladan hinaukseen ja ajaa itse Nivalla kaksi autoa kerralla Venäjälle. Njet på Finland???!?, sain lopulta uskomaan. Taisi saada jonkun kaverin ajamaan Lada perille. Tasin pari vuotta sitten rälläköidä kolmiovetovehjettä johonkin muuhun raudantarpeeseen.
Itse vei Nivan joskus keskikesän lomallaan. Jostain rautatien rajanylityspaikalta (Värtsilä ?) kävin kaverin hakemassa joku aamu. Jalan talsi rajan yli. Reppu selässä. Sumussa. Ilmiselvää desantti-ainesta, tuumailin..
Edellisenä iltana matkalla Itä-rajalle meinasin ajaa hirvikolarin. Ns. tosi läheltä liippasi, hirven turvan alta taisin suhautta ohitse.
Jossain vaiheessa Vladimir hommasi tyttökaverinsakin majoitukseen ja ylöspitoon tonne aittaan. Oli puhetta jostain puutarhatöistäkin tytölle, mutta ei tainut innostaa... Työhommissa ei Vladimir sitten oikein osannut Suomea, eih ymmjärä, tjee itse, njäytä mallia... Konehallilla vartoili kerrankin puolisen päivää, itse olin jossain käymässä. Onneksi ei sentään tainut traktori käydä, kuten kolhooseilla, jossa kuulemalla työpalkka määräytyi kulutetun polttoaineen mukaan.
Käydä piti minun Petroskoissa, vielä on käymättä...